Annons:
Etiketthälsa
Läst 6478 ggr
Guldlock80
2013-06-26 22:07

Gallbesvär

Hej!
I januari i år opererade jag bort min gallblåsa, men sedan dess har jag perioder av illamående och har kräkts några enstaka gånger men mest är det illamående utan kräkningar. Ibland kan det vara i 2-3 veckor och jag kan då tappa ca 3-4 kg i vikt (jag är smal) Detta börjar bli rätt påfrestande både psykiskt och fysiskt. I höst ska jag påbörja en utbildning till Behandlingspedagog och jag är jätterädd för att detta mående ska komma emellan så jag tvingas avbryta utbildningen. Det får inte hända då jag har "misslyckats" med så mycket i mitt liv så jag behöver klara detta.

Skrev till 1177 och frågade vad det kan vara och dom svarade att det kan vara grus i gallgångarna och/eller levern. Jag beställde tid hos min husläkare och var där igår.
Hon undersökte mig inte ens utan skickade hem mig med Diklofenak och Omeprazol (+ att jag fick lämna lite blod) Jag sa att jag ville kolla om det är grus och i så fall vill jag ha bort det. Men hon sa att det finns ingen röntgen som grus visas på i alla fall så det var ingen idé. När jag frågade om detta kommer gå över eller om jag kommer få ha det så hela livet så kändes det mest som hon hånskrattade åt mig.

Diklofenak är ju väldigt stark och "elak" medicin mot magen så det kan väl inte heller vara så nyttigt att äta hela livet??
Det stör mig att hon inte ens var intresserad av att ta reda på orsaken till mitt illamående.

Är det någon som känner igen sig, har något tips och finns det verkligen INGET att göra om det nu är grus? Ska jag behöva ha detta för alla framtid?

Hälsn. från en desperat

(Vet inte ens om detta hamnar i rätt passande grupp)

Annons:
ashe
2013-06-26 23:47
#1

Här en liten länk till kostdoktorn med lite mer info.

Jag har som du gallblåsan borta men ibland besvär ändå.

I synnerhet om jag äter mycket kolhydrater och mycket fett samma dag. Jag har fått Papaverin 40 mg. Det är någon sorts kramplösande medicin. Oftast räcker en tablett för att jag skall slippa gallkramperna.

Ofta känner jag nu igen när kramperna är på väg, en stum och molande värk under revbenen på höger sida. Tar jag en tablett då, slipper jag anfallet. Man blir lite påverkad av tabletterna - dåsig. Men de påverkar inte min mage som olika värktabletter kan göra.

Byt läkare? Second opinion?

Diclorfenak trodde jag man fick mest mot mensvärk och muskelinflammationer och omeprazol mot för mycket saltsyra i magen.

Jag har röntgat - eller var det ultraljud? gallblåsan efter op men de kunde inte se något.

Jag är varken bättre eller sämre med gallbesvären sedan jag börjat med LCHF men jag har lärt mig mer. DVS för mig - undvik kolhydrater!

Och så rekommenderar jag papaverin.

Lycka till med studierna!

Guldlock80
2013-06-27 00:01
#2

Tack för ditt svar. Har läst artikeln och det blir lite att fundera på :) Det konstiga med mina gallbesvär är att jag aldrig har några smärtor. Hade inte det innan op heller utan "bara" illamående from hell. När dom sen opererade bort gallblåsan så hade jag MASSA stenar. Det var så många så jag fick inte ens reda på antalet. Men trots mängden stenar så hade jag inga smärtor utan bara illamående. Och så är fallet nu också. Bara illamående och just därför är det s svårt att hitta info om det för överallt står det om smärtor. Jo diklofenak är mot värk och inflammation men på nåt sätt så ska det hjälpa mot det jag har också :). Och omeprazol äter jag för att skydda magen från diklofenak. Och detta tycker min läkare jag ska hålla på med i all evighet. Har funderat på att be att få en annan läkare men vill ta reda på lite mer först, om det finns någon röntgen man kan göra och så. Så jag vet vad jag ska kräva när jag kommer till den nya :)

ashe
2013-06-29 09:42
#3

Jag har förstått att smärtorna kommer när stenar och grus försöker ta sig ut och fastnar i gallgången. Är stenarna stora och runda så mullrar de bara runt i gallblåsan. I vårt fall gallgången som kan utvidga sig. Sedan kan man visst ha kramper i själva gallgången också. Men jag vet inte varför.

Invärtes smärtor känns ofta inte som "smärta". Min vanligaste reaktion är att det känns spänt och svullet under revbenen. Jag vill gärna luta mig snett bakåt. Den kraftigare reaktionen är att jag spyr, och spyr och..Det håller på tills jag fattar att det inte är matförgiftning eller influensa, tar papaverin och Häpp slutar spy. Sen brukar jag somna av ren utmattning..

Förut skrevs om en ultraljudsbehandling av gallstenar. Man sprängde sönder dem. Har inte sett något om detta på de senaste åren.

Klok tanke att läsa på. Bra att kunna ställa rätt frågor och veta mycket.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: