Annons:
Etikettövrigt
Läst 1413 ggr
Angel3
6/8/13, 8:32 AM

Socker

Fick igår veta att min kropp inte tål socker.

Finns det något annat  jag kan köpa istället för socker??

Annons:
MimLan
6/8/13, 8:55 AM
#1

Frågan är lite diffus. Vad för socker avser du? Socker som sötning, då finns sukrin i lite olika varianter.

Om du menar att du har fått diabetes så behöver du skära ner på mer än rent socker. Ta bort spannmål och stärkelse. Ersätt inte, utan byt ut mot rena råvaor och fett.

Angel3
6/8/13, 11:25 AM
#2

Tänkte ersätta socker med något annat.

Zepp
6/8/13, 11:41 AM
#3

Mer fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
6/8/13, 12:16 PM
#4

Men hurdå ersätta? Socker 'i sig' behöver liksom inte ersättas, om det inte är för energin som går bort. Energin i sockret ersätts med att äta mer fett. Ät mer fett, det mättar och det ger energi. Förutom att det är nödvändig näring för oss att äta fett. Och bra fett då: smör, kallpressad raps- eller olivolja, kokosfett..

Om du menar den söta smaken - då finns ju t ex stevia, som är en ört som innehåller noll kcal (nästan, för man tar ju extremt lite för att få sötma) eller sukrin och andra sockeralkoholer som kan köpas som 'strö' eller 'flor'. Dessa produkter höjer inte blodsockret som vanligt socker gör. Finns att köpa ofta i vanliga större matbutiker - annars ofta på hälsokost. 

Men försök isåfall vänja dig med mindre sötma. Smaklökarna kan vänjas om, så mycket mindre sötma är tillräcklig gott. 

Men om du menar socker i en vidare bemärkelse - d v s pasta/potatis/fika/läsk/godis m fl typiska s k livsmedel - och att de ska ersättas smak- eller mängdmässigt - det är en annan sak.

Då handlar det nog mest om att bara 'ta bort'. Att basera ätandet i absolut huvudsak på animaliskt protein, grönsaker och mejeri. Eller baka/laga lågkolhydratvarianter. Se receptkategorierna i listan till vänster - och besök sajter med lågkolhydratbaktips, t ex mariannslchf.se som jag gillar skarpt - eller googla. Finns massor.

MimLan
6/8/13, 2:56 PM
#5

Som sagt, du behöver nog fundera lite.

Det är tyvärr inte så enkelt att det bara går att byta ut socker mot någon sötning, ifall man tillhör dem som triggar på den söta smaken. Då är det bara att lägga av. Hjärnan reagerar på smaken på en gång, och det handlar det inte om antalet kolhydrater eller kalorier. 

Har du diabetes och/eller triggar du på sötma?

[ZIZZIAS]
6/8/13, 3:31 PM
#6

Angel3 Jag tål inte heller socker. Delar med mig av mina erfarenheter.

Min kropp reagerar kraftigt negativt på "socker", både psykiskt och fysiskt, med en mängd besvär, bl a  kraftig värk. ¨

För att slippa besvären räcker det inte med att bara byta ut strösocker och andra former av vanligt socker mot någon sötningsersättning, utan det som gäller är att helt avstå vanligt socker i alla former, allt som innehåller det minsta lilla socker av något slag (socker finns dolt i väldigt mycket, t o m i rökt skinka), men också att avstå allt stärkelserikt, allt av säd, ris, potatis, majs. (Pasta, nudlar, alla sorters  bröd av säd, glutenfritt bröd av ris/majs/potatis/ havre/bovete-mjöl,  potatisprodukter, m m). Viss frukt, torkad frukt. Allt kolhydratrikt. Helst också meje.

Att jag inte kan äta vad som helst, var en stor orsak till att jag började med LCHF för 7-8 år sen. Med hänsyn till vad jag tål - inte tål har jag undan för undan, sorterat bort/lagt till, komponerat en egen variant. Experimenterat mig fram till matbröd bakat med mandelmjöl, pofiber - fikabröd sötat med ICA sötströ (påverkar inte kroppen på det sätt som vanligt socker gör). För mig är det den bästa sötningen, lagom mix av erytirol/stevia. För mycket stevia ger en gräslig bismak. 

Hoppas du hittar det som passar dig bäst! Lycka till!

Annons:
Zepp
6/8/13, 3:51 PM
#7

#0

Hur fick du veta det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: