Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Stöd i beroendet

2013-06-25 18:02 #0 av: metheny

Jag är sockerberoende och jobbar stenhårt på att hålla mitt beroende i schack. I bagaget har jag panikångest, depression, hetsätning och bulimi - så mitt psykiska och fysiska jag är inte i toppform. 

Jag är inne på min femte dag LCHF. Det har varit långa fem dagar, men kroppen reagerar positivt på att skippa kolhydraterna. Huvudvärken finns där, men kroppen är inte lika svullen som förut. Psykiskt är det galet jobbigt dock. Som andra har skrivit om här - tanken att inte få hetsäta socker igen? Sjuka delen av hjärnan som vill det. Hela tiden. 

Meningen med mitt inlägg är egentligen bara att få stöd. Antar att många är med om samma sak här, ni kanske har några tips om hur man kan tänka? Jag har läst Bitten Jonssons bok Sockerbomben, den har hjälpt mig väldigt mycket. Nu vill jag bara fortsätta med LCHF då jag tror att detta kan vara räddningen för att bli av med mitt sockerberoende.

/tjugofyraåringen

Anmäl
2013-06-25 19:18 #1 av: Mooniq

Skickar massor av pepp och jävlar anamma!!ArgGlad

Du är ju med i matchen 100% tycker jag. Prata med nära o kära om sockermonstret, prata även med dig själv om/till sockermonstret - och bearbeta den jäveln... Skrattar

Att vara medveten är prio

Att vilja är prio 

Att nära o kära känner till och även stöttar är prio 

Överät de första dagarna. Ät äggröra eller ostrullar eller salamibitar eller oliver eller nåt annat som är fett och kolhydratfattigt.. 

jag överåt äggröra o bacon de första 2 veckorna , var jobbigt övermätt men sockerbegäret slocknade nästan direkt.. Sen när sockersuget är dövat så kan du staka ut snitslad bana i matvärlden. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-06-26 07:40 #2 av: metheny

Haha, tack! Vad glad jag blir, precis vad jag behövde höra. =) 

Anmäl
2013-06-26 09:15 #3 av: dufva

Välkommen hit metheny Skrattar

Visst är det en del sorg involverat i processen att sluta överäta kolhydrater men du kommer säkert även att hitta mycket annan god mat att glädjas åt istället framöver

När man landat i kosten är det inte svårt alls och man känner sällan att man missar nåt

Det riktigt söta kommer faktiskt inte ens att smaka bra för dig längre när smaklökarna efter ett tag normaliserat sig 

Bra tips av Mooniq ovan att verkligen se till att inte gå hungrig första tiden tills sockersuget lagt sig

Så fortsätt ät och njut men nu utan de onödiga sockerkedjorna Cool

Anmäl
2013-06-26 09:34 #4 av: Margareta

Välkommen och lycka till.

Timme för timme är det som gäller när det är som värst

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-06-26 11:59 #5 av: metheny

Härliga kommentarer, och jo, det kommer nog vara en sorgeperiod inblandat i allt detta =) 

Margareta, som du skriver, lite i taget helt enkelt. Det handlar ändå om en livsstilsförändring.

Kram på er!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.