Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8468 ggr
Mozzarellan
2013-06-20 12:06

Värme/huvudvärk/saltbrist ?

Ja då kom den afrikanska hettan med upp till plus 37 grader för några dagar sen. Var ute och shoppar en sån dag drack lite vatten och åt två hamburgare utan bröd vid tretiden. Kanske väntade jag för länge med att äta och svettades otroligt den dan. Nu till problemet, huvudvärk som inte släpper. Inte mitt vanliga migrän. Saltbrist? Mannen vakar som en hök över mitt saltande då salt inte är bra. Det binder vatten och höjer trycket. Men om jag dricker upptill 2 liter vatten om dagen och svettas rejält, känns som salt kunde vara lösningen? Eller!? Sen mitt andra problem, vid mycket promenader och gassande sol sväller mina fotknölarna upp och känns stenhårt. Ev ont i dom dagen efter. Sen jag började med lchf i februari så har mina anklar blivit så fina och inte längre elefant form…. Men om jag turistar runt en hel dag så sväller fotknölarna upp… Nån teori på detta? Kan saltet göra så det binds vatten ?? För lite eller för mycket salt?? Snälla har ni några bra teorier och tips. Vill hemskt gärna bli av med huvudvärken som gör mig oenergisk och apatisk.

Annons:
Wildrat
2013-06-20 12:30
#1

Salt är livsviktigt så salta på! Dessutom höjer det inte alls blodtrycket, utan det är kolhydrater som gör det (kolhydrater, särskilt fruktos gör att njurarna håller kvar natrium som binder vatten och trycket ökar. Inga kolhydrater, inget högt tryck oavsett salt).

Sluta var försiktig, du kan dö av det! Utan salt stannar inte vattnet kvar i kroppen. Salt använd i varje cell och är extra viktigt för hjärtat. Även hjärnan använder salt för att fungera…

Ta en tesked salt (helst havssalt) varje morgon när det är varmt så behöver du inte bekymra dig om saltintaget resten av dagen (häll saltet torrt på tungan, skölj ner med vatten).

Info om saltet nyttighet: http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/11/11/nnr5-ar-en-katastrof/

Vad gäller dina svullna ben så kan jag inte så mycket om det annat än att stödstrumpor är underbart. Fast kanske inte när det är varmt…

crikarlshamn
2013-06-20 12:30
#2

Hej, har haft samma väder i Genève och led likasà.  I dag
svalae men hög luftfuktighet.

Jag fick dricka mer än 2l/dag för att mà bra med värme och svettningar fràn denna samt fràn motion.

Drack även fänkàl/bladselleri/broccoli/ingefära juice, som jag centrifugerade till själv.  Svullnaden gick ned innom ett par timmar.  Björkbladste med citron hjälpte likasà.

Mozzarellan
2013-06-20 13:15
#3

Svepte just ett glas med havssalt och några droppar citron. Helt ok som samarin utan bruset nästan. Inget och förlora liksom. Verkar vara ett åskväder ingående. Dricker bara stillwater, kanske ska köpa lite kolsyrat. Finns bara naturellt i detta land. Ferrarelle är ju lite saltare….. Spännande mix du centrifugerat. Har tyvärr ingen centrifug. Jag tycker jag saltar normalt, medans mannen tycker jag ska salta mindre. Hm, tar väl min salt shot när han är på jobbet. Tv reklam kör med en hel del olika medel nu när det är så varmt, typ polase , supradyn och annat med salt och mineraler. Samtidigt påpekas att man kan få 'stenar' och problem av mineralerna. Ja det är ju inte långt till Geneve trodde dock det skulle vara lite mer ventilerat hos dig.

CasaRamon
2013-06-20 15:46
#4

Jag har haft huvudvärk i flera dagar på grund av åskväder. Har alltid påverkats av åska.

crikarlshamn
2013-06-20 16:28
#5

Här friskades det just till, ösregn och åska I hela femton min… Mozza, minns jag fel Eller bor du I Milano? Fågelvägen är vi inte långt I från varandra om så är fallet :-)

Mozzarellan
2013-06-20 17:04
#6

Jo Jag är inte långt ifrån Milano. Här är mulet, kanske kommer åska hit med. Funderade på om jag skall öka kolisarna för trycket i huvudet. Saltshoten innan gjorde lite gott och brummade runt i magen. Skall prova en imorgon igen.

Annons:
patriknn1
2013-06-20 17:57
#7

Vid ansträngning så binder man lättare intracellulär vätska, dvs mellan musklerna och huden.

Medlem
2013-06-20 22:21
#8

Här i Hamburg har det också varit varmt och fuktigt och nu regnar det så det har blivit svalare. Jag höll mig inom hus och drack mycket men till maten drack jag ayran för att få i mig salt. Jag åt även lite vattenmelon för att släcka törsten.

Mozzarellan
2013-06-21 07:31
#9

Vad är ayran för något? Åt starkt kryddad currylyckling och en halv avocado igår till middag ,Såg sen att jag ätit för lite bara 1000 kcal under hela dagen. Får börja skriva in vad jag inmundigar då jag höftat de senaste veckorna sen bronkiten. Vaknade iallafall utan betongkeps :) Ska ta en salt shot igen. Känner mig mer svullen- bundit vatten , som patriknn1 skriver om. Börjat med mina powerwalk. Cri, björkbladste , vad heter det hos dig? Eller gör du det själv??

crikarlshamn
2013-06-21 17:52
#10

Björkbladste:

Plockar blad pà vàren och torkar men använder även Weleda

http://www.weleda.se/hudvard/naringstillskott/bjorklovsextrakt/

Björklövsextrakt

Dryck gjord på extrakt från unga björkblad.

**Användning:
**2 gånger dagligen 1 matsked. Späd ut i vatten, juice eller te. Skakas före användning. Bäst före, se flaskans baksida. Efter öppnande: förvaras i kylskåp, hållbar i fyra veckor.

**Ingredienser:
**Extrakt av björklöv* (94%), biodynamisk citronsaft (6%).
*från kontrollerad vildsamling;

==========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Mozzarellan
2013-06-21 18:02
#11

Om den är drenerande och arbetar på microcirkulationen ska jag köpa den bums. Men tanke på fotknölarna… Tack för tipset…. Plocka björkblad här vet jag inte var nånstans….

Mozzarellan
2013-06-22 17:04
#13

Oh, det lät väldigt uppfriskande, medlem.

Annons:
Medlem
2013-06-22 19:50
#14

Ja det är det när det är så varmt. Jag brukar ha torkad mynta i, smakar mycket godare än utan. Vill du ha det mer hälsosam får du ha pressad vitlök i också. Sen kan du ha iskuber i om du tycker det  :-D

Mozzarellan
2013-06-27 07:06
#15

Förra veckans huvudsprängvärk har klingat av totalt . Tog bara salt shoten i 3-4 dagar. Sen i måndags dricker jag björkblads extraktet och tycker det funkar bra och smaken är beskt, men jag gillar den "örtsmaken." Något svalare vecka.

crikarlshamn
2013-06-27 09:20
#16

Svalare här med 😎du skrev nàgonstans och fràgade om det gick att riva ingefära när jag föreslog centrifugering till juice + vatten att frysa in till iskuber.  Och det gör det! 

Jag blandar ibland i lite färskpresad citronsaft och har i dagarna "juicat" fänkàl/broccoli/ och annat grönt och druckit.

Upp till toppen
Annons: