Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Äggost/ ostkaka recept , Grazie.

2013-06-19 15:23 #0 av: Mozzarellan

Kollat runt och får ingen riktigt koll på't så nu önskar jag era recept på just ostkaka och äggost i en och samma tråd.
Blev så supersugen......

Anmäl
2013-06-19 15:28 #1 av: JMW

Jag brukar göra en ostkaka som jag hittat här på Kif. Fantastiskt god och nästan som "vanlig".

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716834b9cb46224407685c-riktig-ostkaka-gjord-pa-gradde?

Anmäl
2013-06-20 10:58 #2 av: emmastina

Åh äggost är nog det bästa jag vet!!! Med björnbärssylt till.

Finns ju lika många recept som det finns tillagare ungefär, men såhär gör vi i vår familj.

3l standardmjölk 3%
6dl gräddfil
6-7 ägg

Vispa ihop mjölk och gräddfil, vispa upp äggen och blanda i. Sjud till det tjocknar på låg värme. Det tar sin lilla tid. När ostklumparna är stora och vasslan börjar klarna allt mer lyft osten upp med hålslev och läggs i äggosteformen. Vill man kan man ha lite sötning mellan lagrerna av ost. I orginal receptet är det ca 0.5 dl socker. Men det glr man som man vill.

Gör man den osöt kan man äta den med sill till som är en gammal gammal tradition i bohuslän. Jag har dock aldrig smakat, men kan tänka mig att det skulle vara gott. Typ till matjes med gräslök o gräddfil till.

Anmäl
2013-06-20 11:28 #3 av: [Petronella Pip]

och det är förmodligen inte mycket kh kvar när all vasslan försvunnit heller! Jag gör med ett par msk sukrin/strösöt som jag strör i ett par omgångar, blir perfekt! Med grädde och egna björnbär eller hjortron, ja hallon eller lingon går också bra! Jag gör med 6 ägg 3 l mjölk och 3 dl gräddfil. ELler om jag ingen gräddfil har så tar jag grädde och ättika att skära med.

Anmäl
2013-06-20 11:37 #4 av: Mozzarellan

Låter väldigt gott med era recept.

Då här inte finns gräddfil. Vad har du för dos med grädde och ättika??
Äsch, finns ju inte ättika heller.....vinäger eller citron för att få det att skära sig??

Anmäl
2013-06-20 11:47 #5 av: [Petronella Pip]

Ja då allt surt. Finns det vinsyra? Tartar? Jag tar tre dl grädde och kanske en matsked ättika, det går att sätta till mer om det behövs.

Anmäl
2013-06-20 11:48 #6 av: [Petronella Pip]

Eller det heter kanske inte tartar... nåt sånt iallafall Snopen

Anmäl
2013-06-20 18:01 #7 av: patriknn1

Borde vara i princip laktosfritt, eller?

Anmäl
2013-06-21 08:37 #8 av: Kajak11

hur länka räddas ost kakan? trevlig midsommarfirande!

Anmäl
2013-06-21 08:40 #9 av: [Petronella Pip]

Hmmm nu får du nog förklara vad du menade Kajak11 för det där begrep jag inte alls?

Anmäl
2013-06-21 08:43 #10 av: [Petronella Pip]

# 7 Osäker på om det blir laktosfritt? 

Kolla här, där står färskost med som innehållande laktos, det gör man ju också genom att sila ifrån vasslan:

http://www.ica.se/ica-tar-ansvar/mat-och-halsa/allergi-och-intolerans/laktos/

Anmäl
2013-06-21 09:08 #11 av: Mozzarellan

Mannen gillar inte detta, kan ju inte trycka i mig en hel själv liksom. Kan man frysa eller ev halvera receptet. Hur länge håller den i kylen??

Ja Kajak denna fån kan jag inte lista ut vad du menar, din telefon spelar dig ett spratt??

Anmäl
2013-06-21 12:53 #12 av: Kajak11

ursäkta ja det gör telefonen. Kollar annars innan men...det skulle stå..hur länga gräddas ostkakan? nej min sambon vill helst också ha vanlig socker och mjöl i kakor. Så får äta oopsies själv i semestern. TREVLIG MIDSOMMAR.

Anmäl
2013-06-21 12:57 #13 av: JMW

Kajak

Om du undrar över ostkakan jag länkade till så gräddar jag min i ca 40 minuter och gör den i en vanlig pajform.

Anmäl
2013-06-21 13:02 #14 av: Kajak11

tackar. Jag är förtjust i ostkaka. Har inte bra känsla i magen med keso och grädde i ris a la Malta version LCHF men tror om det blir gräddning att det går bättre. Får försöka detta. Hinner inte få tak i ingredienser i dag tyvärr.

Anmäl
2013-06-21 16:10 #15 av: [Petronella Pip]

# 11 Äggosten tror jag inte blir så bra fryst. Har iofs aldrig testat. Om det var den du undrade över? Men den håller flera dagar i kylen, när jag gör så äter jag det nästan morgon middag och kväll tills det är slut (tar inte såå lång tid hehe)

Anmäl
2013-06-21 21:58 #16 av: emmastina

#11 receptet är ju i alla fall enkelt att dela på tre. Borde ju funka lika bra kan man tänka. Bara att ta en mindre äggosteform, durkslag eller sil eller vad man nu har den i.

Anmäl
2013-06-22 14:21 #17 av: Mozzarellan

Fler varianter??

Har inhandlat lite av varje och skall prova i veckan, mums....

Misstänker det är inget hit och frysa utan jag får mula i mig den själv...

Anmäl
2013-06-22 20:04 #18 av: Medlem

Går det att göra äggost med smetana?

Anmäl
2013-06-22 20:15 #19 av: [Petronella Pip]

Det gör det säkert.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.