Annons:
Etikettövrigt
Läst 2454 ggr
Liny1949
6/4/13, 1:06 PM

Hjääälp !!!

Vad gör jag för FEL ? 

Tror jag gör allt rätt vad gäller LCHF, men tyvärr händer inget positivt för mig.  Är lika utmattad och orkeslös som jag varit i flera år nu. Ingen effekt att börja med LCHF.

Ingen viktnedgång heller. Allt bara rullar på lika illa som förut. Ville ju så gärna bli lite piggare och även kanske lyckas gå ner ca 10 kg i vikt.

Har nu denna gång hållit på ca 3 månader allafall.   Äter enligt LCHF så som jag tycker och tror att det ska vara. Inte helt strikt kanske eftersom jag varje dag äter 2 st Low Carb brödskivor till lunch. Lämpligt pålägg till detta.

Ingen potatis, inget ris och ingen pasta. Ingen kaffebröd, inget godis, ingen glass.  Grönsaker som växer ovan jord. Ingen frukt.

Någon gång en skvätt grädde i en mugg kaffe till eftermiddagen.

Jag har läst om att man ska kunna återhämta sig efter utmattning. Beror kanske på hur länge den varat ?  Det är flera år dock. Är 64 år gammal.

Snälla någon som har liknande problem och som kommit på en lösning eller börjat må bra ?

Tacksam för tips.

Mvh Liny

Annons:
[Petronella Pip]
6/4/13, 1:17 PM
#1

Mitt tips är att försöka hålla ut ett tag till, utan att göra så mycket förändringar, (eftersom det ser bra ut, en grej SKULLE kunna vara brödet dock, det innehåller mycket gluten som många är överkänsliga mot utan att veta om det) du kan fortfarande vara i omställningsfas, där det är vanligt med orkeslöshet även för dem som varit pigga innan! Men det går över. Det KAN vara i flera månader, tre är vanligt. Så förhoppningsvis vänder det snart!

kaisakavat
6/4/13, 1:17 PM
#2

Jobbigt vara trött och det inte vänder. Sympatier till dig.

Min första undran.. Hur mycket/lite äter du?

Själv hamnade jag i 'fällan' att LCHF gör mig så 'nöjder' att jag åt mindre och mindre och till slut hade jag ätit alldeles för lite alldeles för länge. Och för mig som var utmattningssjuk sedan innan var det INTE bra. Utmattning på utmattning..

När jag väl kom mig för att väga och registrera, visade det sig att jag som max kom upp i  ca 1200 kcal - sen länge alltså. Ofta mindre. Min viktnedgång gick klart trögt också, medan den gått radikalt mkt bättre innan, när jag åt mer. Möjligen berodde detta också på att jag inte var lika överviktig längre - samt att jag har underfunktion i sköldkörteln. Men ändå.

Det här behöver ju inte stämma in på dig, men jag frågar.

Är ens motor trötter är det viktigt att tanka ordentligt med bra drivmedel. 🙂

Liny1949
6/4/13, 1:33 PM
#3

Tack snälla ni två som redan svarat.

Kan vara så att jag äter för lite. Blir mätt väldigt fort nu har jag märkt. Känner mig som sagt sjuk pga. utmattningen. Fick den diagnosen för ca 3 år sedan, men det har pågått under ca 10 år.

Jag kan även ha underproduktion i sköldkörteln, är under utredning dock.  Har en massa konstiga symptom som stämmer in på detta.

Jag ska fortsätta med LCHF allafall, inget annat känns rätt för mig.

Hoppas dock att jag kan få mina krafter tillbaka om än i inte lika som förr.

dufva
6/4/13, 3:04 PM
#4

Har du även tagit till dig HF-delen i Lchf i tillräcklig omfattning?

För lite fett kan ge dig energibrist = orkeslöshet

Liny1949
6/4/13, 3:09 PM
#5

Möjligen även kanske för lite av det, fettet. Brukar dock försöka lägga till lite extra men så mycket är det nog inte.

Ska försöka lägga till lite mer rejält även av detta. Redan nu till middagen.   Tusen tack.

Kajak11
6/4/13, 4:35 PM
#6

se upp för mjölkprodukter. Kanske och nötter ställer det till.

Annons:
MimLan
6/4/13, 5:38 PM
#7

Visst kan LCHF hjälpa mot sköldkörtelrelaterade problem, men då handlar det om att kosten inte motarbetar kroppen som hög kolhydratbelastning gör.

Är du sjuk så är du sjuk. Och då behöver du mer än en kostomläggning för att bli frisk. Även om kosten är en deli det som kan få dig frisk.

Dicobayo
6/4/13, 9:47 PM
#8

Fort sätt med att ta bort de där två lowcarb-skivorna på morgonen, de är inte alls så lowcarb som de påstår.
Ät istället kanske två, tre ägg med majonnäs, eller fet rysk yoghurt med lite bär i eller liknande.
Vill du prompt ha bröd till frukost får du nog tyvärr baka själv än så länge om du skall få något som är lowcarb på riktigt.

patriknn1
6/5/13, 7:43 AM
#9

Gluten ska du se upp med! Även om det inte är så stora mängder så får du i dig det varje dag och det kan för många ställa till med stora besvär. Ät ägg eller nåt i stället.

Kajak11
6/5/13, 8:09 AM
#10

jag har löskokt ägg på helgar och lite ost. På vardagar har jag kaffe med smör och det räcker till det blir lunch. Inget bröd. Då bättre med lite paprika till ost. Men annars är ägg bra.

Liny1949
6/5/13, 3:21 PM
#11

Tack alla.

Jag äter ägg varje dag. Till frukost oftast. Så två skivor av brödet är till lunch om jag inte har något att värma.

Jag har ökat på fettet rejält sedan igår, bla. cocosfett i kaffet eller en kopp te som jag tog igår kväll.

Ska nu hoppa över brödet till lunch och ta något annat istället.

Tusen tack. Ska bli spännande att se om jag piggar på mig.

majsan76
6/5/13, 6:51 PM
#12

Lycka till!!!

Tripod
6/6/13, 10:43 AM
#13

Jag har länge bakat fröbröd. Men nu har jag ( i den mån jag över huvud taget äter bröd) övergått till stekpannebröd av ägg, lite mandelmjöl, lite fiberhusk, bakpulver och salt. Har inget recept utan kör på känn. Har heller inte räknat kh på det, men inbillar mig att det måste vara bättre sett ur kolhydratsperspektiv.

Annons:
[Petronella Pip]
6/6/13, 1:32 PM
#14

Mja det beror på vilka frön antar jag men mandel har nog mer kolisar än de flesta frön åtminstone linfrön har väl knappt några kh alls, men inte så farligt ändå förmodligen!

Enligt minmat har mandel mer än både linfrö (noll) sesamfrö 4,1, solrosfrön 12,6 och Pumpafrö ungefär samma, mandel då 13,4

hemul
6/7/13, 8:06 AM
#15

Du säger "Har nu denna gång hållit på ca 3 månader allafall". Hur länge har du hållt dig till kosten som längst?

Om du har ätit LCHF 3 år i sträck med bara korta avbrott och fortfarande mår skit, då skulle jag tro att du behöver mera kolhydrater. Om det tvärtom är så att du bara hållt dig till kosten kortare perioder, då kan det mycket väl vara omställningsproblem. Tror jag. 😉

Upp till toppen
Annons: