Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Sugen på sött, varför?

2013-06-18 22:07 #0 av: annamanna

Tycker det är så märkligt! Jag har ätit LCHF i flera år , allt mer strikt och är noga med att äta ordentligt med fett. Men ändå som idag är jag faktiskt sugen på något sött! Choklad om jag ska vara exakt. Känner ni andra likadant i bland?

Anmäl
2013-06-18 22:43 #1 av: Zepp

Vi är födda med ett sug för sött!

En del har renodlat det och förstärkt det ytterligare utöver vad våra gener är programerade för.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-06-19 07:49 #2 av: [Petronella Pip]

Det bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den!

Det var INTE jag som sa det, det var Oscar!!! Den Wilde!!

Anmäl
2013-06-19 09:32 #3 av: Annakut

Visst känner jag igen mig.

Mens i sin totala härlighet!!

Sååååå, är det hormonella svängningar i kroppen???

Anmäl
2013-06-19 09:43 #4 av: Trule

#TS. Jag tror som Petronella Pip, fall för frestelsen! Ta en bit choklad och känn efter hur gott det egentligen är. Förmodligen inte så gott som du tänker dig chokladbiten.

Längtansfulla fantasier har en obehaglig vana att försköna saker och ting.

Anmäl
2013-06-19 09:45 #5 av: Mozzarellan

Hittills sen förste februari har det gått väldigt bra men de senaste dagarna har det kommit ett sug eller som kroppen vill ha mer kolhydrater.

Kan detta var pga att det är 35 gr varmt och svart få ner fett i kroppen??
Eller nåt salt ??

Betongkeps känsla och tror jag skulle må bättre av mer kolisar, eller är det bara nån som vill lura mig o trilla dit??

Anmäl
2013-06-19 09:45 #6 av: Annakut

PetronellaPip och Trule...........tänk om TS är sockerberoende??

Inte så bra då att propsa på att hon ska falla för frestelsen.

Anmäl
2013-06-19 10:06 #7 av: [Petronella Pip]

Jag för min del sa det som ett skämt! Trodde det framgick Blinkar Propsa på var väl att övertolka! 

Anmäl
2013-06-19 10:08 #8 av: Annakut

Ja, men ta en sup, hahahha

Åååååh, är du alkoholist??

Nääämen, jag skojade bara Skrattar

Anmäl
2013-06-19 10:11 #9 av: Stephanie

Drick ett stort glas vatten eller borsta tänderna. Det brukar väl vara ganska vanliga råd när man är sugen på nåt, men inte vill äta onyttigt? Glad

Anmäl
2013-06-19 10:13 #10 av: [Petronella Pip]

Jag citerade ett mycket berömt uttalande..  tyckte det passade in, om jag därmed förorsakade ett återfall får jag be TS om ursäkt!

Anmäl
2013-06-19 10:25 #11 av: Trule

Om TS är sockerberoende är det naturligtvis ingen bra idé!

Gav detta råd eftersom det funkar för mig. Jag kan gå och drömma om exempelvis hallonbåtar, men när jag tillåter ta en hallonbåt var den inte alls så god som jag trodde.

Och då försvinner förstås längtan och suget i ett enda tugg.

Anmäl
2013-06-19 12:00 #12 av: Effie

Är det sötsug eller chokladsug? Jag har läst någonstans att ett av symptomen på magnesiumbrist är just chokladsug.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-06-19 21:35 #13 av: patriknn1

Kakao i måttliga mängder är gott och gör att man mår bra. Fast minimalt sötat förstås! ;)

Anmäl
2013-06-19 23:59 #14 av: RobinEH

Nu e  jag ju inte med i LCHF-gänget längre. Men under min tid med LCHF så hade jag definitivt ett sötsug, och likaså nu. För det är ju som Zepp redan har skrivit att vi föds med ett visst sötsug.

Ta dig en bit choklad om du e sugen på det. E det däremot så att du vet med dig att det leder till att inte kan kontrollera ditt intag av andra godsaker därefter så är det ju dock dumt. 

Vad är sockerberoende?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-06-24 15:20 #15 av: Annakut

RobinEH, googla. Du hittar spaltmeter i ämnet.

Anmäl
2013-06-24 20:23 #16 av: Trule

#15: Citerar delar av RobinEH:s signatur-citat: "Studier är sällan kontradiktoriska.
Vill du bevisa något? Lägg till en studie."

Det blir nog förskräckligt tröttsamt att läsa spaltmeter om alla olika teorier om vad sockerberoende är...och inte är. Om hur och varför.

Anmäl
2013-06-24 22:03 #17 av: annamanna

Har bestämt mig! Är jag sugen på choklad så äter jag denna ljuvlig delikatess. Oftast blir det inte mer än ca 50 g och sedan är jag nöjd! Smågodis lockar inte vilket jag är glad för. Tidigare var jag stor konsument av just plockgodis och åt skrämmande många hekton i veckan. Jag har helt klart haft problem med sockerberoende och är livrädd för att trigga igång ett "missbruk".

Anmäl
2013-06-24 23:02 #18 av: [Marja-Liisa]

För mig är på sommartid lite diffusa sug tecken för saltbrist. Det blir lätt lite extra protein, där finns ofta saltet,  men också lite mer diffust som kan vara sug efter sött eller ett glas vin.

Anmäl
2013-06-25 07:54 #19 av: [Petronella Pip]

Hur kan du få saltbrist samtidigt som du får i dig mer salt? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.