Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7140 ggr
pwd
6/5/13, 11:20 AM

Mat i lastbil?

Hejsan alla.

Jobbar som långtradar chaffis och mina arbetspass ligger på 12tim och jag sitter bakom ratten 9tim av dessa 12tim - alltid kväll/natt.

Har ingen mikro eller annan uppvärmningsmöjlighet i bilen.

Har snart förätit mig på all kall mat t.ex. alla sorters ägg, kallt kött, kalla korvar, kalla röror m.m.

Funderar på att köpa en mattermos men är inte sugen på soppa utan mat man tuggar - men vad för mat?

Behöver tips och råd på användarvänlig mat som passar i en mattermos - har slut på ideér.

Tacksam för svar.

Annons:
Mooniq
6/5/13, 11:30 AM
#1

Jag har ingen egen erfarenhet av mattermos men om den håller maten varm så borde det ju funka med kött, grönsaker och sås - visserligen i en enda röra men ändå…

Soppa kan vara gott under kalla årstiden. hemlagad grönsaks - eller köttsoppa - e ju jättegott!

Att köpa egen liten mikro till bilen - kanske kostar mycket pengar men kanske hade varit värt att investera i om inte företaget vill investera åt er.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
6/5/13, 12:07 PM
#2

Jag jobbar inom trafikverket och jag ser ibland på våra jobbarbilar att någon tänkt till och tagit vanlig mikro och sen gjort nån förändring el-tekniskt så den passar bilen, kanske inte så svårt om du känner nån elkunnig person 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[WickedAlly]
6/5/13, 12:47 PM
#3

Grytor av alla dess slag, mättar gott och kan ju varieras i det oändliga :)

[Aquelegia]
6/5/13, 12:50 PM
#4

Kålpudding, fiskgryta, renskavsgryta, kalops, korv stroganoff, wookar, köttbullar i såser, gratänger och såklart matiga soppor/grytor, köttfärslimpa med grönsaker, broccoli med skinksås, oikkryddade färs med kalla tillbehör i grönsaksväg. Allt detta passar för mattermos. Såg dock att mattermos håller bara i ca 4timmar så du får nog förvänta dig lite ljumnare mat ibland om det tar lång tid mellan målen.

Du kan även baka LCHF bröd och göra riktigt matiga och goa smörgåsar.
Salami/briost
Luftorkad skinka/grönmögelost
Rostbiff/pepparrotfärskost
Stekt ägg och bacon som några exempel.
Allt detta kan du med fördel ta med i en låda utan bröd också såklart!

Med tanke på att du kör mycket på nätterna kan det vara en god idé att ha nötter till hands eller färsk frukt i form av hallon blåbär osv så du har något att knapra på emellanåt.

[Petronella Pip]
6/5/13, 1:13 PM
#5

Jag såg nån brittisk kock (som var berusad för det mesta, Lloyd kanske han heter) som var i Australien, han la en stek på motorn nånstans och kunde äta en perfekt stek nån timme eller vad det var, senare 😃 kan va nåt att kolla upp!

[Petronella Pip]
6/5/13, 1:16 PM
#6

Hehe, hittade lite på flashback :Har du testat att laga till en stek intill motorblocket på en bil? Man lindar in köttet i en alufolie och vänder den efter ca 1½ h. Efter en resa från Göteborg till Karlskrona så bör nötsteken vara färdig. Då har man vänt på köttet i höjd med Värnamo .

Annons:
Aniara4
6/5/13, 1:23 PM
#7

Jag vet en som brukade lägga matlådan (i plåt) på motorn i lastbilen.

pwd
6/5/13, 3:00 PM
#8

#2 Mooniq

Det de gjort är att sätta in en omvandlare och sedan kan du använda en hemma mikro utan problem.

Nu kostar dessvärre en bra omvandlare (1500-2000W) i runda slängar mellan 3-4000:- + mikro och de pengarna är inte jag sugen på att lägga ut på det här snål åkeriet.

Att värma maten i plåtlådor på eller kring motorn fungerade nog förr, nu måste du fälla hytten för att komma åt motorn någotsånär.

stepside88
6/5/13, 3:52 PM
#9

Tjena!

Är/var oxå chaffis å ja förstår problemet.

Körde iofs inte nätter så ofta gick det att

köpa färdig-grillat osv. Men en matdose-värmare e inte

såå jäkla dyr, alternativ?

//Tommy

pwd
6/5/13, 4:23 PM
#10

#9 Stepside88

Har tänkt på det också men det tar för lång tid och är enkelt att glömma bort, sedan måste man ha en massa plåtlådor också, för inte orkar jag diska varje dag - bekväm kille!😉

Lilltilda
6/5/13, 6:54 PM
#11

#10 mattermosen måste du ju också diska varje dag 😉.

Massa bra förslag har du fått. Jag lägger till currystark kycklinggryta eller kalla lchf-pajer (finns bra recept på t.ex. västerbottenspaj här: http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-huvudratter/lchf-vasterbottenpaj/)

~God loves you, and I´m trying! ~

opssk
6/5/13, 10:21 PM
#12

Lchf pizza, brukar göra en långpanna med botten a la monique den blir jättegod, ös på en massa fyllning så mättar det bra funkar finfint att äta kallt också. Favorit fyllning just nu är tonfisk, räkor o mozzarella….

fredda88
6/6/13, 12:47 AM
#13

Köp en Daewo 15l micro på 500w för strax under 700:- och en inverter typ denna för strax över 400:-.

Annons:
JPA70
6/6/13, 7:18 AM
#14

Tjabba, jag jobbar också som chaufför o har nästan alltid med mig matdosa o dosvärmare. Funkar klockrent då jag äter Lchf. Dosvärmare finns o köpa på Volvo o Swedol.

Tripod
6/6/13, 9:29 AM
#15

Du vill inte investera vad en inverter kostar för att åkeriet är snålt, skriver du. Den tanken kan jag gott förstå, men det är ju inte för åkeriet, ju - Skulle du sluta så tar du ju med dig grejerna. Det är ju dina. Eller är det så att du inte har din "egen" bil? Hela tiden växlar bil? Då kan det ju bli besvärligt att gå omkring med micron under armen.

För övrigt så är det väl inte svårt att förstå att åkeriet är snålt. Det är ju bara rester kvar av den svenska åkeribranschen. Utkonkurrerad av rumänska, bulgariska och litauiska åkerier som har bilar på sitt lands villkor och chaufförer som tjänar 6000 per månad. Förmodligen har ditt åkeri inget annat val än att vara snåla på alla plan.

Anders-S
6/6/13, 12:36 PM
#16

Eftersom vi har ett torp utan el och jag gärna seglar har jag under flera år samlat på lågeffektutrustning till rimliga priser. Tillgången varierar. Det mesta har jag hittat på Jula, Rusta, Lidl, Biltema och ClasOhlson.  Landström brukar ha begränsad effekt och många vid bryggan blir sura om man smäller säkringarna. Mitt lilla elverk ger 650W. Kostade 499 kr hos Rusta.  Billiga invertrar brukar ibland finnas upp till 500W på Lidl.

Bland annat har jag skaffat en vattenkokare på 0,5 liter 500W från ClasOhlson. Kostade 69 kr. Går utmärkt att använda även för att koka ägg eller korv. 

Kaffebryggare 550W från Rusta. Kostade 59 kr. Kan också användas för att få varmt vatten för att koka eller värma mat i kaffekannan!

Ugnspåsar är användbart!

Riskokare 200W ClasOhlson 199 kr

Doppvärmare 300W fanns tidigare på Biltema och ClasOhlson.

Smörgåsgrill 700W Jula 99 kr

Någon elstekpanna har jag inte lyckats skaffa men det lär finnas.

Finns även vattenkokare, bryggare och doppvärmare för 12V och 24V.

Kaffebryggare, riskokare och smörgåsgrill går självklart att använda till annat än det namnet anger.

starhawk
6/6/13, 2:01 PM
#17

Om jag inte missminner mig så finns det en kokbok på hur man tillagar mat på motorn, det som oftast fallerar för dom som testat är att dom åker för kort sträcka så att maten inte blir riktigt genomstekt, men det problemet har ju inte du, vore värt att prova

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

side98
6/6/13, 4:57 PM
#18

Några kycklinglår grillade, taccofärs, laxpudding, fylld omelett, köttfärsbiffar

pwd
6/7/13, 9:51 AM
#19

Tack för alla svar på maträtter - ska prova mig fram nu när jag fått mer input, tackar!

korseett
6/7/13, 10:04 AM
#20

Rasta går ut med att de har LCHF-mat på sina krogar. Jag har ätit på Rasta i Grums och det var helt okej mat. Syntes att det inte var redning i broccoligratängen för det var det klassiska smörsimmet på sidorna. Du kanske åker förbi en sådan nån gång?

Annons:
Cowboy
6/8/13, 5:31 PM
#21

På älgjakten brukar jag ha mattermos med en värmande soppa i.

Jag har också jobbat natt men då körde jag byten med en del lastning på terminal med matsal så då fanns det micro där.

Annars finns det ju värmare för matdosor i plåt som är enkla att ha med (om du inte alltid kör samma bil) och fungerar bra för många maträtter.

Nu kör jag kortare pass ( ca: 6 timmar) och då blir det kaffe och rågformmacka med tjockt med smör och ost och kanske skivat rökt sidfläsk.

stepside88
6/12/13, 8:44 PM
#22

20#

Shit de va som attan!

Där pass. man typ varje dag förr

o där tittade dom på mig o skakade'på huvudet när man bad om

"bara" fläsk när de va med löksås.

Bra initiativ. Hoppas det sprids.

Upp till toppen
Annons: