Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Ont i kroppen av kolhydrater?

2013-06-04 22:36 #0 av: tjej81

Hej!

Jag drabbades i aug 2012 av feber och kroppsvärk under två veckor, detta utan några andra symtom. Efter det blev jag aldrig bra igen trots att febern försvann. Jag har varit hos läkaren och tagit en massa prover utan resultat, det enda neurologen kunde gissa på var något i stil med kronisk trötthetssyndrom. Värken jag har flyttar sig i kroppen och "hugger", "ilar" på olika delar under olika lång tid. Vanligtvis så förflyttar sig värken efter kortare tid men på senare tid har den mer hållit i sig.

Jag tar citodon på kvällen för att  kunna sova, men det hjälper inte speciellt mycket, inga andra läkemedel verkar hjälpa (har fått tramadol utskrivet men dom vågar jag inte äta). Det känns som om det är någon form av nervsmärta som flyttar sig i kroppen. Hur som helst så testade jag för några veckor sedan att äta mindre socker (tränar mycket, sprang marathon och cyklade vätternrundan förra året innan jag blev sjuk). Jag tycker nu i efterhand att smärtan blev lite bättre, trots att jag inte är helt söker. Är det någon där ute som varit med om liknande? Kan det verkligen vara så att socker påverkar kroppens förmåga att generera smärta? Jag känner i nuläget att jag gör vad som helst för att bli smärtfri och frisk, jag känner att jag håller på att förlora förståndet.

Jag postar i fibromyalgruppen eftersom det är det närmsta jag kan relatera till.

Snälla hjälp

Anmäl
2013-06-05 07:32 #1 av: patriknn1

Om det är någon form av inflammation så kan säkert socker, och andra kolhydrater, i stora mängder driva på inflammationen och göra det värre.

Är det så att grundorsaken finns i mag-/tarmkanalem så är det sannolikt att du måste helt utesluta gluten och mjölk under en viss tid, samt minska på kolhydrater, överlag, för att ge en ev inflammation och genomsläpplig tarm chansen att läka.

Anmäl
2013-06-05 08:18 #2 av: Dicobayo

Låter som ett utmärkt tillfälle att pröva om en lchf-kost hjälper.
Efetr vad du skriver så skulle jag tro att chanserna är goda för att det gör det.

Anmäl
2013-06-05 08:19 #3 av: dufva

En ung aktiv människa borde ju inte utan orsak plötsligt få kronisk smärta kan man ju tycka

Förhoppningsvis är du i allafall väl utredd så det inte är nåt allvarligt som ligger bakom

Jag tycker du ska satsa på ursprunglig mat typ Paleo/Lchf för att se om det går att komma åt reaktionen som pågår

Att läka tarmen är nog a och o och förstås att även utesluta socker och som tredje pusselbit att få in läkande fetter

Jag skulle föreslå totalstopp för alla spannmål som första åtgärd i minst 3 månader innan du utvärderar

Undvik även halvfabrikat och tillsatser

Gå riktigt "basic" med din kost animalier + grönsaker/bär

Anmäl
2013-06-05 08:54 #4 av: Kajak11

gir duvfa rätt. Tycker det är konstigt. Hoppas du är ordentligt utredd. Oavsett är alla i dag överens om att det är bra att utesluta socker helt om man skall ha inflammation ur kroppen. Jag vill också säga att spannmål får gå ut. Frukter och kanske lite osötad frukt går nog bra. Har inte koll på nerv inflammation men tänkar att du fick en virus?

Anmäl
2013-06-05 09:46 #5 av: crikarlshamn

Som de andra skriver samt utesluta mjölkprodukter och ta ingefära och gurkmeja i kapslar mot inflammationen.

Har skrivit en del om detta pà min profil.

Kanske intressant:
"... testa att utesluta alla kolhydrater som jäser i magen, bland annat alla fyra sädesslagen samt många frukter, grönsaker och laktos."
http://mabra.com/min-mage-blev-platt-lugn-med-fodmap/
http://mabra.com/svullen-mage-prova-fodmap-dieten/

"... kolhydratrik mat startar en jäsningsprocess i kroppen, med uppsvälld mage som vanlig påföljd. Bröd, pasta, men även frukt och mjölk är vanliga källor till problemet. Dieten FODMAP, som står för Fermentable, Oligo- ,Di-, Mono-saccharides and Polysols, är ett verktyg"

Undvik all frukt i ett par veckor, lägg sedan till bär i smà mängder. Speciellt blàbär och björnbär verkar läkandepà min fibromyalgi.

Anmäl
2013-06-05 13:16 #6 av: [ZIZZIAS]

tjej81 Av många års erfarenhet  VET jag att kolhydrater från VISST - vissa födoämnen - kan ge värk och en mängd andra besvär, som inte några prpver inom sjukvården kan ge besked om.

Bl a

ALL SORTS SÄD, STÄRKELSERIKT (allt från majs, potatis, säd, m m), SÖT OCH TORKAD  FRUKT, VANLIGT SOCKER I ALLA FORMER - ALLT SOM INNEHÅLLER SOCKER!

Hjälp finns att få att få besked! Jag har fått det av kinesolog. Kinesolog med speciell inriktning, som testar föroämne för födoämne  allt tänkbart -för att få fram besked om vad som är den bakomliggande ORSAKEN till besvären. Ta itu med den.

Istället för symtombehandling!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.