Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3353 ggr
nospnt
6/10/13, 9:35 PM

Rabarber-och kardemummakaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det finns så mycket rabarber funderade jag över hur man kan göra något lchf-aktigt med dem. Mixade lite olika recept och fick fram den här, enligt mig o familjen, mycket goda kh-snåla kaka: 4 ganska stora stjälkar rabarber hackas i små ca halv-cm bitar (det blev ca 4-5 dl) o blandas med 1msk kanel samt 1msk sötning ( har sukrin blandat med stevia-typ Mariannesocker, så det är 3x sötare än socker) och lägg i smord, ev lätt pofiberströdd, pajform. 100 g smör smältes (30 sek i mikron). Blanda i 1msk kardemumma o 1/2 dl sötning(se ovan). Knäck i 4 ägg. Jag tog även i 1 dl kesella/kvarg. Handvispa. Blanda ihop 1dl mandelmjöl,1 dl kokosmjöl,1msk fiberhusk, 2tsk bakpulver. Vispa ner i ägg/fettblandningen. Kleta med blöta händer ut smeten över rabarberna i formen. Grädda 175 grader 30-35 min. Severa med vaniljgrädde. Gott och mättande utan att skapa sug(på mig iaf)..1/10 av kakan = 1portion ger ca 160 kcal, 2,5 g kolhydrater, 5g protein och 15 g fett.

Annons:
konichiwa
6/10/13, 10:14 PM
#1

ska testas!

Lilltilda
6/11/13, 9:43 PM
#2

Coolt! nästan identiskt med min favoritrabarberkaka fast i mitt recept trycker man ner rabarberna i smeten innan gräddningen istället för att lägga dem under och så brukar jag ha ½ dl gräddfil eller turkisk yoghurt istället för kvarg. 3 stora ägg är det i mitt recept och endast ½ msk husk (brukar jag dock utesluta. Kakan blir lite smuligare bara). Dessutom gräddas min kaka i 200 grader i ca 25 min.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: