Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Varning för skitsnack!

2013-06-18 23:31 #0 av: Gia91an

Okej, jag har ett ganska stort problem. Jag har ätit LCHF nu mer än ett halvår och trivs jättebra, men det är en sak som INTE fungerar. Jag blir akutnödig. ALLTID när jag går ssista hundrundan på kvällen så blir jag akutnödig och måste verkligen "skynda långsamt" hem. Och det är nästan på gränsen att jag kan hålla mig. 

Vad som gör saken jobbigare är att det är väldigt lösflytande så att säga. Så det är jättejobbigt. Är detta normalt eller vad ska man göra? Äter bra LCHF, och har Hypo. Tål inte kh så äter inte många om dagen... 

Vad göra?

Anmäl
2013-06-19 08:13 #1 av: ingemarekb

Hej Gia, jag hade problemen, men inte så mycket.

Vet ju inte om nedanstående kan vara dina problem.

Jag misstänkte att detta med "lös i magen" kom från Cocosfett (se mitt tidigare inlägg "åt ficklampa-lös i magen), Slutade med Cocosfett och problemen försvann. 

Har numera grädde 40% i bl.a. kaffet och riktigt smör i matlagningen.

Ingemar

Anmäl
2013-06-19 08:21 #2 av: Wildrat

Kokosfett är en bov, för mycket fibrer en annan. Mycket fett öht kan också lösa.

Anmäl
2013-06-19 08:39 #3 av: [Petronella Pip]

Om man vågar säga det nu när det cirkulerar varningar för psyllium men om du har ätit det utan problem eller kan testa lite försiktigt så verkar det normaliserande på tarmen, lös mage blir fastare och stopp löser upp sig. Så verkar det på mig iallafall. 

Anmäl
2013-06-19 09:01 #4 av: [Petronella Pip]

här ett citat från Ibsinfo

Vid mild diarré kan livsmedel som psyllium som formar bulk vara lämpliga. De suger upp och binder ganska stora mängder vätska vilket gör att avföringen kommer passera saktare (notera att effekten är motsatt av samma skäl vid förstoppning).

I en studie hade psyllium lika god effekt som medicinen mesalamine vid IBD (Inflammatory Bowel Disease). Fröna kan därför här vara värda att pröva lägga till kosten.

Inte så att jag tror du har IBS men i citatet framgår att det fungerar normaliserande, och kan användas vid både diarré och förstoppning

http://www.ibsinfo.se/?p=285

Anmäl
2013-06-19 09:16 #5 av: Gia91an

Psyllium skall införskaffas!! Tror inte heller jag har IBS, bara hypo, och det är ju inte direkt som att jag kan byta kosthållning heller... haha...- xD

Anmäl
2013-06-19 10:05 #6 av: [Petronella Pip]

Och jag tycker husken är bättre (skalen) än hela frön, de kan ju riva lite även om det blir ett skyddande gelelager, husken löser liksom upp sig helt.

Anmäl
2013-06-19 10:14 #7 av: sussie

Jag har dessa problem till och från (olyckor har hänt) det verkar som att ingenting hjälper en längre tid för mig har skippat kokosolja har provat probiotika, husk, pofiber, mm allt har hjälpt några dagar sen har det varit kört igen. Jag har ätit LCHF snart 8 år och hade inte dessa problem från början eller tidigare, min mage var i stort perfekt före LCHF. Jag har alltid immodium med mig de hjälper naturligtvis inte i en akutsituation men min mage har förmågan att vilja stöka en bra stund då den väl börjat sen kan den vara helt OK i perioder. Jag finner inget mönster....

Anmäl
2013-06-19 10:16 #8 av: [Petronella Pip]

har du då tagit husk på regelbunden basis? Brukar rekommenderas att man tar en msk i ett glas vatten var dag en ganska lång period.

Anmäl
2013-06-19 10:33 #9 av: Mozzarellan

Min erfarenhet är att för mycket fett är lika med racermage och ibland går det mycket fort och löst.... Och det fettet kommer då mest från kokosfett.

Om det är sista promenaden med hunden misstänker att du ätit middag innan. Promenad sätter ju igång en massa muskler och mage. Kan det vara middagen som spökar?

När jag tar lagom med kokosfett funkar magen perfekt i rytm och konsistens. Så numera höftar jag inte utan väger.

Hoppas du kommer på nån lösning.
Har aldrig provat med vare sig husk eller psyllium, tvärtom bara provat med linfrö vid förstoppning.

Anmäl
2013-06-19 12:09 #10 av: Tripod

Vad är "Hypo" som du skriver om? Hypokondri?

Anmäl
2013-06-19 12:28 #11 av: [Petronella Pip]

knappast Blinkar  det är säkert hypotyreos som avses. Kolla under Autoimmuna sjukdomar till vänster.

Anmäl
2013-06-19 15:24 #12 av: Gia91an

japp hypotyreos... vilket medför att jag inte tål kolhydrater alls! :-) hade igår inte ätit något, och det kan bli likadant när jag har och inte har ätit... kan även varit på toa precis innan promenaden och ÄNDÅ behöva rusa.. Jag ser inte heller ett mönster... äter bara kokosolja på morgonen med äggmjölken, och då är magen trevlig... äter bra LCHF för mig men inte överdrivet med fett... äter knappt mjölkprodukter längre heller.. udda...

Anmäl
2013-06-19 16:08 #13 av: asahars

Physillumfrön eller fiberhusk är riktigt bra. Bakar man lchf-bröd med fiberhusk kan man riktigt se hur husken suger upp vätskan på nolltid.  Testa också såna otrevligheter som regelbundna besök på holken, framför allt direkt efter frukosten. Magen brukar vilja sköta sig då. Undvik att äta stora måltider på kvällen, det är lunchen som skall vara ditt största mål på dagen.

Med andra ord:regelbundna mat- och andra vanor är trista men bra.

Anmäl
2013-06-19 18:44 #14 av: jaxz

fibrex kan nog vara ett OK komplement. finns i regel bland mjöl o liknanade på butiken.

jag kör LCHF sedan våren 2009 - har periodvis boostat upplägget med metformin - det ska enl studier öka förmågan att använda fett som energi, men det kan ge en otroligt snabb o lös tarm i synnerhet om jag druckit för mycket kaffe.

cheers,

jaxz

Anmäl
2013-06-19 18:59 #15 av: Gia91an

fibrex äter jag emellanåt, mest för att jag gillar konsistensen egentligen... men kanske borde mixa ner det och psyllium i äggmjölken på morgonen?

Anmäl
2013-06-19 19:03 #16 av: [Petronella Pip]

ALltså... psyllium får man klunka i sig snabbt, en msk i ett glas blir snabbt mycket tjockt!  Då får du kanske äta äggmjölken med sked Blinkaräggmjölken brukar jag inte bara stjälpa i mig, lite för varm för det.

Anmäl
2013-06-19 19:11 #17 av: Gia91an

Haha jaha,,, jag får slänga i mig psyllium då men ha fibrex i, skulle kunna vara lite gott med! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.