Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 7348 ggr
MadamHansen
6/24/13, 12:42 PM

Infarkt och LCHF

Hade för några månader sedan en mindre hjärtinfarkt, men återkollen var okej. Äter enbart Trombyl. Aning förhöjd kolesterol och socker, blodtrycket vill gärna gå upp, men låg bra på 24-timmars kontrollen. Nu min fråga: - Jag känner att jag mår bra av att äta LCHF-kost, men den överensstämmer inte alls med de kost-rekommendationer som jag fick med hem från sjukhuset. Där lades bl.a. stor vikt på att man skulle äta MYCKET FRUKT. Nu äter jag ingen frukt bortsett ifrån nån jordgubbe nu i säsongstider. Någon här som har erfarenhet av detta här? Är lite orolig för att mitt kolesterolvärde ska gå upp och att jag inte ska få i mig sånt som är nyttigt för hjärtat. Har hållit på ett par veckor nu med lchf, och känner mig mätt o belåten. Gått ner enbart ett halvt kilo. Lite trött första veckan, men helt okej. Undrar också om någon här har erfarenhet av lchf-bröd. Har bakat efter Mariann's recept, och äter 1 skiva på morgonen. Tacksam för respons…

Annons:
Sindri
6/24/13, 1:00 PM
#1

Om du söker på kolesterol och hjärtinfarkt här på sajten kan du få många träffar på intressanta trådar. Bl a denna

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f4be75dd3b4fd4018003170-totalt-kolesterol-12-farligt

eller denna

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f172b3388f4723432003fcc-kan-man-fa-en-till-hjartinfarkt-av-lchf

Sedan är det upp till dig om du vill göra som sjukvården säger, eller som du tycker du mår bäst av. Hos http://www.kostdoktorn.se/ kan du också läsa mer och förkovra dig. Där finns mycket att läsa om kolesterol.

Själv har jag 10,8 i kolesterol och har aldrig mått så bra. Jag tror personligen att det är helt naturligt att för högre kolesterol med stigande ålder, eftersom det är ett "reparationskit".

Du hade aningen förhöjt socker och det säger kanske något om vad hjärtinfarkten berodde på. Boken "Ett sötare blod" av Ann Fernholm är en utmärkt lektion i vad i kosten som gör oss sjuka.

MadamHansen
6/24/13, 1:25 PM
#2

Tack för ditt svar, ska förkovra mig lite i länkarna som du rekommenderar 🙂

MadamHansen
6/24/13, 1:39 PM
#3

Mitt kolesterolvärde var vid sista mätningen på 5,8, glukos på 6,1 och blodtrycket 115/80. UTAN MEDICIN och INNAN jag började med lchf. Jag har valt att INTE ta utskriven medicin som statiner, beta-blockerare, blodtryckssänkande… det enda jag tar är 75mg acetylsalicylsyra dagligen. Mådde pyton av alla tabletter. Läkaren sa att jag skulle ta alla mediciner resten av mitt liv och ev. öka doserna. Mår ganska bra men vill gå ner i vikt och slippa värk i mina ledar. Testade lchf förra sommaren 2 månader och värken försvann, men pga lite turbulens i mitt liv då, så kom jag ur rutinerna och började äta vanlig kost igen. Försökte efter infarkten följa sjukhusets kostråd men kände mig konstant hungrig och sugen. Så därför har jag bestämt mig för att åter prova lchf, och kan säga att jag mår redan mycket bättre. Magen är lugn o fin, jag är MÄTT, inte alls sugen på nåt till kaffet eller nåt utöver den goda maten. Ledvärken består, men jag hoppas det blir bättre allt efter som. På hjärtavdelningen blev vi matade med kolhydratrik kost. Smörgåsar allt som oftast, gröt med sylt i, Nestle's energidryck delades friskt ut till alla. Saft, nyponsoppa…. Har sedan vistelsen där gått ner 3 kilo och försöker motionera - går trögt dock p.g.a. min värk, men som sagt… jag tror och hoppas att det blir bättre.

stepside88
6/24/13, 4:46 PM
#4

Starkt!

Sindri
6/24/13, 4:49 PM
#5

Ledvärk finns mycket tips om också här på forumet. Själv äter jag nyponpulver (inte så mycket nu), glukosamin med kondroitin och MSM-pulver mot ledvärk, samt magnesium mot kramper.

Det kan tänkas att även du behöver lite tillskott, man äter ju inte så mycket mat när man blir äldre.

Den mat du fick på sjukhuset är ju inflammationsdrivande så det kan hända att du inte behöver något alls när du blivit "avgiftad".

Annars kan du prova något tillskott, men tänk på att det kan ta ett par månader innan man märker resultat.

Ary
6/24/13, 8:20 PM
#6

Jag har inte tillräckligt med koll på långtidseffekterna av lchf för att uttala mig (dock anser jag att de mängder kolhydrater man äter i "normalkost" lär vara illa för kärlhälsan) men har du sökt på vitlök? Jag såg en dokumentär där män med impotens fick äta 4 klyftor rå vitlök per dag i tre månader och ungefär 80% blev bättre. Jag nämner detta eftersom kärlhälsan där hänger ihop med hjärt/kärlhälsan. Det sägs att oxiderad LDL är det som fastnar i kärlen och att det är därför det skulle hjälpa.

Om detta var för off topic ber jag om ursäkt. Föreslår inte detta istället för lchf men det ena utesluter inte det andra.

Annons:
Zepp
6/24/13, 11:26 PM
#7

Ja altså.. sjukvårdens kostråd och för allan del även maten är i stort sett livsfarliga enligt mitt förmenande iallafall!

Sen så, du har haft en infarkt, det är ett allvarligt tillstånd, något är fel och med tanke på alla olika medeciner så vet inte sjukvården/läkarna heller vad som är själva orsaken!

Förmodligen har du haft en TIA?

Och det kan vara tex en trombos, dvs en blodkoagel, eller så kan det vara ett aterosklerotiskt plack som brustit.

Jo.. skall man fortsätta att äta mat som på sjukhuset, så lär man behöva alla de medecinerna!

Sen så ser dina värden inte alls speciellt alarmerande ut.. i det närmaste normala, så jag kan ha en viss förstålelse för att de sätter in hela kittet.. de har altså inte en aning.. och jag har full förståelse för det, och de lär knappast öppna för att titta efter heller!

Vad jag saknar är hela lipidpanelen, sedan APO-kvoten och även K-faktor och långtidssocker!

Grejen är att läkarna gör vad de skall, de sätter in medecin.. det är deras uppgift.. kanske skulle de dessutom bättre förklara vad de funnit och vad de misstänker vara orsaken?

Sen så.. ofta kommer man långt med och ibland kan man reversera förlopp genom sk livstilsförändringar.. men där blir det mycket upp till patienten själv att göra dessa.

Man kan få hjälp av dietist.. men deras råd är oftast livsfarliga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
6/25/13, 8:51 AM
#8

#7:

Himla bra inlägg!

"Every point of view is a view from a point."

asahars
6/25/13, 10:17 AM
#9

Det låter som om det går åt rätt håll men med risk för att verka tjatig så "glöm inte bort grönsakerna". I näst senaste numret av Kost och Hälsa(juninumret) fanns det en artikel med Ulrika Davidsson där man just påpekade hur viktigt det är för kvinnor att äta de gröna grönsakerna. Och så fanns där recept på gröna drinkar/smoothies som jag blev riktigt sugen på……

Lilla71
6/25/13, 11:32 AM
#10

Som en kort information utan att gå djupare in i det…

Fruktos, under tiden den tas om hand av kroppen, så bildas mer dåligt kolesterol. Fruktos finns inte bara i frukt, utan i vitt socker…

Om man har lite lågt tyroidvärde, vilket inte alltid syns, så får man också lite högre kolesterol… så…

Det finns så många vägar att se till att sänka kolesterolet att det nog kan vara smart att se till andra sätt än att stoppa i sig stattiner tex. De har svåra biverkningar, och resultatet… det brukar inte ske över en natt, utan man räknar på 10 års sikt.

MadamHansen
6/25/13, 3:43 PM
#11

Det som du skriver Zepp, hela lipidpanelen, sedan APO-kvoten och även K-faktor och långtidssocker! Hur får man mätt det?? Och vad är det för någonting? 

Jag har faktiskt alltid ätit mycket grönsaker, men däremot aldrig särskild mycket frukt. Men om jag ska äta lchf efter 'handflate-modellen' så måste jag säga, att SÅ mycket åt jag ju inte tidigare. Men jag åt inte heller särskild mycket smörgås, ett par stycken per dag. Och då helst grovt bröd. Har varit dålig på att dricka mjölk. Men jag var alltid SUGEN på nåt, åt nog mycket onyttigt mellan måltiderna. Magen var i ständigt upprör. Därför känns det skönt nu, när jag bara är mätt hela tiden och magen lugn o fin. Tycker inte jag går ner särskild mycket dock, men det är ju inte länge sen jag började. Äter ingenting över 5 kolhydrater/100 gram. Har svårt för att äta ägg, så min frukost blir lchf-bröd 1 skiva med smör o gräddpastej o gurka o 1 kopp laktosfri mjölk m 1 bit mörk choklad i. Då är jag mätt till lunch. Men vad tror ni om den frukosten, den är kanske inte helt lchf, eller??? 

Jag har kategoriskt nekat att ta statiner, all annan medicin försökte jag ta, men kände en förfärlig massa biverkningar, så därför så avslutade jag det, men faktiskt i samråd med en förnuftig hjärtsjuksköterska. Kärlkransröntgen var fin, inga plack eller nåt. 

Men jag väger 110kg, är 165lång och har varit en riktig soffpotatis, nu har jag börjat träna lite försiktigt. Men det är svårt när jag har ledvärk, men gör så gott jag kan. Senaste veckan här tycker jag att vikten står helt stilla :(

Hursomhelst så känner jag mig helt övertygad om att så som jag har ätit tidigare, det är helt fel. Men jag undrar om några studier har gjorts på lchf-kost och plack i ådrorna. Alltså OM man äter lchf över en längre tid, hur blir det då med kolesterol-värde och plackbildning. Det är ju mycket fett i kosten. Och alla antioxidanter som man skulle få genom frukten, var får man nu det ifrån?

Vitlök… ja, det har jag också hört att det kan sänka t.ex. Blodtryck. Så det äter jag gärna.

Tack för alla kommentarer, suger åt mig all information…

[förgätmigej]
6/25/13, 4:04 PM
#12

Läs boken: Ett sötare blod av Ann Fernholm. Där tror jag att du kan få svar på många av dina frågor.

Hon driver också en blogg som heter: ettsotareblod.se

Zepp
6/25/13, 4:26 PM
#13

Lipidpanel är alla lipoproteinfraktioner som ingår i vanliga gammeldags kolesterolprovtagning.. Tot, LDL, HDL och triglycerider.

APO-kvot är det nya sättet att kolla blodlipider, det säger mer, för det räknar ett protein som det bara förekommer et av i varje lipoprotein.

Koagulationsfaktorn är den som gör att blodet levrar sig när det skall, mindre bra om det gör det när det inte skall, vid allvarliga störningar så får man käka Varan.

Långtidsocker är det som diabetiker mäter, det säger något om din totala glykemiska belastnin över längre perioder.

Man mäter altså glycoliseringsgraden hos dina blodpartiklar.

Bra att de mätt kranskärlen!

Ja altså man får inte plack av fett, utan det är snarare en inflamatorisk process, där kan olika blodpartiklar vara inblandade, tex om man har väldigt många och små LDL, eller om de är glykoliserade, det gäller även andra partiklar.

Sen så kan det handla om olika bakterier eller virus, de tas omhand på samma sätt, nämligen bakas in i kärlväggen, där de kan växa till stora plack.. som kan brista.

Sen så kan man ha ärftliga lipidrubbningar.. kallas ofta för FH, men det verkar du inte ha.

Utan det vanligaste är att orsaken beror på samma som Metabolt syndrom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
6/25/13, 4:33 PM
#14

Först måste du nog ta in att naturligt, mättat fett inte ger plackbildning. Det är det socker och övriga kolhydrater som gör. Plus eventuellt transfetter. Så länge du oroar dig för det blir det inget bra. Stress och oro bildar kortisol som kan orsak viktuppgång.

Jättebra att du är så stark att du står emot medicinförskrivningar. Hjärtläkaren jag var hos såg ut som om han skulle få en hjärtinfarkt av att jag vägrade statiner!

Till din frukost; Är det köpe-LCHF-bröd du äter så skall du vara försiktig. Mer än en gång har det visat sig att det inte innehåller så lite kolhydrater. OM det är så att du bara kan tänka dig macka till frukost så baka själv - det finns massor med recept här.

Laktosfri mjölk med choklad; för mycket godis såhär i början.
Gräddpastej, är den köpt har den antagligen för mycket tillsatser och annat. Jag undviker att köpa livsmedel med innehållsförteckningar överhuvudtaget.

Har du svårt för ägg i alla former? Annars kan man ju variera ägg i det oändliga. Omeletter, wraps, äggröra, pannkakor….

Prova någon morgon att äta lite rester från middagen, en bit kött, fisk eller kyckling och lite aromsmör. Frukosten måste inte vara någon speciell sorts mat. Av tradition har vi ätit mycket kolhydrater eftersom våra kroppar använt det som bränsle och då är blodsockret lågt på morgonen och skriker efter kolhydrater.

Men prova något annat. Och gör som jag och #12 föreslår; läs Ett sötare blod. Du kommer att förstå mycket!

MadamHansen
6/25/13, 6:03 PM
#15

Tack för era svar och kommentarer! Jag har bakat eget lchf-bröd enligt Marianns recept och äter bara EN skiva dagligen. Gräddpastejen som jag köpte hade inte mycket kolhydrat i sig, men nu är den i o för sig slut, sååå… Ska kanske låta bli att köpa nån ny. Jag är trött på morgnarna och inte jätte hungrig, har aldrig varit förtjust i frukost. Drickar kaffe svart… Ägg till frukost liksom vänder sig i munnen på mig, omelett eller ägg til lunch det är okej. Turkisk youghurt 10% med lite nyttiga frön har jag ätit ibland. Men skulle kunna vara utan mjölk helt, har aldrig varit så förtjust i det. Däremot älskar jag smör. Köpte några böcker, bl.a. Skaldemans. Men jag tycker nog det är lite svårt att få ihop så mycket FETT till varje måltid. Men lagar all mat själv i hemmet. Kött, fisk, fågel o grönsaker, behöver inte ris, pasta eller potatis. Men fettet då? Har i kylskåpet en burk med eget tillverkad vitlökssmör och pesto, som jag lägger en klick av på tallriken. Men svårt få i mig det om det ska vara en knytnäve stor portion fett. Hur beräknar ni fett och kolhydrater? Ser att många har super koll på hur många gram av varje de får i sig per dag. Jag har kollat på innehållsförteckningarna att det inte är mer än 5 kolhydrater i. Socker äter jag inte. Däremot tycker jag om att dricka ett glas rött vin till middagen ett par gånger i veckan. Öl och läsk drickar jag ingenting av. Bara vatten, the och lite lite kaffe. I Mariann's lchf bröd ingår det ju stora mängder ägg, så räcker det inte som frukost? Tacksam för tips.

Zepp
6/25/13, 6:47 PM
#16

Jaa.. gör man maten själv så vet man vad den innehåller!

Grejen är lite att det e klurigt att komma in i tänket.. egentligen handlar det om att äta riktig mat, sen efter det så kan man kika på kolhydrater, fett och protein!

Och egentligen handlar det om tillämpad näringslära.. och den kursen går på universitetet, och tar några år att ta sig igenom!

Men.. Skaldemans böcker är toppen, han förklarar för alla sig inte gått den universitetsutbildning och så att de flesta kan förstå.. utan att känna till alla termer!

Såå.. vad handlar det då om, jo först o främst måste man få i sig sitt dagliga behov av essentiell näring, tex protein, essentiella fetter, vitaminer, mineraler och spårämnen!

Sen på det så behöver man även energi, fett och kolhydrater är främst energi, de är dessutom utbytbara mot varandra.

Protein är främst en byggsten, men utslitet protein går in i energisystemet oxå, och vi som äter en ketogen diet använder mer än de som äter mer kolhydrater, för vi gör glukos av en liten del.

Såå.. det som brukar vara den första tröskeln att ta sig över är att begripa skillnaden mellan energi och energiprocent E%!

När vi säger att man kan ligga på 60-80% fett så handlar det om E%.. dvs det blir inte sås stora mängder som vissa belackare tror.. och det är sällan någon god ide att äta mer än sitt energibehov.

Var finner man då dessa undergörande livsmedel så man slipper äta smör med sked.. jo bland vanliga livsmedel helt enkelt.. tex ägg, 66E% fett, blandfärs, 60-70E% fett, bacon 85E%fett, antagligen likadant med fläsk.

Såå.. man äter altså helt vanliga livsmedel, men fullfeta sådana, steker i smör och slår en slatt grädde i såsen.. ät med valfria grönsaker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/25/13, 8:11 PM
#17

#16 skrivet av Zepp

Bra skrivet, Zepp. Bara läsa på tills man får den där aha-upplevelsen och så äta när man är hungrig och tills man är ohungrig.

Frukost är inget obligatoriskt. Jag äter min ibland vid 10, ibland 1, det kan väl kallas lunch då, men strunt samma.

Fixera dig inte vid att få i dig en knytnäve fett, så behöver det inte vara.

"Allt det där fettet" sägs av de som inte förstått.

MadamHansen
6/25/13, 9:32 PM
#18

Tack för alla utförliga svar och goda råd, känner mig verkligen stärkt av detta och tror jag bättre förstår nu. Ska se om jag orkar äta frukost i morn… vem vet… det kanske blir BRUNCH!!! 🙂

Upp till toppen
Annons: