Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ska jag ge upp lchf?

2013-06-26 20:56 #0 av: vaniljkaka

Hej.. är på dag 4 imorgon med lchf, men jag börjar tvivla på att den funkar :/ läst så mycket om att den bara funkar på överviktiga. Jag har ett bmi på 23 alltså normalvikt men jag vill bli smalare för min mage hänger, en riktig degmage rättare sagt. Mitt midjemått är 88, vilket de inte ska va. 

Så funkar lchf för att få platt mage? Hitils har jag inte mått speciellt dåligt av de, bara ett satans sötsug :P 

Har aldrig bantat innan, vet ej varför jag valde att testa denna metod men nu börjar jag tvivla :( Kanske borde testa någon annan diet om jag är normalviktig och vill få en plattare mage? 

Snälla svara ni som vet :/ 

Anmäl
2013-06-26 20:57 #1 av: Vincent...

Börja träna och äta hälsosamt, kanske vore något?

Anmäl
2013-06-26 20:58 #2 av: Fridaaaa

Helt platt mage är det inte så många som har, många har litet put naturligt.

Man får testa mer än 4 dagar, man får ge det några veckor.
Jag gjorde det, men upptäckte då att det inte passade mig. Passar ju olika.

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl
2013-06-26 21:00 #3 av: vaniljkaka

Nejnej, menar inte att den ska bli helt platt, men fastare och plattare .. kan lägga upp bild så får ni se hur hemsk den är , även om jag är normalviktig. Känns som fettsugning e ända alternativet på mig :(

Anmäl
2013-06-26 21:15 #4 av: savonit

Lägg gärna upp bild.

4 dagar ger inte heller någon effekt.

Anmäl
2013-06-26 22:01 #5 av: vaniljkaka

Okej lägger upp bild då.. 

bristningarna är för jag nyss fött barn. hehe

Vad gör man åt denna magen?? värre i verkligheten :P

Anmäl
2013-06-26 22:08 #6 av: [Petronella Pip]

Om du nyss fött barn beror ju magen på det... då är det väl lite övningar som behövs, fick du inte info om det på bb?

Anmäl
2013-06-26 22:14 #7 av: vaniljkaka

Det var för tre månader sen jag fick barn, och min mage såg utsådär innan jag blev gravid oxå

Anmäl
2013-06-26 22:14 #8 av: Zepp

Ja altså är du frisk så behöver du ju knappast ge dig på värsta strikta LCHF!

Det brukar se ut så efter en gravididtet.. förr så använde de korsett för att underlätta för buken att dra ihop sig!

Du verkar inte direkt behöva banta om man säger så!

Du kan ju äta LCHf för det, mest då för hälsan då.. och LCHF är vad du gör det till.. man kan antagligen äta LCHF på dålig mat oxå.. men det var väl inte själva ursprungstanken ioförsej.

Graviditeter är hur som helst en påfrestning.. så extra nyttig mat är nog mest en bonus.. för återställningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-06-26 22:44 #9 av: vaniljkaka

zepp... jag skrev ju att min mage såg likadan ut innan jag blev gravid oxå. Min mage var mycke större direkt efter graviditetn men har dragit ihop sig till de orginala nu. Jag vill fortfarande bli smal :( då får jag väl testa ngn annan diet. 

Anmäl
2013-06-26 22:50 #10 av: Zureel

Oavsett vilken kost och/ eller träning du väljer så måste du ha lite tålamod 4 dagar är ingen tid alls när det gäller att förändra sin kropp och lycka till.

Anmäl
2013-06-26 22:50 #11 av: Magica1970

LCHF fungerar för oss med "normal" vikt. Men framför allt så behöver du stärka upp hela bålområdet (jag har fött fyra barn och har platt mage bortsett från lite överskottshud). Det som sitter runt midjan och på magen kan även bero på stress (vätska). Går du på någon annan diet så riskerar du att tampas med ev. sötsug. LCHF och styrketräning är mumma för formen :) 

Anmäl
2013-06-26 22:55 #12 av: Lusthan

Räkna med att det tar cirka nio månader för kroppen att återställa sig efter graviditeten. Vill du få en plattare mage så är det träna som häller. Lchf kan du äta om du vill och tycker att det är något du tycker är bra. Annars är det troligtvis något annat som passar dig bättre. Träna är nog i alla fall det du behöver göra men din mage kommer nog alltid vara lite uttänjd i och med bristningarna. Är det riktigt jobbigt kan man göra bukplastik. Det kan kosta en del pengar och är inte så skönt och blir heller inte alltid bra. Tyvärr.

Så bege dig till ett gym, börja springa, gå promenader med bebisen, simma eller vad du nu tycker passar. Var försiktig med hopp och studs ett tag till bara. Min barnmorska sa att jag skulle vänta med sånt i cirka 6 månader på grund av risk för framfall. Annars är zumba jätteroligt!

Anmäl
2013-06-26 23:21 #13 av: Zepp

Om man säger som så, det finns ingen magisk kostmodell som automatisk ger dig platt mage.. inte ens LCHF!

Dels så handlar det om orsaken till putmagen, det kan tex handla om abdominal fettlagring.. och graviditeten lär knappast göra underverk på bukomfånget.

Bukfett handlar till stora delar om stresshormoner.. de styr att mer fett lagras i maggen, för snabb åtkomst.

Mer muskler och mindre fett brukar däremot ge en bättre figur.

LCHF handlar rätt mycket om att få en ökad förmåga att bränna fett och behålla muskler.. energirestriktion har en tendens att tulla både på fett och muskler.

Anmäl
2013-06-26 23:38 #14 av: vaniljkaka

Jag ska nog ge lchf en månads chans.. räcker de?

Alltså mitt mål är ju platt mage , och de trodde jag man automatiskt fick om man gick ner flera kg. Hälsan å de struntar jag i. 

Om de nu krävs träning för att få platt mage orkar jag inte fixa platt mage nu.. då få de vänta.

Men jag ger lchf en chans, händer de inget på en månad börjar jag äta som vanligt och ta tag i magen längre fram.. Låter de som en bra idé? 

Anmäl
2013-06-27 00:04 #15 av: Zepp

Ja du får nog ge det en månad innan du kan säga bu eller bä, tänk bara inte att du måste äta striktaste varianten, utan den mest hälsosammaste!

Det brukar vara dåligt med tid och ork efter en graviditet, nog många som konstaterat det redan, varvid en lågkolhydratkost kan vara ett sätt att minska på fettvikten, utan att förlora muskler och att gå hungrig.

Tanken är ju att du skall uppreglera din förmåga att leva av fettlagren, en del står still i vikt, medans midjan krymper.

Anmäl
2013-06-27 00:39 #16 av: Bivax

Lchf kan absolut ge dig en plattare mage. Jag är normalviktig men hade lite bukfett efter graviditeter, och det minskade helt klart.

Anmäl
2013-06-27 06:09 #17 av: MimLan

Nej, du får inte självklart plattare mage av att gå ner några kilo. 

Som alla andra har sagt behöver du tålamod för att låta huden lugna ner sig efter graviditeten, samt tålamod för att ta till dig att allt inte handlar om att gå ner i vikt.

Och glöm BMI på en gång, det är inget mått du kan använda för enskilda individer. Det är inte alltför intressant vilka siffror du har, det handlar om hälsa även om du inte tror på det.

Så visst, testa LCHF och få fördelar som gör att din kropp omformas och ger det resultat du vill ha, snarare än att allt handlar om viktnedgång.

Anmäl
2013-06-27 07:55 #18 av: Valyria

Att göra "Plankan" är ett tips. Räcker med att göra 1 minut morgon och kväll så ska det hjälpa mot mamma magen. Ska försöka mig på det jag då jag vill bli av med min mamma mage jag fått efter mina töser :-)

Anmäl
2013-06-27 08:06 #19 av: patriknn1

Ät Lchf om du mår bra av det. Men om du är i det närmaste normalviktig kan knappast räkna med att tappa så mycket vikt. Då behöver du ha stenkol på kcal och fördelning mellan nutrienterna.
Hur som helst så händer det ingenting på fyra dagar. Men om du äter en perfekt upplagd diet så kan du säkert tappa runt två- fyra kilo på runt 5-6 veckor.
Träningen bör vara skonsam så pass nära efter en förlossning. För att få bukt med "putet" så måste du stärka den sk "core"- muskulaturen. Knipövningar, sug in magen mot ryggraden, plankan.. Mm. Hitta de inre stabiliserande musklerna, den inbyggda "korsetten". Träna sådana övningar ofta, ofta, ofta, i kombination med i övrigt skonsam styrketräning, raska promenader, och bra kosthållning så kommer du att nå dina mål.
Men du måste vara envis. Och du måste ge det lite tid.

Anmäl
2013-06-27 10:40 #20 av: vaniljkaka

KÄRA vänner! Jag sitter här med två toast och ett glas oboy! Massa kolhydrater elr kalorier eller vafan det är. 

SÅ JÄVLA GOTT!!!! Åhhh. Jag gav upp denna jävla diet. Vem trodde jag att jag var egentligen? banta? JAG?? aldrig! jag älskar mat.

Jag må vara fet men de visar min kärlek till mat.

Tack å hej. ikväll ska jag fira med kina mat och coca cola! 

Anmäl
2013-06-27 10:50 #21 av: [Petronella Pip]

Nu är ju LCHF inte att banta... det är en utmärkt diet för dem som älskar mat. Skulle två toast och ett glas oboy vara mer mat än en saftig stek och bea med blomkålsgratäng och sparris?

Tror du du blir av med magen med cola och oboy så varsågod! Lycka till!

Anmäl
2013-06-27 10:52 #22 av: Dicobayo

...och där försvann den platta magen all världens väg... ;)

Anmäl
2013-06-27 11:08 #23 av: vaniljkaka

Jamen det är jag ju medveten om! Vet inte vad som flög i mig när jag tänkte ''jag ska börja med lchf'' 

jag orka inte krångla med mat, jag äter de jag vill :D

Anmäl
2013-06-27 11:50 #24 av: Xristina

#23 Bästa sättet att få äta precis vad man vill och samtidigt gå ner i vikt/få en plattare mage är att träna. Enklaste, och ibland den mest effektiva träningsformen är att promenera. För 5 år sedan gick jag ner 25 kilo på (från 76 till 51) på en sommar, genom att sluta äta de enorma portionerna jag brukade äta, samt att promenera ca 1.5 timme varje dag. Jag fuskade aldrig, förutom när det störtregnade, och det funkade verkligen. Inte nog med att jag gick ner i vikt, jag fick en massa energi och stramade upp hela kroppen.

Att promenera kanske inte är det roligaste, men då du precis har fött barn, så går du väl ändå ut med barnvagnen? Gå en extra sväng, öka takten lite, och känn hur det stramas upp överallt :)

Jag lyckades få en stram och fin rumpa, samt en platt mage, bara med promenader :) Tro mig, det funkar. Och så pass jobbigt är det faktiskt inte. Det handlar om rutiner.

Anmäl
2013-06-27 12:15 #25 av: vaniljkaka

Xristina: Åh kul att höra! Avundsjuk jag blir på dig :) 

Jag försökte för ca 2 år sedan med promenader men tappade lusten efter 2 veckor. Har sämst tålamod :P 

Men ska nog försöka komma igång! 

Anmäl
2013-06-27 12:24 #26 av: Xristina

vaniljkaka: Tro mig, du kan klara det :) Vid två veckor, är precis då man börjar märka skillnad. Vid tre veckor börjar man få mer energi. Vid fyra veckor hade jag tappat flera kilon :) Efter två månader hade jag gått ner över 10 kilo.

Men då gäller det att verkligen stå ut. Du kanske inte behöver börja med 1.5 timme varje dag. Jag började med 45 minuter varje kväll. Sen övergick jag till 45 minuter på morgonen och 45 minuter på kvällen. Sen vart det 1.5 timmar varje morgon, innan frukost, på så sätt tyckte jag att jag använde mig av energin (fettet) som redan fanns i kroppen för att sedan fylla på med bra och nyttig energi vid frukosten efter jag kommit in igen.

Det tog mig 4 månader att gå ner 25 kilon. Jag hade stenkoll på vad jag åt, aldrig mer än 1700 kcal varje dag men samtidigt åt jag av vad jag ville :) Tycker ju inte att du ska äta den mängden, då du precis har fött barn, och därför behöver mer. Men börja med promenaderna, och fortsätt med dem även när det är jobbigt. Tro mig, efter några veckor kommer du vara nästan beroende av dem och inte vilja sluta. Du kan få en platt mage med det, och efter ett tag när du börjar få mer energi, så kan du säkert börja med sit-ups och sådant också. Inte för att du måste, utan för att du kommer känna att du faktiskt vill det.

Jag tror på att du kan klara det :)

Anmäl
2013-06-27 12:43 #27 av: SpurtAnne

Ja om du hellre pinar dig med att gå 3 timmar per dag istället för att äta god mat och må bra ändå, så varsågod...Du lär behöva fortsätta med promenaderna hela livet. Har du tänkt på det? LCHF är lätt att fortsätta med hela livet när man väl kommit in i det.

4 dagar...hur kan du tro att det ska hända nåt på 4 dagar?

LCHF är ingen "jävla diet", det är ett sätt att leva.

Anmäl
2013-06-27 13:06 #28 av: Xristina

#27 Varför skulle det vara en pina att gå varje dag? Du skriver att LCHF är lätt att fortsätta med hela livet, det är promenader också. 

Varför skulle träning vara sämre än LCHF? Det är det dummaste jag hört.

Jag går hellre flera timmar varje dag (vilket det dock inte blir, utan 1.5 timme) och äter precis vad jag vill, och mår hur bra som helst ändå.

Gör du på ditt sätt, så gör andra på sitt. Inget behöver vara mer rätt än det andra. Skärp dig.

Anmäl
2013-06-27 13:22 #29 av: nyborjare08

Jag tror inte att någon avråder från motion. Tvärtom! MEN - Och det är viktigt att ha med sig - enbart motion utan koständring lär inte göra något för vikten. I så fall måste man träna HÅRT i MINST en timme per dag VARJE dag om det ska ha någon direkt inverkan på vikten. (Detta är inget jag hittar på, det finns undersökningar om det, se bl a på Kostdoktorns hemsida). Träning medför att aptiten ökar och det kan bli ett nollsummespel i slutänden. KAN bli alltså. Vi är alla olika och vissa klarar bättre än andra att stå emot hunger. Fråan är vad som händer med tiden.

Däremot är motion självklart viktigt för hälsan och välmåendet! Helt klart! Och det i sig kan för många bli en sporre till att äta bättre och därmed också gå ner i vikt.

Så resonemanget om att koständring kan vara bättre än träning ur viktnedgångssynpunkt är inte dumt. Det är mer komplicerat än man kan tro och man behöver anpassa motion och ätande efter individen.

Jag håller med om att LCHF inte är någon quick fix. Ge det någon/några månader i alla fall. Det går inte att säga något alls efter bara några dagar.

Anmäl
2013-06-27 13:29 #30 av: SpurtAnne

Jag sa inte att jag tycker att det är en pina men det vekrar vara så för vaniljkaka. Jag tränar jättemycket och äter lchf. Det klart det är bra med träning men eftersom vaniljkaka antyder att det är svårt för henne att ens gå en längre period så är det väl bättre för henne att ändra på maten?

Skärp dig själv du! ;-)

Anmäl
2013-06-27 13:37 #31 av: Xristina

#29 Som jag skrev i mitt första inlägg, så ändrade jag också min kost :) Eller, inte själva innehållet i vad jag åt, utan jag gick från enorma portioner, till mindre. Jag slutade även äta pizza och liknande, förutom ett fåtal undantag.

Självklart tycker jag att koständring är viktigt för en viktnergång, men jag tycker nog att det är dumt att förespråka att det ena är bättre än det andra ur ett hälsoperspektiv. Visst, är man gravt överviktig så är en omläggning av kosten mycket bättre än motion, då kroppen inte klarar av en sådan press, men då TS har en fullt normal vikt, och egentligen önskar att strama upp sin kropp, så tror jag att motion och träning kan göra det lite bättre än en diet. Med dieten har man goda möjligheter att tappa fett, men med träningen kan man både tappa fett samt strama upp hela kroppen. Just den uppstramande och tillplattande effekten tror jag inte att man kan få av enbart diet, som kan kan av träning.

Men som du säger, en kombination är det bästa. Men då TS egentligen inte verkar intresserad av att vara på en diet, så tror jag att en daglig lång promenad i rask takt kan vara vad hon behöver. Då kan hon samtidigt äta vad hon vill. Och även om man kanske inte går ner i vikt med det, så kommer med stor sannolikhet en hel del av fettet omvandlas till muskler. På så sätt kan hon ändå få det önskade resultatet. Vill man bli riktigt smal, som de flesta verkar vilja nu för tiden, så tror jag inte på att man kan gå på endast diet, eller endast träning, utan där behövs det som du säger en kombo.

Anmäl
2013-06-27 13:39 #32 av: Xristina

#30 du skrev dock "om du hellre pinar dig" och då tolkade jag det som att du tyckte det var en pina. Jag hade inte läst att hon hade svårt att gå, och därför tyckte jag att ditt inlägg var rätt offensivt. Beklagar att jag misstolkade :)

Anmäl
2013-06-27 13:45 #33 av: SpurtAnne

Har jag sagt att det ena är bättre än det andra?

Du skriver hur jobbigt det var att börja gå, vaniljkaka skriver att hon pallade i 2 veckor, därav valde jag ordet "pina", eftersom det verkade vara så för just vaniljkaka. Ber om ursäkt för det.

Som sagt, för mig hänger kost och motion ihop. Jag skulle aldrig kunna sluta träna när jag äter lchf eftersom det ger mig så mycket energi. Jag skulle heller aldrig sluta med lchf eller fuska.

TS verkar inte heller speciellt intresserad av att träna tycker jag så det händer förmodligen ingenting på den fronten heller.

Bara att skriva så här i ett lchf-forum...pinsamt. Då har man inte fattat nåt alls om vad lchf handlar om.

2013-06-27 10:40#20skrivet av vaniljkaka

KÄRA vänner! Jag sitter här med två toast och ett glas oboy! Massa kolhydrater elr kalorier eller vafan det är.

SÅ JÄVLA GOTT!!!! Åhhh. Jag gav upp denna jävla diet. Vem trodde jag att jag var egentligen? banta? JAG?? aldrig! jag älskar mat.

Jag må vara fet men de visar min kärlek till mat.

Tack å hej. ikväll ska jag fira med kina mat och coca cola!

Anmäl
2013-06-27 13:50 #34 av: Xristina

#33 Visst var det jobbigt i början, jag tror att nästan alla nya vanor är mer eller mindre jobbiga när man först börjar, men efter några få veckor så blir det något man ser fram emot. Det var dock inte någon pina för mig.

Egentligen tycker jag väl att det här forumet har lite fel namn. Det borde väl heta LCHF i fokus i stället för Kolhydrater i fokus, men det kanske bara är jag som tycker det.

Anmäl
2013-06-27 13:51 #35 av: Halvdansken

Hur har man tid att träna 1.5 timme varje dag? Om man alltså har jobb, ska handla, laga mat, umgås med familjen osv?

Jag skulle inte kunna pressa in det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-06-27 13:55 #36 av: Xristina

#35 Man skulle kanske kunna göra det till en famlijeaktivitet :) Jag har själv inte haft det dilemmat, då jag endast är 24 och bara har sambo att ta hänsyn till :) Och vi tränar tillsammans för det mesta.

Anmäl
2013-06-27 14:39 #37 av: [Petronella Pip]

Det där med att det borde heta LCHF i fokus har diskuterats här många gånger och nu med facit i handen kanske det hade varit bäst men KiF anses så inarbetat och med över 18000 medlemmar (snart 19 000 vad det verkar!) känns det svårt att ändra på det. De flesta har iallafall fattat vad det handlar om och ifall man startar med att läsa OM SAJTEN när man går in på en ny sajt (åtminstone här på i Fokus) vilket  ju är att rekommendera, så får man ju klart besked direkt!

Anmäl
2013-06-27 19:35 #38 av: Zepp

Den största fördelen med träning anser jag är att man blir petig med vad man stoppar i munnen.. för man vill inte ta bort effekten av träningen genom att äta dåligt!

Sen så.. vem har det så lyxigt att man kan träna 1,5 timmar per dag.. jag jobbar faktist heltid.. och sen så har jag hus o hem att sköta!

Blir det någon tid över får den gå till att tvätta bilen på Söndag!

Anmäl
2013-06-27 20:39 #39 av: vaniljkaka

Fan va gott med coca-cola. Vatten och kött var ingen hitt :/ 

Anmäl
2013-06-27 20:46 #40 av: Valyria

#39 Även om du inte vill äta LCHF så kan man alltid välja bort sötsakerna. Jag slutade äta socker p.ga att jag vill leva länge och må bra. Allt för att få ett långt liv med mina fantastiska 2 döttrar :-)

och sedan tycker ditt svar #39 känns onödigt då så många svarat otroligt hjälpsamt och vill ditt bästa.

Anmäl
2013-06-27 21:11 #41 av: patriknn1

Den här tjejen driver ju bara med oss! Ingen mening att bry sig.

Anmäl
2013-06-27 21:28 #42 av: [Moa-]

Valyria; det som är gott är bra för själen! =) Jag lever hellre varje dag än pinar mig igenom livet för att det skall bli långt...

Anmäl
2013-06-27 21:33 #43 av: Valyria

#42 Fast jag anser att själen mår bra om kroppen mår bra. Det gör den inte av glass, kakor chips, läsk osv.
Tycker inte att det är sötsakerna som gör livet gott.
Men vi alla har olika åsikter :-)

Anmäl
2013-06-27 21:38 #44 av: [Moa-]

Valkyria; ja, olika åsikter har vi definitivt. Men att hålla en kost man måste kämpa med hela livet för att leva länge låter inte som en god idé i mina öron, då lever jag hellre för dagen (med viss sans, givetvis). Däremot låter det som LCHF för många (notera, inte alla) leder till ångest och längtan på ett sätt som få andra kosthållningar ger.

Anmäl
2013-06-27 21:42 #45 av: Valyria

#45 Fast jag skrev att hon kunde välja bort sötsaker, även om hon inte äter LCHF. Menar då att hon kan äta kolhydrater, dock inte allt det onödiga sockret. Hennes tidigare inlägg står det om Coca cola, Oboy osv.

Anmäl
2013-06-27 21:48 #46 av: [Moa-]

Absolut, att äta/dricka det på daglig basis är ej hälsosamt, däremot ser jag inget fel på att unna sig under helger och fest, allt i rimlig mängd. Det gäller i min värld allt, socker, fett, alkohol och vad du nu kan komma på som egentligen inte är nyttigt för dig, men som du faktiskt finner gott. Personligen skulle jag aldrig äta ren vispad grädde som vissa gör för att unna sig, detta då jag alltid funnit detta direkt motbjudande, jag tar då hellre några godisbitar eller ett glas vin, men det valet är enligt mig upp till var och en.

Däremot att pina sig själv och känna sig låst och tvingad genom hela livet, det skulle jag aldrig rekommendera till någon.

Anmäl
2013-06-27 21:51 #47 av: [Petronella Pip]

Men du är på en lowcarbsajt, det blir lite konstigt detta!

Anmäl
2013-06-27 22:26 #48 av: savonit

#20 Konstigt sätt att älska mat på.
Toast och choklad mjölk.

Är inte mat det är godis och snask.

Men alla gör sina val, men att kalla det älska mat är nog att leva i förnekelse. 

Anmäl
2013-06-27 22:33 #49 av: Zepp

Om själen skall må riktigt bra så skall man ta heroin, men man mår inte bra så länge! Förskräckt

Anmäl
2013-06-27 22:46 #50 av: Halvdansken

Folk får ju äta vad de vill, men detta är en low-carb-sajt, så det är nog svårt att få stöd för toast och oboy, eller "unna sig lite av allt"-varianten.

Vet inte riktigt vad Moa och vaniljkaka egentligen vill ha sagt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-06-28 00:14 #51 av: LaRose

Hon/han/de vill väl bara provocera, det märktes ju tidigt.

Anmäl
2013-06-28 08:12 #52 av: [Moa-]

Halvdansken; att det jag läst på denna sajt är att många har svårt att hålla kosten och saknar mycket som vi "andra" äter. Att hela livet sakna och suckta efter saker och försöka efterlikna dem låter enligt mig allt annat än trivsamt. Andra så som exempelvis Zepp, verkar väldigt nöjd med sin kost och inte sakna något, och mår antagligen bra på flera nivåer om detta. Det jag säger är att du måste kunna ha balans i livet för att må bra, jag tror inte att det är bra att gå och suckta efter något hela livet och förvägra sig det är hälsosamt. Samtidigt som cocacola och chips till frukost varje dag inte heller är det, utan grundtanken måste vara balans.

((Sedan att jag personligen är övertygad om att kosthållningen är långsiktigt skadlig är en helt annan sak, och det är inget ni kommer att ta till er oavsett.))

Anmäl
2013-06-28 08:21 #53 av: [Petronella Pip]

Men varför medvetet försöka retas med att kalla vårt sätt att äta för en jävla diet osv? Det är ju väldigt respektlöst? Skulle vi gå in på dina sajter och dissa allt som ni står för skulle nog inte det tas så positivt heller antar jag? Speciellt inte om man fått seriösa råd innan?

Anmäl
2013-06-28 08:26 #54 av: nyborjare08

#52 Jo att längta efter annan mat och sakna det man åt tidigare är ganska vanligt i början av en kostomställning enligt min erfarenhet. Med tiden ändras ens smaklökar och uppfattning om vad som är "gott" och vad man mår bra av. Jag som ääälskade smågodis klarar nu knappt av tanken på allt det överdrivet, unkna söta, kemikaliska.... Hua! Illamående

Den sockerberoende kan under lång tid, kanske hela livet, gå omkring och längta efter sött. Många av dessa personer klarar inte att hålla någon slags "balans" i ätandet - det är allt eller inget som gäller. Denna kost hjälper många att bemästra suget.

Så din teori om att man "hela livet sakna och suckta efter saker och försöka efterlikna dem..." tror jag inte stämmer så generellt som jag tror att du menar.

Sen är kosten individuell. Man anpassar den efter sina personliga förutsättningar.

På vilket sätt tror du att kosten är långsiktigt skadlig? Det vore intressant att få veta Glad

Anmäl
2013-06-28 08:40 #55 av: Rasken90

Tips från mig är att träna dina magmuskler med diverse övningar situps till exempel..

Anmäl
2013-06-28 08:44 #56 av: [Petronella Pip]

Situps ska man inte göra så snart efter att man fött barn!

Ett citat: Varför ska man då undvika att göra situps, crunches och benlyft när man har en magmuskeldelning?  Den största anledningen (det finns flera!) är att problemet kommer inte bli bättre utan kan bli förvärrade av ovanstående övningar. Man måste stärka musklerna inifrån och det gör man inte när man tränar dessa övningar.

Anmäl
2013-06-28 14:30 #57 av: Rasken90

#56 Hon ville få tight mage, gav bara tips om det. Eftersom det tightar till magen..

http://se.babycenter.com/a196/komma-i-form-efter-f%C3%B6rlossningen---%C3%A4r-din-kropp-redo-att-b%C3%B6rja-tr%C3%A4na

läs igenom den sidan..

Anmäl
2013-06-28 14:44 #58 av: [Petronella Pip]

Jag blev iallafall varnad för situps efter att jag fått mina barn.

Och i den tråd du hänvisar till skriver någon som svar på den som skrev att situps var bra:

Situps ska man helst inte göra ifall man fick separerade magmuskler under graviditeten för då kan det bara förvärras.

Och de flesta får separerade magmuskler... om jag fattat saken rätt...

Anmäl
2013-06-28 17:20 #59 av: Rasken90

#58 som det står i texten i artikeln så borde man ju få undersökning efter förlossningen för att få veta det..Eller fattade jag fel? Har man fått separerade muskler så visst låt bli..Men annars om det känns bra och inte varit några problem så är det ju bara att köra på.

Anmäl
2013-06-28 17:30 #60 av: [Petronella Pip]

TS Här är tips på träning för att bli av med babymagen (även om du säger att du hade den redan före, det ska hjälpa även då!)

http://www.nattstad.se/Genine?id=3273389

Anmäl
2013-06-28 19:13 #61 av: Zepp

Jaa.. det är inte måtta på vad man måste avstå på den här dieten.. tex snabbmakaroner med ketchup! Förskräckt

För o inte tala om vad man blir tvungen att tvinga i sig.. tex gräsbetesbiff med bearnaissås och en blandsallad med vinegrett till det!Ledsen

Jag har överhuvudtaget svårt att begripa att det skall vara så svårt att bara äta det goda på tallriken och avstå själva bukfyllan?

Exempel på riktig mat

LCHF

Och jo, ja, det är svårt att begripa att man kan tvinga i sig sådant när man kan äta smörgås med Oboy?

Anmäl
2013-06-28 19:19 #62 av: Jarunka

Att gå ner i vikt är 80% maten och 20% träning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.