Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1578 ggr
sparrisen
6/19/13, 10:37 PM

Lite råd

Hej! Jag är nybörjare på det här, ätit LCHF i 4 v.
På ett sätt mår jag mycket bra, inget sötsug som jag haft jämt förut, får inga blodsocker dippar, magen är fin och inte uppsvullen mm
Känner att det här är en kost min kropp trivs och mår bra av =)

Däremot är jag väldigt svag och klen i kroppen och även lite som bomull i huvudet emellanåt… Är frustrerande att inte orka på samma sätt som jag gjorde innan

har senaste veckan kollat kalori intag i minmat och ligger oväntat på bara 1000-1300 kalorier/dag ändå äter jag när jag är hungrig och till jag är mätt, känns som jag äter hur mycket som helst på en dag.

kan min orkeslöshet bero på för lite kalorier eller är det fortfarande omställnings besvär?

Är inte ute efter att gå ner i vikt direkt utan mer må bra.
Väger ca 64kg och är 162cm lång, har ingen våg så jag vet inte om jag har gått ner nåt tyvärr.
/frida

Annons:
sparrisen
6/19/13, 10:55 PM
#1

påtänkt lite senare…
en fråga till: jag har gjort ett par hårmineral analyser som visar låg ämnesomsättning och rekommendationen är att begränsa intag av fett till 20% av dagsintaget, alltså inte LCHF-aktigt alls. Någon som fått liknande svar och har erfarenhet av det?

/frida

patriknn1
6/19/13, 11:33 PM
#2

Kan vara nån form av standardsvar du fått. Knappast nåt att bry dig om. Dina besvär kan bero på en kombination av lite kvardröjande omställningsbesvär, lite för lite mat, samt ev salt/mineralbrist. Prova att lägga till tex ett ägg, en matsked smör/kokosfett, och rikligt med mineralsalt.

Lchfman
6/20/13, 10:13 AM
#3

Avvakta och skit i besvären (om du äter ok dvs.) det rättar till sig efter ett par veckor.

För mig rättade det till sig efter 4-5 veckor kanske.
Fick bra info och hjälp här när jag misströstade.

Halvdansken
6/20/13, 10:43 AM
#4

Annika Dalqvist skrev att just saltbrist kan vara en anledning til "gröthjärna". Så lite extra salt på äggen kan vara ett tips.

Övriga problem kommer att försvinna med tiden. Det tog 3 månader för mig att ställa om kroppen helt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
6/20/13, 12:46 PM
#5

Tröttheten i musklerna beror på omställningen. För hjärnan tar det ett par veckor att ställa om sig men för musklerna tar det längre tid. Men det blir bättre och oftast bättre än innan kostomläggning. Men det är under förutsättning att man äter ordentligt.

Äta till mättnad funkar bara om man äter tillräckligt. 1000-1300kcla är för lite. Själv mår jag dåligt om jag får i mig mindre än 1500kcal per dag. Tänk på att rekommendationen för en kvinna är 2000kcal per dag, alltså nästa dubbelt så mycket som du äter! Det kanske inte är så konstigt att du känner dig svag…

Jag har en bra lista att gå efter när jag känner mig luddig i hjärnan och allmänt svag. När du mår dåligt så tänk efter, har jag:

  1. Ätit? Ätit för lite eller var det länge sen? Äta bör man annars dör man och innan det mår man dåligt.
  2. Druckit? För lite vatten gör kroppen orkeslös och hjärnan dimmig.
  3. Saltat? För att vattnet ska stanna kvar behövs salt. Salt används också överallt i kroppen och för lite av den varan gör att man mår dåligt både i kropp och huvud.

Testat allt ovan och fortfarande mår lite kymigt? Testa multivitamintablett. Särskilt i början är det lätt att det blir lite obalans och då kan man behöva lite tillskott. För de flesta räcker det med en burk, sen funkar allt som det ska igen.

sparrisen
6/21/13, 8:19 AM
#6

Tack för alla bra svar!

ska äta och salta lite mer helt enkelt

känner mig peppad att hålla ut

trevlig midsommar

/frida

Annons:
Wildrat
6/21/13, 8:46 AM
#7

#6 Vill du inte ha mer salt på maten så kan du "medicinera" med saltet genom att ta en halv till en tesked salt (torrt, gärna havssalt) på tungan och skölja ner med ett glas vatten. Smakar inte så gott men är väldigt bra för kroppen och knoppen.

Upp till toppen
Annons: