Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 9403 ggr
motionär
2013-06-14 21:06

Möra upp redan grillat kött?

Hej här kommer en matlagningsfråga, kanske fel forum men.

Vi har just grillat och det blev inte så bra.

Jag brukar göra en egen marinad som blir jättegod med vitlök och en massa andra kryddor i. Den hade jag nu också. Men jag brukar också skiva i en kiwi och låta den få ligga i marinaden tillsammans med köttet ett par timmar då jag läst att det ska göra köttet mört och det har alltid funkat bra.

Idag glömde jag dock kiwin. Jag kom på det när köttet redan låg på grillen, men jag tänkte att det borde väl gå bra iallafall men det gjorde det inte.  Trots att vi grillade det ordentligt så det absolut inte var rosa inuti så blev det riktigt segt. Som tuggummi i munnen som inte gick att tygga isär så tillslut fick man spotta ut det. Jag fick äta mig mätt på kall cremefraichesås istället.

Det mesta av köttet är kvar och vi tänkte värma på det imorgon om det finns något sätt att få det mört? Att steka det mer går inte för det är så välstekt som det kan bli. Men kan man göra en ny marinad och skiva i kiwin och låta det ligga och dra över natten?

Tacksam för tips

Annons:
stepside88
2013-06-15 07:45
#1

Jag läser:

"Trots att vi grillade det ordentligt så det absolut inte var rosa inuti så blev det riktigt segt."

Tycker det blir mindre segt när

man har det lite rosa.

MimLan
2013-06-15 07:54
#2

Mjo, jag får nog hålla med. Tillagat för länge är ingen trevlig upplevelse. Annars är det väl mer fråga om att ha rätt kött för grillningen, är det segt i sig, är det bättre för långkok.

Men att möra köttet i efterand går inte. Fibrerna är ju förstörda iom tillagningen. Mal köttet? Strimla i minibitar och gör pytt?

motionär
2013-06-15 08:43
#3

Okej, ja vi får se vad det blir av köttet då.

Jag gjorde iallafall en ny marinad igårkväll som det färdiga köttet ligger i nu då ingen hunnit svara i tråden då. Det blir väl ingen skillnad antagligen.

Jag har dock alltid varit noga med att jag inte vill äta halvrått kött. Tycker det är riktigt osmakligt då man beställt något på restaurang och det är rosa inuti. Så jag säger alltid till att jag vill ha riktigt genomstekt. Ska såklart inte vara bränt men inte rosa inuti vill jag ha.

Har tidigare ofta grillat fläskkött vilket inte varit svårt att få mört alls. Detta var något slags nötkött "Nötrulle" hette det och vi kommer inte köpa det mer.

MimLan
2013-06-15 08:54
#4

Oj. Då förstår jag att du tyckte det var segt. Du kan inte grilla vilket kött som helst, det är ju ett kött som kräver lång tillagning.

Jag gör alltid tjälknöl av mina nötrullar. Dvs, långsamstekning i ugnen under minst fem timmar för en liten bit.

Med andra ord, inget fel på köttet alls. Att jämföra med fläskkött går inte, det enda som är gemensamt är att det är kött. 

Kött av Håkan Fällman är en bra grundbok att ha i vilket kök som helst, så att man får ett hum om vilka typer av kött som passar till vilka typer av tillagning.

motionär
2013-06-15 09:00
#5

#4 Haha, jag ska väl erkänna att jag inte är så jättehaj på matlagning. Men ville grilla nåt annat än fläskfilé för en gångs skull.

Mozzarellan
2013-06-15 09:11
#6

Kanske mala ner det eller köra fint i mixern sen göra som en köttfärssås och ha i nån gratäng?? Med äggplanta och göra en variant på moussaka? Lycka till.

Annons:
Zepp
2013-06-15 09:19
#7

Skär det i småbitar och gör pytt av det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
2013-06-15 10:03
#8

Något annat är ju grillklassikern fläskkarré.

Billigare, saftigare och mer fett än fläskfilé. Eller revben.

Nötkött är väl kanske inte riktigt din grej med tanke på hur genomstekt det skall vara, då är det bättre att fokusera på grytor kanske.

[Petronella Pip]
2013-06-15 10:19
#9

Om man vill ha nötkött så är entrekôte är  ett mer fettmarmorerat kött och blir saftigt även genomstekt.

sussie
2013-06-15 10:48
#10

Har man inte kiwi hemma går det bra att möra med citron, lime, vin eller vinäger också. Men som sagt rätt kött är A&O karre tycker jag är absolut bäst särskilt med tanke på vad det kostar jämfört med nöt.

Lchfman
2013-06-15 15:26
#11

Tillaga rätt typ av kött på rätt sätt så kommer du bli nöjd varje gång. Men att du inte vill ha köttet rött är synd, men smaken är som baken. En riktigt fin ryggbiff, eller oxfilet medium rare är mat för gudar. Om man gillar det det vill säga :)

Upp till toppen
Annons: