Annons:
Etiketthälsa
Läst 3946 ggr
Malluppa
2013-06-27 06:26

Ang fasta

Om man inte äter något mellan ca 17.30-9-9.30 dagen därpå, kan man kalla det periodisk fasta? Eller hur många timmar ska det gå mellan? 

Vh/M

Annons:
patriknn1
2013-06-27 09:30
#1

Ca 16 timmar är väl något slags vedertagen gräns för att kalla det fasta.

crikarlshamn
2013-06-27 09:30
#2

Denna texten är en utav de bästa jag hittat pà Svenska:

"de två vanligaste är 16:8 metoden eller 5:2 fastan.

När man fastar enligt 16:8 metoden får man äta under åtta timmar och sedan fastar man under sexton timmar. Vanligtvis sträcker sig ätfönstret mellan klockan 12:00-20:00, men man kan justera tiderna så att det passar efter ens egna förutsättningar och det går lika bra att ha sitt ätfönster mellan exempelvis 09:00-17:00. Poängen är att man ska ha samma tider för sitt ätfönster/fastefönster varje dag.

Man äter två till tre mål om dagen och man kan fördela dessa hur man vill. Exempelvis två stora mål och ett litet, eller tvärtom. Om man tränar hårt är det viktigt att man intar sitt huvudmål efter träningen. Det kan därför vara klokt att lägga sitt pass vid slutet av fastan. Under fastan intar man ingenting som innehåller energi, dvs man intar endast vatten, kaffe eller te. …

Väljer man att fasta enligt 5:2 metoden fastar man under två veckodagar och äter som vanligt under de andra fem. Under fastedagarna intar man endast ett mål och man väljer själv när på dygnet detta mål ska intas. För kvinnor ska kaloriinnehållet under dessa dagar ligga på ca 500 kcal och för män ca 600 kcal. Det kan vara klokt att inte förlägga de två fastedagarna direkt efter varandra, speciellt om man inte är van vid att fasta.

Vad händer i kroppen när vi fastar?
• Enkelt kan man säga att kroppen växlar mellan två lägen - energiinlagring och energiförbränning. När vi äter lagrar kroppen energi - när vi fastar förbränner kroppen energi. Att fasta innebär att vi försöker förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

• Periodisk fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa.

• Vårt blodsocker stabiliseras och insulinkänsligheten ökar, vilket minskar risken att utveckla en rad välfärdssjukdomar.

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?
Nej, studier visar på att förbränningen går ner först efter 60 timmars fastande. I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen ökar under de två första dygnen utan mat.

Äter man färre kalorier vid fasta?
Vid 5:2 fasta ja, men det behöver inte vara så med 16:8 metoden. Det händer, men är inget man ska sträva efter. Periodisk fasta handlar om att äta sina kalorier under en mindre del av dygnets timmar än vad man normalt brukar göra. Genom att äta färre måltider men ändå ligga på sitt normala energiintag kommer man utnyttja tiden då kroppen är i energiförbrukning kontra energiinlagring. Däremot händer det att man omedvetet äter färre kalorier än normalt, då hormonerna som styr mättnad och hunger normaliseras.

Spelar energifördelningen någon roll när man fastar?
Personligen tänker jag mig att man har bättre förutsättningar om man äter lågkolhydratkost, då man redan har god insulinkänslighet och ett stabilare blodsocker. Ett lägre intag av kolhydrater och ett något högre intag av fett kommer automatiskt minska perioden då kroppen lagrar energi och i stället öka perioden då den förbrukar energi- samtidigt som det högre fettinftaget bidrar till längre mättnad. "
http://www.matdagboken.se/?p=artiklar&ArtikelID=110

Halvdansken
2013-06-27 13:59
#3

Intressant. Då äter jag enligt 16:8 och 5:2 på samma gång….

För att förtydliga.

Käkar lunch ca 12 varje dag och middag 19.00. Förutom 2 dagar när jag skippar lunchen och alltså fastar ett dygn mellan 19 - 19.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

goliath
2013-06-27 17:21
#4

Dessa metoderna leder inte till att man kompenserar för fastaperioderna genom att äta desto mer under ätperioderna?

[Petronella Pip]
2013-06-27 18:24
#5

Man ska äta lika mycket har jag för mig… om man inte överäter sen tidigare då. Det är iaf ingen svältmetod.

crikarlshamn
2013-06-27 18:35
#6

Det är inte en metod att minska eller öka kcal intag. Ger bland annat kroppen/matsmältnings systemet en vila samt återhämtning.

Annons:
Halvdansken
2013-06-27 21:54
#7

#4. Inte jag i alla fall. Jag blir inte "extra hungrig".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: