Annons:
Etikettövrigt
Läst 4594 ggr
annamanna
2013-06-18 22:07

Sugen på sött, varför?

Tycker det är så märkligt! Jag har ätit LCHF i flera år , allt mer strikt och är noga med att äta ordentligt med fett. Men ändå som idag är jag faktiskt sugen på något sött! Choklad om jag ska vara exakt. Känner ni andra likadant i bland?

Annons:
Zepp
2013-06-18 22:43
#1

Vi är födda med ett sug för sött!

En del har renodlat det och förstärkt det ytterligare utöver vad våra gener är programerade för.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
2013-06-19 07:49
#2

Det bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den!

Det var INTE jag som sa det, det var Oscar!!! Den Wilde!!

Annakut
2013-06-19 09:32
#3

Visst känner jag igen mig.

Mens i sin totala härlighet!!

Sååååå, är det hormonella svängningar i kroppen???

Trule
2013-06-19 09:43
#4

#TS. Jag tror som Petronella Pip, fall för frestelsen! Ta en bit choklad och känn efter hur gott det egentligen är. Förmodligen inte så gott som du tänker dig chokladbiten.

Längtansfulla fantasier har en obehaglig vana att försköna saker och ting.

Mozzarellan
2013-06-19 09:45
#5

Hittills sen förste februari har det gått väldigt bra men de senaste dagarna har det kommit ett sug eller som kroppen vill ha mer kolhydrater. Kan detta var pga att det är 35 gr varmt och svart få ner fett i kroppen?? Eller nåt salt ?? Betongkeps känsla och tror jag skulle må bättre av mer kolisar, eller är det bara nån som vill lura mig o trilla dit??

Annakut
2013-06-19 09:45
#6

PetronellaPip och Trule………..tänk om TS är sockerberoende??

Inte så bra då att propsa på att hon ska falla för frestelsen.

Annons:
[Petronella Pip]
2013-06-19 10:06
#7

Jag för min del sa det som ett skämt! Trodde det framgick 😉 Propsa på var väl att övertolka!

Annakut
2013-06-19 10:08
#8

Ja, men ta en sup, hahahha

Åååååh, är du alkoholist??

Nääämen, jag skojade bara 😃

Stephanie
2013-06-19 10:11
#9

Drick ett stort glas vatten eller borsta tänderna. Det brukar väl vara ganska vanliga råd när man är sugen på nåt, men inte vill äta onyttigt? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Petronella Pip]
2013-06-19 10:13
#10

Jag citerade ett mycket berömt uttalande..  tyckte det passade in, om jag därmed förorsakade ett återfall får jag be TS om ursäkt!

Trule
2013-06-19 10:25
#11

Om TS är sockerberoende är det naturligtvis ingen bra idé!

Gav detta råd eftersom det funkar för mig. Jag kan gå och drömma om exempelvis hallonbåtar, men när jag tillåter ta en hallonbåt var den inte alls så god som jag trodde.

Och då försvinner förstås längtan och suget i ett enda tugg.

Effie
2013-06-19 12:00
#12

Är det sötsug eller chokladsug? Jag har läst någonstans att ett av symptomen på magnesiumbrist är just chokladsug.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

patriknn1
2013-06-19 21:35
#13

Kakao i måttliga mängder är gott och gör att man mår bra. Fast minimalt sötat förstås! ;)

Annons:
RobinEH
2013-06-19 23:59
#14

Nu e  jag ju inte med i LCHF-gänget längre. Men under min tid med LCHF så hade jag definitivt ett sötsug, och likaså nu. För det är ju som Zepp redan har skrivit att vi föds med ett visst sötsug.

Ta dig en bit choklad om du e sugen på det. E det däremot så att du vet med dig att det leder till att inte kan kontrollera ditt intag av andra godsaker därefter så är det ju dock dumt. 

#6

Vad är sockerberoende?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annakut
2013-06-24 15:20
#15

RobinEH, googla. Du hittar spaltmeter i ämnet.

Trule
2013-06-24 20:23
#16

#15: Citerar delar av RobinEH:s signatur-citat: "Studier är sällan kontradiktoriska.
Vill du bevisa något? Lägg till en studie."

Det blir nog förskräckligt tröttsamt att läsa spaltmeter om alla olika teorier om vad sockerberoende är…och inte är. Om hur och varför.

annamanna
2013-06-24 22:03
#17

Har bestämt mig! Är jag sugen på choklad så äter jag denna ljuvlig delikatess. Oftast blir det inte mer än ca 50 g och sedan är jag nöjd! Smågodis lockar inte vilket jag är glad för. Tidigare var jag stor konsument av just plockgodis och åt skrämmande många hekton i veckan. Jag har helt klart haft problem med sockerberoende och är livrädd för att trigga igång ett "missbruk".

[Marja-Liisa]
2013-06-24 23:02
#18

För mig är på sommartid lite diffusa sug tecken för saltbrist. Det blir lätt lite extra protein, där finns ofta saltet,  men också lite mer diffust som kan vara sug efter sött eller ett glas vin.

[Petronella Pip]
2013-06-25 07:54
#19

Hur kan du få saltbrist samtidigt som du får i dig mer salt?

[Marja-Liisa]
2013-06-25 12:17
#20

På sommaren svettas man ju mer och behöver mer salt. Jag eldar med ved för det mesta och just nu tex blir det ganska svettigt på vedbacken, jag har också en stor tomt och en del naturmark mot sjön som jag slår med lie. Svettigt. Så om jag inte saltar min mat extra eller tar salt i dricksvatten så blir det sug. Eftersom jag är diabetiker D0 så försöker jag begränsa proteinintaget och salta min dricksvatten lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: