Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 4125 ggr
Zureel
6/23/13, 6:43 AM

LCHF andra försöket

Hej jag testade LCHF för 2-3 år sedan osäker på hur länge men gav upp när vågen visade plus 7 kg trots att jag hade en väldigt stor övervikt.
Min mamma har ätit lchf med goda resultat i ungefär 4 år så jag har aldrig misstrott lchf även om jag antagit att det inte varit för mig med tanke på resultatet jag fick.
Jag har nu gått ner 25 kg av de ungefär 50 kg jag vill gå ner och tänkte testa lchf igen men kombinera med kalorieräkning för säkerhetsskull då resultatet förra gången inte var bra.
Just nu använder jag mig av shapeupclub men den känns inte idealisk för lchf någon som kan rekommendera en bra hemsida och/eller app där det är lätt att hålla koll på energiprocenten och grammen av makronutrienter.

I morgon börjar andra försöket och initialt tänker jag ligga på 20-25 kolhydrater om dagen sen får jag se utifrån resultat och hur jag mår om jag tänker ändra den mängden.


Annons:
Mooniq
6/23/13, 6:55 AM
#1

jag använder www.dumbbell.se då får du E%, vitaminer o mineraler, du kan föra in ev. träning och du får statistik. Den är gratis och jag tycker att den är lätt att använda.🙂

Eftersom du kört lchf tidigare så är du nog medveten om ev. omställningsbesvär.

Läs även på om stoppklossar för viktnedgång som kaffe, nötter, mejerivaror inkl ost, alkohol. 

kör i vind ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zureel
6/23/13, 7:12 AM
#2

Jag ska kolla upp dumbbell tack för tipset och jag hade inga omställningsbesvär som märktes förra gången, heller inget särskilt när jag fastade i 5 dagar i ett försök att neutralisera mina smaklökar så de skulle nöja sig med mindre salt och socker vilket inte fungerade så det gör jag inte om. Nu känns det som jag svamlar lite min poäng är att min kropp verkar vara väldigt accepterande av kostförändringar.


Mooniq
6/23/13, 7:20 AM
#3

då har du tur, men ändå bra att ha info i bakhuvudet. Lycka till såklart 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zureel
6/23/13, 7:57 AM
#4

Dricker mycket te inte kaffe men det kanske är samma sak, nötter är jag sparsam med dricker alkoholhaltiga drycker max 4 gånger om året. Ost och mejeriprodukter kanske kan bli ett problem älskar ost😍 och tycker turkisk yoghurt är praktiskt kan användas till kalla såser, frukost, mellanmål och dessert, har föredragit smör framför margarin i flera år då margarin speciellt flytande har en kemisk smak brukar nästan aldrig dricka mjölk eller så.


Mooniq
6/23/13, 8:01 AM
#5

tja, röda rooibosteer eller rena örtteer är inga problem, då de saknar tein - samma sak som koffein, som kan  ställa till det i kroppen.

jag tillhör dem som har varit tvungen att strypa mejerier till nästan 100 %. Jag går upp i vikt av dem. Har provat under mina 5 år i olika perioder och när jag fasar bort mejerier så går jag ner i vikt.. Har spetsat in mig på mer asiatisk matlagning. Steker i smör o har smör i kryddsmör. Använder creme fraiche/grädde kanske 2-3 gånger/månad. Drick-mejerier har jag uteslutit helt som mjölk, fil, yoghurt etc… och jag är sakta men säkert på väg ner i vikt.. trögt för tillfället då kroppen valt att ställa sig i platå… 😡…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zureel
6/23/13, 8:09 AM
#6

Hmm jag dricker mest gröna teer även om jag dricker i stort sett alla sorter men grönt te innehåller mindre tein än svart i alla fall så hoppas det ska gå bra.

Funderar på om det inte borde gå och göra en lchf variant av okonomiyaki en slags japansk pannkaka med strimlad vitkål som serveras med majonäs och gärna kött eller fisk till.


Annons:
Mooniq
6/23/13, 8:11 AM
#7

har inte hört talas om den pannkakan, testa o återkom om det funka

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
6/23/13, 8:30 AM
#8

Det kan vara bra att ägna en fundering åt varför du gick upp förra gången.

Vad var dina förutsättningar då och hur åt du då?

Zureel
6/23/13, 8:37 AM
#9

#8 Jag vet mycket väl varför jag gick upp förra gången även om jag inte insåg det just då, fick i stort sett ingen som helst mättnadskänsla så det blev enorma portioner med kalorität mat, men nu när jag har räknat kcal en bra tag känner jag att jag har mer normal hunger och känner mättnad lättare så det ska förhoppningsvis fungera nu.

Om jag inte vetat varför jag gick upp med lchf förra gången är det inte säkert att jag vågat mig på ett andra försök.


Julialex
6/23/13, 11:18 AM
#10

I Shapeup inne på Profil -> näringsämnen kan du ändra så att det passar lchf mer! Stänger du av "bokför i gram" kan du ställa in hur mkt procent fett, kh och protein du vill äta. Asbra app! :)

http://julialex.blogg.se

Zureel
6/23/13, 11:30 AM
#11

#10 Jag vet att jag kan ändra inställningarna till procent men då är det svårare att se om jag skulle råka komma över 20-25 gr kolhydrater de dagar jag tränar mycket då det ökar mängden mat man bör äta, har trivts bra med shapeupclub men känner att det inte riktigt når hela vägen fram när det gäller vad jag vill hålla koll på med lchf.


Zureel
6/23/13, 11:44 AM
#12

Det som är irriterande är att jag har så otroligt mycket kolhydrater hemma gillar verkligen inte att slösa med mat. Nåja en del av produkterna kommer säkert gå att fortsätta äta i små mängder, vissa kan göras om till mer lchf vänliga alternativ och en del får man väl försöka ge bort.


Mooniq
6/23/13, 11:46 AM
#13

kommer ihåg när jag började med lchf. Efter 2 veckor så plockade jag ihop 3 icakassar och gav till min bästa vännina.. Skafferiet blev i närmaste tomt - förutom lite kaffe, te o kryddor.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Zureel
6/23/13, 11:57 AM
#14

Tacksam att jag inte lider av ett sockermonster som många tyvärr gör så jag kanske klarar av att äta små mängder av mat man oftast inte äter på lchf får testa mig fram helt enkelt. Min mamma som hållit på i 4 år kommer och hälsar på någon gång nästa vecka ska be henne gå igenom mitt skafferi och kylskåp med mig så jag kan få lite synpunkter från någon med mer erfarenhet vad som troligtvis kan användas i små mängder och vad som rimligtvis inte kommer att gå att använda alls.


Zureel
6/24/13, 8:44 AM
#15

Så idag bär det iväg med lchf invägning i morse 88,7 kg gått upp sen förra veckan men varit bortrest större delen av förra veckan samt var på några släktingars guldbröllopsfirande igår så det hade jag räknat med så igår blev det min sista tårta och potatisgratäng. Även om jag åt och hade kul reflekterade jag över hur jag hade kunnat äta så lchf nära som möjligt vid middagen även om jag inte gjorde det.


Zureel
6/25/13, 5:21 PM
#16

Har gjort pulled pork idag inspirerat av en länk jag såg här på KiF det ska jag göra fler gånger supergott.


Zureel
6/26/13, 6:24 AM
#17

Minus 2,4 kg sedan måndagsmorse hoppas att nåt hekto är fett även om det mestadels är vatten😛


Zureel
7/1/13, 7:38 AM
#18

Summering första veckan minus 3.4 kg var uppe i mer ett tag men så kom ett skutt uppåt inget konstigt med det och har inte känt av några omställningsbesvär vilket är skönt.

Gav bort nästan 2 papperskassar med kolhydrater till en vän har lite saker kvar som den vännen inte äter får se om det slängs eller ges bort till någon annan fyllt på med lite saker som passar i ett lchf skafferi men kommer fortfarande spara mycket plats.

Så nu är det bara att tuffa på testa nya och gamla recept och njuta av maten.


Zureel
7/15/13, 6:40 AM
#19

Gått ner 5,5 kg på de 3 veckor jag ätit LCHF nu inte känt av några omställningsbesvär att tala om haft lite mindre saker men det skulle lika gärna kunna bero på andra saker.

Insett hur mycket jag gillar majonnäs 😃


Upp till toppen
Annons: