Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

17-Dagars Dieten med Dr Mike Moreno

2013-06-27 21:13 #0 av: Sivlin


Undrar om det finns flera som följer den Kul att diskutera

Anmäl
2013-06-27 21:40 #1 av: opssk

Vet bara att det är low carb..men vad är speciellt med den? Berätta gärna lite mer..

Anmäl
2013-06-27 21:49 #2 av: Sivlin

Det är flera faser Den första går ut på att inte äta kolhydrater och rensa kroppen från socker  Det är en kostplan för snabb viktminskning och varaktigt resultat  Äta rikligt med protein

Anmäl
2013-06-27 22:08 #3 av: MimLan

Här en några menyer:

Breakfast: Plain low-fat yogurt with fresh berries, green tea Lunch: Green salad with a variety of vegetables like tomato and cucumber with a homemade vinaigrette, green tea Dinner: Grilled salmon, choice of raw or steamed vegetables, green tea Snacks: Sugar-free fruit-flavored yogurt, choice of one fruit

Breakfast: Scrambled egg whites, half grapefruit or in-season fruit, green tea Lunch: Baby spinach salad with tomatoes and feta and homemade vinaigrette, green tea Dinner: Grilled turkey patties, side salad, green tea Snacks: Fresh berries, plain low-fat yogurt

Breakfast: High-fiber cereal with skim milk, fresh berries, green tea Lunch: Whole-wheat pita with lettuce, tomoato, feta cheese, Italian dressing; baby carrots; green tea Dinner: Barbecued boneless chicken breast, steamed vegetables like asparagus or broccoli, green tea Snacks: choice of one fruit, Skinny Cow ice cream sandwich

Brunch: Blueberry waffles with syrup, turkey sausage, orange juice Dinner: Grilled chicken breast, steam broccoli, green tea Snacks: Sugar-free fruit-flavored yogurt, raw baby carrots

Breakfast: Scrambled egg whites, half grapefruit or in-season fruit, green tea Lunch: Baby spinach salad with tomatoes and feta and homemade vinaigrette, green tea Dinner: Grilled turkey patties, side salad, green tea Snacks: Fresh berries, plain low-fat yogurt

Med andra ord undrar jag vad som är "nolla kolhydraterna" i den här dieten?


Anmäl
2013-06-28 07:23 #4 av: Trule

Att dela in en bantningskur i olika faser är nog en bra idé för att folk inte ska tröttna på projektet.

I det stora hela verkar den gå ut på att vänja folk med en Medelhavskost med rimliga proportioner av frukt samt stärkelse som pasta, ris, potatis med mera. Och regelbunden motion.

Tycker det också verkar vara vettigt att lägga det tunga målet (med måttliga mängder pasta exempelvis) mitt på dagen och inte kvällen.

Kan säkert fungera men någon som testar hitta du nog inte här...:)

Anmäl
2013-06-28 12:58 #5 av: SpurtAnne


Verkar vara klassisk low carb low fat...

Anmäl
2013-06-28 13:27 #6 av: Mooniq

Inget som håller i längden skulle jag tro.. har har man typiskt nog kört på lågfettsprodukter och frukt.. så detta är lite same, same - but different.... Funderar
Ska man - som jag- lyckas så gäller det att få sockermonstret i dvala och att känna sig mätt länge.. frukt utgår för det startar sockermonstret med ett vrål.. och jag går upp i vikt av mejerivaror - oavsett fetthalt...grönsaker är helt ok, men mest äter jag kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-06-28 14:14 #7 av: Inkanyezi

Att sortera bort äggulorna har jag alltid tyckt att det är bland det mest idiotiska man kan komma på. Att göra "Scrambled egg whites" är ju närmast fånigt. Man tar bort det bästa och mest närande, men äter därtill frukt, som inte skiljer sig väldigt mycket näringsmässigt från läskeblask.

Nä, omelett är klart bättre till frukost, och gärna med bacon. Att minska på kolhydrater och fett och öka proteinet är att bädda för problem.

Anmäl
2013-06-28 16:54 #8 av: Trule

#7: Hm, frukt har varit överreklamerat men de innehåller betydligt fler och bättre mineraler och näringsämnen än läskeblask...:P Det är vad jag gillar med denna diet, att man adderar frukt i små mängder. Däremot är det mer tveksamt om man verkligen behöver äta några tuggor pasta då och då, eller om pastan bara finns där för att variera menyn och folk inte ska tröttna.

Och så är det ju det här med avsaknaden av fett. Men det är väl det som är grejen antar jag, fettsnålt med ett litet intag av kolhydrater. Och då går det bort för mig (och alla här.)

Men det finns vissa poänger dock, som det här att lägga huvudmålet före klockan 14. Jag har nyligen hört om en studie (Kropp och Själ, P1) som visade att de som åt mest tidigt på dagen mådde bättre och gick mer ner i vikt än de som åt huvudmålet på kvällen. Båda grupperna åt lika mycket.

Och det här med faserna är ju ett genidrag, alla som går på längre kurer än en vecka vet hur outhärdligt tråkigt det blir med ensidigheten. Det är nog ofta därför som folk lägger av.


Anmäl
2013-06-28 17:57 #9 av: Inkanyezi

Att äta mer fett och utesluta merparten av kolhydraterna är knappast ensidigt. Det är ganska få kolhydratrika livsmedel som ger någon större omväxling, och kolhydratsätare har nog snarare mer tendens att äta ensidigt än den som äter lågkolhydrar- och högfettkost. Vi har ju massor av olika livsmedel att variera med, många olika sorters kött. De flesta av oss tolererar mejeriprodukter, och kanske det största misstaget i såna här diskussioner är att folk tror att man äter så här för att "gå ner i vikt".

Inte fasen behöver jag gå ner i vikt. Jag tycker att mina 56 kg är ganska klädsamma, och jag skulle nog inte vilja väga mycket mindre till 163 cm. Borde inte vikten hos en vuxen individ vara stabil? Om jag skulle börja träna antar jag att jag skulle kunna gå upp ett par kilo, men ner?

Jag tror att det är kardinalfelet när man ser kosthållet som "diet" enligt den kolorerade pressens definition. Att man skulle äta en mycket begränsad kost och inte tillåta sig variation. Jag äter fågel, fisk och mittemellan. Ägg ingår i mathållet. Jag snålar inte med mjölken, eftersom jag faktiskt förbränner alla kolhydrater jag får i mig den vägen, och fettet också. Under en period av ungefär fem år har jag gått ner stadigt ett kilo per år, men jag antar att den trenden planar ut, för det finns inte så mycket mer att ta av. Men jag har blivit lite mer frikostig med kolhydrater, så min kost är nu mestadels inte LCHF enligt den hårdare definitionen.

Så där finns grönsaker, där finns frukt, och där finns mejeriprodukter av de flesta slag. Jag äter till och med lite bröd, rågbröd, företrädesvis syrat, men mängden är ganska liten. Jag äter däremot inte vetebröd, använder inte socker och äter inte pasta, däremot lite poratis någon gång emellanåt. Ris hoppar jag också över.

Och jag tror att det är i "diettänket" folk går vilse. Visst finns det många som skulle må bra av att minska kraftigt i vikt, men när man väljer LCHF av det skälet är det lite som att dra i nödbromsen. Efter några år har väl merparten av de tidigare överviktiga endera övergett kosthållet eller gått ner till en mer klädsam matchvikt.

Men jag tycker fortfarande att det är sjukt att slänga äggulorna, som jag har sett en del göra. Ägg är bra mat, hela ägg, alltihop som är innanför skalet. Att ta bort gulan och göra förlorade ägg utan gula är vanvettigt. Jag ser ingenstans i måltidsförslagen vad man ska göra med gulorna. Jag vet att man kan köpa separerad äggvita i affärerna, både i USA och här, men det är milt sagt sinnessjukt att inte äta hela ägget. Man tar alltså bort det mesta av nyttigheterna och ersätter med " Blueberry waffles with syrup".

Vi kan väl tvista om skillnaden i nyttighet mellan zingo och äpplen, men vissa äpplen har knappast mer vitaminer och mineraler än en läskeblask.

Anmäl
2013-06-28 20:34 #10 av: Trule

#9: Oj då. Kanske är jag helt fel ute, men ditt inlägg känns som om det var ett svar på mitt.

Jag ville med mina reflektioner svara på vad som jag tyckte var bra och dåligt med denna diet. För de som vill följa denna - vilket vare sig du eller jag vill.

Angående frukt, dess spårämnen (väldigt viktiga!) med mera får vi kanske ta upp i en annan tråd.

Denna tråd, som jag uppfattar det, handlar om en 17-dagarsmetod, dess fördelar och brister.

Och den har en del pedagogiska fördelar.


Anmäl
2013-06-28 22:09 #11 av: Sivlin

Jag hör att ni måste ha missuppfattat Vad 17-dagars är för något

 

Ni pratar om att man ska äta fett o frukt, pasta  potatis

Då måste det vara någon annan

Som jag skrev  förut är det fyra faser 17 dagar varje fas.

 

Fas 1.

Att främja snabbviktminskning genom att förbättra matsmältningen.Hjälper till att få bort blodsockret för att öka fettförbränningenoch förhindra fettinlagringenoch även mot sötsug.

 

Fas 2.Att återställa ämnesomsättningen med hjälp av en strategi som går ut på att öka och minskakaloriintaget för att stimulera fettförbränningen och förhindrar att den avstannar

 

Fas 3.

Att skapa goda matvanor genom att återinföra fler sortes mat i kosten och leda dig närmare din idealvikt

 

Fas 4.

Att hålla dig på din målvikt med ett kostprogram som gör att du kan njuta av din favoritmat på helgerna samtidigt som du äter sunt på vardagarna


 

Anmäl
2013-06-28 22:17 #12 av: Angelfish

#11 Så ens favoritmat kan inte vara sund mat? Eftersom man tydligen ska äta sunt i veckorna men äta sin favoritmat på helgerna. 

Anmäl
2013-06-28 22:57 #13 av: Inkanyezi

Jag föredrar att äta min favoritmat alla dagar i veckan.

Anmäl
2013-06-29 07:08 #14 av: Trule

Sivlin, detta är vad jag hittade om 17-dagarsdieten, och det är därför som jag skrev om frukt och pasta och matintag före 14 med mera.

1. Kickstartar kroppen

Den första fasen av 17-dagarsdieten följs i just 17 dagar och kickstartar din viktminskning, rensar din kropp på gifter från dålig mat och skapar bättre vanor. Fasen innebär ett minskat intag av kolhydrater och ett ökat intag av protein för att öka fettförbränningen och samtidigt hålla dig mätt och fylld med energi. Du kan när som helst återkomma till fas 1 om du känner att vikten smyger sig på.

Håll dig till två portioner frukt och två portioner probiotisk* mat om dagen. Resten av måltiderna fokuserar du på proteinkällor och grönsaker med 1-2 matskedar hälsosamt fett per dag. Du äter frukost, lunch, middag och ett till två mellanmål.

2 Lägg till kolhydrater

Under den här fasen på ytterligare 17 dagar vänjer du kroppen vid mer mat och kolhydrater. Varannan dag äter du enligt fas 1 och varannan dag lägger du till två portioner bra kolhydrater som bulgur, linser eller havregryn. Dessa kolhydratskällor ska ätas på dagen, före klockan 14.

3 Hitta bra matvanor

I denna fas på 17 dagar lägger du till fler livsmedel för att stabilisera vikten. Du ökar din träning i samband med ditt matintag och livsmedel som pasta är återigen på menyn. Syftet är att skapa matvanor som håller hela livet. Sikta på att träna kondition mellan 45 och 60 minuter de flesta dagarna i veckan. De stora kolhydratskällorna äter du fortfarande på dagen, inte efter klockan 14.

4 Lyxa på helgerna

När du har nått din målvikt börjar din livslånga kostplan. Ät din favoritmat i begränsad mängd på helgerna, tumregeln är att äta en till tre av dina favoritmåltider per helg. På vardagarna­ kan du variera dina måltider från de tidigare kostplanerna. Alkohol kan du dricka med måtta på helgerna men håll dig till ett eller två glas vin per helgdag.

 

*Probiotisk mat hjälper magen

Denna typ av mat innehåller goda bakterier som hjälper kroppen smälta maten. Probiotisk mat stärker immunförsvaret och främjar tillväxten av gynnsamma magbakterier. Denna typ av mat anses också hjälpa kroppen att bränna fett. 2 dl yoghurt innehåller cirka 17 miljarder probiotiska bakterier. Några typer av probiotisk mat är exempelvis yoghurt, keso, fil, miso och surkål.


Anmäl
2013-06-29 10:33 #15 av: [Petronella Pip]

Det kan nog vara bra, men att hitta sådana som följer den just härinne är nog som andra redan sagt rätt svårt! I någon annan iFokusgrupp kanske! Kost iFokus kan vara ett ställe!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.