Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5448 ggr
Zureel
6/29/13, 11:53 AM

Hur ofta äter ni?

Jag har relativt länge ätit 5-6 gånger om dagen 3 huvudmål och 2-3 mellanmål oftast blir det 5 gånger om dagen.

Jag blir hungrig på eftermiddagen och på kvällen efter kvällsmaten  jag har inte gått på lchf så länge så tiden får utvisa om jag helt enkelt fungerar bättre med fler mål eller om min hunger beror på att min kropp förväntar sig föda vid vissa tider som den är van om det är det sistnämnda borde mellanmålen fasas ut efterhand min kropp vänjer sig med lchf.

Så hur ofta äter ni och blev det en stor förändring sen innan ni körde lchf?


Annons:
Vyer
6/29/13, 12:31 PM
#1

Oftast så blir det två måltider om dagen; en gång vid 12-tiden och en vid 19-tiden. Ibland blir det tre.

Innan LCHF åt jag väldigt oregelbundet, minns inte hur ofta.


MimLan
6/29/13, 12:39 PM
#2

Eller att du äter för lite vid huvudmålen.

Mozzarellan
6/29/13, 12:39 PM
#3

I början av lchf var jag ibland proppmätt ibland vrålhungrig. I de fall jag var riktigt hungrig åt jag mat, sen så reglerade kroppen sig själv efter några veckor och numera är det frukost, middag och kvällsmat, inget däremellan för jag är inte hungrig. Har jag ätit för lite kan det dock komma ett sug, men det är ju inte samma som och vara hungrig. Tar några skivor ost med smör på. Det stillar direkt. Beroende på vad jag skall göra så kan frukosten hålla mig mätt från 7 på morgonen fram till 15 tiden…då hoppar jag lunchen o tar en tidigare middag. Försöker lyssna på kroppen och om det är sug eller riktigt hungerkurr. Innan lchf så blev det fler mellanmål. Ungefär som du beskriver det.

[Petronella Pip]
6/29/13, 1:06 PM
#4

Oftast äter jag tre gånger. Ibland två, då dricker jag bara kaffe med grädde på morgonen, har testat bullet coffee men blir hungrigare då.

Zureel
6/29/13, 1:16 PM
#5

Jag skulle räkna kaffe/te med fett i som ett mellanmål eftersom det innehåller en inte oansenlig mängd energi, anser ni andra att det är mellanmål eller inte?


Mozzarellan
6/29/13, 1:22 PM
#6

Mitt frukostkaffet med smör, ibland en skvätt grädde eller kokosfett, håller mig mätt fram till lunch eller längre. Så för mig är det inget mellanmål.sen äter jag mat de andra två målen då kaffet är sån fettbooster.

Annons:
Zureel
6/29/13, 1:25 PM
#7

#6 Hur mycket smör har du i kaffet?


Mozzarellan
6/29/13, 1:32 PM
#8

Allt från 20 till 35 gr. Ibland 10-15 kokosolja i. Ibland ett ägg och ibland lite Totalyogurt uppfattat med grädde o lite vaniljpulver. Allt beror på om jag är hungrig till frukost.

Halvdansken
6/29/13, 2:19 PM
#9

Två gånger, lunch och middag vid 19-tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
6/29/13, 3:12 PM
#10

#0

Lyssna på din kropps signaler.. testa någon gång om det sitter i vana eller i reellt behov!

Nu för tiden så äter jag så gott som alltid bara två gånger om dagen!

Förr så åt jag tre gånger på vardagar och två på helger.

Dels så handlar det om metabolism och energibehov.. dels handlar det om psyke och vanor/social kontext!

Efter några år så har man lärt känna sin kropps signaler.. vad de betyder, vilka konsekvenser det får och hur man gör/äter för att må som bäst!

Därmed inte sagt att man direkt skall kasta sig in i intermitent fasta och MBC.. för att det verkar vara hur bra som helst och har en del hälsofördelar.. för vissa!

För det första.. social kontext är viktigt.. om man nu inte har anlag för att bli eremit och gillar rollen som freak!

Man har ett jobb att sköta, där finns ofta fasta mattider, hämtlunch/micro/lunch på matsal/resturang/lunchställe!

Såå antingen äter man rejäl frukost eller lunch på jobbet.. sen äter man när man kommit hem.

Fördelen med denna kosten.. efter en tid.. är att man har valmöjligheter, man kan bli hungrig, men inte som förr, man kan ta en kopp kaffe och vänta med att äta tills man kommer hem!

Hur sociala är kollegorna som sitter på sina rum/i matsalen och äter sina mackor?

Sen så.. i början var det viktigt för mig att äta rejäl frukost, numera struntar jag i det.. utan särskild hunger, äter lunch på jobbet.. pillar bort potatis/ris/pasta och så äter jag huvudmålet när jag kommer hem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
6/29/13, 4:29 PM
#11

Jag äter lunch och kvällsmat.

Jobbar jag blir lunchen vid ca kl 12 eftersom det är då jag har lunch men är jag ledig kan jag vänta tills jag faktiskt börjar känna lite hunger och det brukar inte inträffa förrän vid 14-tiden.

Sedan äter jag kvällsmat mellan kl 17 och 20 ca - beror lite på när jag har tid och inte direkt på hunger. Jag blir inte vrålhungrig längre utan det är mer en liten kurrande känsla utan det där vrålsuget man hade förr 🙂

Jag äter aldrig något på morgonen men dricker kaffe med ca 20 gr smör och 20 gr vispgrädde samt 2 sucketter.

Jag använder INTE mitt "fett"-kaffe som en bantningsmetod för att kunna slippa äta utan för att jag inte är hungrig på morgonen ändå och för att det är gott! 🙂

De andra två måltiderna äter jag ordentligt och jag ligger på ca 1800 kcal per dag - kan variera lite upp och ned olika dagar.

Innan lchf åt jag frukost vid 7, var sedan vrålhungrig vid 10 då jag fick stoppa i mig något.
Vid lunch var det dags att äta igen och på eftermiddagen vid 14-15 började hungern suga igen och då blev det mellanmål.

Åt kvällsmat vid 17-tiden och sedan på kvällen vid 20-tiden var det dags att stoppa i sig något igen. Hela dagen gick åt till att se till att man inte blev utan mat/mellanmål för då mådde jag skit.

[myrholingen]
6/29/13, 6:35 PM
#12

Hoppar in och hoppas på svar

Jag kan vissa dagar äta nästan inget, idag åt jag först vid 14. 120gr salami (var i stan så min modell av snabblunch) Nu börjar jag känna hunger  men har ingen matlust.

Men vad händer om jag äter så här lite bara någon dag och vad händer om det blir för ofta (och vad är för ofta). Tror min bristande hunger mer beror på hur jag mår än att jag äter LCHF (fast frukost hatr jag tappat sugen för sen några månader tillbaka)

Ary
6/29/13, 6:39 PM
#13

Jag äter brunch eller lunch och sedan middag. Har jag ätit tidigt äter jag ett mellanmål. Förut åt jag väl 3 måltider, som regel inga mellanmål. Står mig som regel 5-6 tim på en riktig måltid.

Annons:
Zepp
6/29/13, 6:44 PM
#14

Ja altså vad du gör enskilda dagar har ju sällan någon betydelse, utan det som påverkar dig är hur du gör i snitt på längre sikt!

För mig funkar det som så.. att har jag ätit dåligt enskilda dagar så blir jag som regel hungrigare/sugnare dagen efter.

Och det kan fungera tvärt om oxå, har jag överätit någon dag så blir jag inte lika hungrig nästa dag.. eller hoppar lunch eller så för att ta något enkelt i stället!

Det man i så fall skall vara mer bekymrad över är väl om det blir till vanor, dvs att man lägger sig till med ovanor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
6/29/13, 6:45 PM
#15

#12 eftersom 120 gram salami borde bli ca 500 kcal är det inte "värre" än att köra en 5:2 fasta, finns info om det i en tråd nära dig 🙂 Då äter man normal LCHF med runt 2000 kcal i fem dagar och LCHF runt 500 kcal två dagar, med ledning av detta borde det inte vara någon fara om det inte blir mer än ca 2 dagar per vecka! Om du ser till att äta ordentligt resterande dagar alltså!

[myrholingen]
6/29/13, 6:53 PM
#16

jag jag såg detta om 5:2 så, då borde det bli bra om jag kan äta normalare de flesta dagarna.

Då kan jag med gott samvet strunta i mer mat idag CoolFast tror inte jag petar i mig 2000kcal/dag men har inte riktigt koll

Zureel
6/29/13, 6:58 PM
#17

Jag är nog inte redo att minska antalet mål ännu jag kan inte peta i mig tillräckligt med mat innan jag blir mätt för att stå mig med mat bara 2-3 gånger per dygn bara.


[WickedAlly]
6/29/13, 9:32 PM
#18

Jag brukar försöka äta två gånger om dagen men rätt ofta blir det bara ett rejält middagsmål. Min kropp trivs med det och jag står mig utan problem ett dygn på en sådan måltid :)

Bivax
6/29/13, 10:00 PM
#19

Jag äter oftast två mål om dagen, lunch och middag. Är för mätt för att få i mig frukost, så jag tar mig en kopp te med grädde för att hålla familjen sällskap. Ibland äter jag fruktost, men då är jag ofta för mätt för att äta lunch sedan.

Innan lchf åt jag tre mål om dagen och oftast ett par mellanmål, men var ändå superhungrig före middagen.

Det där med att bara orka äta två mål mat kom först efter något år med lchf. I början kunde jag äta hur mycket som helst, numera äter jag nog ännu mer fett och blir mycket mättare. Jag var nog lite fettskrämd i början.

Lilltilda
6/30/13, 10:27 AM
#20

Eftersom att jag brukar ha två matskedar grädde i mitt kaffe så räknar jag dem som måltider. En jobbdag ser ut så här: 9.00 kaffe m grädde 12.00 lunch 14.00 kaffe med grädde 18.00 middag ( ibland " kaffe på maten" en stund efteråt) Ca 21.30 ibland något kvällsmål om jag är sugen eller inte fått i mig tillräckligt med energi under dagen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Mozzarellan
6/30/13, 11:08 AM
#21

Det verkar ju vara väldigt vanligt med två mål ser det ut som i denna tråd.

crikarlshamn
6/30/13, 11:19 AM
#22

Kaffe med fett borde väl räknas som en måltid/mellanmål även om den är i vätskeform, med tanke på energin den ger? Intar jag energi ser jag det som ett mål om än ett mellanmål. Eller?

kaisakavat
6/30/13, 11:37 AM
#23

2,5 till 3 mål mat för mig per dag. 

Det verkar som om matbehovet varierar lite för mig, och jag drar ner och upp efter detta. Tar inte bort en hel måltid, utan ett av målen blir bara betydligt mindre än de andra, lite som mellanmål. Men äter ändå samma typ av mat.

Lilltilda
6/30/13, 12:20 PM
#24

#22 ja så tänker då jag! Svart kaffe är ingen måltid men tillsätts det minsta lilla mängd fett i så ger det energi och är därför en måltid

~God loves you, and I´m trying! ~

MimLan
6/30/13, 12:33 PM
#25

Det behöver inte vara så enkelt som att minsta lilla energi ger att fastan bryts.

Ifall man vill ha effekterna av IF.

http://www.bulletproofexec.com/bulletproof-fasting/

Mozzarellan
6/30/13, 12:42 PM
#26

Precis så tänker ju jag med, är det fett i kaffet/ teet så blir det måltid/ mellanmål. Sen kompenserar jag upp/ner ena måltiden om den andra var för lite/mycket mat i. Lärde mig igår att gurkstavar är ingen hit för mig…blev mycket snabbt hungrig efter och då hade jag bara lagt till 40 gr gurka i min vanliga måltid. Sist jag åt gurka var väl innan jag flyttade till Italien, 20 år sen. Glömde skriva att inlägget #22 var inte i samband med fasta utan vanligt hur många mål man har om dan.

Upp till toppen
Annons: