Annons:
Etiketthälsa
Läst 5417 ggr
crikarlshamn
6/20/13, 6:46 PM

LCHF och allmän hälsa

http://www.aftonbladet.se/halsa/cancer/article10753100.ab

"Gurkmeja stoppar inflammationer

Kan hejda tillväxt av cancertumörer

Gurkmejan drar till sig ett allt större intresse för sina hälsobringande effekter.

Kryddväxten kan stoppa sjukdomsförloppet hos möss med alzheimer och hejda tillväxten av cancertumörer, visar laboratorieförsök."

Och den är god att använda till bàde kött/fàgel och fisk
Gurkmeja. Gurkmeja. 

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/14/2/141.pdf

Annons:
LaRose
6/20/13, 7:01 PM
#1

Nu ska jag ta nya tag och har köpt ett kilo finfin gurkmeja från Crearome… men bevare mig väl, så illa det smakar! Har alltid givit upp mina försök p g a detta. Jag har tänkt ta en matsked om dagen (har sett kloka personer rekommendera detta). Har hittills blandat det med lite andra brasaker i pulverform. Lindrigast smak blir det i ljummet vatten, men det väcker ändå kräkreflexen. Så har du några bättre förslag på inmundigandet? Inte så lätt när det ska vara en hel matsked om dagen, utan att förstöra smaken på maten, om man vill ha det som krydda. Är det bara jag som tycker det smakar förfärligt (är inte jätteförtjust i curry heller)? Tacksam för idéer!

[Petronella Pip]
6/20/13, 7:15 PM
#2

Den är riktigt vidrig i större mängd, det tycker jag med! Skulle färga majonnäs gult en gång med det och det blev oätligt! Det är ju bara lite grann i curry och där är det inte den som ger smaken iofs. Curry gillar jag skarpt!

Jag tycker inte det ger någon direkt smak i matlagning alls, om man inte tar för mycket…

patriknn1
6/20/13, 7:29 PM
#3

Det enklaste är att ta lite mindre mängd men i princip på allt du lagar. I mindre mängd så märker man knappt av den, så den går att använda till nästan alla kryddor förutom väldigt milda örtkryddor.

hemul
6/20/13, 7:36 PM
#4

Prova att blanda det i lite fil eller liknande och svälj alltihop på en gång. Det brukar funka med det mesta. Iom att filen är tjock är det lättare att svälja i ett gulp utan att smaken sprider sig i hela munnen.

LaRose
6/20/13, 9:41 PM
#5

Tack för respons! Ska ha burken framme och ta en nypa i allt jag äter som du säger, Patrik. Och hemul, nu provade jag att ta en tesked i grädde, eftersom jag inte använder andra mjölkprodukter och det var ju faktiskt betydligt mer uthärdligt än i vatten. Inte oväntat, när man tänker på saken. Så nu ska jag inte ge upp den här gången!

Medlem
6/20/13, 10:13 PM
#6

Köp tomma kapslar och fylla dom med gurkmejan så blir det lättare att svälja dom.

Annons:
Medlem
6/20/13, 10:15 PM
#7

I vårt kök är det mycket vanligt att använda gurkmeja. Idag gjorde jag köttbiffar som jag kryddade med vitlök och gurkmeja. Vitlök, gurkmeja, chilipasta eller hackad chili och koriander är en mycket bra kryddning till kött och fisk. Testa och se!

hemul
6/20/13, 10:39 PM
#8

LaRose, köp en gräddfil eller CF. Ju tjockare desto bättre. CF står sig ju dessutom jättelänge om du vill ha den enbart till medicinska ändamål… 😉

LaRose
6/20/13, 11:43 PM
#9

Hej Medlem! Den kryddningen har jag aldrig provat, men den låter spännande. Ska inhandla chili/chilipasta och koriander. Använder du frön då och krossar eller finns koriander mald? Var köper man dylika kapslar, som du skrev om? Och vad är de gjorda av, tro? Känner ett visst obehag redan med två Omega 3-plastkapslar om dagen. Kan det vara bra?

Hemul, jag ska prova med CF. Tjockt är nog nyckelordet. Allt som gör proceduren enklare. För jag har så jäkla lätt att ge upp goda rutiner, om de känns så till den grad motbjudande. Jag tar ju nässelpulver också, som inte är så mycket trevligare i gommen. Och nyponpulver, som inte heller är någon höjdare. Det är svårt när man inte äter fil eller Proviva eller liknande, som man man kunde strö saker över förr. Tänk er denna drink, som jag alltså överlevde; 1 msk gurkmeja, 1 tsk nässelpulver (smakar hö redan i sig), 1 tsk nyponpulver och 1 tsk Spirulina (värre än en kallsup i Medelhavet) i ett glas ljummet vatten… Say no more.

När jag tittar under den här textrutan, får jag en liknande ledning som från dig, Hemul; "välj fil"!

Medlem
6/20/13, 11:56 PM
#10

LaRose - Vet inte var kan man köpa tomma kapslar i Sverige. Fråga apoteket eller beställ på nätet! De jag köper är vegetariska. Jag använder dessa kapslar för att fylla i gurkmeja, costusroot, magnesium eller c-vitamin.

Nej det är färsk koriander jag använder.

LaRose
6/21/13, 12:03 AM
#11

Ok Medlem, tack!

[Petronella Pip]
6/21/13, 8:30 AM
#12

# 9 Fast plast är det ju knappast! Brukar väl bestå av gelatin … plus ibland diverse skräp, smaksättare, konserveringsmedel etc.

yvonnel
6/21/13, 9:22 AM
#13

Crearome och jag tror också Borgeby kryddor är 2 ställen som jag sett dessa kapslar.

Annons:
LaRose
6/21/13, 2:53 PM
#14

Nej Petronella, jag kallade det lite slarvigt "plast", för att jag inte orkat ta reda på vad kapslarna egentligen består av. Är det bara gelatin är det ju ok, men jag har en känsla av att det är mycket annat smått och gott också, som du säger. Man får spendera dagarna med att jaga allt som jagar en i maten… pust!

Va bra att Crearome har kapslar, det ska jag kolla upp. Brukar ju köpa mitt kokosfett där.

I kväll blir det knallgul gräddfil till sillen!😃Trevlig midsommar!

Mozzarellan
6/21/13, 3:36 PM
#15

Men om man gör currykyckling kan man inte vräka ner en matsked då??? Känns gurkmejan eller döljs den av curryn?

patriknn1
6/21/13, 4:15 PM
#16

Du kan använda det till alla smakrika, lite starkare, kryddblandningar.

crikarlshamn
6/21/13, 5:43 PM
#17

Kapslarna hittas pà nätet och de är vegetala eller av gelatin, att välja.
http://emptycaps.com/
Kapselwelt  sam Amazon och Ebay..

Upp till toppen
Annons: