Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

långsam ämnesomsättning mindre fett ?

2013-06-26 09:19 #0 av: sparrisen

Hej!
Jag har gjort hårmineral analys och enligt den har jag långsam ämnesomsättning och därav rekommenderas ett minskat intag av fett.  Fet mat i alla slag sänker tydligen ämnesomsättningen ännu mer enligt dom... ? Är det någon som vet om det här stämmer ? Har ätit LCHF i 5v och tror på det men man blir ju osäker.
Enligt analysen är rådet att äta 40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett.

Nu har jag kört med runt 50-60% fett, 30-35% protein och resten kolhydrater och undrar om mitt intag kan spela in i att kroppen är så väldigt trött?

Har inte varit till läkare och kollat om jag har långsam ämnesomsättning och äter inte heller någon medicin för det.

Är det någon som har erfarenhet av att äta LCHF och ha långsam ämnesomsättning och inte äta medicin ?

/frida

Anmäl
2013-06-26 09:28 #1 av: Mooniq

Jag har aldrig hört uttrycket långsam ämnesomsättning pga mycket fett i maten, men å andra sidan hade jag inte hört om försurad kropp heller för några veckor sen. Läste lite om försurad kropp och hur det kan inverka på en rad saker i kroppen.. Men om jag tror på det... Funderar.. mnjae... du kan ju titta på en sida som heter smartamaten.se som förespråkar... tada... frukt, oljor, grönsaker etc.. som gör kroppen mer basisk i ph-halten.. och sånt som vi äter - kött, fisk, fågel, ägg, smör etc ger försurat ph.. 

så vete katten.. jag vet bara att jag har kört lchf de sista 5 åren och mår så otroligt bra. Ingen IBS, inga sömnproblem. Har haft 1½ dags förkylning på hela denna perioden- i övrigt frisk. Jobb-hälsokollen varje år är ett kvitter  utan dess like från sköterska o läkare... jag e så himla kärnfrisk.. tills jag säger att jag kör lchf... Skrattar men dom börjar vänja sig...

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-06-26 10:01 #2 av: kaisakavat

Jag tror det är svammel. Ngt många många upplever när de slutar äta kolhydrater och börjar äta fett, är att ämnesomsättningen faktiskt ökar. Man blir varmare, lättare hålla vikten och tom gå ner i vikt utan att svälta sig. Så, det verkar snarare vara kh som bromsar ämnesomsättningen, inte fett.

Din totala matmängd - hur mycket äter du? 

40 % protein tycker jag låter ganska mycket. Men det beror förstås på hur mycket man äter totalt sett, hur mycket det blir i gram. 

Trötthet kan bero på för lite mat totalt sett. Energi-/näringsbrist. Kan påverka ämnesomsättningen neråt. Men då du ätit LCHF i bara 5 veckor så beror tröttheten nog mest på omställningsbesvär. Kroppen har inte ännu anpassat sig efter den nya sortens mat, nytt bränsle. Fett/ketoner istället för socker. Det tar tid med den omställningen.

Anmäl
2013-06-26 10:26 #3 av: OlgaMaria

Det viktigaste är vad du känner att du mår bra av. Ett måttligt högt fettintag tror jag kan vara bra för ämnesomsättningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-06-27 07:49 #4 av: patriknn1

Fast uppemot 35-40e% protein..? Det är ju Väldigt mycket det.
Säg att du äter ca 1800 kcal, som exempel, då blir det ca 630-720 kcal= ca 157-180 g.
Jag som är en muskulös kille på 75 kilo och tränar hårt ungefär tre ggr i veckan äter mellan 110 och 130 g per dag och ca 2500 kcal..

Anmäl
2013-06-27 08:25 #5 av: Sindri

Jag tror att det är helt tvärtom, har i alla år varit trött, frusen och verkligen känt det som om jag hade långsam ämnesomsättning. Men fettbrasan fick verkligen fart på min sköldkörtel.

Det är bara att testa med en sked kokosolja. Jag blir väldigt varm i kroppen ganska snart efter intag.

Anmäl
2013-06-28 09:30 #6 av: Gitten

Bruce Fife hävdar i ”Stoppa Alzheimers nu” att en effekt av en ketogen diet är en långsammare ämnesomsättning, men att detta är positivt och att kolhydrater eldar på ämnesomsättningen på ett skadligt sätt. Även Kosttillskottsgurun Peter Wilhelmsson skriver i” Friskare liv” att ämnesomsättningen saktar ner av lågkolhydratkost, men att det inte ger sjukdomssymtom.

En msk kokosfett sätter fart på fettförbränningen.

Anmäl
2013-06-28 11:37 #7 av: [Marja-Liisa]

För mig har LCHF och kokosfett förbättrat väldigt mycket min hypotyreos och därmed ökat ämnesomsättningen. 

Det finns också flera väl dokumenterade undersökningar där LCHF ger större viktnedgång vid samma kalorimängd, vilket skulle väl inte ske om ämnesomsättningen skulle påverkas negativt? 

Anmäl
2013-06-28 11:59 #8 av: kaisakavat

#6 Intressant.

Jag undrar ifall det handlar om den ketogena kosten i sig, eller om det handlar om ketogen diet med kalorireducering.

T ex så har det skrivits om att lågt T3 (sköldkörtelhormon, som ju har med ämnesomsättning att göra) kan vara en följd av ketogen diet. Och när jag frågade vidare (hade lågt T3 själv) så visade det sig röra sig just om studier av folk som kalorireducerade och att det var kalorireducerandet som verkade vara 'boven'. 

Och att äta för lite är väl en känt sätt att - efter ett tag - dra ner ämnesomsättningen..? Snopen

Anmäl
2013-06-28 19:03 #9 av: [Marja-Liisa]

Att äta för lite ger signaler via leptinet till hypotalamus att sänka ämnesomsättningen via reverse T3. Sköldkörtelbesvär kan också bero på att om man är insulinresistent så ökar möjligheten för leptinresistens också och då, fast man har fettreserver, får hypotalamus felaktig signal och svara som om det fanns fara för svält. Därför kan ketogen kost genom att minska insulinresistens också förbättra leptinsignalering och normalisera sköldkörtelhormonerna. Men då skall man inte äta för lite, svälta kan man sig med ketogen- men också alla slags svältdieter.

Men det finns andra orsaker också för sköldkörtelsjukdomar, detta bara om hur man kan svälta sönder sina hormoner.

Anmäl
2013-06-28 20:05 #10 av: Zepp

Beror ju på hur man definierar låg ämnesomsättning oxå.. T3/rT3 är inget mått på detta.. mer då REE och TEE!

Som regel så har vi i modern tid sjukligt högt T3.. iomed att socker driver upp den produktionen för att bukspottkörteln skall jobba på överväxel med att producera insulin!

Såå högt T3 är snarare ett tecken på begynnande metabolt syndrom!

Sen så varierar det väldigt mycket på ett individuellt plan, och är man frisk, mår bra och har ork, så spelar inte ration T3/rT3 särskildt stor roll.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.