Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1915 ggr
crikarlshamn
6/7/13, 8:47 AM

Olika typer av PALEO

Annons:
Anders-S
6/7/13, 10:10 AM
#1

Intressant hur man skiljer på seeds, yes, och grains, no.

http://www.differencebetween.net/science/difference-between-seeds-and-grains/

Själv undviker jag sädesslag, spannmål, som innehåller gluten eller liknande proteiner, men även majs, ärtor, bönor och en hel del fröer, t.ex. psyllium. 

Nightshades, nattskatta, potatisväxter dvs. potatis, tomat och aubergine är också ifrågasatta.  Att grön potatis är giftigt är välkänt. Annars slinker det ner en potatis per år vid midsommar och några tomater då och då.

En distinktion jag saknar i sammanställningen är hur man betraktar kasein. Mjölk från kor som sluppit kraftfoder finns inte att köpa i Sverige, inte A2-mjölk heller.  Ursprungligen inspirerad av Keith Woodford undviker jag a1-kasein. Jag som strävar efter att äta anti-inflammatoriskt betraktar kasein som en confounding factor i alla studier av mejeri, fett och hälsa.  Resultatet kan bli vad som helst när man inte tagit reda på om och vad för kasein som konsumerats.

crikarlshamn
6/8/13, 8:28 PM
#2

Hej Anders,

Làtersom vi äter precis väldigt, om inte helt lika 🙂

Strävar ocksà efter en anti-inflammatorisk kost samt undviker komjölk.

Tillàter fàrost i mindre mängd 2-3 gg/vecka.

är inte sà kolhydrats känslig, mer viktigt att jag ser till de "goda" kolhydraterna.

Vetemjöl samt socker uteslutet med undantag lite lönnsirap.

Mycket kryddor och örter som smakförstärkare samt för deras anti-inflammatoriska verkan.

Upp till toppen
Annons: