Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Tröstätande mot ångest

2013-06-17 10:26 #0 av: Azeman86

Nu vet jag inte alls vart detta inlägg passar in, så jag chansar med att lägga upp den lite här och där.

Mitt liv har varit en hel del kämpande. Mycket ångest och destruktiva beteende så som att skära mig, överdosera osv. Men det beteendet har försvunnit allt mer, som jag har kämpat allt mer för att det ska försvinna (utan medicin och allt sånt). Senast gjorde jag i höstas, sen ett år innan det tror jag (var förr varje dag). Men, jag har nu mera bytt ut det till något annat, och det är ätande! Visst, jag tröst åt en del sen innan med och var är lite utav sockerberoende kanske, men nu är det verkligen illa. Jag äter varje dag nästan så att jag spyr, och jag fortsätter att trycka in trotts att jag mår dåligt. Gärna sötsaker! Det har varit ett stressigt i vår och vinter, med mycket som har hänt och det är fortfarande kämpigt då en del saker har hänt. Så för att dämpa ångest & ledsamhet osv och för att inte skada mig mera på annat vis så har jag nu börjat äta! Visst, ätande gör så att jag mår bra för stunden. Men sen så kommer även ångesten över det efter, och för att trösta mig ännu mer så äter jag ännu mer. Mår dåligt efter jag ätit när jag ser hur mycket i vikt jag ökar (är redan ordentlig överviktig), och jag vet hur trött och seg sötsaker gör mig. Den senaste tiden har jag ökat kraftigt mycket i vikt och jag känner mig allt mera tyngre. Jag behöver komma ut på promenader och röra på mig, men jag gör inte det. Är jämt trött och seg. 

Vad ska man göra? Jag har ingen pli alls på mig just nu och känner att jag har tappat kontrollen. Om jag inte får i mig sötsaker får jag nån slags abstinens eller nåt? Blir extremt irriterad och grinig och lite små skakis, och det enda jag tänker på är sötsaker. 
Jag känner också, så fort allt kanske lättar upp i livet och med flytten i augusti så ska jag ändra på mig och mitt liv, men jag vet att det är bara en ursäkt för att få fortsätta för stunden med. Och jag vet att det inte är så lätt att förändra kanske. Men just nu känner jag att jag blir bara tyngre och tyngre med.  Men jag känner också, bättre att äta än att skära mig, överdosera eller förstöra mig på något annat vis. Men detta är en så ond cirkel. :/  

Jag känner mig så ork lös mot allt just nu. 

Ska träffa sköterska imorgon och prata, men vill även få höra kanske andras förslag. Eller om någon annan har varit i samma sits?

Anmäl
2013-06-17 11:35 #1 av: Biadora

Jag känner igen mig lite i det du skriver. Själv är jag en tröstätare av rang, och har fallit tillbaka i det beteendet nu när jag mår lite bättre (ironiskt nog).
Min självdiagnos är sockerberoende med depression, och det är de bitarna jag tycker känna igen i det du skriver.
Det kanske skulle vara en bra idé att fråga sköterskan om det går att få diagnoser på de två sjukdomarna att få? Eller i alla fall att ta upp det med henne?


De försök jag har gjort/gör med LCHF/lågkolhydratkost är för att minska just mitt sockerberoende. Att jag minskat lite av all min övervikt är en peppande sidoeffekt.

Om du har den mentala styrkan att verkligen köra strikt LCHF ett tag tror jag att det skulle vara värt ett försök. Jag noterade vid mitt försök att trots att jag åt så 'lite' (på tallriken sett) så gjorde fettmängden att det bara vände sig i munnen på mig vid tanken på mat.

Det som också kan vara bra med kostomläggningen är att man slipper tänka på tränandet ett tag. Visst det är bra, men att både lägga om kosten och börja träna kan vara för mycket på en gång (som jag har fattat det) och bara det att du FÅR och ska låta bli att tänka på 'måste träna' kan vara en avstressande vetskap. :)


Men som sagt, jag är inte den bästa på att ge råd då jag själv föll tillbaka i sockerberoendet efter mitt första försök med LCHF.

Anmäl
2013-06-17 22:04 #2 av: sockerfrittliv

Jag känner verkligen med dig! Att vara på botten av ett sockerberoende är inget man önskar att någon ska behöva gå igenom. Jag tror att du har helt rätt i att det dessutom är mycket svårare att ta sig ur när man går igenom en svår fas livet. Sockerkickarna ger ju snabba rus av lycka som är nödvändiga för att orka med dagen när man mår skit i övrigt. Jag skulle nog rekommendera dig att prata med en psykolog som kan hjälpa dig ur depressionen. Givitvis borde du även sluta med sockret men jag tror att det kan vara svårt att börja i den änden, man måste ta en sak i taget! Det gäller att hitta den perfekta balansen mellan kost, träning och njutning. Jag tror på att den är väldigt individuell, det finns inte en diet som passar alla. Kolla gärna in min blogg om du vill ha tips och råd om att ta sig ur ett sockerberoende och om att leva ett sockerfrittliv: sockerfrittliv.blogspot.se. Jag hoppas du mår bättre snart!

Anmäl
2013-06-18 09:30 #3 av: spirit

Prova LCHF, du FÅR gå till kylskåpet när du är sugen. I kylen finns det skinka, ost, korv, smör, ister, grädde, ägg och allt annat med rikligt med fett. Ställ inte in något med kolhydrater i kylen. Du blir mätt länge och du FÅR äta när du är sugen, bara du håller dig till kylen!

Sök hjälp från vården som kan ge KBT.

Anmäl
2013-06-25 17:50 #4 av: metheny

Jag håller med föregående talare om LCHF. Är gravt sockerberoende och har många psykiska problem (bulimi, panikångest, depression). LCHF är det första som faktiskt hjälpt mig.

Men, det jag egentligen ville skriva, som gjorde att jag öppnade ögonen för att sockerberoende kunde ligga till stor grund för mitt mående är Bitten Jonssons bok Sockerbomben som faktiskt pratar om sockerberoende. 

Den gjorde mig medveten om att det inte är brist på karaktär som gör att man hamnar i sockerträsket. Det är en medfödd känslighet och en kronisk sjukdom som bara blir värre med åren. Även om jag känner mig helt sämst när jag trillar dit ibland på hetsätning så  vet jag att det är hjärnsubstanserna som bråkar med mig - såsom nikotin för rökare och ett måste hos belöningscentrat. Allt detta påverkar såklart ens psykiska mående.

Kunskapen om sockerberoende tycker jag hjälper. Och LCHF därtill. Kunskap är makt. Speciellt över sin egen hjärna som gärna tar egna vägar.


Lycka till! 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.