Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

istället för mandel?

2013-06-30 23:33 #0 av: tililili

Många brödrecept innehåller mandelmjöl, vilket jag är allergisk mot, så funderar på vad man bäst ska ersätta det med!

Är känslig eller riktigt allergisk mot de flesta nötter. Sesamfrön går inte alls heller.

Kokos funkar till viss mängd, men planerar ju inte att äta jätte mycket bröd heller, så kokosmjöl funkar ju som en del. Men eftersom så många recept innehåller både kokos och mandelmjöl så anar jag att de har lite olika egenskaper? Och det blir ju lite tråkigt till sist om allt smakar kokos.

Både fiberhusk och pofiber tål jag alldeles utmärkt, men har dålig koll på mängderna och det är svårt att ersätta mandelmjölet enbart med dessa då de bara sväller och binder vätska, de ger ingen direkt struktur.

så tips och råd mottages gärna!

Anmäl
2013-07-01 06:19 #1 av: Zureel

Jag vet att en del inte gillar soja men sojamjöl kanske är ett alternativ mer kolhydrater än mandel men marginellt mindre än kokosmjöl har bara använt det i mindre mängder dock så vet inte hur det skulle bete sig som en större komponent men det kostar inte så mycket så inte så dyrt att bara testa.

Anmäl
2013-07-01 06:37 #2 av: Mooniq

är du även allergisk mot pumpakärnor och solrosfrön? jag brukar mala dessa och använda istället för sesamfrön. pumpakärnor är lite grönfärgade så om du bakar bröd så blir det lite annorlunda färg på det men helt oḱ att äta Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-07-01 06:51 #3 av: PeggyD

http://56kilo.alltforforaldrar.se/snabbt-kesobrod-lchf/

Kanske detta bröd kan funka för dig ? Väldigt gott och snabblagat och kan varieras med lite olika innehåll:)

Anmäl
2013-07-01 07:48 #4 av: nyborjare08

"Polarbröd" är väl en klassiker inom LCHF: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d717207b9cb46222707fc4e-polarbrod-enl-optimal-ernring

Man kan byta ut keson mot färskost av valfri smak. Gott!

Anmäl
2013-07-01 08:28 #5 av: Marianns LCHF Mat & bak

du verkar undra över hur du ersätter mandelmjölet i recept och då kan jag ge dig en liten omvandlingstabell som finns på min blogg, den bör hjälpa dig lite i hur du ska tänka.

Anmäl
2013-07-01 08:49 #6 av: Rasken90

Du kan ju alltid göra oopsies :-)

Anmäl
2013-07-01 10:02 #7 av: Anders-S

#5 omvandlingstabell

Vilka mängder mandelmjöl<==>kokosmjöl<==>po-fiber rekommenderar du om man utesluter psyllium (fiberhusk)?

Anmäl
2013-07-01 10:10 #8 av: Ary

Det här blir inte samma smak eller konsistens men jag använder fibrex i bröd och har även använt i muffins. Det binder en del vätska så det blir saftigt och det är mycket kostfiber för den som gillar/behöver det. Gjort på sockerbetsfibrer så du lär tåla det. Glad

Anmäl
2013-07-01 13:06 #9 av: Marianns LCHF Mat & bak

#7 om man vill utesluta fiberhusk skulle jag bara öka lite av det andra.
kan tänka mig att ca 2 msk kokosmjöl kan motsvara 1 msk fiberhusk.
men är det fler mjöl i ett recept skulle jag nog öka lite på alla.

Anmäl
2013-07-01 16:11 #10 av: tililili

Längtar efter ngt bröd som inte är så äggigt som opsies

Har svårt med den mentala biten, äter på känslor :( 
tappar orken och lusten, så ngt bröd som är så "vanligt" som möjligt skulle vara underbart!

Tack så mkt för länken marianne!

Anmäl
2013-07-02 07:52 #11 av: Marianns LCHF Mat & bak

#10 Här finner du några gratis-recept ur Brödboken, kanske någon av dom kan passa?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.