Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Slö i kroppen!

2013-06-27 11:36 #0 av: JenniLoo

Har kört LCHF i 1 månad nu, och gillar verkligen den kosten!..men jag har tidigare tränat 3 dagar i veckan och varit en pigg och glad person som nu känner mig slö (inte så trött i huvudet dock) i kroppen och har helt enkelt ingen lust eller ork att träna eller göra saker, vill bara hem efter jobbet och lägga mig:-((...vilket i sin tur gör mig deppig...vet inte om jag är ensam om detta?? går det över? Vill så gärna fortsätta då jag ser många fördelar med LCHF, men så här vill jag INTE må..

Väger ca 55 kg och är frisk för övrigt, är duktig på mat och näringslära så jag tror att jag får i mig mycket bra mat...fisk, smör, grönsaker, grädde, avocado, kött, ost mm.. men kanske har missat något..

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

En fråga till: Om jag någon dag äter för mycket kolhydrater och faller ur ketos, tar det då lika lång tid för kroppen att "komma tillbaks" eller går det fortare (med mindre omställningsbesvär) om jag förutom min "kolhydrats-dag" kör LCHF?

Tack!!

Anmäl
2013-06-27 12:38 #1 av: SpurtAnne

Sluta med din kolhydratsdag så att din kropp kan ställa in sig på fettdrift ordentligt. Det är kanske därför du är trött i kroppen. Din kropp tror att den ska få kolisar och hinner inte ställa om sig på fettdrift.

Anmäl
2013-06-27 14:14 #2 av: kaisakavat

Och dessutom så tar det tid för kroppen att ställa om helt till det nya bränslet 'fett-ketoner' - även om man utesluter kolhydratsdagarna. Det tar alltid tid, men individuellt hur mkt. Hjärnan ställer om sig rätt fort, för muskler med mera, x antal veckor. Tröttheten släpper sen.

Anmäl
2013-06-27 14:50 #3 av: [Petronella Pip]

Sök på omställningsbesvär här på sajten så får du massor med berättelser! Det är vanligare än motsatsen att känna sig totalt färdig vid minsta ansträngning!

Anmäl
2013-06-27 14:54 #4 av: JenniLoo

Tack för bra svar!! Hoppas du har rätt kaisakavat att tröttheten släpper sen...förstår också att kolhydrater hindrar denna process....Skrattar

Anmäl
2013-06-27 19:24 #5 av: Zepp

Ja altså.. det du känner av är helt enkelt glukosbrist.. då blir det si och så med orken.. tills musklerna ställt om till fettdrift!

Det kan ta någon månad till.. ett knep är att använda mer cocosfett, det förbränns lätt i musklerna.

Grejen är att det är lite som med träning.. no pain, no gain, dvs man tvingar musklerna att uppreglera sin fettförbräning.. för en del tar det tid, men det betyder då mest att man har drivit sina muskler på socker tidigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-06-27 22:58 #6 av: JenniLoo

Tack för bra inlägg! Men ska jag tolka 'no pain, no gain' som att denna trötthet kommer gå över fortare om jag bara står ut och tränar som vanligt? Kokosoljan är nu inhandlad:))

Anmäl
2013-06-27 23:03 #7 av: Zepp

Du skall givetvis inte anstränga dig mer än vad kroppen vill under omställningen, det gör bara att den utsöndrar kortisol och sådant för att höja blodsockret.

Grejen är att det handlar om att du har glukosbrist och det är detta som är "pain".. och "gain" är du tvingar kroppen att uppreglera allt vad fettförbräning heter.. men det tar den tid det tar.

Sen när musklerna tar mest fett som bränsle så får man en helt annan ork.. speciellt när det gäller uthållighet och återhämtning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-06-28 07:14 #8 av: JenniLoo

Sista stycket låter fantastiskt! Ser fram emot det!

Anmäl
2013-06-28 12:46 #9 av: SpurtAnne

Min gubbe har hållt på i 2 månader och först nu börjar hans trötthet i musklerna släppa och han har börjat träna på gym igen.(Igår)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.