Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2726 ggr
Jsen
6/19/13, 11:38 AM

Dags att sluta med LCHF...eller?

Hej,

Jag är ny på forumet så här kommer mitt första inlägg.

Jag började med LCHF 1 Mars, min startvikt var 92 kg, jag är är 182 cm lång, målet var att komma ner till 75 kg vilket jag nu har nått, drygt 4 månader senare.

Ska väl även tilläggas att jag har tränat löpning 3 ggr/veckan och simmat 3ggr/vecka så det måste gjort sitt, även en hel del sittupps, armhävningar etc.

Nu till min fråga, vet att många som kör LCHF tycker inte att det är inte är en bantningskur utan ett sätt att leva, men jag tillhör väl den gruppen som tycker att det är rätt så gott med postis, pasta, bröd etc. tanken var att nå denna vikt och sedan börja äta lite kolisar igen, min plan är att äta bröd till frukost igen, vad tro ni om det, jag vill ju inte gå upp i vikt igen, självklart kommer jag att träna lika mycket som tidigare, kan tilläggas att det gjorde jag inte innan, gick från soffpotatis men en lite go mage till 6 snygga rutor på magen och känner mig sjukt vältränad nu utan att skryta.

Jag har hela tiden sett LCHF som ett hjälpmedel för att nå ett mål, sen var tanken att leva ett mer hälsosamt liv när målet var nått men ändå kunna unna mig något gott till helgen tex.

Synpunkter på detta?

Annons:
Mooniq
6/19/13, 12:17 PM
#1

Tja, antingen äter man mycket fett och lite kolhydrater eller så äter man mycket kolhydrater och lite fett. Man äter inte mycket av båda för det är som att tanka bilen två gånger - med skillnaden att kroppen är smart nog att spara på överskottet…

Att äta nån brödskiva, nån potatis eller att äta lite extra kolhydrater till fest, klarar nog de flesta, du får såklart testa gränserna.

Att äta lchf är en livsstil som innefattar lite mer än protein, kolhydrater o fett - att äta ekologiskt, kravmärkt, närodlat om möjligt och att undvika onödiga tillsatser i så stor utsträcknings som möjligt..

Valet är ditt 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
6/19/13, 12:21 PM
#2

.. sen kan du ju fundera på varför du gick upp första gången och varför du nu gick ner till den önskevikten du ville ha.. Det är lätt att bli "fartblind" och så smyger kolisarna in o vikten vänder uppåt. Min egen teori är: har man en gång fått en kropp som sparar så sparar den i alla lägen den kan.. tyvärr.. 😐

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Citronpaj]
6/19/13, 12:21 PM
#3

#1 Fast det finns inga regler för att man måste äta ekologiskt, kravmärkt eller närodlat bara för man äter lchf.

Mooniq
6/19/13, 12:24 PM
#4

#3 nej, inga regler alls, men läser man kostdoktorn eller Annika D så är även lchf ett bra-mat-tänk från grunden, där man lagar egen mat och så "ren" mat som möljligt -men inget krav.. var och en ser sina begränsningar och sin verklighet. Det är såklart plånboken som styr i de flesta lägen 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
6/19/13, 12:36 PM
#5

Jag har gått ner till min målvikt (och några kg till) med hjälp av lchf, men jag har insett att jag aldrig kan återvända till kolhydratsrik kost för då kommer kilona tillbaka. Däremot så har jag blivit betydligt mer liberal. Potatis ingår i min kost numer och jag äter rotsaker och frukt igen (vilket jag inte gjorde under viktnedgångstiden). Jag experimenterar och provar mig fram kring vad min kropp tål och jag är noga med att hålla koll på vikten så att den håller sig hyfsat still.
Jag har ökat från max 25 g kolhydrater till att äta kring 50 g kolhydrater per dag. Ibland mer. Lågkolhydratskost är det, men jag har också testat att göra ett rejält avsteg härom veckan då jag testade en vanlig pizza från pizzerian. Den pizzan gjorde varken till eller ifrån i kroppen (jo ca 0,7 kg viktuppgång som lika gärna kan bero på annat) men jag inser att såna rejäla avsteg från lågkolhydratskosten inte får ske särskilt ofta.

Jag tänkte från början som du att det inte alls skulle vara en livsstil utan något tillfälligt, men jag har som sagt insett att jag inte kan tänka så om jag ska kunna behålla min nya vikt och slippa jojo-effekten.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Marja-Liisa]
6/19/13, 12:41 PM
#6

Jag tror att vi som äter LCHF så småningom går mer och mer till det ekologiska, närproducerat och rent mat, det smakar bättre och när man inte bedövar sina smaklökar med sött så börjar man uppskatta smakerna. Jag märker också att det behövs mindre mängder av till exempel kött från grannbyns gräsbetande kor, det är dyrare, men inte i längden.

Hoppas att det går bra med vikten och du hittar din kolhydratnivå. Ofta är det bra att öka lite på fettintaget när man inte längre går ner i vikt, då tar man ju inte längre av reserverna utan måste balansera på nytt.

Annons:
MimLan
6/19/13, 1:07 PM
#7

Prova! Den ende som kan säga om ditt sätt fungerar för dig är att du själv testar det.

De erfarenheter du kan få här spänner sig från "funkar fint" till "funkar inte alls".

Möjligen att jag kan säga att du nog är mer viktstabil om du äter LCHF/lågkolhydrat än inte. Och att du inte är beroende av kutandet på samma sätt.

Jsen
6/19/13, 1:08 PM
#8

Ni har säkert rätt men det låter sjukt tråkigt måste jag erkänna, jag får väl prova mig fram helt enkelt. Om jag fortsätter att leva som jag gör nu kommer det inte bli något kvar av mig, har ju som sagt gått ner 17 kg på 16 veckor och det bara fortsätter ner.

Att sluta med träningen är ju helt uteslutet när man har kommit igång och tycker att det är både skönt och kul.

Jag vill hitta en balans där jag ligger på mina 75 kg och kunna äta i princip det som faller mig in…knivigt de här.

Jag hade förstått det mer att man inte kan gå tillbaka till sitt vanliga liv om man inte tränar men jag tränar 6ggr/veckan???

Tar gärna tips från er som tränar, hur gör ni?, vad äter ni?, går ni ner i vikt eller ligger ni kvar på samma?

perjoh
6/19/13, 1:21 PM
#9

Sätt en gräns för hur mycket du kan gå upp i vikt, t. ex. 5 kg, innan du är tvungen att gå tillbaka till striktare LCHF. Du får då dra egna slutsatser om hur din kost påverkar vikten. Med mycket träning lär du nog klara av ett större kolhydratintag men behåll LCHF-tänket så långt det går.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Ary
6/19/13, 2:21 PM
#10

Något gott till helgen säger jag inget om men att gå tillbaka till exakt samma kost som man blev tjock av lär man ju gå upp i vikt på.

Man kan ju gå en medelväg - lowcarb, där man ersätter det mesta i bröd och pastaväg med grönsaker men kan äta lite av allt. Idag äter jag en potatis här och där, ett par knäcke, knaprar på en morot men slopar pasta och bröd. Teoretiskt sett skulle man ju kunna äta lite pasta men inte mycket och ofta.

MimLan
6/19/13, 2:24 PM
#11

LCHF handlar ine enbart om vikt.

Och när den delen är insedd, då kommer det att du inte kan kuta dig till varaktig hälsa. Kosten är viktig för hälsan.

Jsen
6/19/13, 3:33 PM
#12

Det handlar inte om att jag inte gillar själva LCHF-grejen, det är inte det, det har funkat bra för mig, problemet är väl att jag inte riktigt kan kombinera LCHF och träning, min viktminskning blir för kraftig då.

Som jag sa tidigare är jag nöjd med min vikt som det är, men om jag fortsätter som jag gör idag så kommer jag försvinna, att dra ner på träningen är uteslutet för mig, för att inte gå ner mer i vikt måste jag göra något, och det mest naturliga blir ju då att tillsätta kolisar som balanserar upp det hela så jag ligger kvar på samma vikt utan att gå ner mer.

Jag får mixtra lite med kolisarna för att se hur mycket jag tål helt enkelt.

Lilltilda
6/19/13, 4:03 PM
#13

#12: Jag kan inte påstå att jag tränar, men även jag har haft problem med att viktminskningen fortsätter om jag inte äter lite mer liberalt. Jag kämpar för att hitta balansen. Än så länge vill kroppen sakta men säkert, mot min vilja, fortsätta nedåt trots att jag äter så liberal lchf som jag gör. Lycka till!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
patriknn1
6/19/13, 5:48 PM
#14

Läs om liberal Lchf och Paleo . Det går utmärkt att kombinera med hård träning.

hemul
6/19/13, 8:57 PM
#15

#12 Men ät mer då! Blir du underviktig så äter du ju för lite.

AndersAA
6/20/13, 8:23 AM
#16

Som sagt, det handlar inte bara om vikt . Det handlar om hälsa också. Och om att minska risken för allvarliga sjukdomar i framtiden. Läs Ann Fernholms "Ett sötare blod" så kommer du nog inte återgå till "normal" kost igen när du ser alla sjukdomar som kan kopplas till för mycket socker/kolhydrater… Jag har haft flera vältränade, smala personer runt mig som fått hjärtinfarkter. Och alltför många av mina föräldrars vänner har fått cancer och gått bort alldeles för tidigt.

Jsen
6/20/13, 2:27 PM
#17

Ska testa en period nu som är lite mer "liberal LCHF", tack för tipsen!

Dicobayo
6/20/13, 4:03 PM
#18

Att äta mer protein får stopp på viktminskningen, att äta mer kolhydrater är rent hälsofarligt och bör endast användas som sista utväg.

[Petronella Pip]
6/20/13, 4:27 PM
#19

# 18 Ursäkta, men det beror väl ändå helt på utgångsläget? Om man tex äter 20 gram per dag och ökar till 40 är det knappast hälsofarligt, inte uppemot 100 gram heller…

Dicobayo
6/21/13, 1:35 PM
#20

Det lät som han tänkte sig att sitta och stoppa i sig chipspåsar på helgen, så jag var tvungen att ta i lite ;)

Annons:
[Petronella Pip]
6/21/13, 4:20 PM
#21

Jaså? Hur i allsin dar kom du fram till det? Det han skrev var Ska testa en period nu som är lite mer "liberal LCHF". Jag har inte sett ett ord om chipspåsar?

Jsen
8/6/13, 11:56 AM
#22

Nu så har jag testat en lite mer "liberal" LCHF i lite drygt en månad, började med att lägga till till lite bröd till frukosten första vecka, fortfarande lite viktnedgång men inte lika kraftigt, vecka två la jag till lite kolisar till lunchen typ en eller två potatisar eller lite pasta, nu började det hända saker, vikten stannade av vilket vara bra, men det som vara det mest intressant var mina träningsresultat, sjukt mycket starkare och min uthållighet var bottenlös.

Man får tycka precis vad man vill om LCHF men för mig passa nog formen:

Minska på kolisarna men ta inte bort dom, för dom ger en mycket bättre och explosiv energi än fett och protein när man idrottar.

Gronstedt
8/6/13, 4:42 PM
#23

#22: Jomenvisst, var och en blir salig på sin fason, så håll dig till det som funkar för dig 😉!

Upp till toppen
Annons: