Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6267 ggr
Lchfman
6/12/13, 8:12 PM

Bullet kaffe, igen

Intressant skrivet. Jag som trivs så med mitt mbc varje morgon… http://www.annahallen.se/magic-bullet-coffee-eeeiiiiaaaaaahhheee/comment-page-2

Annons:
MimLan
6/12/13, 9:06 PM
#1

Du får väl trivas?

Att allt kan missbrukas är en annan sak.

Kajak11
6/12/13, 9:29 PM
#2

Ja, jag vet inte, men se Margarets blog, då hun ochså skrivar om fettkaffet här: http://www.sunsoft.se liksom kombinerat med periodisk fasta. Många skrivar om hälsomässiga förandringer på olika blogs.

Men ingen sager väl att det bara finns en metod? Så klart att man måste äte ordentlig mat, men inte alla måste ha 4 måltider om dagen, när man äter LCHF?

Jag har själv glädja av lite periodisk faste om jag inte har apptit till et rejällt mål kl. 6-6.30 på morgonen i vardagen. Har inte magic bullet kaffe men gör bara kaffe med smör i. Det är inte 70 gram smör men en tesked och kanske äter jag en bit smör bredvid, alltså 20-30 gram högst. Sedan blir det liten lunch och ett rejalt kvällsmåltid. Det är bara för att jag inte är sulten om morgonen. Värför? För att jag har haft ett bra malted på kvällen.

patriknn1
6/12/13, 9:54 PM
#3

Det här har väl varit uppe till dissektion tidigare, och jag tror nog att À.H. ångrar en del av det hon skrev där..

Lchfman
6/13/13, 8:05 AM
#4

Humm, ja det finns fler på plussidan än minussidan, jag blev mest förvånad till det kraftiga motståndet avståndstagandet. 

Menmen, Roligt att det egentligen alltid finns två läger i alla frågor, hur solklart det en må vara. 

Inte konstigt många säger, LCHF? Det där tror jag inte på.

Iofs så är det samma människor som inte förstår skillnaden på åsikt och fakta.

Jag kommer ha mitt MBC i fortsättningen med på morgnarna då det är en väldigt bra lösnig för mig.

[Petronella Pip]
6/13/13, 8:50 AM
#5

Jag är rätt säker på att A.H. blivit felinformerad av någon som använder det på ett mindre vettigt sätt. Och som sagt, jag tror också att hon åtminstone till hälften tagit tillbaka.

Lchfman
6/13/13, 9:18 AM
#6

#5 Jaha, Där ser man.

Annons:
majala
6/13/13, 9:43 AM
#7

Nu talar jag ju bara för mig själv, men jag tror inte det är speciellt sunt att trycka i sig såna mängder fett. Jag har gjort mbc en gång (och aldrig mer). Att ersätta riktig mat med mbc skulle jag aldrig göra. Så jag håller till större delen med Anna i det här fallet. Dricker själv kaffe med lite grädde och kokosfett i på morgonen så det är inte fett i kaffe jag är tveksam till utan mängden fett.

[Petronella Pip]
6/13/13, 9:59 AM
#8

Vilka mängder avser du då? Det är ju just det som Anna Hallén fått fel för sig, det är inte så mycket, för det mesta, som används. (80 gram fett som hon skriver om)

Mozzarellan
6/13/13, 10:08 AM
#9

Undrar oxå om mängden, verkar som det finns olika giv hur mycket fett det skall vara. Det är ju upp till var och en. Har själv grädde och en sked kokos i kaffet eller ibland kaffe med klick smör, men ökar jag känns det too much och odrickbart. Dessutom kallsvettnignar och illamående, så det finns iallafall för mig en gräns med fett i kaffet.

majala
6/13/13, 10:42 AM
#10

#8 60 gram verkar vara standardreceptet. För mig låter det som väldigt mycke fett att dricka i ett svep. Jag mådde iaf ruttet och fick diarré. Och fick tvinga i mig det. Fick flashbacks från mina dagR på nutrilett (hålla för näsan och dricka, men här var det att kämpa mot illamående).

Helgledigt
6/13/13, 10:43 AM
#11

Jag brukar faktiskt bottna med 1/3dl mjölk för att göra drycken lite "lättare" i smaken, 2 dl kaffe, 40g smör, 1-2 rågade tsk kokosolja på morgonen, ingen på kvällen och lite vaniljpulver. Funkar super som frukost för mig, är mätt fram till lunchtid. Hade däremot problem med kaffe+grädde men det är väl en smaksak. Men 80g smör hade jag helt klart kräkts av, kan inte förstå att någon skulle klara det.

Är väl ett bra alternativ för dom som har svårt för frukost, alla besitter ju inte förmågan att vara sugna på morgonen, spec inte på en stadig lchffrulle…..

[Petronella Pip]
6/13/13, 11:09 AM
#12

majala man måste vänja sig långsamt vid fett och speciellt kokosfett, det gör mig illamående också, jag använder enbart smör.  Jag mår utmärkt på äggmjölk på ca 50 gram smör och två ägg. Håller mig mätt till lunchen, tar jag mindre fett blir jag hungrig igen, för mig funkar det bättre med äggmjölk med kaffesmak än med fettkaffe, det mättar inte (mig) även med samma eller högre fettmängd. Har testat med ökad fettmängd men det gör mig också illamående.  Så man får hitta sin gräns och sen ta det teskedsvis för att öka,  att det generellt skulle vara onyttigt tror jag inte på faktiskt.

Suzanne56
6/13/13, 11:22 AM
#13

Själv tycker jag att fettkaffet är ett utmärkt sätt att få upp fetthalten under dagen. Kör med 40-50 gram smör och mellan 10-20 gr kokosolja (utan smak o lukt) samt 2 msk grädde för rundhetens skull. Har reflux o skulle inte kunna dricka det på kvällen. Äggmjölk däremot som jag druckit massor av tidigare gör mig illamående. Läste tidigare AH´s blogg men slutade med det efter hennes påhopp angående MBC. Tycker det fungerar utmärkt som frukost när man försöker att hålla proteinet på en moderat nivå. Som en kort rätt inaktiv kvinna som passerat klimakteriet behöver man inte så himla mycket protein har jag förstått efter att ha följt Margaretas blogg sen start. För mig har det resulterat i -8kg sen förra sommaren (även om jag nu har hamnat på en sån där eländig platå!).

Annons:
Helgledigt
6/13/13, 11:32 AM
#14

Körde äggmjölk ett tag och det kändes som det var "det som gällde", men tyckte alltid att det var ganska äckligt, på något sätt blev det en lite söt smak, och kändes som man gick runt å lukta äggmjölk hela dagarna. Kändes som en uppenbarelse när jag läste om magic bullet coffe… Överlag märkligt att man inte kom på den grejen själv när man stod och blanda äggmjölk.

[Petronella Pip]
6/13/13, 12:02 PM
#15

Jag gjorde det en gång för lääänge sedan av misstag! Tyckte att ägglatten var väldigt blaskig tills jag fick se äggen som låg kvar på bänken! Då var det väldigt lustigt och drycken var ju odrickbar… haha men sen efter ett par år kom ju MBC som "alla" hyllade, och det var ju exakt detsamma 🙂 fast för mig just ingen hit då…

patriknn1
6/13/13, 1:31 PM
#16

Det är väl upp till var o en vad man tycker är gott o lagom mängd fett. Det man reagerar över är väl framförallt À.H.s moraliserande över att dricka sitt fett i stället för att äta det. Löjligt.

Effie
6/13/13, 1:56 PM
#17

Vad Anna reagerade över var väl att hon uppfattat att folk drack MBC och lät bli att äta helt (vilket säkert inträffat; allt kan missbrukas). Och sedan tycker väl även jag att hon överreagerade, även om det var rätt i sak.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lilltilda
6/13/13, 2:04 PM
#18

#7: jag är mer inne på din linje (och lite på Anna Hs med).
Sedan undrar jag verkligen om fettkaffe verkligen kan ses som en komplett måltid rent näringsmässigt.
Att använda argumentet att köra fettkaffe för att få i sig tillräckligt med fett en dag ifrågasätter jag också lite. Det ultimata för kroppen måste väl vara att ha rätt fördelning mellan fett, kolhydrater och protein vid varje måltid istället för att t.ex. äta en fet måltid och resten betydligt magrare? Är jag vilse i mitt tänk nu? Är det ok att äta majoriteten av fettet till frukost och sedan kanske äta en proteinrik lunch för att till sist smaska i sig t.ex. 20 g kolhydrater till middagen? Fördelningen över dagen blir rätt, men fördelningen vid måltiderna blir helt knasig.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
6/13/13, 3:11 PM
#19

#18 Tror du har rätt i dina funderingar kring uppdelningen av måltider. Inte är det bra att äta varje makronutrient var för sig, fett här, protein där och så avsluta med alla kolhydrater på en och samma gång. Nej, en lätt blandning tror jag kroppen mår bäst av. Det är min erfarenhet i alla fall.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Effie
6/13/13, 3:14 PM
#20

#18 Min uppfattning är att MBC absolut inte kan ses som en komplett måltid (och det är väl det Anna säger också). Och tanken är väl att man ska äta normal LCHF övriga mål, men på det här viset få upp fettprocenten över dagen till högre nivåer än tidigare.

Tror Effie, som aldrig testat MBC och inte förstår hur jag skulle passa in det i min dag..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Wildrat
6/13/13, 3:15 PM
#21

#18 Fast man måste ju inte äta frukost, det säger vi ju till de som frågar. Poängen med fettkaffet är att dra ner på proteinet för den som behöver det. Vissa behöver nåt på morgonen men om de äter mat så blir det för mycket protein. Då spar de proteinet till lunch och middag. Det tar inte majoriteten av fettet till frukost, fördelningen på de andra måltiderna är ok men med fettkaffet på morgonen blir den totala fördelningen bättre.

För mig som har svårt att få i mig tillräckligt med fett till maten är fettkaffe ypperligt. Jag äter inte ost, gillar inte cf, är inte särskilt förtjust i såser öht så det blir ibland lite fettfattigt. Men med en MBC blir det komplett…

patriknn1
6/13/13, 3:37 PM
#22

Det är ganska intressant att Lchf:are ids moralisera och förfasas över andra Lchf:ares fettintag, prata om lagom mängder makronutrienter i varje måltid osv…

Lilltilda
6/13/13, 4:27 PM
#23

#20 Ja så tänker nog jag också. Inte ersätta ett mål, men komplettera kanske. Jag får heller inte in MBC i min dagsrutin så det är kanske därför jag har så svårt att förstå. Ibland har jag fått uppfattningen att fettkaffet ersätter en måltid och att vissa personer vid dagens slut har fått i sig alldeles för lite näring totalt över dagen för att de måltider de ätit inte innehållit tillräckligt.

#21 Tack för förklaringen på hur du tänker. Äter man så som du beskriver så köper jag fettkaffeidén lite bättre. Handlar det om att dra ner på proteinet så förstår jag (även om jag själv hellre då skulle fördela ut proteinet på fler måltider eller helt enkelt bara äta två måltider)

#22 Tycker du att jag tillhör de som moraliserar och förfasas? i så fall tror jag att du missuppfattar mig. Jag kan ha bestämda åsikter i frågor, men vet att jag inte alltid har rätt och är definitivt beredd att ändra åsikter ifall det visar sig att jag är helt fel ute.
Hela tiden jag ätit lchf har jag förstått det som att det bästa för kroppen är att i största möjliga mån få en ganska jämn fördelning vid varje måltid, speciellt då det kommer till fettintaget. Jag säger INTE att jag har rätt, jag har nog bara tolkat sånt som jag läst till att det är ett bra tänk.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Petronella Pip]
6/13/13, 6:18 PM
#24

Margareta har skrivit att en del (?) inte kommer ner i tillräckligt djup ketos när man äter protein på morgonen (om jag nu fattat det hela rätt)    hon håller ju på med ketonmätning i blodet och om hon då dricker MBC på morgonen (enbart alltså) så kommer hon djupare i ketosen och det funkar bättre.

patriknn1
6/13/13, 7:23 PM
#25

#23 Jag pratar inte om vad som är rätt eller fel. Jag menar att vi är vuxna människor som har rätt att höra våra egna val utan att det borde bekomma andra så mycket. För mig är Lchf två saker: Mycket Fett och Lite Kolhydrater, samt bra råvaror. Varför vi sen äter Lchf, och vilket upplägg som passar var och en, är individuellt, och förhoppningsvis så hittar man ett upplägg som man trivs med, som man mår bra av, och som ger de resultat man vill ha. För vissa innebär det att börja dagen med en MBC, för andra att fasta helt, för en del att käka en omelett, för andra att äta gårdagens middagsrester. Mår man bra av sitt upplägg så är det väl bra?

Effie
6/13/13, 9:45 PM
#26

¤25 Jo visst är vi vuxna, och vi gör våra egna val. Men för att göra bra val behöver vi oftast kunskap och bra underlag, och det är väl det den här diskussionen handlar om. Och det är därför vi läser lite överallt, testar tankar och ideer, testar olika sätt att äta..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

patriknn1
6/13/13, 11:04 PM
#27

#26 Jo, men jag har verkligen inte ifrågasatt någons kunskap. Däremot så har A.H. gjort det med sitt blogginlägg.

Annons:
Effie
6/14/13, 9:20 AM
#28

#27 Nej, jag uppfattade det som att du lite ifrågasatte att man ska försöka påverka folks fria val. Så det var det jag svarade på: Om man ser att någon agerar på ett sätt som antyder att hen inte har hela bilden klar för sig - då talar man väl om vad man själv kan och vet, så att personen får ett bättre underlag för att ompröva sitt val. Fortfarande bestämmer personen själv, förstås. Men det är inte lätt att formulera sig så att det inte missförstås, särskilt om man är engagerad och även upprörd.

Och det är ju så jag läser på nätet: jaha, hur stämmer detta med min erfarenhet och annat jag läst? Verkar det intressant? Är det något jag ska testa? Och om jag testar, och det inte passar mig, så skyller jag inte på någon annan. Jag har själv valt, och lärt mig något.

(nej, jag försöker inte säga emot dig på något vis; jag bara funderar lite)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

crikarlshamn
6/14/13, 9:49 AM
#29

Kanske ligger nyckeln i hennes text:

"Dricker du kaffe med 1-2 msk fett i så är det inte det jag har tagit upp här.

Dricker du kaffe med 70-100 gram fett i så är det MBC."

Har förstàtt att de flesta som skrivit om dettta pà forumet dricker kaffe med 1-2 msk (30 - 60 gram) fett.
http://www.ulrikainfo.se/arkiv/matladan/ovrigt/forvandlingstabell.pdf

Nàgon som provat 70-100g fett i kaffet som "orginalet" av MBC föreskriver?

Mozzarellan
6/14/13, 9:53 AM
#30

Var inne och titta på länken TS lagt ut i början. Ville bara säga att jag läste den tråden för länge sen och ser ju faktiskt ut som hon med röd text har uppdaterat sig själv sen sist jag var inne. #29. Bra där.

patriknn1
6/14/13, 10:03 AM
#31

#28 Jo absolut. Det är lätt att bli lite för "på", och även att missförstå. Det jag ifrågasatte, och antagligen många andra oxå, var hennes sätt att säga sin åsikt. Jag tycket oxå vi ska dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter, samtidigt som det är viktigt att inse att inte alla har samma behov och utgångsläge. Vill även poängtera att om tex Sten Sture Skaldeman, Annika Dahlqvist, Margareta Lundström, Monique Forslund, mfl, anser att det här är helt Ok som en del av Lchf så tror jag nog att det finns en hel del kunskap och erfarenhet bakom. Men nu tycker jag det är dags att gå vidare och lämna den här diskussionen. :)

Lchfman
6/14/13, 10:06 AM
#32

Jag gillar enkelheten på morgonen, och jag gillar att vara mätt och belåten fram till lunch. Jag äter/dricker för det mesta 30g smör och 30 kokosfett till 3,5dl kaffe, och det gör mig inte det minsta illamående. Tycker snarare det är riktigt gott. Det krävs ett par veckor för att skapa en rutin/ ändra ett beteende och det har jag nu gjort. Det går alltså på automatik, det gillar jag. Utöver detta äter jag ganska omväxlande, (eller ja, lite fantasibrist har jag kanske)

crikarlshamn
6/14/13, 10:17 AM
#33

Hela teorin/kunskapen/ idéen, verkar komma fràn bergsklättrare i Himalaya…Yak butter tea
http://www.tibetanlife.com/tibetan-butter-tea.html

Tibetan Butter Tea Recipe

Ingredients:

• Water • Plain black tea (in bags or loose) • 1/4 teaspoon salt • 2 tablespoons butter • 1/2 cup milk or 1 teaspoon milk powder

Tibetan Butter Tea Recipes Pictures, Tibetan food, Tibetan people

Suzanne56
6/15/13, 9:09 AM
#34

Jag dricker mitt med runt 70 gram fett varje dag och det fungerar fint :-)

Annons:
Trule
6/15/13, 9:53 AM
#35

Tja, jag tyckte det var ett klokt inlägg på så sätt att det finns en klar risk att man förvandlar en sund lchf-diet till en jojo-bantningssmetod om man börjar trixa med underliga "magiska recept" för att hålla ketosen igång och gå ned i vikt. Framför allt om man börjar mäta antalet ketoner, ungefär som viktväktarna räknar kalorier.

Men, och det är ett viktigt men, det finns förstås folk (som många här) som tycker MBC är en bra lösning för att få i sig en mättande frukost och inte hoppas på att receptet är en quick fix för att gå ner ett antal kilon. Och då är nog MBC en bra och långsiktig idé.

[Petronella Pip]
6/15/13, 10:15 AM
#36

Margareta, som skapade denna sida, och var med från starten med LCHF lanserade mbc-kaffet och ketonmätning härinne  (inte bara hon) och även Skaldeman och Kostdoktorn är väl med på detta med ketonmätning, vet inte hur det är med AD så det verkar ju rätt så förankrat iallafall, och borde inte vara helt galet.

Kajak11
6/15/13, 11:02 AM
#37

Anna H. förklarar ju bra hur hon mener om näringsupptag och att man får se till att få rätta mängd fördelning i protein…fett och kolhydrater så att det typ inte bara blir fett därför att kroppen måste kunna ta upp allt genom tarmen. Min erfarenhet är att där är en point; Funkar tarmen inte bra då får man inte fullt näring och kan få näringsbrist i stället. Jag har tyvärr inte mått så bra med kokosfett i magen och kokosfett i kaffet. Kan hända att jag tar en tesked för hälsan:-) och annars steker fisk i kokosfett. Men smör mår jag bättre på. Jag har grundet att inte ha kokosfett aldrig provat den originale MBC. Men #33 viser ju med detta länk att naturfolk har använt detta princip.Visst är det nog bra på något sätt.Spännande. #35. ja visst kan det bli bantningsmetod som du nämner men för många kan detta funka bra i vardagen. Som periodvis faste eller som ett sätt att få energi om man inte är hungrig på morgonen annars. Jag har för tiden ett löskokt ägg bredvid men bara om jag är hungrig. Idag också lite ost och sedan blir det lunch på grönsaker och ett kokt ägg och kanske en liten påläggsbit eller kött/fiskbit. oftast inte stekt mat då kantinen använder mjöl.Till kväll äter jag mer i lugn och då står man sig länge på ett rejält måltid. Är tyvärr mer ätande på kvällen och så var det också förut på mycket mat hela dagen. Också för LCHF kosten kom inn i mitt kosthold. Slutligen har jag aldrig sötsug eller kännar trång till allt möjligt på eftermiddagen. Ibland kan jag bli lite hungrig på kvällen men kanske jag bara har bättre koncentration om dagen nu. Jag tillåter mig en café latte ibland. Det är en gång i veckan. Det är då min Lunch. Det är förstås inte helt rätt med mjölk. Ja det blev långt men nödvändigt.

Trule
6/15/13, 2:28 PM
#38

#36 Förankrat kanske, men invändningarna kvarstår.

#37: Jo, jag var noga med att poängtera detta - att det för vissa är uppenbarligen MBC en bra lösning i vardagen.

Upp till toppen
Annons: