Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Äter jag för lite?

2013-06-11 21:07 #0 av: Cissik88

Hej alla lchf:are :)... Jag började med lchf 1 januari i år. Har sedan dess hållt mig mycket strikt mellan 10-20g kolhydrater per dag. O har hittills tappat 8kg. Jag har mått hur bra som helst men de senaste månaderna har vågen stått stilla. Vet att man kan få sk viktplatåer men hur länge då egentligen? Jag tränar ca 5 ggr i veckan o blir riktigt less på uteblivna resultat. Har kollat på kostdoktorns råd o tycker jag följer dem. Äter inget sötningsmedel heller, kommer inte palla o ta bort mejeriprodukter för då kommer ju livet bli hemskt tråkigt eftersom maj redan avstår från så mycket...

Hur som helst jag provade att registrera mitt matintag via shapeup appen och det visade sig att jag äter 1000-1300 kcal om dagen. Vet att man inte ska räkna kcal egentligen men började känna mig desperat. Har 13kg kvar att gå ner... Kan nämna att jag också har en 1åring hemma.

Vad tror ni äter jag för lite? Är det de som kan vara problemet?
Behöver verkligen hjälp...
Vill inte byta diet för mår ju så bra...

Anmäl
2013-06-11 21:11 #1 av: MimLan

Du äter så lite, och tränar snudd på hela tiden.

Lite undrar jag varför du frågar om du äter för lite?

Anmäl
2013-06-11 21:15 #2 av: Cissik88

Är inte mer hungrig... De säger ju man ska gå på mättnaden... Räknar ej kcal annars men har kollat för pga nyfikenhet ...

Anmäl
2013-06-11 21:48 #3 av: Zepp

Bra att du kollar.. det är på så sätt som kaloriräkning skall användas!

Sen så.. med den utgångspunkten så får du ändra på något och se om det släpper.. ett vanligt råd härifrån är att öka på fettet!

Tanken bakom det är då att man tror att du äter för lite, tillför man då mer fett så skall kroppen reagera så som det finns gott om energi och släppa på fettvikten.

Funkar inte det så får man testa vidare.. det kan ju vara något tillfälligt oxå.. eller så byter du fett mot muskler.. och vågen skvallrar inte om det.

Men sådant brukar man märka på att olika mått förändras.

Egentligen så är det mer eftersträvansvärt än noteringar på vågen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-06-12 07:26 #4 av: candydarling

Hur äter du en vanlig dag? Vad tränar du?

Anmäl
2013-06-12 07:54 #5 av: Cissik88

På morgonen äter jag kockospannkakor. Dvs en röra med ägg, grädde o kockosmjöl 4g/100... Håller mig mätt halva dagen säkert. På lunchen blir de nån köttbit av nåt slag i gräddsås typ. Sen sallad. Brukar köra babyspenat o fetaost o lite smått o gått. Middagen brukar bli samma kanske nåt mindre.

Alltså blev själv förvånad över att de blev lite kalorier... Känns som de borde va mer. Men tror de beror på de små portionerna o att man inte äter så ofta.

Träning: kör igenom kroppen på gymmet me negativa maskiner 1 gång, zumba 1gång sen löpning 2ggr o så ett tabata pass...

Zepp: låter som att jag ska testa o äta mer fett

Anmäl
2013-06-12 11:21 #6 av: candydarling

Är man van vid att "innan lchf", som jag, äta ca 5-6 måltider om dagen till att sedan bara äta 3 så dras det lätt ner på kalorierna. Jag har själv märkt av det, dessutom kan det vara svårt att äta större portioner dom gångerna man faktiskt äter då man är van vid många små.

Håller med ovanstående om att öka på fetthalten lite och släng in ett extramål om du känner att du blir för mätt på de andra.

Anmäl
2013-06-13 21:19 #7 av: Cissik88

Ja det är verkligen svårt... :/ men får väl exprimentera lite då.. Jag har testat periodisk fasta lite o då tappade jag 2kg på en vecka men gick sedan upp det igen veckan därpå när jag åt alla måltider. Så kändes ju tråkigt.... Man vill ju att det ska vara hållbart också...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.