Annons:
Etikettövrigt
Läst 11588 ggr
Movieboy91
6/10/13, 3:09 PM

Ögonflimmer

Jag har under många år upplevt att jag har ögonflimmer och när jag tittar upp mot en blå himmel så glittrar det som på ett glittrande vatten. Någon som har några förslag av detta kan vara?

Annons:
beso02
6/10/13, 3:20 PM
#1

Hej jag har samma problem. Var till optikern som förklarade för mig att det är ögonmigrän googla på det.

Lisabet
6/10/13, 6:55 PM
#2

Jag får det också, men inte så ofta numera. Dessutom har jag kommit på, sent omsider, att då har jag druckit för lite.

Jag tar ca en tsk salt, och dricker ganska mycket vatten, inte allt på en gång för att det inte bara ska rinna rätt igenom.

Det brukar hjälpa.

AndersAA
6/10/13, 8:14 PM
#3

Ja, det finns något som heter ögonmigrän. Jag tror dock det kommer när det kommer oavsett vad man tittar på. Jag får det några gånger om året. Då börjar det flimmra för en del av synfältet, dock inte hela. Men tillräckligt för att man inte skall kunna läsa. Jag får inga andra symptom förutom flimmret. Det brukar trappa ner långsamt och försvinna helt på 15-45 minuter. Detta är ju mina erfarenheter, processen kan säkert variera från person till person. Skall enligt vad jag läst vara ofarligt.

Wildrat
6/10/13, 8:53 PM
#4

Det kan vara skräp i ögongloben. Vanligt hos yngre. Försvinner med åldern och är inget farligt.

Effie
6/11/13, 7:52 AM
#5

Jag får också ögonmigrän ibland. Jag funderar på om det har något samband med att jag ätit kolhydrater jag inte skulle ha ätit, men det inträffar såpass sällan att det är svårt att avgöra. Det börjar med att jag märker att det jag tittar rakt på inte går att se; jag kan inte läsa. Sedan kommer ljusflimret, från den punkten, och går långsamt utåt, en cirkel som blir större och större, och försvinner efter någon halvtimme. Gör inte ont, men är obehagligt, känner mig tung i huvudet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
6/11/13, 8:44 AM
#6

På mitt synfält kommer det något som kan liknas vid blomor/äppelblom när det är färdigblommat och dessa små flarn kommer liksom seglande I sommarvinden. Första gången jag besvärades var nog ca 2 år sedan men då var det mera liksom genomskinligt liknade de första dropparna sommarregn. Men trevligt att inte vara ensam om fenomenet, vilket jag trodde först och när jag ville försöka förklara det så uppfattades det nog gnälligt för då vart det alldeles blankt tvärt motstånd att : du bara inbillar dig.

Annons:
Halvdansken
6/11/13, 11:44 AM
#7

Om du får huvudvärk efteråt så är det migrän, om du inte får huvudvärk så skulle jag gissa på att det där glittert man kan se om man tittar upp mot en blå himmel, eller ett vitt papper, faktiskt är dina vita blodkroppar som man kan se vid speciella förhållande.

Helt normalt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Movieboy91
6/11/13, 11:58 AM
#8

Tack för svaren. saken är att jag har ett flimmer hela tiden, när det är ljust ute så märker man inte av det. Jag kan läsa och så men flimmert är där ändå hela tiden. Någon som vet något som kan förebygga det?

Movieboy91
6/11/13, 12:35 PM
#9

Jag har vant mig vid det, men vill bara veta om det finns ett sätt att förebygga? :)

yvonnel
6/11/13, 2:16 PM
#10

Skönt att höra att  det iaf inte verkar var särskilt farligt.

Seglarina
6/11/13, 2:55 PM
#11

Jag känner också igen fenomenet. Jag tycker att det ser ut som små prismor. Jag hade en gång en kamera ( finns kvar någonstans och väntar på att bli ett auktionsfynd :-) ) Kameran gjorde spm en massa små prismor i sökaren över det man tittade på så länge som skärpan inte var bra inställd, det ser ut som det ingefär tycker jag. Jag funderar på om det kommer när jag är trött i ögonen.

Miss-S
6/14/13, 3:33 PM
#12

Fran St Eriks ogonsjukhus i Stockholm:

Jag ser prickar framför ögonen, vad är det?

Prickar framför ögonen, så kallade grumlingar, är för det mesta helt ofarligt och bara en naturlig del av åldrandet. Grumlingar finns i glaskroppen, som är den genomskinliga geléartade vätska som fyller ut ögat invändigt. Ju äldre du blir desto mer skrumpnar din glaskropp. När din glaskropp skrumpnar bildas grumlingar. Dessa syns som flugor, streck, maskar eller nät som flyter framför ögat.

Upp till toppen
Annons: