Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 11169 ggr
Pussgurkan
2013-06-30 14:14

5:2 tråden

Jag började idag med att äta enl 5:2. Nu är klockan 14.10 och jag har bara ätit 1st babybel ost = 62 kacl. Ikväll har jag sparat en kryddkorv = 290kacl som jag ska laga till på något sätt. Just nu så går det men jag planerar ALLT jag ska äta imorgon!! Och det är inte lchf som far genom mitt huvud *haha*

Jag ska resa bort ett par dagar och det blir en light version av allt de dagarna. Men jag ska ändå fortsätta. Och spec med 5:2

Hoppas vi blir många som skriver i denna tråd och att många hoppar på.

Annons:
Margareta
2013-06-30 14:44
#1

Jag har ätit 5:2 ett tag och längtar numer till fastedagarna då jag slipper tänka på mat och vad jag ska äta. En ost- och baconkorv med lite räksallad är rätt nära 500kcal om man behöver äta på en bensinstation. Det blir man mätt av om man även unnar sig lite bubbelvatten till.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

buschiq
2013-06-30 16:38
#2

Jag tänkte också börja med 5:2, har gått och funderat på det ett tag nu efter att ha sett Michael Mosleys dokumentär "Eat fast and live longer". 

Mitt främsta skäl är att det sägs att hjärnan kan reparera sig på ett mycket effektivare sätt om man kombinerar fasta med att äta normalt och med en gammal utbrändhet i botten som fortfarande påverkar min hjärnkapacitet känns det lockande att prova. 

Sen har min viktminskning stannat av lite också, kanske inte så konstigt när man gått ner 18kg sen i vintras, så förhoppningsvis hjälper fastan till att kickstarta den också. Jag har ändå ca 10-12 kg kvar till normalvikt.

Tror jag tar min första fastedag i morgon 😃

Funderar på, gör det någon skillnad om man äter sina 500 kcal på morgonen eller kvällen tro? Genom att äta på morgonen skjuter man ju fram fasteperioden och en del av den blir under nattetid vilket känns lite mer naturligt.

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

savonit
2013-06-30 16:57
#3

Kan ni inte förklara vad 5:2 dieten innebär och varför man vill göra så?

goliath
2013-06-30 17:18
#4

Jag inbillar mig att kortvarig fasta blir katabolt och kostar mycket muskelprotein.. Tankar om detta?

Pussgurkan
2013-06-30 17:37
#5

#4 har ingen aning om vad du menar. Skulle det vara skadligt för musklerna?? Det jag har läst hittills verkar det inte så eftersom det just är en kortvarig fasta. #3 kort kan man säga att man äter normal 5 av veckans dagar och 2 av veckans dagar äter man max 500 kalorier (som kvinna) och dricker för resten de dagarna. Dagarna kan vara efter varandra eller med vanliga dagar mellan. Typ så.

chilisalsa
2013-06-30 19:13
#6

Katabolt blir det också om man tränar lite länge… typ mer än tre kvart. Det betyder inte att det är dumt att träna… Långvarig träning har dock inget med hälsa att göra….

Medarbeterare på Kost

Annons:
Valyria
2013-06-30 20:08
#7

Jag är inne på min 2:e vecka med 5:2. Dock så äter jag inget nu mera när jag fastar. Dricker bara Grönt The och vatten :-)
Skönt att slippa laga mat när stora tjejen är på förskolan :-)
Lycka till!

Seglarina
2013-06-30 20:53
#8

Jag funderar ju också på att hoppa på. Jag har dock ett litet problem (fast det finns aldrig en perfekt tidpunkt så jag kör ändå). Jag är med i en teateruppsättning här i Uddevalla som ska ha premiär om en månad, så det är rep varje kväll i princip. Vi ska få mat undertiden vi repar. Så till min fråga om jag bara dricker (vatten, te) under dagen och äter av maten som serveras där på kvällen. Är det en dum idé? Jag ska förstås försöka äta LCHF.

En annan sak som är lite OT i denna tråd men: När maten nämndes så var det en ung man som direkt frågade om veg. mat. Hur skulle ni ha gjort? ropat efteråt: "och hur blir det med LCHF?" Är det jag som är nojjg, eller är vi liksom inte riktigt rumsrena ännu. Vegeterianer anses ju vara SÅÅÅ sunda och så vidare, medans vi har miss uppfattat. Känner att jag har mer på hjärtat så jag ska nog starta en egen tråd om detta.🙂

goliath
2013-06-30 21:00
#9

#5

Skadligt är det nog inte.. Och det är inte så noga för alla om man tappar lite muskler.. Men för andra är det lite viktigare :) 

Det är det korta och frekventa fastaperioderna som gör att jag tänker muskelsvinn.. Fast när jag tänker mig om gäller detta först och främst de som äter liberal lchf, lågkoliskost eller normalkost.. De 2 första dagarna för dem går glykoneogenesen för fullt -på bekostning av kroppseget protein. Först efter runt 2 dagar börjar man gå in i ordentlig ketos, vilket ju är ett tillstånd "designat" för att minska behovet på glukos och därför oxå glykoneogenesen -för att bespara muskler och vitala organ. Men fastaren drar inga fördelar av detta tillstånd eftersom han börjar äta igen.

Därimot, för dem som kör lchf och strikt lchf, och alltid är i ketos ser jag inte detta problemet..

#6

Ja, och det är precis därför en som tränar för att bygga upp muskelmassa, eller bevara muskelmassa, undviker att träna och äta på ett sätt som är katabolt.

För en som tränar och äter för att gå ned i vikt, och har mer av både fett och muskler än denna behöver är katabolismen en mindre issue..

Kajak11
2013-06-30 21:49
#10

Ja jag undrar om en som springar ml.2-3 mil i veckan kan nöja sig på 500 kcal. Om dagen. Tror att min fett kaffe till frukost och min mindra mat till lunch och kvällsmat får räcka tills vidare. Ett till två kilo ner gång och mindra fett procent skulle vara bra…men

[tick]
2013-07-01 06:13
#11

#9, om jag förstått rätt är väl tanken är att fastan minskar glykogenlagren, men inte tömmas så långt att glykoneogenesen ökar särskilt mycket/alls.

nyborjare08
2013-07-01 08:05
#12

Jag kör också fasta enligt Moselys dokumentär men tre gånger per vecka, alltså varannan dag. Men i ärlighetens namn har det gått lite sisådär sen midsommar… 🤐

Jag har oftast delat upp ätandet under fastedagarna på flera mindre mål. Typ ett par ostkuber till morgonfikat, ägg och lax till lunch och ett par ostkuber igen till kvällen. Jag tycker att det funkar bra. Det jag funderar på är varför man tydligen "ska" äta alla sina kalorier på fastedagen under ett enda mål, som vissa verkar förespråka?

 

 

[Petronella Pip]
2013-07-01 08:31
#13

Det är väl för att det inte blir mycket till fasta om man ska småäta? Jag vet inte men det är väl nåt magiskt just i det att kroppen inte ska ha någon energi under en längre period? Ätfönster och det där.

Annons:
nyborjare08
2013-07-01 08:40
#14

Ok, men varför då? Det blir totalt 500 kcal under "fastedagen" ändå.

 

 

[Petronella Pip]
2013-07-01 08:42
#15

Ja som jag skrev, att kroppen ska vara utan energi annars blir det inte fasta. Kan ju funka ändå men då blir det bara kaloribantning av det hela.

[Petronella Pip]
2013-07-01 08:45
#16

kanske denna länk ligger i nån av de andra trådarna men här står lite om vad fastan är bra för, visserligen handlar detta om PF men detta är ju en form av det också.

http://www.kostradgivarna.se/2012/04/periodisk-fasta/

nyborjare08
2013-07-01 08:58
#17

#15 Jo men det är ju kaloribantning redan? 500 kcal på en dag är kaloribantning hur man än gör 🙂

Tack, ska kolla länken.

 

 

nyborjare08
2013-07-01 09:01
#18

Blev inte mycket klokare av att läsa länken…

 

 

subcalva
2013-07-01 09:05
#19

Varför inte läsa om vad dieten verkligen innebär direkt från Michael Mosley?

The Fast Diet

Seglarina
2013-07-01 09:14
#20

#16 skrivet av Petronella Pip  Jätteintressant länk tack!

Undrar bara hur man vet att man har "har trygga kroppar men som vill finjustera" ?

Jag sitter här med en kopp kaffe (svart) och funderar på vilken metod som är den bästa för mig.

Gillar väldigt mycket detta citet: "Det är ett stort problem för många att ”missa frukosten” men – det är faktiskt inte möjligt. Verkligheten är att frukosten är den första måltiden på dagen oavsett när du äter den. "

Precis så har jag resonerat mycket länge 🙂

Annons:
Pinkilly
2013-07-01 09:46
#21

Jag började med periodisk fasta för lite mer än en vecka sedan. Men jag valde att fasta varje dag fram till middag. Men jag tror att jag inte får i mig tillräckligt när jag väl äter för jag får bara i mig en normal portion typ av middagen och sen orkar jag inget mer. Därför tror jag att det blir för lite mat och jag funderar på att prova 5:2 istället.

Layza
2013-07-01 09:47
#22

#20 Just det Breakfast = Break the fast….. 🙂

nyborjare08
2013-07-01 10:04
#23

#19 Tack!

 

 

crikarlshamn
2013-07-01 10:11
#24

Kopierar texten fràn http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51cd88008e0e747a80000e0b-fan-opererar-mig-snart?discussions-1 även här:

Gällande 5:2 dieten - notera att:

Det är en intermittent fasting, det vill säga inte en fasta i bemärkelsen utan föda / endast dryck.

Det är ursprungligen inte en LCHF diet, man ska äta som vanligt under 5 dagar, det vill säga att äter man LCHF normalt sà ska man fortsätta med detta under hela veckan.

"Orginal 5:2 diet" föreslàr tvà smà màl mat. Frukost pà ägg, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/5:2_diet
"A typical fasting day may include a breakfast of 300 kcal, such as two scrambled eggs with ham, water, green tea, or black coffee, and a lunch or dinner of grilled fish or meat with vegetables, amounting to 300 kcal The daily 500 or 600 kcal limit requires small portions."

Kopierar in nedan text igen:

"Väljer man att fasta enligt 5:2 metoden fastar man under två veckodagar och äter som vanligt under de andra fem.

Under fastedagarna intar man endast ett mål och man väljer själv när på dygnet detta mål ska intas.

För kvinnor ska kaloriinnehållet under dessa dagar ligga på ca 500 kcal och för män ca 600 kcal.

Det kan vara klokt att inte förlägga de två fastedagarna direkt efter varandra, speciellt om man inte är van vid att fasta.

Vad händer i kroppen när vi fastar?
• Enkelt kan man säga att kroppen växlar mellan två lägen - energiinlagring och energiförbränning. När vi äter lagrar kroppen energi - när vi fastar förbränner kroppen energi. Att fasta innebär att vi försöker förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

• Periodisk fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa.

• Vårt blodsocker stabiliseras och insulinkänsligheten ökar, vilket minskar risken att utveckla en rad välfärdssjukdomar.

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?
Nej, studier visar på att förbränningen går ner först efter 60 timmars fastande. I stället tycks det vara så att **ämnesomsättningen ökar under de två första dygnen utan mat.
**
Äter man färre kalorier vid fasta?
Vid 5:2 fasta ja, men det behöver inte vara så med 16:8 metoden. Det händer, men är inget man ska sträva efter. Periodisk fasta handlar om att äta sina kalorier under en mindre del av dygnets timmar än vad man normalt brukar göra. Genom att äta färre måltider men ändå ligga på sitt normala energiintag kommer man utnyttja tiden då kroppen är i energiförbrukning kontra energiinlagring. Däremot händer det att man omedvetet äter färre kalorier än normalt, då hormonerna som styr mättnad och hunger normaliseras.

Spelar energifördelningen någon roll när man fastar?
Personligen tänker jag mig att man har bättre förutsättningar om man äter lågkolhydratkost, då man redan har god insulinkänslighet och ett stabilare blodsocker. Ett lägre intag av kolhydrater och ett något högre intag av fett kommer automatiskt minska perioden då kroppen lagrar energi och i stället öka perioden då den förbrukar energi- samtidigt som det högre fettinftaget bidrar till längre mättnad. "
http://www.matdagboken.se/?p=artiklar&ArtikelID=110

nyborjare08
2013-07-01 10:14
#25

Jag hittade svaret enligt Mosley: Det spelar ingen roll om man äter ett eller flera mål så länge som man håller sig till den begränsade kalorimängden:

"Do the calories have to be in one meal or spread across the day?

There have been different studies using different approaches. People who took part in Dr Krista Varady’s studies of Alternate Day Fasting (ADF) had just one meal a day, at lunchtime. Those who took part in Dr Michelle Harvie’s studies of the 2 Day Diet at several small meals a day. Michael prefers having two meals a day, breakfast and an evening meal. Mimi prefers several small meals. Which approach is better? The one you can stick to. Some people find, for example, that eating breakfast actually makes them feel hungrier later in the morning."

Så med andra ord så har jag inte fått svar på varför flera ändå tycks rekommendera endast ett mål. Är det något annat skäl som inte finns att hitta i Mosleys material? Är fortfarande nyfiken 🙂

 

 

crikarlshamn
2013-07-01 10:38
#26

Fràn det jag läst är det endast Svenska texter som förespràkar endast ett màl.

Jag har provat bàda och bàda fungerar för mig.

nyborjare08
2013-07-01 10:46
#27

#26 2-3 små mål/munsbitar funkar för mig på fastedagarna så jag är nöjd. Jag undrar varför det är skillnad i rekommendationerna… Vad är det "magiska" med bara ett mål i så fall? 🙂

 

 

Annons:
crikarlshamn
2013-07-01 10:50
#28

Ingen aning, för mig fungerar ett màl bättre gällande mitt sociala liv, mer magiskt än sà är det inte för mig. 😉

[Petronella Pip]
2013-07-01 11:05
#29

Det är väl just detta, ur texten i #24 

Vad händer i kroppen när vi fastar?

• Enkelt kan man säga att kroppen växlar mellan två lägen - energiinlagring och energiförbränning. När vi äter lagrar kroppen energi - när vi fastar förbränner kroppen energi. Att fasta innebär att vi försöker förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

som kan göra att det är bättre att inte tillföra energi för ofta som jag tolkar det? Tiden då kroppen istället förbränner måste ju bli kortare`om jag inte tänker helt fel?

Margareta
2013-07-01 11:09
#30

Jag tror så #29. Eller… Jag märker föränding i att suget startar vid minsta tugga. Vatten och kaffe däremot startar ingenting. Lättare att inte äta alls. Inga beslut. Idag är det fara och hittills bara kaffe och inte en tanke på mat. (11.00)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

nyborjare08
2013-07-01 12:14
#31

#29 Intressant tanke.

 

 

penny
2013-07-01 12:14
#32

Jag har köpt Mosleys bok och enligt den tyckte han att det fungerade lika bra om han åt en eller två gånger per dag. Han började äta ett mål; frukost, men tyckte det var mycket lättare att följa dieten om han delade upp matintaget i frukost och middag.

Effie
2013-07-01 12:57
#33

#20,22 "frukost", närhelst man äter den? Nej, jag håller inte med. Pratar man engelska (men det gör jag inte till vardags) betyder breakfast att bryta fastan, och där stämmer det. Men på svenska betyder det "tidig måltid", och visserligen kan man diskutera om elva, eller fjorton, är tidigt eller ej.. Frukost var tydligen förr det mål man åt efter första arbetspasset, vid åtta-nio  på morgonen, men betydelsen har förskjutits.

Om jag nu ska hålla mig till ämnet: ja, jag har börjat med 5:2 (16:8 är mitt naturliga sätt att äta). Runt 20 maj försökte jag mig på att äta 500 kcal onsdag och söndag; först som ett mål, lunch, sedan som två små; omelett i båda fallen. Försökte ett par veckor, och blev hysteriskt hungrig och sugen även på ätardagarna, och livet började kretsa kring mat igen, som det inte gjort sedan 2006. Prövade då att hoppa över maten helt, och det går. Jag är hungrig mest hela tiden på fastedagarna, och det har t.o.m. hänt att jag frusit. Jag fortsätter ett tag till, för att testa ordentligt. Senaste fastedagen var hemresan från Säffle; den dagen drack jag kaffe med grädde; en kopp på förmiddagen och en på kvällen, och var inte särskilt hungrig under dagen. Vikten? Ja, 2 kg första veckan; vid hysteriskt ätande + fasta lite upp och lite ner; vid 0 kcal, några hg ner; lchf-camping -1,3 kg på en helg (jag får fundera på vad det kan bero på..några hypoteser? :-)  )

Jag mår alltså inte sådär fantastiskt på fastedagarna, åtminstone inte än.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2013-07-01 13:01
#34

Jag läste någonstans på någon annan sajt (Facebook?) att det fanns någon artikel på Marks Daily Apple som handlade om könsskillnader i periodisk fasta. Det finns inte så mycket studier, tydligen, men det lilla som finns verkar antyda att det finns skillnader. Rekommendationen för kvinnor var att lyssna på kroppens signaler; inte tvinga sig till denna fasta.

Tankar om detta?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
goliath
2013-07-01 16:30
#35

#11,

Glykogenet är tomt redan dag 1 och glykoneogenesen är i full sving och konverterar kroppsegna proteiner till glukos (inte så mycket hos dem som redan är i ketos)..

Mozzarellan
2013-07-01 18:43
#36

#35, Är det bättre och fasta om man är i ketos ?? Är man inte i ketos när man äter lchf?

goliath
2013-07-01 19:04
#37

#36

som jag tänker, i förhållande till svinn av kroppsegna protein, så förlorar man mindre i fastaperioderna om man redan är i ketos. Om man inte är i ketos så borde man förlora mer protein vid varje fastaperiod pga behovet för glukoneogenesen de första dagarna. (någon i ketos har redan switchat om till proteinbesparande modus med mindkat behov för glukoneogenes).

Ja, de som äter lchf på 20-30g kolisar om dagen är nog ofta redan i ketos. Folk som äter liberalare lchf eller lågkoliskost är det kanske inte.

Mozzarellan
2013-07-01 19:12
#38

Ok , tro jag fattar vad du menar 😃 Vill ju inte knapra på mitt protein i onödan, däremot är jag tacksam för om det knapras på fettdepån. Nu skall det väl även sägas att jag tränar inte, utan tar mest powerwalks. Bör väl vara i ketos då jag ligger runt eller under tio gr dagen.

goliath
2013-07-01 19:15
#39

Japp, då är du definitivt i ketos och redan helt omställd till mindre glukosbehov, mindre behov för glukoneogenes och mindre protein kaprande.

Mozzarellan
2013-07-01 20:35
#40

😃

Lilla71
2013-07-02 11:41
#41

Jag kör min 5:2 utan mat… men å andra sidan äter jag då en middag på kvällen, påbörjar fastan som pågår till middag nästa dag. Jag intar inga kalorier under perioden mellan… och jag finner det lättare och lättare att stå ut med den hungerperiod som kommer runt 12-tiden. En klunk kaffe och vatten på det, så ordar det sig.

Mitt liv blir enklare just dessa dagar… för jag vet exakt vad jag ska beställa på café och hemma hos folk. Kaffe eller vatten. Att rucka mer på mina rutiner än så fungerar inte, då vi är två i hushållet, och den ene har ett fysiskt tungt jobb. Han måste ha sina middagar… och jag får 24 timmar utan mat. Utmärkt säger jag… inget krångel… bara njutning (förutom den där timmen som är liiite jobbig)

Och… jag orkar inte äta några mängder middag vid fastebrytandet… det är lite förvånande… samt att jag inte är som en uthungrad varg heller…

Annons:
Margareta
2013-07-02 11:44
#42

#41 vi verkar fungera lika förutom att jag aldrig känner mig hungrig. Fastedagarna är mina vilodagar. Ett bekymmer mindre :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[tick]
2013-07-03 14:37
#43

#35, okej. Jag undrar dock om det har någon som helst praktisk betydelse. Om jag inte minns helt fel har väl flertalet studier visat att IF/PF med kaloriunderskott ger bättre kroppssammansättning vid viktnedgång än jämnt utspritt underskott. Jag har inte lusläst så det kan ju vara dåligt utförda experiment kanske.

Vegge
2013-07-03 16:32
#44

Hoppsan i egenskap av gammal tjock käring ,som prövat alla metoder genom åren, känner igen den här också kommer inte ihåg exakt hur många dagar av varje men …….glöm inte att det finns PENGAR att tjäna på oss tjockisar

Pussgurkan
2013-07-03 19:23
#45

Är på semester - ska bli skönt att komma hem imorgon och ta en fastedag på fredag eller lördag. Det kan VERKLIGEN behövas! Människorna jag hälsar på är värre än mig på att äta! Dag 1 säger fru i huset; nu måste vi planera dessa dagar ni är här. Absolut sa jag och sa att jag tänkt vi kunde göra XXX. Då säger hon; nä jag tänkte på vad vi skulle äta dessa dagar !!!! Fasta känns lockande ;-)

duchess
2013-07-04 11:14
#46

Är nyfiken på att testa 5:2 metoden, men blir lite osäker kring hur den ska utföras. Om jag väljer att genomföra den utan att äta de 500 kcal, ska jag fasta 24 timmar från till exempel middag dag 1 till middag dag 2? Eller ska jag äta vanligt dag 1 och sedan inte äta något på dag 2 för att sedan äta som vanligt dag 3?

MillisB
2013-07-04 11:20
#47

#46 5:2-fastan går ut på att du väljer att äta (oftast bara) en måltid den dagen du fastar, som för kvinnor ska vara på ca 500 kcal. Du äter som vanligt dagen innan fastan. På fastedagen äter du en måltid när du vill under dagen, om det är frukost. lunch eller middag spelar ingen roll. Det blir då automatiskt en lång periods fasta från sista måltiden dagen innan till första fastedagens måltid, alternativt, om du äter tidigt på dagen, så blir det en lång fasteperiod från fastedagens måltid till den påföljande dagens första måltid.

Ungefär så här:

Dag 1: frukost ---- lunch ---- middag

Dag 2: fasta ----- fasta ------ middag

Dag 3: frukost ---- lunch ---- middag

Alternativt:

Dag 1: frukost ---- lunch ---- middag

Dag 2: frukost ---- fasta ---- fasta

Dag 3: frukost ---- lunch ---- middag

Hoppas du förstår 😉

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

crikarlshamn
2013-07-04 12:02
#48

#46,

Läs gärna igenom hela tràden, det som anges ovan är ett alternativ.  Denna diet (periodisk fasta) blev populär efter att Michael Mosely medverkat i ett test i BBC2, Horizon dokumentären Eat, Fast & Live Longer.

2 dagar i rad är ett alternativ samt flera smà màl under fastedagen.

5:2 diet
2 dagar i veckan  
max 500kcal för kvinnor/600 Kcal för män

Ursprung:

From Wikipedia, the free encyclopedia   

The 5:2 diet, also written as 5/2 diet, is a diet which involves severe calorie restriction for two days a week and normal eating the other five days, which originated and became popular in the UK, and spread to Europe and the USA.[1] It is a form of intermittent fasting.[2] The diet is claimed to promote weight loss and to have several beneficial effects on health.[3]

The diet[edit]

The diet became popular in the UK after[1] the BBC2 television Horizon documentary Eat, Fast & Live Longer [4] was broadcast on 6 August 2012. Michael J. Mosley was the subject of an unblinded test in the programme. He reported a weight reduction of 20 pounds in nine weeks, a drop in cholesterol, and lower blood sugar levels.[1]

The diet specifies a low calorie consumption (sometimes described as "fasting") for two days a week, which need not be consecutive, but allows normal eating for the other five days.[4][5] Men may eat 600 kcal (food calories) on fasting days, and women 500.[6] A typical fasting day may include a breakfast of 300 kcal, such as two scrambled eggs with ham, water, green tea, or black coffee, and a lunch or dinner of grilled fish or meat with vegetables, amounting to 300 kcal.[5] The daily 500 or 600 kcal limit requires small portions.

Annons:
lenoka
2013-07-04 12:22
#49

Jag har testat 5:2 och funnit det vara ok. Har läst om fasta 16:8 vilket innebär ex. Äta mellan 12 och 20. Fasta till 12 nästa dag. En del kör så här i några veckor eller som det passar. Allt är bra utom det dåliga, eller hur? :))

Pussgurkan
2013-07-04 12:31
#50

Jag åt nästan 16:8 förut och gick ner av det men det kräver att man har regelbundna tider - typ arbetstider och sånt. Därför testar jag 5:2 och se om det ger resultat oxå.

Lchfman
2013-07-04 13:15
#51

#49

Ingen jätte uppoffring om man tänker på det?

Man hoppar i princip över frukosten, vilket många gör ändå. Sen äter man från lunch och fram tills kvällsmat? Sen sover man?
:)

goliath
2013-07-04 23:50
#52

#43

Du kan nog ha rätt i det, Tick..

Jag tänker högt:

En som äter tex en kolisreducerad kost och inte är i ketos. Så fastar han i 2 dagar.. Efter 4 timmar är glukosen från sista måltiden uppanvänd och glukogenet i levern börjar frigöras i cirkulation. Samtidigt börjar glukoneogenesen ta fart på bekostnad av huvudsakligen kroppseget protein (alanin och glutamin). Efter 24h är ca all leverglykogen tömt och glukoneogenesen närmar sig sin topp. 

Det tar ca 1,75g protein för att tillverka 1g glukos. Eftersom hjärnan behöver 100-120g glukos per dag så betyder detta en nedbrytning av kroppsegna muskler på hela 150g per dag. (Metabolic Regulation. Keith r Frayn)

Det fortsätter till dag 2-3. Då kickar ketosen in och behovet av glukos till hjärnan minskar. Detta innebär att även glukoneogenesen avtar och således oxå muskelnedbrytningen. 

Men precis som man är på väg in i ketos så börjar man äta igen och gör det 5 dagar till.. Så blir det dags for nästa runda med fasta och muskelnedbrytning.

Den som är strikt på kolisar och redan är i ketos när han börjar fasta, slipper därimot dessa 2-3 dagarna med muskelnedbrytning. -En enorm fördel tänker jag.

Tänker vidare… :

Om en person äter 2000 om dagen (inte ketogen diet).. Sen fastar 2 dagar. Då går han i "underskott" med 4000 kalorier.. Han bör dessutom förlora runt 200g muskler. 

Om samma person istället fördelar de 4000 kcal på 7 dagar blir det i överkant av 500 kcal per dag i reduktion.. 

Studierna du nämner visar att de med IF hade bättre kroppssammansättning.. Och detta är intressant… Det jag skriver är ju väldigt teoretiskt.. Det behöver inte vara så i verkligheten.. Kanske kroppen tex överkompenserar för de 200g muskelförlust senare och att IF därför kommer bättre ut..

Kanske makronutrientfördelning i dieterna till försökspersonerna i studierna spelar in på resultatet?

Oavsett.. tror mer på resultatet i de studierna du nämner (om det är välgjorda studier) än mina teoritiska sammanhang :)

[tick]
2013-07-05 08:54
#53

#52, intressant resonemang! Jag undrar om du förenklar lite för mycket dock.

Man får nog anta att även en "normalkostare" drivs av en viss andel ketoner under natten, ketoner bildas väl alltid som en restprodukt av fettförbränning?

Man kanske också kan anta att det dietära proteinet som intagits på kvällen innebär att man har förhöjd halt aminosyror i blodet under ganska många timmar under natten. Dessa kanske kan användas till både proteinsyntes och glukoneugenes?

Ytterligare ett antagande: även om hjärnan helst vill ha 100-120g glukos behöver det inte innebära att den får det om det är brist. Det är ju inte ovanligt att man blir seg/trött när man fastar.

Om inte annat så skulle ovanstående kunna bidra till en mycket lägre förlust än 200g…

goliath
2013-07-05 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53

Nja.. Man producerar nog ganska lite ketoner på natten. Efter en natts fasta har man fortfarande mycket glykogen kvar och glukoneogensen börjar komma igång.. Fortfarande efter 16h har man halften av glukogenet kvar (se graf).

Nja.. Ketoner bildas egentligen inte alltid som en restprodukt av fettforbrännning.. Jag läser ofta härinne att man ar i ketos varje natt. Detta kan jag inte se stämma. Vid vanlig fettförbranning är slutprodukten acetyl COA som går in i citronsyracyklen och blir energi. Mycket lite eller inga ketoner bildas. Vid extremt stor fettoxidering (efter ett par dagars fasta eller kolisrestriktion då glykogenet är tomt) börjar det bli en "propp" i citronsyracyklen och stora mängder Acetyl COA ackumuleras.. Acetyl COA tvingas då in i en annan reaktionsväg och först då börjar ketoner bildas på allvar.

Det är inte alla aminosyror som kan konverteras till glukos. Men du har rätt i att den fösta natten är det en viss del dietärt protein som konverteras till glukos. Lite grann kommer även från glycerol (nedbryningsprodukt från fettoxidering), men detta är ganska lite.. Första natten är oavsett inte det största problemet då vi fortfarande har såpass mycket glykogen. Andra natten därimot är nedbrytningen störst, och då har vi inget dietärt protein kvar…

Bra poäng med att glukogenförbruket går ned. Men kommer inte gärna trötthetssymptomen först när glukoneogenesen avstannar men hjärnan fortfarande inte har adapterat sig till ketonförbränning? Detta kan ju gärna vara 3-4 veckor.. Om man mäter kvävebalansen så ser man följande: Man börjar fasta. Intagen kväve sjunker plötsligt till noll. Men utskiljelsen av kväve ar fortfarande konstant de första dagarna vilket tyder på en negativ kvävebalans och utlakande av kroppens proteinlager (se graf)

goliath
2013-07-05 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

kväveutskiljelsen

Annons:
Margareta
2013-07-05 13:49
#56

Efter ett års ketonmätning i blod vet jag att en natts fasta inte är nog för att påvisa ketoner i blodet, trots vad många kallar Strikt LCHF. Jag måste äta väldigt strikt och därtill med hög fetthalt för att ketonvärdet skall röra på sig. Fetthalten verkar helt avgörande. Fasta (5:2) räcker inte.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Seglarina
2013-07-05 13:52
#57

#56 skrivet av Margareta  menar du att du inte är i ketos trots strikt LCHF?

Margareta
2013-07-05 14:00
#58

Ja absolut, det kom ju som en chock för mig förra året i maj när jag började mäta i blodet. Urinstickorna visade fullt utslag men inte blodet. Det var nära 0,5. Det tog mig hela sommaren 2012 att testa fram hur jag skulle äta för att nå optimal ketonnivå. Det var då jag började läsa amerikansk, modern forskningslitteratur och så småningom började blogga och det har jag ju fortsatt med om än inte lika intensivt som i början.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[tick]
2013-07-05 14:03
#59

#54, du sa ju ovan att glykogenet är tomt redan dag 1, men nu att det är mycket glykogen kvar? *förvirrad*

Jag säger inte att man är i ketos varje natt (vad nu det betyder, de flesta menar väl att ketos betyder att man har över en viss halt av ketoner i blodet). Men vad jag vet tillverkar levern alltid ketonkroppar även om det inte rör sig om några mängder normalt (wikipedia säger att man normalt har 1mg/dl). Min tanke var att denna lilla mängd borde kunna bli större när glykogenet börjar ta slut, och inte försumbar som energikälla.

Jag vet inte om jag håller med om det du säger om trötthet. Jag pratar om trötthet vid fasta i allmänhet, alltså orelaterat till LCHF. Som jag uppfattar det blir de flesta som inte är vana vid att fasta trötta och sega i huvudet direkt när de börjar fasta.

Sedan undrar jag lite om du missförstått 5:2 eftersom du pratar om första och andra dagen utan mat (om jag förstår dig rätt). 5:2 innebär att man fastar 2 dagar i veckan, inte två dagar i rad, och på fastedagarna äter man 500/600 kcal (kvinnor/män). Resterande dagar äter man som vanligt.

Intressant diskussion hur som helst :)

goliath
2013-07-05 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

sorry Tick :) Det är (nästan) tomt på slutet av dag 1.. Första 8h är lagrena nästan fulla. Sen dalar det fortare.. Otydligt skrivet av mig.. Se hellre på bilden :)

Håller med om att lite ketoner produceras alltid. Men för att detta ska öka måste det massiv fettförbränning till.. Och detta händer inte när glykogenet börjar bli tomt.. Detta händer först efter att glukoneogenesen vart i full sving ett tag. Man kan kalla det en proteinbesparande åtgärd som kickar in efter några dagars fasta (eller lchf) med full glukoneogenes och hög muskelnedbrytning..

Detta med trötthet och fasta vet jag inte så mycket om (förutom mina egna erfareheter vilket är att jag kan gå länge utan mat utan att det påverkar mig. Faktiskt både på lchf kost och kolisrik kost). Frayn tar inte hänsyn till att eventuell trötthet kan bero på att hjärna faktiskt får mindre än 100-120g kolisar. Men det du skriver är ju absolut plausibelt! Sen kan det vara intressant att se på grafen över kväveutskiljning och huruvida den speglar hjärnans blukosförbruk och glykoneogenes.. Men ser att det tar några dagar innan kväveutskljelsen börjar reduceras. 

Glykogennivåerna och glukoneogenes har ett inverterat förhållande. Det samma gäller ketoproduktion och glukoneogenes. Och detssamma gäller fettoxidering och glukoneogenes.

Du har rätt, jag har missuppfattat 5:2. Trode det var 2 dagar i rad. Så proteinförlusten blir inte alls lika omfattande! Det var mycket uppklarande! :)

Men som du säger, intressant diskussion ändå! :)

Här är min källa btw:

crikarlshamn
2013-07-05 15:02
#61

Goliat, denna diet är två dagar i rad på 500-600kcal per dag. Alternativt kan man göra lågkcalori dagarna på olika dagar.

goliath
2013-07-05 15:11
#62

ok, det var det jag hade för mig :)

Annons:
goliath
2013-07-05 15:15
#63

#58,

Hur kan man ha fullt utslag i urin men inte i blod? Ketonerna rinner ju i blodet till njurarna.. Borde inte fullt utsalg på stickorna betyda höga halter i blodet? Omvänt förhållande kan jag förstå..

[tick]
2013-07-05 15:52
#64

#61, jag förutsatte att vi pratade om det upplägg av 5:2 som Mosley "predikar", dvs det som visades i vetenskapens värld(?) på svt. Enligt honom kan man lägga fastedagarna hur som helst under veckan men han säger att de flesta sprider ut dem för att det är lättare att klara av. Jag vet inte om det finns andra upplägg som säger att man måste/bör lägga dagarna i sträck?

goliath
2013-07-05 16:14
#65

Jag vet inte heller.. är inte väldigt insatt i fastorna.. Får se dokumentären..

Men det upplägget du pratar om med valfria dagar verkar för mig som det förnuftigaste alternativet i allafall för en normalkostare eller liberal lågkolhydratkostare. I allafall ur ett muskelsvinnperspektiv.. Dag 2 i en fasta förefaller mycket mer muskelnedbrytande än dag 1 pga uttömda glukogenlager och stark glukoneogenes..

MimLan
2013-07-05 16:26
#66

Det handlar om två dagar, inte två dagar i rad

Det har feltolkats på vägen från dokumentären även om en del har medvetet valt två på varandra följande dagar för det upplevs som bättre eller åtminstone ger en känsla av att det är bättre.

Mozzarellan
2013-07-05 16:57
#67

Goliath….. Hade en rejäl mardröm inatt… Drömde att alla musklerna liksom inte fanns för de hade brutits ner… Och att jag hade missat nåt under hela min lchf ätning. Nåt väldigt väsentligt..som jag aldrig kom på eller någon sa nåt om. Gott och vakna i verkliga livet. Alltså för att nu inte göra verklighet av mardrömmen…. Äter cirkus 1 gr protein per kroppsvikt och hoppas verkligen jag inte missat nåt biokemiskt tekniskt i näringsläran i mitt ätande.😁😜😜 ( kan man uttrycka sig så) Läser ibland att via lchf ätandet tär man inte på sina muskler och att de t.o.m ökar utan att träna. Hur som haver har jag aldrig mardrömmar utan sover mycket bra och hoppas på detta även framöver.😃😃😃

crikarlshamn
2013-07-05 16:59
#68

Hänvisar till BBC2 originalet med Mosely.

crikarlshamn
2013-07-05 17:25
#69

http://vimeo.com/54089463

Tid 48:25

"…a less extreme, the 5:2 diet, five days of normal eating followed by a two days fasting each week…"

Michael Mosely repeterar detta i 48:50 och tillägger "…600kcal per day…" eftersom man.

Michael har i senare inlägg/bok/intervjuer lagt till att det för honom passar bättre att inte göra 2 dagarna i rad och att han fortfarande fàr bra resultat med detta alternativet.

"Orginalet" är kalori reduktion 2 dagar i rad och ett fungerande alternativ är 2 dagar i veckan.

Annons:
Medlem
2013-07-05 17:33
#70

Eftersom många muslimer fastar 2 dagar i veckan (muslimsk tradition) och även 30 dagar/år under Ramadan så undrar jag hur en torrfasta påverkar kroppen till skillnad från andra fastor där man bla. intar vätska, eller som i 5:2 fastan äta ett litet mål på 500-kalorier!!!

Seglarina
2013-07-05 17:34
#71

Fortsätter på diskutionen om ketonmätning. Apparaten som mäter ketoner i blodet eller stingan som mäter i urinet. Säger som Goliat, en måste vara fel, vilken. Fast din känsla Margareta var att du "kom igång" när du gick efter blodmåtningen färstår jag?

crikarlshamn
2013-07-05 17:41
#72

Ramadan börjar i morgon, korrekt? Hur utövar muslimer ramadan i norra Sverige?

goliath
2013-07-05 17:56
#73

Mozzarellan!

Vilken grej! Sorry att jag orsakat dig mardrömar! ;)

Håller med dig. Lchf är inte muskelnedbrytande utan tvärtom, besparande i en period av viktnedgång och kaloriunderkott. I en viktstabil fas håller jag oxå med om att lchf kan ha direkt muskelbyggande egenskaper (sålänge makronutrientbehoven är tillfredsställda) i kraft av anabolare hormonsammansättning (själv ökade min egenproduktion av testosteron med nästa det dubbla under en 4-5 månaders period av lchf).

Gällande hur mycket protein du behöver per dag beror detta på hur fysisk aktiv du är och hur lite kolisar du äter. Om inte inte speciellt hår eller ofta är 1g nog.. Tränar du mer och hårt kanske du borde gå upp litegrann..

I tillägg till det grammet borde du lägga till lite för att kompensera för egenproduktion av glukos som är på runt 30% av hjärnans behov (runt 120g). Altså 40g glukos. Det krävs 1,75 protein för att tillverka 1g glukos. Så om du äter noll gram kolisar bör du äta ca 70g protein per dag extra för att kompensera för konvertering till 40g glukos. Om man inte tillför detta i kosten så kommer musklerna användas istället. Om du äter 20g kolisar så bör du äta 35g protein extra. 

Så om ma tex väger 70 kg, tränar 1-2 ggr per vecka moderat och äter 20g kolisar per dag hade jag lagt mig på minst 1,5g protein/kg per dag.

[tick]
2013-07-05 18:01
#74

#68, ok tack!

[tick]
2013-07-05 18:03
#75

Goliath, en tanke om dina grafer. De var ju uppmätta på obesa, kan det vara en skillnad där jämfört mot normalviktiga? Jag har svårt att smälta att man skulle tappa 200 gram muskler (om jag förstod dig rätt?) bara för att det råkar vara lite ont om mat i ett par dagar, om man tänker rent evolutionärt…

Pussgurkan
2013-07-05 19:26
#76

Ett tips om någon funderar på att testa 5:2. Ta INTE fastedag då ni åker långtur och ska på Ikea!! Gisses vad man kissar, hihi.

Annons:
Margareta
2013-07-05 19:48
#77

Jag tror blodet är rätt och urinstickorna mäter något annat. Det är inte riktigt samma ämne. I blodet är det beta-ketoner (det vi eftersträvar) och i urinen en produkt som fälls ut vid överskott, minns inte nu vad det heter. Jag trodde jag ätit tillräckligt rätt i sju år och sen blodmätningarna började har jag för att klara ketonnivån fått minska protein och öka fett, med bibehållen eller högre nivå kolhydrater. Om jag åt 5 g innan kan jag äta 15 g nu. Jag går ner i vikt och mår bra om jag fixar att hålla ketonnivån hög. Dessvärre är det inte helt lätt och det är vad jag kämpar med nu. Jag är så oerhört känslig och sjunker i ketonnivå för minsta lilla avsteg. Ett klassiskt exempel från förra sommaren var 10 jordgubbar, utöver det jag skulle äta, då dök jag direkt och det tog en vecka att reparera.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
2013-07-05 20:24
#78

#72 Tror den infaller den 9 jul.

De i norra Sverige följer två åsikter. Den ena följer Saudiarabiens fastetider och den andra fastar så länge solen går upp och ner.

Mozzarellan
2013-07-05 20:45
#79

#73 Goliath, Det är lugnt….drömmer rätt mycket men aldrig maror. Tycker det är väldigt intressant när du förklarar så utförligt, för oftast äter man ju bara på och inte vet vad som händer i kroppen. Eller inte vill veta. Kollade lite den sista tidens protein och då jag låg däckad i bronkit samt migrän så har det faktiskt varit lite lite vissa dagar med just protein!!! Alltså jag o matte/ formler är ju ingen bra kombo😁 Lever rätt lugnt, tränar inte med går rejält powerwalk 3-5 gg veckan på en timme. Väger numera 81 och äter mellan 10/20 gr kolisar om dagen.(1500-2200 kcal) Och vill ner ett tag till. Märker att om jag går ner i kolhydrater för mycket får jag bara ont i huvudet.

Margareta
2013-07-05 22:21
#80

Jag slipper huvudvärk sen jag ökade saltmängden, ett tips kanske?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mozzarellan
2013-07-05 23:05
#81

Jo jag ökade för ett tag sen mitt saltintag då det är så varmt här i Italien, tog t.o.m saltshots på morgonen…..kom på rätt köl rätt snabbt. Samt bytt mitt bordsvatten till ett mer mineralrikt och naturligt lite kolsyrat. En evig balansgång😃😃

Margareta
2013-07-06 01:01
#82

#81 lite off topic, men jag åker till Milano i oktober :-). Min första tur till Italien.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

goliath
2013-07-06 03:25
#83

Tick,

Jag tror faktiskt inte det är skillnad på om försökspersonerna är obesa eller inte.. Muskelnedbrytningen sker pga man måste producera glukos till hjärnan. Fett och muskler behöver ingen glukos. Och hjärnans behov av glukos är ju densamma oavsett man är obes eller inte.. 

Och om hjärnans behov nu är 100g per dag och det kostar 1,75g protein för att tillverka 1g glukos, som Frayn säger, så kostar det faktiskt ett par hundra gram muskler de första dagarna man är utan mat. Tidig fasta kostar. Hade det fortsatt så hade man inte överlevd speciellt länge utan mat. Det är just därför evolutionen har utvecklat tillståndet ketos -för att sänka hjärnans behov för socker för att sänka behovet för glukoneogenes och för att sänka svinnet av muskler och vitala organ vid perioder av matbrist. 

Så jag tror nog det stämmer att man förlorar 200g muskler på två dagars samanhängande fasta. MEN, detta behöver ju inte betyda att man förlorar 200g muskler per vecka sålänge man håller på med 5:2 fasta med 2 dagars fasta i rad.. Det kan ju vara andra mekanismer som kickar in som gör att man kompenserar för mycket av den förlusten under de 5 andra dagarna.. Ökan nivå anabola hormon? Ökad proteinsyntes? Större aptit? Vem vet…

Annons:
goliath
2013-07-06 04:50
#84

#77

Jag tycker fortfarande detta låter konstigt.. Kroppen tillverkar väl i huvudsak tre ketonkroppar.. acetoacetat, 3-hydroxybuturat och aceton, som bildas från acetoacetat.

Alla tre ketonerna finner man i urinenen och alla tre ketonerna rinner först via blodet.. Aceton är lättflyktigt så en del av det kan lämna blodet och gå över i alveolerna i lungorna och andas ut.

Så hur man kan ha high score på ketostixen och knappt få utslag i blodet kan jag inte fatta. Den kan kanske tänkas att urinen kan koncentreras nån gång om man druckit lite och därför kan kan ge högre utslag på ketonerna, men endå… Så drastiska skillnader kan jag inte förstå..

Mozzarellan
2013-07-06 10:21
#85

#82 Oh vad roligt. Här är fantastisk och vädret kan vara kanon i den månaden. Och god mat :) mycket mat… Kan med egen erfarenhet säga att musklerna försvinner snabbt… Opererade knät förra året och lårmusklen tvina bort snabbt, kändes som låret var en pannacota, men gick ju oxå snabbt att åtgärda hemma och med sjukgymnast. Trevligt o sitta på köksbordet och lyfta vikter medans mannen donade i köket.

Margareta
2013-07-06 22:44
#86

#84 Varför kan jag inte svara på, men jag har lärt mig att även motsaten går dvs vara i ketos genom blodmätning utan att urinstickorna visar något. Det lär vara vanligt för många som inte läcker ketoner till urinen mer än i början. Jag har inte varit med om det själv. Min variant däremot har jag mätt upp flera gånger. Jag får väldigt lätt lila urinstickor och inte lika lätt över två på blodstickorna. I början var jag på 0,5 blodvärde trots bra (ej fullt men nöjaktigt) värde på urinstickorna. Dr Phinney/Volek skriver om det där varför det blir så om jag inte minns fel.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

goliath
2013-07-07 00:47
#87

Konstigt hur ketoner bara plötsligt kan dyka upp i urinen.. Urinen produceras ju i njurarna och alla ingredienserna i urin transporteras dit genom blodet. Kan det vara fel på instrumentet? Det är inte olika skalor som förvirrar då? Får läsa litt Finney / Volek

Motsatsen därimot är förståeligt. Det handlar bara om att man förbränt mycket av de ketonerna man producerat innan de når fram till njurarna..

majsan332
2013-07-07 12:17
#88

Hej

jag har köpt en ny ketonmätare och testat. Jag fick värde LO och det betyder att man har under 0,1. Jag blev lite besviken. hade önskat mer exakt värde…. Fast jag förstår att det innebär att jag är i ketos. Kör periodisk fasta (matfönster 11 - 19) och för övrigt LCHF.

Har hållit på med denna fasta i två (2) dar och hoppas gå ner sex (6) kilo på en månad.

Margareta
2013-07-07 12:23
#89

Nej LO betyder att värdet inte ät mäbart dvs du är inte i ketos. Optimal ketos för LCHF-ätare är 1,5-3. När du når upp till mätbara värden blir det siffror.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

majsan332
2013-07-07 12:30
#90

ok

tack, jag ska läsa lite mer i anvisningarna!!!

Så då var det inte så enkelt alltså   :(

Annons:
majsan332
2013-07-07 12:33
#91

Har du margareta gått ner mkt i vikt sedan du börjat mäta och vara mer i ketos?

Margareta
2013-07-07 12:49
#92

Jag går ner när jag är i den optimala zonen. Svårigheten är att hålla sig där. Det har tagit lång tid att förstå hur just jag fungerar. Ingen QuickFix precis Den resan finns i min blogg.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

majsan332
2013-07-07 19:38
#93

Förstör ett halvt glas rödvin ketosen för er?

goliath
2013-07-07 20:42
#94

Ett halvt glas rödvin innehåller kanske ett halvt gram kolisar..

Seglarina
2013-07-08 12:34
#95

Förstår jag det rätt då att, om man inte är i ketos så är denn kortfasta inte verksam? Man förlorar muskler och inte fett.

Och ketos är det inte säkert att man är i. Kanske är det med detta som så mycket annat när det gäller viktreducering att vi "tanter" har det svårare än andra?

goliath
2013-07-08 17:52
#96

#95

Ja, du förstår det rätt i att man nog förlorar mycket proteiner vid 2 påföljande dagars fasta om man inte är i ketos. Två spridda dagar bör vara betydligt skonsammare.

crikarlshamn
2013-07-08 18:02
#97

Goliath,

Devils' advocate 😍 - 500/600kcal under tvà dagar - förlorar man dà verkligen "…mycket proteiner…" / muskelmassa?

Försöker följa ert resonemang men det skär sig nàgonstans samt att jag sportar ordentligt och har tom byggt för mycket (för mig) muskler de senaste 6 veckorna med denna metoden…

Làr muskler som inte längre vill in i jeansen…

Annons:
goliath
2013-07-08 18:25
#98

#97

Ja, Mina exepmpel baserar sig på fullfasta. Äter man 500-600 kcal hjälper detta. Hur mycket kan jag inte svara på.. Hur dessa kcal är sammansamma har betydelse.. Vad händer om man äter 120g rent protein? Kan heller inte svara på tex hur mycket av intagna aminosyror som kommer användas som substrat i glukoneogenesen och hur mycket som kommer gå rätt in i citronsyracyklusen och förbrännas till energi… Vi har ju ett underskott på både energi och eventuellt protein.

Men som jag skrev tidigare… Låt os säga att man har en massiv muskelnedbrytning under dessa 2 dagarna.. Det kan ju vara så att kroppen kompenserar de andra 5 dagar. Och nettoeffekten, som du beskriver, inte alls är att man förlorar musklelmassa… Kanske till och med tvärt om.. Detta får nog RCT´er svara på… :)

crikarlshamn
2013-07-08 18:59
#99

Fullfasta! 

Tusen tack Goliath! 

Eftersom 5:2 dieten inte är en fullfasta under de tvà kalorirestrektiva dagarna uppfattade jag dina exempel som hänvisning till detta.  Mitt fel, missade att du refererade till fullfasta.

Jag äter mycket proteiner bàde till vardags och till 5:2 faste dagarna… Kan inte äta komjölks produkter och kokos/kakao fett ger mig magkatarr efter ett par dagar.

Fàr väl äta lite mer benmärg och frön för fett, nu kommer det mesta fettet fràn vinägretter… 😎

"…att kroppen kompenserar de andra 5 dagar. Och nettoeffekten, som du beskriver, inte alls är att man förlorar musklelmassa… Kanske till och med tvärt om…" mycket intressant, tack, det är den "instinktiva känsla" jag har fàtt..

Jag har alltid haft lätt att fà en snabb och väl synlig muskel "profil" men aldrig sà här stor och snabb.  Har inte kunnat sporta sedan oktober 2009, nu helt läkt och kunde ta i ordentligt men det var inte en body builder kropp jag var efter 🙂

Har börjat äta quinoa dà och dà, 50g kokt i sallad eller till varmrätt innehàller omkring 10g och jag brukar hàlla mig till 30 - max 50 /dag.

Hirs/bovete ungefär samma, 10 -12g/50g kokt.

PALEO/inflammationsfri kost samt LCHF är den blandningen jag äter.

Margareta
2013-07-08 19:05
#100

Oliver och avokado är feta alternativ till fröer

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

crikarlshamn
2013-07-08 19:42
#101

Tack Margareta,

Glömde skriva att jag äter mycket oljor, ägg och avokado, tom avokado olja (ingen smak).  Sardiner och sill, bàde i burk och färsk.  Har alltid lax och Portugisiska sardiner inlagda i olja hemma.

Lite grädde gàr bra och steker i smör.

Màr bra av fröer men är noga med att blötlägga alla fröer och nötter innan de äts.

evis2
2013-07-16 13:25
#102

Idag hade jag tänkt pröva min första 5:2 fastedag. Startade morgonen med lchf-kaffe, och sedan lite till (vågade inte vara helt utan energi), men nu är jag skakig. Inte pga att jag inget ätit, men funderar på om det är pga kaffet eller kokosoljan. Någon som varit med om något liknande?

Undrar också hur bra detta är för mig? Har hållt på med fasta och pulverdieter alldeles för mycket förut och har nu jobat med att få en trygg kropp som vet att den får mat 2-3 ggr om dagen i riklig mängd, för att sedan våga släppa på alla onödiga kilo.

Tänk om detta leder till gamla dåliga vanor? Eller detta är kanske starten på viktnedgången äntligen 🙂

crikarlshamn
2013-07-16 13:45
#103

#102,

Gällande 5:2 dieten - notera att:

Det är en intermittent fasting, det vill säga inte en fasta i bemärkelsen utan föda eller endast dryck.

"Orginal 5:2 diet" föreslàr tvà smà màl mat. Frukost pà ägg tex, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/5:2_diet
"A typical fasting day may include a breakfast of 300 kcal, such as two scrambled eggs with ham, water, green tea, or black coffee, and a lunch or dinner of grilled fish or meat with vegetables, amounting to 300 kcal The daily 500 or 600 kcal limit requires small portions."

För kvinnor ska kaloriinnehållet under dessa dagar ligga på ca 500 kcal och för män ca 600 kcal.

Hur mànga kcal har du fàtt i dig med de tvà MBC du nu druckit?

1msk kokosfett=ca130kcal

Kanske inte bästa sättet att göra 5:2 dieten?

Blir själv total skakis av MBC och fàr sedan magkatarr sà har gett upp med denna.  Provade att byta ut kokosfett mot kakaofett men samma effekt även om jag endast började med en tsk fett.

Pussgurkan
2013-07-16 21:48
#104

Idag har jag kört faste-dag. Fungerade utmärkt tills jag började laga mitt lilla mål mat. DÅ kände jag att jag var hungrig. Det blev lite bacon, championer, vitkål, lök och ett par cocktailtomater. Stektes och på med lite smetana. Sååå gott. Och för att klara jobbet utan att falla tog jag en liten mbc. Imorgon ska jag äta igen!!

Annons:
Trule
2013-07-17 09:30
#105

Jag skulle vilja veta hur många här inne som helt eller delvis fastar för att bli smalare?

Har ni isf blivit smalare?

evis2
2013-07-17 16:52
#106

Min första fastedag igår gick bra även om jag började lite dumt med bara lchf-kaffe som gjorde mig skakis.

Åt sedan vid 15 en liten portion pulled pork. Gick och la mig hungrig, det var länge sedan. Tyckte då att dagen inte var så lyckad och rädd att det bara ska trigga mig att äta ännu mer.

Men i morse visade vågen 1 kilo mindre (gårdagen kan inte varit hela hemligheten, kanske att jag ätit jordgubbar dagarna innan och samlat vätska), men jag var ändå glad för det och inte utsvulten. Frukost vid 10 och sedan middag vid 15 och jag kände mig inte överdrivet hungrig.

Tror jag ska försöka på fredag igen. Imorgon är vi bortbjudna.

Hur tycker ni jag ska lägga upp nästa försök? Starta med ett kokt ägg med majonnäs och sedan ett mål vid 15?

Eller bara dricka kaffe och vatten tills jag blir hungrig?

Kolsyrat vatten, funkar det? Eller blir man bara hungrig?

crikarlshamn
2013-07-17 18:00
#107

Prova dig fram och hitta det som är rätt för dig. :-)

ramm5tein_
2013-07-30 06:07
#108

Hoppar på lite och kollar vilka av er som kör detta som en livsstil? Som hållt på lite längre? För jag tycker absolut detta verkar som en långvarig kosthållning, som lchf då (fastän jag inte själv kör lchf).

Har tänkt börja med 5:2 imorgon. Antar att man börjar på sin första fastedag? Eller? Annars äter man ju som vanligt.

Gruvar mig lite för första fastedagen.. Det med att äta något eller inget alls. För äter jag väldigt lite eller till och med inget en dag funkar det bättre om jag inte äter något alls! Men lite tveksam till om det är så bra att bara inta vätska under en hel dag.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

ramm5tein_
2013-07-30 18:10
#109

Jag har en fråga om idag. Kom hem från nattjobb kl 7 imorse och hade då ätit senast kl 3 på natten. Somnade 8, sov till 16.30 och har nu fortfarande inte ätit något sedan kl 3 i natt. Ska jag passa på att ta det här som fastedag när jag ändå inte varit "nog" hungrig än? Och när anser ni då att jag behöver bryta fastan?

Tänkte i för sig äta middag på en timme, men det blir inte över 500 kalorier ändå, så då fungerar det ju. Låter det som ett upplägg eller ska jag bara se den här "oplanerade fastan" som en bonus och ta den "på riktigt" typ i övermorgon? Glad

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Upp till toppen
Annons: