Annons:
Etikettövrigt
Läst 3788 ggr
crikarlshamn
2013-06-26 20:39

LCHF, mångfald och intolerans

 Andreas Eenfeldt skriver om "LCHF, mångfald och intolerans"

Hela artikeln:
http://www.kostdoktorn.se/lchf-mangfald-och-intolerans?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=9569c986f6-Test&utm_medium=email&utm_term=0_45bc24a01d-9569c986f6-463028069

"Variation

Allt fler inser hur olika toleransen för kolhydrater är från person till person. En smal ung tränande man kan ofta tåla stora mängder kolhydrater utan uppenbara problem. En lite äldre överviktig kvinna med diabetes typ 2 tål ofta mycket mindre kolhydrater utan besvär, liksom många (även yngre) med sockerberoende.

För att LCHF ska kunna vara till nytta för fler än bara ett fåtal krävs möjlighet till individanpassning. Exempelvis mycket lite kolhydrater för de som behöver det, mer för de som tål mer.

Så hur mycket kolhydrater finns det i LCHF? Den definition jag gillar bäst är delvis plankad från Jonas Bergqvist (och boken LCHF och träning):

  • Strikt LCHF – max 20 gram kolhydrater per dag (med undergrupper för de som vill äta ännu mindre: UFO, NCHF, fakir, nollning osv)
  • Måttlig LCHF – max 50 gram per dag (ca 10 energiprocent)
  • Liberal LCHF – mellan 50 och 100 gram per dag (ca 20 energiprocent)

Sen kan säkert många äta ytterligare mer kolhydrater än så utan problem, men då bör man kalla det något annat än LCHF. Exempelvis GI.

Alternativt kan man ju säga att man äter LCHF-liknande eller LCHF-inspirerat. Om man nu gör det!

Naturligtvis kan man också strunta helt i att räkna kolhydrater och bara äta mat som är ”godkänd” enligt någon lista. Det är enkelt och fungerar bra för många men, återigen, inte alla.

Tolerans

Man kan knappast kräva tolerans för sitt eget sätt att äta utan att kunna tolerera att andra väljer något annat. Det är hyckleri.

Ska man använda begreppet LCHF får man nog finna sig i att det finns LCHF-are av lite olika slag.

Vad säger du?"

Annons:
[silkesnosen]
2013-06-26 20:43
#1

Låter bra. Själv använder jag GI och LCHF som ett sätt att lära mig mer och laga från grunden. Sedan gör jag det som min kropp mår bra av. Vi är alla individer:)

subcalva
2013-06-26 20:59
#2

Oj nu blev jag verkligen förvånad!

Har han stängt av kommentarer också?

[Columba]
2013-06-26 21:14
#3

Vadå stängt av? 81 kommentarer redan.

[Petronella Pip]
2013-06-26 21:17
#4

Varför tror du det? Det finns ju ett kommentarsfält längst ner och många har kommenterat?

Zepp
2013-06-26 23:14
#5

Eh, vad var det för något märkligt med det inlägget.. lite samma som Anna Hallen brukar komma med emellanåt?

Tror jag kan hålla med om mycket.. likaså Andreas kommentarer av det.

Lite beroende på hur man väljer att läsa inlägget!

Lite.. vart är vi på väg, hur uttrycker vi oss och hur uppfattas vi, vilket intryck får nybörjare, osv!

En ständigt pågående debatt.. likaså här på forumet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bivax
2013-06-27 00:29
#6

Jag börjar bli trött på somliga kostrådgivare. Det ursprungliga inlägget på kostrådgivarnas sajt var i min mening väldigt messerschmitt-aktigt. Trist.

Men dessa kostrådgivare behöver väl business, och de får onekligen uppmärksamhet för sådana här inlägg.

F ö påstår A Hallén att sk "keto rash" kommer sig av brist på vitamin C. Keto rash är ju inget nytt, det har ju diskuterats här och på många amerikanska forum. På Mark Sissons forum skriver folk tex att de äter mycket grönsaker och frukt och ändå får dessa utslag:

"I'm wondering if anyone has ever experienced a rash after eliminating refined carbs and grains. I have a client who eliminated all grains for a week - she was eating fruits, tons of veggies, lean meats, a little olive oil and butter, and developed a rash on her ears that spread to her neck and face - one of her eyes became swollen as well. She went to her physician who tested her urine and he told her that the rash was due to ketosis. (She is not diabetic or insulin resistant - but does have autoimmune issues). I have heard of some people developing a rash while on a VERY low carb diet such as Atkins - but she was eating fruits and veggies!"

http://www.marksdailyapple.com/forum/thread12569.html

Om det bara hängde på c-vitaminbrist borde dessa personer inte drabbas. Själva ketosen verkar påverka vissa personer så att de får utslag. Andra, som min svåger som har haft utslag nästan jämt, blir av med dem när de äter strikt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: