Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Familjeliv

2013-06-16 14:09 #0 av: Anna Abraham

Hej! Är det fler som känner igen sig?

Jag är gift och har tre barn mellan 8 och 13 år. Sedan ett par år tillbaka försöker jag hålla mig till LCHF-kost. Detta gör jag av flera orsaker. Dels märker jag att min ansiktshy blir mycket bättre, magen mår bättre och så försöker jag ju även få ordning på vikten. Det sistnämnda är det svåraste. Har visserligen inte så många kilos överflöd, men en ca 4-5 kg vill jag bli av med. (Är 164 cm lång och väger för närvarande ca 68 kg.)

Mina behov av måltider skiljer sig ju radikalt mot familjens behov. När övriga familjen känner att det är matdags är jag oftast fortfarande inte hungrig, men för enkelhetens skull äter ju även jag då. Om alla i familjen ska ha olika mattider blir det ju väldigt opraktiskt... Jag äter dock lchf-mat, dvs utesluter de kolhydrater som övriga familjen äter.

Tack och lov är vi ingen "fika-familj", med detta menar jag att vi aldrig har kakor, bullar och liknande till vardags, men lördagskvällsgodis har vi. Och det tycker jag är svårt. Det är så svårt att behöva hantera godiset samt ha det framme på soffbordet utan att äta av det när alla andra i familjen mumsar... Allt som oftast trillar jag dit på lördagskvällarna. Och det är nog här viktminskningssvårigheten ligger tyvärr... :( 

Är jag ensam hemma och kan styra helt själv har jag inga problem med varken kost eller godissug men det är svårt att hålla sig enbart till LCHF när man lever i en icke LCHF-familj.

Får försöka bli bättre på att inte "trilla dit"... Så jag fortsätter att kämpa på...

Anmäl
2013-06-16 14:40 #1 av: CasaRamon

Om jag någon gång blir sugen så blir det ett par bitar mörk choklad och/eller fläsksvålar. Köp det till dej själv och låt den övriga familjen äta sitt.

Anmäl
2013-06-16 14:49 #2 av: mysis

Gör iordning dip med cf & kryddor och skär morotsstavar & dippa. Det tyckte jag var supergott även förut! GladSäkert vill nån annan oxå smaka!

Anmäl
2013-06-16 14:53 #3 av: Anna Abraham

Ja, fläsksvålar, mörk choklad och nötter finns oftast hemma här med....

Anmäl
2013-06-16 14:56 #4 av: Anna Abraham

Ja, fläsksvålar, mörk choklad och nötter finns oftast hemma här med....

Anmäl
2013-06-16 18:31 #5 av: [myrholingen]

Jag lever som du. Lagar ibland två rätter men oftast tar jag en sallad med olja istället för kolhydraterna.
Lördagsgodis har jag inte svårt att avstå. Till Fredags chipsen försöker jag även ta in andra saker ost o kex äter mina. Oliver tar jag.
Jag blir dock hungrig till måltiderna så den biten fungerar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.