Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2146 ggr
annanybbe
2013-06-05 18:54

Glassmaskinsfunderingar

Jag har länge funderat på att köpa en glassmaskin då det ser så enkelt ut att göra glass med dem. Och nu när jag dessutom gått ned det jag önskat i vikt så tänkte jag att jag kunde kanske unna mig lite lchf-glass emellanåt.

Sagt och gjort, jag gick in på elgiganten och köpte en glassmaskin, läste exakt hur man skulle göra och har nu provat att göra glass tre gånger med glassmaskinen. Det blev en stor besvikelse kan jag säga.

Det blev exakt ingen skillnad mot när jag gör utan glassmaskin - stenfruset - och när man väntar så blir det helt flytande. Enligt instruktionerna så ska det bli "krämig" konsistens på 5-15 min. Jag får det verkligen inte det minsta krämigt. Runt kanterna i bunken fryser det på nolltid, och i mitten är det antingen flytande eller stenfruset, absolut inget mellanting.

Jag har ju med andra ord lagt ut pengarna helt i onödan. Det blir ju samma resultat att bara vispa ihop ingredienserna och hälla i en vanlig bunke och slänga i frysen. Vad är vitsen med en glassmaskin? Nån som lyckats?

Denna glassmaskin är det jag har:

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/koksapparater/OBH6623/obh-nordica-glassmaskin-ice-cream-maker-6623

Annons:
Zepp
2013-06-05 19:54
#1

Det är för folk som redan har allt.. och vill ha mer!

Jag tycker du har kommit fram till rätt slutsats!

Det är ju mixandet och frysen som gör jobbet.. maskinen är väl mest för att man skall få mer disk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
2013-06-05 20:16
#2

Äh struntprat Zepp! Måste vara nåt fel på apparaten, syrran har en glassmaskin och det blir jättebra!

byggarn30
2013-06-05 21:12
#3

Jag köpte en på loppis och resultatet blir underbart. Måste vara fel på förberedelserna och receptet. 

Jag brukar göra glass på en halvliter vispad grädde, tre äggulor, sukrin och några krossade Lakritsal. Ger en underbar lakritsglass med försummbart med kolisar.

vispa alltihop till en konsistens som är för lös för tårta. In i glassmaskinen. När den är klar är den som mjukglass ungefär. Servera i skålar från frysen så smälter det inte så fort. Går med fördel att addera lite citronskal (det yttre gula). Är det för löst så skicka i satsen i en grekisk youghurthink och in i frysen en stund.

Lilltilda
2013-06-05 21:32
#4

Har en Krups GVS2 glassmaskin.
Min glass blir då som krämig lite tjockare mjukglass, men om jag sedan ställer in överbliven glass i frysen blir den såklart hård.
Vet inte hur din maskin är, men i min ska man absolut INTE vispa ingredienserna för hårt innan. Gör jag det blir det så som du beskriver.
Jag brukar vispa ihop ingredienserna (äggulor, grädde, sötning, smaksättning) med en vanlig handvisp så att allt blandat sig och blivit ungefär som en fluffig välblandad pannkakssmet.

~God loves you, and I´m trying! ~

fellfrosch
2013-06-05 22:16
#5

Det är många som har haft klagomål om just den glassmaskinen annanybbe 😕

hemul
2013-06-06 09:50
#6

Man får vad man betalar för kanske? Jag har Philips och glassen blir bra, den kostar dock lite mer. Men jag tror inte någon av de här små hushållsmaskinerna kommer upp i samma klass som en professionell maskin, men då snackar vi tyvärr några tusenlappar till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: