Annons:
Etikettövrigt
Läst 6677 ggr
Liny1949
2013-06-22 14:18

Med risk för att verka "tjatig"

Jag har ätit LCHF flera månader nu, i sträck.

Innan det,  långa perioder med LCHF för att sedan leva lite osunt igen, med bla bröd och glass. Ibland!

Jag mår fortfarande SKIT DÅLIGT! Kan inte annat säga.

Är 64 år och tycker nog att jag är både mogen och vuxen och begriper vad allt handlar om.  Tror ju på LCHF.

Är nervös, extremt trött (inget nytt) har en utbrändhetsdiagnos,

halsbränna, kramp i fötterna m.m.

Äter magnesium, inte tar det bort krampen i fötter och ben det inte.

Är utredd nyss av läkare. Inga större fel på alla prover.

Lite lågt D2 vitamin. Lite, lite lågt natrium tydligen. Ska salta lite med " vanligt" salt.

I morse mådde jag riktigt, riktigt dåligt. Åt 2 st stekta ägg med lite ost på. En kopp kaffe, med lite, lite grädde i. Inte ofta jag tar grädde i kaffet.  Nu har jag nyss druckit en mugg the med kokosfett i för att få i mig ordentligt med fett.

Jag tycker jag gör allt man ska och ändå mår jag så förbaskat dåligt. Är så LESS, så LESS !

Vad sjutton ska jag ta mig till ?

Annons:
patriknn1
2013-06-22 15:05
#1

Varför äter du Lchf? Övervikt, diabetes, mage-tarmar,, eller?

Liny1949
2013-06-22 15:18
#2

Ingen diabetes. Inget med mage-tarmar direkt.

Utan anledningen var att jag trodde först att jag skulle kunna gå ner ca 15 kg. Verkar omöjligt nu för tiden.

Har förr gått ner i vikt med Viktväktarna.  Som mest 26 kg.

Då var jag 27 år. Länge sedan alltså.

Nästa anledning till att jag äter LCHF är ju för alla hälsovinster.

Man skulle kunna bli frisk från utbränd/utmattnings problem?

Det som jag dock märkt är en förbättring är att jag hade problem i munnen förut , eftersom tandköttet dragit ner sig lite i underkäken och där blev det lite nu och då en infektion.

Det försvann och ingen är gladare än jag över det.

Behöver nu bara gå en gång om året  till tandhygienisten mot en gång i halvåret innan.

Men sen, allt annat som inte känns bra. Extrem trötthet. Nervositet som kommer och går. Blivit lite sämre nu sista halvåret.

Jag jobbar hårt med mina "bekymmer" för att för att må bättre.

Det är inte så lätt, men jag kämpar och kämpar.

Miste min son för en några år sedan och det har inte gjort livet enklare utan snarare försämrat min hälsa radikalt.

Men det SKA ju gå att " komma igen"?

Septima
2013-06-22 17:16
#3

Usch vad jobbigt du verkar ha det! Du verkar ju vara rätt påläst så alla de gängse tipsen och alla snusförnuftigheter om att det "blir svårare ju äldre man är och i synnerhet för kvinnor" osv osv behöver du knappast höra heller. Är du säker på att problemen är kostrelaterade? Vågar du prova att ändra lite i kosten på det ena eller andra sättet - tex äta lite mer kolhydrater om du är mycket försiktig med dem, eller något annat som du nu äter mer eller mindre av än tidigare? (Jaja även detta har du väl provat antar jag… ) 

Hur mycket kan kosten hjälpa en att "läka" när man är utsatt för stor psykisk påfrestning? Jag har ingen aning, men tänker att bästa förutsättningarna för själslig återhämtning borde vara om man hittar ett sätt att äta som man mår bra av och som inte kräver för mycket av anpassning av olika slag. Om du mår dåligt av LCHF (just nu) så kanske det kan försämra förutsättningarna för psykisk återhämtning? Alternativet till LCHF behöver ju inte vara rena skräpmaten?

asahars
2013-06-22 18:14
#4

Tog läkaren prov på sköldkörtelvärdena? TSH- prover med andra prov. När hen säger till dig att salta på maten så kan det tyda på sköldkörtelvärdena.

Wildrat
2013-06-22 19:47
#5

Jag tror också på sköldkörteln. Utbrändhet är inte alls ovanligt när sköldkörteln inte funkar riktigt. Tyvärr är det svårt att få hjälp…

Men en sak att börja med är att varje morgon ta en tesked havssalt (torrt på tungan) och skölja ner med vatten. Det kommer nog göra en del för ditt mående. Havssalt eller natriumreducerat mineralsalt ska det vara, inte vanligt bordssalt. De förra innehåller fler nyttiga mineraler som du behöver och som kanske kan hjälpa mot krampen i fötterna.

En bok du borde läsa är "Det trötta folket", där kan du kanske få tips om hur du kan gå vidare.

Medlem
2013-06-22 20:09
#6

Oj vad jobbigt :-( Lider med dig.

Jag har läst om många äldre som känt sig bättre efter att dom börjat äta perfect healthy diet. Kanske ge det en chans och se om det blir nån förändring?

Annons:
patriknn1
2013-06-22 20:52
#7

Jobbigt!

Strikt Lchf är kanske inte idealiskt i din situation. Det kan upplevas stressande för kroppen med väldigt strikt kosthållning och stress ska du ju så klart undvika.

Prova en mer liberal Lchf, kanske lite mer "paleo"-inspirerat, ett par veckor och se hur det känns. Lite mer grönsaker, + lite rotfrukter o bär. Uppemot 30-40 g kolhydrater om dagen kan vara lagom för att stimulera fettförbränning, hålla insulinnivåerna låga, men ändå tillräckligt för att må bra.

Känns det bra så kan du ju alltid köra perioder med striktare Lchf i några veckor, varvat med några veckor liberalare Lchf.

Håller med om mineralsalt/havssalt. Gör gärna hemgjord buljong på tex kycklingskrov, grönsaker, kryddor efter smak, och havs-/mineralsalt. Gott och näringsrikt, och ett enkelt sätt att få i sig mer salt.

LaRose
2013-06-23 00:41
#8

Skulle någon kunnig person vilja utveckla det här med olika salter? Jag tycker det är en djungel och jag känner mig alltid osäker när jag står vid salthyllan och ska köpa en ny förpackning. Med eller utan jod? Från hav eller berg? Var kommer "bordssalt" från? "Himalaya" lär vara lurendrejeri har jag hört och hypen är över. Vad är "mineralsalt" contra "havssalt"? (Här får man väl ställa hur dumma frågor som helst, eller hur?)

crikarlshamn
2013-06-23 09:25
#9

Ledsen att du gàr igenom en mycket jobbig tid.  Sorg tar tid.

Gällande trötthet sà hjälpte/hjälper mina besvär genom att äta en typ av LCHF/Paleo/Inflammations fri kost.

Sorg och trötthet stressar och jag balancerar med tillägg. Har gjort deta nu i mànga àr och ser skillnad. 

Magnesium, Cvitamin, Omega 3, Antioxidanter, Ingefära och Gurkmeja i relativt höga doser.  Dessa hjälper mig.

Att göra ett yoga pass eller gà ut i naturen och gà en làng runda kan hjälpa med sorge arbetet.  Mànga bäckar smà och ett litet steg i taget.

Hälsningar med mycket ljus,

[Petronella Pip]
2013-06-23 09:35
#10

LaRose, vi kanske inte ska kapa tråden men här är en tråd om salt som kan verka upplysande: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71393db9cb462233050c20-bra-och-daligt-salt

OlgaMaria
2013-06-23 11:33
#11

Under hur lång tid känner du att du har varit "väldigt trött". Har du haft många sådana perioder?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Liny1949
2013-06-23 12:50
#12

Tack alla. Jag tar till mig det ni skriver.

Sköldkörteln är INGET FEL på. Det lovade läkaren.

Jag ska prova med att lägga in lite mer kolhydrater.

Ändock äter jag ju säkert några fler än man ska.

Tar ju ibland ett par Finn Crisp, ibland ett par Low carb brödskivor. Men så här kan det verkligen inte fortsätta.

Ska prova det där med saltet också.

Tack alla/

patriknn1
2013-06-23 14:34
#13

Mitt råd: Ta bort brödet och ersätt med mer grönsaker, rotfrukter o lite bär i stället. Gluten är DÅLIGT. Tyvär. Även i små mängder. Prova även att ta bort eller minska rejält på mjölkprodukter.

Annons:
LaRose
2013-06-23 16:46
#14

#10 Tack för länken, Petronella! Ska bli intressant att läsa. Naturligtvis ska vi inte kapa tråden. Ibland hinner man bara inte tänka sig för.

OlgaMaria
2013-06-23 17:05
#15

Jag funderade lite på kroniskt trötthetssyndrom

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Wildrat
2013-06-23 19:50
#16

#12 Tyvärr kan läkare väldigt lite om sköldkörteln vilket du kommer inse om du läser boken jag tipsade om. Där står det bla om just när proverna inte visar nåt men man fortfarande mår dåligt och om trötthet osv. Intressant läsning och jag tror det går att boka tid hos läkaren som skrivit boken…

Henriette55
2013-06-23 20:35
#17

Mina kramper i benen och fötterna blev inte heller bättre av magensium. Visade sig vara restless legs. Fick sifrol och blev direkt mycket bättre. Är en grymt underdiagnosticerad sjukdom som för mig också gav stora sömnproblem. Nu med sifrol och med LDN (se separat tråd) är det ett minne blott. :-)

Liny1949
2013-06-24 08:31
#18

Tack alla.

Någon som vet exakt vad andra prover för sköldkörteln heter?

Dom som kan tas när dom " vanliga" tagits och inte visar något fel?

Så man har nåt att komma med om jag återigen skulle försöka få några mer prover tagna.

Lilla71
2013-06-24 15:25
#19

Hej Liny1949     

jag skulle föreslå att du läser boken som Mia Lundin har skrivit. Den heter Kaos i kvinnohjärnan och du hittar den i bokhandlar på nätet eller hennes egen hemsida. mialundin.se   och.. den handlar inte enbart om hjärnan, utan vad som händer i kroppen om man har hormonell obalans.

Jag har själv lidit av hormonell obalans i mååååånga många år, och det är rent ut av förjälvligt jobbigt. Första tre månaderna på LCHF mådde jag jättebra, men sen kom det smygande igen.

För att vara rent ärlig, så är det inte säkert att proverna som tas på sköldkörteln visar om du har en underfunktion, detta beror på flera faktorer, bland annat att det kan döljas om man har underfunktion på andra hormoner. Så mitt tips är att titta lite mera på Mia Lundins hemsida, så hittar du prover du kan ta, som är mycket mer finkänsliga än de vi erbjuds inom vården idag. Kortisoltestet där kan du gärna göra, för är det fel på det, är det garanterat att sköldkörtel och östrogennivåerna påverkade. Det kommer inte att visa något om du går till den vanliga sjukvården heller…

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig, då jag själv vet att man mår så himla skit när allt är skit helt enkelt.

MimLan
2013-06-24 16:48
#20

Problemet med att läkaren sagt att det se bra ut är att det inte innebär något.

Du behöver hårda fakta. Dvs, begär alltid kopior på provanalyserna, så att du kan se själv och kan följa din egen historik.

Prover som ser bra ut enligt referens, kan vara riktigt dåliga för dig som individ, därför att de i jämförelse med när du var frisk är kraftigt försämrade, men rent objektivt ändå är inom referensramarna.

På så sätt kan den ena läkaren efter den andra skriva utan anmärkning i journal efter journal, utan att det stämmer. Det är ytterst sällsynt att det finns en helhetsbild, utan man går på aktuella provsvar. Och man får ha lite tur med sin historik så att förämdringar är jättetydliga från ena gången till den andra.

Dina provsvar kan också vara inom referens, men i kombination med symtom kan de bli diskutabla. 

Så det är ingen slump att du tipsas om att läsa på i ämnet.

Annons:
Liny1949
2013-06-28 11:48
#21

Tack snälla ni.

Var hittar jag Mia Lundins sida?

Liny1949
2013-06-28 11:50
#22

Förlåt nu såg jag var jag ska söka Mia Lundin.

asahars
2013-07-02 07:19
#23

Har du funderat på det hör med B6, B12, järn o folsyra? Har för mig att brister på dessa vitaminer och ämnen kan ge Depression och vi kvinnor behöver extra järn o folsyra.Det är kanske bra att för dig att äta extra av järnbruk mat och gröna grönsaker. Det skadar ju inte att prova i alla fall.

Seerina
2013-07-02 10:58
#24

Ditt själsliga mående kanske sitter så djupt att ingen kost i världen kan få dig på rätt köl igen? Har du funderat över att kanske titta lite närmare på dina känslor? Återhållen sorg och svårigheter med att acceptera sitt barns död kan skapa blockeringar i känslolivet. Bekymmer och oro som ältas är också en trigger inför stark trötthet och deppiga känslor.

Känner du skuldkänslor?
Känner du dig värdefull?
Älskar du dig själv?
Upplever du att du äger en inre trygghet?
Är du nöjd med ditt liv?
Fattas något dig?

Denna typ av frågor kan hjälpa oss att se om det är känslolivet som behöver extra omvårdnad.

Lilla71
2013-07-02 11:26
#25

Vid hormonell obalans, så har man förutom, lätt till svårt förändrade hormoner, även problem med signalsubstanser etc.
Allt detta leder till ytterligare stress för kroppen, och man kan få allvarliga förluster av olika näringsämnen i kroppen, som B12 och en massa annat. Detta ersätter man när man börjar använda sig av Mia Lundins räddningsplan.

Att försöka påstå att man skulle må så dåligt som många med hormonell obalans mår, pga någon själslig smärta, det kan jag inte alls hålla med om. Det kan gälla andra sjukdomar… men inte när det angriper hela kroppen på ett vis som detta. Det här drabbar 100 000-tals kvinnor och är gravt förbisett. Så förbisett att vi är ett "problem" inom sjukvården.

Kosten vi äter idag, samt alla kemikalier som är hormonstörande, samt tillsatsämnen och andra stressorer som vi inte alltid är medvetna om, det sätter våra känsliga hormonella system ur spel. Visst, vi klarar en hel del av detta, men till slut orkar vår kropp inte kämpa mot det.

Vissa individer klarar dessa påfrestningar bättre än andra, vissa klarar mindre av dem. Vi är alla olika, men alltför många kvinnor blir hånade och plågade av sin omgivning för just dessa problem.

Att det sedan leder till högre dödlighet i alla de stora ändliga sjukdomarna, samt att man kan drabbas av Addissons sjukdom, det är det få som förstår. Självmord är inte heller helt ovanligt, pga de svåra och djupa depressioner det kan ge.

Seerina
2013-07-02 21:08
#26

Förlåt, jag glömde bort att jag befann mig på en kostsida. 

Här ÄTER man sig frisk.

Upp till toppen
Annons: