Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Kalorier och kolhydrater

2013-06-26 09:07 #0 av: Lusthan

Vet att det är många som inte bryr sig om kalorierna utan mest har koll på kolhydrater men jag har tänkt testa och se vart jag hamnar på dagarna ändå. Har Shape up-appen som är superlätt att hantera. Normala dagar när jag äter lchf och rör på mig hamnar jag ofta under det jag borde äta. Inte mycket men en del. Jag ska äta nästan 1300 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Nu jagar jag inte kalorier utan kolhydrater så skulle jag gå över kalorierna så gör det mig inte.

Nu går jag inte ner i vikt men det beror troligtvis på att jag har haft en period av mycket avsteg den här terminen. Har jobbat första gången någonsin längre period än någon vecka och har varit svag för det mesta som hamnat i personalrummet.

Nu har jag sommarlov och tänkte hålla lite koll på hur jag ska gå vidare. Har cirka 37 kilo som sitter som berget att gå ner..

Anmäl
2013-06-26 09:10 #1 av: Lusthan

Mina funderingar är alltså, äter jag för lite? Borde jag försöka få i mig mer trots att jag är mätt?

Jag har hört/läst att är man kort behöver man inte lika många kalorier stämmer det? Jag är 157 cm lång och det är appen som räknat ut hur mycket jag ska äta. Verkar dock hamna inom det ändå utan ansträngning.

Anmäl
2013-06-26 09:16 #2 av: Zureel

Många hamnar naturligt på en bra kcal nivå bara av att räkna kolhydrater men då jag gick upp förra gången när jag körde lchf räknar jag både kcal och kolhydrater för säkerhetsskull. Hur mycket föda man behöver beror på hur stor man är så 2 personer med samma förutsättningar och proportioner så kommer den som är 20 cm kortare än den andra behöva mindre mat för att klara sig.

Anmäl
2013-06-26 09:33 #3 av: Margareta

Jag använder samma app och kaloritalet den räknar ut bygger på kolhydratmat dvs det blir betydligt högre siffra om du byter kh mot fett som innehåller mer än dubbelt så många kalorier.

Jag tror det är svårt att hitta ett generellt kalorital som gäller för alla oavsett samma längd eller ej. Kalorier tar inte hänsyn till de hormoner som spelar större roll för viktreglering än man tidigare tagit hänsyn till.

Det som gäller är att pröva sig fram och då är just den appen väldigt bra.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-06-26 09:33 #4 av: Mooniq

vad äter du? undviker du de klassiska bromsklossarna? Har du provat magic bullet coffee/cocoa? 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-06-26 13:49 #5 av: Lusthan

Jag äter en del mejerier men inte allt. Jag står stilla för att jag har ätit ruskigt ojämnt. Bra vissa dagar och katastrofalt dåligt andra.

Nu med appen har jag bättre koll på vad jag äter. Det känns rätt så bra. Sen tror jag att jag äter för lite när vi kollar kalorierna även om man inte ska behöva äta mer än man orkar.. För mätt är jag. Igår hamnade jag under 1200 kalorier.

Då åt jag två ägg till frukost med majonnäs, en ölkorv på eftermiddagen, en kycklingfilé, hemgjord tzatsiki på rysk yoghurt, lite morötter, en champinjon, zucchini och lite sallad med fetaost till middag. Sedan drack jag tre glas vin och åt två stycken hemgjorda ischokladbitar. Proppmätt och nöjd hela dagen. Kolhydraterna hamnade på 10 ungefär och kalorierna strax under 1200. Enligt appen då. Räknat rätt gjorde jag garanterat igår. Då var jag mycket noggrann.

Men det känns som att jag borde hamna på svält om man räknar kalorier vilket känns lite skumt då jag inte tycker att jag behöver äta något mer... Men jag kanske har fel, jag kanske borde äta mer, missade ju ett mål igår eftersom jag åt sen frukost. Idag vaknade jag sent och åt lunch direkt, samma som igår fast lite mindre.

Jag har tidigare testat om jag stannar upp i vikt av mejerier men det gör jag inte. Jag stannar upp när det blir för mycket kolhydrater men inte av mejerierna i sig. Därför försöker jag vara försiktig nu och äter mindre av det än jag gjorde tidigare. Försöker att äta mer smör och majonnäs och sånt istället för grädde och yoghurt. Gör eget kryddsmör hemma också.

Mitt största problem är att jag har svårt att stå emot saker jag inte borde äta. Särskilt när jag är stressad eller inte tänker efter. Jag har jordens sockerberoende och är dålig på att säga nej. Chips, pasta, potatis, ris, bröd kan jag säga nej till utan större förlust men rent socker som godis kan jag knappt säga nej till. Jag äter till jag stupar. Jag försöker hitta kryphål, göra eget som också är socker i, äter mörk choklad och grejer. Det är något jag behöver kämpa med och planera bättre så man inte går till pizzerian och köper mat där när man är trött och hungrig.

Nu blev det långt och lite rörigt men jag har gett mig sjutton på att jag ska komma tillbaka nu och gå ner lite under sommaren igen. Jag tycker lchf är toppen och kommer fortsätta med det sen också då jag mår så bra på det. Inte sluta och gå tillbaka på kolhydrater som tidigare. Jag funderar mycket och behöver en hel del stöd. Får ifrån sambon såklart men från flera håll. :-)

Anmäl
2013-06-26 13:51 #6 av: Lusthan

Har testat kokosolja i te. Mår numera tokigt illa när jag känner lukten av just den te-sorten... Kanske blev det för mycket. Kaffe dricker jag inte. :-)

Anmäl
2013-06-26 13:58 #7 av: [Petronella Pip]

Fast magic bullet cocoa  går utmärkt att göra med bara smör. Du kan ju ha smaklöst kokosfett om du vill ha lite också.

Anmäl
2013-06-26 19:49 #8 av: Lusthan

Hur går det till? Blir lite nyfiken.

Idag ligger jag 300 kalorier under och har ätit cirka 22 gram kolhydrater. Kan hända att jag kommer bli sugen på något senare i värsta fall och då kan ju en sådan bullet fungera. Vi får se. Ska ju inte vara vaken hela natten heller tänkte jag.

Anmäl
2013-06-26 20:02 #9 av: [Petronella Pip]

Smör, kakao och hett vatten plus ev. sötning mixas.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.