Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2849 ggr
Anders-S
6/6/13, 4:29 PM

Lunchbuffé

Nu när det är sommar kan man snabbt behöva ordna lunch för spontana gäster. Den här lunchbuffén bjöd jag på i trädgården häromdagen:

  • Matjessill
  • Yoghurt 10%
  • Yoghurt 10% med persilja, gräslök, koriander och körvel
  • Kokta ägg
  • Gravad lax
  • Flisad rökt bog
  • Ugnsbakade kycklinghjärtan med vitlök
  • Rucolasallad
  • Rädisor
  • Cocktailtomater
  • Svarta oliver (ej färgade)
  • Saltgurka
  • Skivade inlagda rödbetor
  • Grekisk get/fårost
  • Fänkål med smält smör
  • Cole slaw
  • Gräddstuvad vitkål med curry och kyckling
  • Längskluven tjock grillkorv
  • Köttfärssås med tomat (100% nötfärs)
  • Mandelvåfflor med vispgrädde
  • Fruktsallad gjord på äpplen och apelsiner
  • Kakaogrädde (kakaopulver blandat med vispgrädde)
  • Färska dadlar
  • Kolsyrat vatten med citron
  • Spendrups Bright starköl lågkolhydrat
  • Kaffe
  • Vispgrädde

Ingen som klagade på att det saknades bröd, mjöl eller socker!

Någon som har tips på alternativ?

Annons:
AVigortsson
6/6/13, 11:18 PM
#1

Inget tips på alternativ, men tror jag det att gästerna inte klagade. Vilket bord!

patriknn1
6/8/13, 6:33 PM
#2

Behövs det fler alternativ..? :) Det där hade jag aldrig mäktat med att slänga i hop, lite spontant så där.

patriknn1
6/8/13, 6:36 PM
#3

…Däremot så tycker jag att tacobuffe är ganska tacksamt. Passar Lchf:are såväl som "normalkostare", barn o vuxna.

kaisakavat
6/8/13, 8:24 PM
#4

Min matkassa för nåt halvår hade försvunnit där. 😉

Men wow, vilken buffé!! Du TS måste vara en rackare på både hittapåendet och på verkställandet. Snyggt och gott som bara denn!!

Anders-S
6/8/13, 10:11 PM
#5

Re #4 Min matkassa för nåt halvår hade försvunnit där. 

Inga speciellt dyra ingredienser.  Det dyraste per kg var faktiskt mandelmjölet till våfflorna och rucolasalladen. 

Jag hade mindre än en timme på mig.

Nu har jag testat att göra våfflor med po-fiber istället för mandelmjöl och det fungerar det med! Po-fiber görs på potatis och är glutenfritt.

kaisakavat
6/9/13, 12:19 PM
#6

#5 Ja, det var inte så jag menade. Ser att det inte är fråga om svindyra produkter, men du fixar till så det blir knorr på och festlig buffé av det hela. 

Jag tänkte nog mer i banorna av mycket mat - kostar på grund av mängd. Beror ju då förstås främst på hur många man ska mata. 🙂

Annons:
Anders-S
6/9/13, 4:23 PM
#7

Här är lite alternativ som delvis förutsätter mer tid och kassa:

Olika sillrätter

Stekt sill med persilja eller lök nystekt eller inlagd

Kräftströmming

Sillgratäng med lök, purjo istället för potatis

Blomkålsjansson

Matjesröra

Böckling  (varmrökt)

Kippers   (kallrökt)

Rökt makrill

Äggost

Varmrökt lax med krassesås

Laxaladåb

Gratinerade musslor med vitlökssmör

Gratinerade sniglar med vitlökssmör

Kaviar

Salade nicoise

Räksallad

Räkfyllda avokados

Räkor

Senast jag besökte Netto hade de 2.5 kg lådor med frysta grönländska räkor. Räkorna var kokta, frysta och packade ombord på trålaren.

Akvavit

Svenska jordgubbar

Seglarina
6/9/13, 8:48 PM
#8

Bara att inhandla alla dessa varor skulle ta mig tre dagar. 🤤 Men det ser väldigt smaskigt ut.

Anders-S
6/16/13, 1:53 PM
#9

Nu är det snart midsommar.  Fler förslag på vad man ska servera gästerna utan att ens behöva nämna att allt är lågkolhydrat?

Matjessillen jag serverade senast fick många positiva kommentarer.  Den kom från Prinsens Sill&Sallader i Ytterby. Stora fina sillfiléer med mycket dill.  800 grams burk kostar 54-59 kr i Willys/Tempo.  

http://prinsenab.se/produkter/matjessill/

kaisakavat
6/16/13, 2:13 PM
#10
  • Kesoröra med dijon och knaperstekt bacon (kan utvecklas/varieras)

  • Ungsstekta kycklingben (drum sticks)

  • Kallskuren helstekt fläskfile (mycket gott med citron-olje-lökdressing hälld över)

(hoppas jag inte dubblerar nåt du skrivit förr)

CasaRamon
6/16/13, 2:34 PM
#11

Jag gör alltid egen sill. Köper inläggningssill som jag blandar med 1 del majonäs+ 2 del c.f eller yoghurt. + kryddor. Detta som bas, sedan lägger jag till curry, eller fransk senap, eller hackade räkor och röd kaviar, eller pepparrot. Och förstås inget socker.

Ska också göra omelettrulle:

Blanda ihop

6-8 ägg

3-4 msk grädde

salt + peppar

Lägg ett smort bakplåtspapper i en långpanna. Häll ut äggsmeten i ett jämnt lager och grädda i 200 gr i 6 - 8 min.Vänd upp omeletten på ett bakplåtspapper täckt med hackad gräslök och låt svalna. Blanda 200 gr färskost med färska kryddor, lök  och hackade anjovisfileer.( Jag tänker ta rökt lax istället).Bred fyllningen på omeletten och rulla sedan ihop den från långsidan som en rulltårta.  Skär i bitar. Lika god kall som ljummen.

Ska också servera:

rost biff med zucchinisallad

grillad kyckling med grönsallad

 Dessert:

choklad-doppade jordgubbar.

Vi kommer att åka till en camping i Dalarna med vår husbil så dessa mat-rätter går bra att ta med. Vi har litet kylskåp + kylväska.

patriknn1
6/16/13, 6:02 PM
#12

Omelettrulle är grymt gott, lättlagat, o enkelt att variera! :)

Upp till toppen
Annons: