Annons:
Etiketthälsa
Läst 4001 ggr
Helgledigt
2013-06-13 10:55

Stress + LCHF

Började med lchf första gången 2010 och det gick som tåget, var supernöjd tills jag halkade efter på något sätt och återgick till vanlig kost men utan potatis. Har gått upp alla kg jag gick ner och har nu börjat igen, gick såklart in med höga förväntningar men efter 2 veckor har det inte hänt någonting. Är såklart lite otålig men vet ju att kroppen måste ta det i sin egen takt så därför är inte det ett så stort problem, men pekar ju på att något inte står riktigt rätt till.

Är egenföretagare och har haft ett tufft år och stressat otroligt mycket i höst, nu är jag på banan igen och väldigt mycket mindre stressad men kroppen verkar inte anpassat sig till den nya förhållandena och är överlag ganska stresskänslig. 

min fråga till er, är det någon som har erfarenhet av lchf och stress? har stressen blivit bättre med kosten? sämre? 
Överlag alla erfarenheter av lchf och stress är intressanta. Hur ni löst situationen eller vad som inte funkat.

Vill också tillägga att det inte handlar om utbrändhet eller utmattning utan bara en hög stressnivå under en pressad del av livet som tillslut löste sig.

Annons:
Lilltilda
2013-06-13 16:55
#1

Min erfarenhet är att lchf-kosten inte påverkat stressen i kroppen på något sätt alls. Stressnivån är lika hög eller låg oavsett vad jag ätit för kost. Däremot säger min erfarenhet att stress och viktnedgång är jättesvårt att kombinera oavsett vilken metod för viktnedgång jag valt.
Med stresshormoner i kroppen så fungerar inte viktnedgång som den ska för mig. Antingen har jag parkerat eller i värsta fall gått upp (men då tror jag att fel kostval också varit en bidragande orsak).
Bästa viktnedgången har jag haft då kroppen varit i harmoni.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
2013-06-13 17:20
#2

På sin höjd kanske stress +LCHF gör att man inte går upp!

Jag skyller oxå en del på stress.. sen är väl frågan huruvida stresshormonerna gör det eller att man under sådana förhållanden gör dåliga matval.. eller kombon av dessa?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2013-06-13 17:20
#3

Vet inte om stress i sig själv reduceras av lchf. Men skadorna av stress kan nog reduceras av att äta lchf (Till exempel kan kronisk stress leda till kronisk ökad blodsockerproduktion vilket kräver kroniskt större insulinproduktion vilket belastar pancreas. Att då äta en kost som i liten grad belastar pancreas är förnuftigt..)

Miss-S
2013-06-14 15:01
#4

Stress paverkas mkt mkt lite av LCHF ar min erfarenhet. For att fa en ordentlig skjuts pa viktnedgang (dvs. minska kortisol och adrenalin) maste jag gora andningsovningar, lyssna pa havsbris och meditera, yoga, vara ute i naturen (ev trana samtidigt som vara ute i naturen) - alla de saker som paverkar mina stressnivaer i en positiv riktning.

LCHF hjalper dock mycket after som man ar mindre benagen att trycka i sig snacks for att man kanner sig stressad (jag ater dock valdigt mycket mork choklad, brukar gora egen fran kakaopulver, kokosfett och smor, men den har ringa inverkan pa viktnedgang har jag markt), man blir lite piggare samt att humoret blir jamnare.

Upp till toppen
Annons: