Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Ang fasta

2013-06-27 06:26 #0 av: Malluppa

Om man inte äter något mellan ca 17.30-9-9.30 dagen därpå, kan man kalla det periodisk fasta? Eller hur många timmar ska det gå mellan? 


Vh/M

Anmäl
2013-06-27 09:30 #1 av: patriknn1

Ca 16 timmar är väl något slags vedertagen gräns för att kalla det fasta.

Anmäl
2013-06-27 09:30 #2 av: crikarlshamn

Denna texten är en utav de bästa jag hittat pà Svenska:

"de två vanligaste är 16:8 metoden eller 5:2 fastan.

När man fastar enligt 16:8 metoden får man äta under åtta timmar och sedan fastar man under sexton timmar. Vanligtvis sträcker sig ätfönstret mellan klockan 12:00-20:00, men man kan justera tiderna så att det passar efter ens egna förutsättningar och det går lika bra att ha sitt ätfönster mellan exempelvis 09:00-17:00. Poängen är att man ska ha samma tider för sitt ätfönster/fastefönster varje dag.

Man äter två till tre mål om dagen och man kan fördela dessa hur man vill. Exempelvis två stora mål och ett litet, eller tvärtom. Om man tränar hårt är det viktigt att man intar sitt huvudmål efter träningen. Det kan därför vara klokt att lägga sitt pass vid slutet av fastan. Under fastan intar man ingenting som innehåller energi, dvs man intar endast vatten, kaffe eller te. ...

Väljer man att fasta enligt 5:2 metoden fastar man under två veckodagar och äter som vanligt under de andra fem. Under fastedagarna intar man endast ett mål och man väljer själv när på dygnet detta mål ska intas. För kvinnor ska kaloriinnehållet under dessa dagar ligga på ca 500 kcal och för män ca 600 kcal. Det kan vara klokt att inte förlägga de två fastedagarna direkt efter varandra, speciellt om man inte är van vid att fasta.

Vad händer i kroppen när vi fastar?
• Enkelt kan man säga att kroppen växlar mellan två lägen - energiinlagring och energiförbränning. När vi äter lagrar kroppen energi - när vi fastar förbränner kroppen energi. Att fasta innebär att vi försöker förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

• Periodisk fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa.

• Vårt blodsocker stabiliseras och insulinkänsligheten ökar, vilket minskar risken att utveckla en rad välfärdssjukdomar.

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?
Nej, studier visar på att förbränningen går ner först efter 60 timmars fastande. I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen ökar under de två första dygnen utan mat.

Äter man färre kalorier vid fasta?
Vid 5:2 fasta ja, men det behöver inte vara så med 16:8 metoden. Det händer, men är inget man ska sträva efter. Periodisk fasta handlar om att äta sina kalorier under en mindre del av dygnets timmar än vad man normalt brukar göra. Genom att äta färre måltider men ändå ligga på sitt normala energiintag kommer man utnyttja tiden då kroppen är i energiförbrukning kontra energiinlagring. Däremot händer det att man omedvetet äter färre kalorier än normalt, då hormonerna som styr mättnad och hunger normaliseras.

Spelar energifördelningen någon roll när man fastar?
Personligen tänker jag mig att man har bättre förutsättningar om man äter lågkolhydratkost, då man redan har god insulinkänslighet och ett stabilare blodsocker. Ett lägre intag av kolhydrater och ett något högre intag av fett kommer automatiskt minska perioden då kroppen lagrar energi och i stället öka perioden då den förbrukar energi- samtidigt som det högre fettinftaget bidrar till längre mättnad. "
http://www.matdagboken.se/?p=artiklar&ArtikelID=110

Anmäl
2013-06-27 13:59 #3 av: Halvdansken

Intressant. Då äter jag enligt 16:8 och 5:2 på samma gång....

För att förtydliga.

Käkar lunch ca 12 varje dag och middag 19.00. Förutom 2 dagar när jag skippar lunchen och alltså fastar ett dygn mellan 19 - 19.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-06-27 17:21 #4 av: goliath

Dessa metoderna leder inte till att man kompenserar för fastaperioderna genom att äta desto mer under ätperioderna?

Anmäl
2013-06-27 18:24 #5 av: [Petronella Pip]

Man ska äta lika mycket har jag för mig... om man inte överäter sen tidigare då. Det är iaf ingen svältmetod.

Anmäl
2013-06-27 18:35 #6 av: crikarlshamn

Det är inte en metod att minska eller öka kcal intag.
Ger bland annat kroppen/matsmältnings systemet en vila samt återhämtning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.