Annons:
Etiketthälsa
Läst 7103 ggr
Medlem
6/3/13, 11:06 PM

Sluta röka

Jag tänker så här "Kan jag sluta med socker så kan jag även sluta röka". Jag gick ner 31 kg med lchf och försöker gå ner några kg till för att trivas med kroppen. Nu vill jag ge mig på en annan sak, sluta röka.

För 6 år sen försökte jag sluta röka men jag fick värsta problem med hosta och en massa slem i halsen. När jag la mig i sängen för att sova hörde man hur mitt bröst trasslade och pep. Jag sökte tre läkare, den ena sa att jag hade kol, den andra sa att jag hade astma och den tredje misstänkte att jag hade cancer och tog röntgen. Jag fick medivin för astma och för kol, inget hjälpte. Det tog 3 månader tills jag blev bättre i halsen. Nu vill jag inte genomgå samma sak igen men samtidigt så måste jag ju sluta röka. 

Jag tänkte om nån här har tips och råd eller om det finns nån/några som vill sluta röka tillsammans med mig så får vi peppa varandra.

Annons:
[WickedAlly]
6/3/13, 11:54 PM
#1

Jag hakar gärna på, röker inte jättemycket men ibland tar suget över helt och jag tömmer lätt ett paket på ett par timmar. Nu försöker vi göra bebis och rökning är ju inte direkt något man vill pyssla med då så det är dags att sluta helt. Lite pepp är ju aldrig fel :)

Medlem
6/4/13, 12:13 AM
#2

Hej WickedAlly - Vad roligt med att planera göra bebis! Visst är det inte bra med rökning under graviditeten. Jag slutade röka under alla mina graviditeter. Det var såklart urjobbigt men värt det.

När ska du börja?

yvonnel
6/4/13, 3:56 AM
#3

Men hörrni -LYCKA TILL!

Jag har klarat det efter 50 år som rökare av nästan bara hemrullade starkingar.

Eller jag rökte Camel utan filter och något som hette Ritz extra long när jag bodde I USA tills Marlboro kom med filter, då när det var nytt så fick jag en lite "utskällning" av en karl som tyckte att : beautiful girls shouldn't smoke strong truckdrivers cigarrettes without filter.

Ungefär samma som min mamma sa : att fina flickor röker inte.

Här hemma hette dom billigaste Commerce och ungefär 1979-80 började jag rulla själv. Jag rökte dagligen 30-35-sä set var ju mycket men sista året minskade jag ner till slut var jag nere I  5/dag och det var nog mest för att det ju krävs ett engagemang att tillverka dessa ciggissar varje dag, en ytterligare aspect på det där att inte längre röka

Det var inte lätt men nu är det c a 3 månader som jag inte har rökt men någon gång ibland småpuffat på ett substitut.Och faktiskt jag noterade inte dagen som blev den sists vet bara att det var I början på mars 2013.

Så det går!

patriknn1
6/4/13, 7:00 AM
#4

Klart att det går! Det gäller bara att vara tillräckligt motiverad. Det är absolut det som avgör. Att man faktiskt har bestämt sig. Inget "ska försöka". Bara "ska!" Ang din fysiska reaktion förra gången du ville sluta så vet jag inte, kan bara föreställa mig att det är någon form av avgiftning, och att det går över efter några veckor.

odjuren
6/4/13, 8:46 AM
#5

Jag är gärna med och peppar/blir peppad!! Jag klarade att hålla upp i 4 veckor o sen va jag på fest (drack inte själv) och blev röksugen som attan o sen va jag fast :( Tyvärr blir iaf jag sugen på godis o liknande när jag röker.. en cigg o en cola tex mumma…..

//Odjuren

www.odjuren.com

chlj5@icloud.com
7/15/13, 8:19 AM
#6

Hosta och slem när man slutar röka? Jajamen, de avdomnade flimmerhåren i lungorna börjar jobba för högtryck med att rensa skit! Rökte 2 paket om dagen i ca femton år och lyckades sluta för snart 30 år sedan, det GÅR men jag påstår INTE att det är LÄTT.

Massor med lycka till!!

Annons:
Ary
7/15/13, 10:34 AM
#7

Bästa köpet jag någonsin gjort är boken "Äntligen rökfri" av Allen Carr. Den hjälpte mig att få ordning på den psykologiska biten, motivationen. Jag säger inte att det är en patentlösning men jag hade den på sängbordet så läste jag om den eller delar av den. Det låter som hokuspokus men till slut kände jag faktiskt att vad skönt att jag inte behöver röka en massa cigg istället för att tänka att man ville ha en.

Lchf var väldigt bra att kombinera med rökstopp, jag åt kh kombinerat med fett första 4 mån och rasade upp och började sedan på lchf och gick ner lika mycket på 4 mån. Jag upplevde att mitt sug var mindre när jag bytte kost.

Alla blir inte dåliga, personligen. Jag blev friskare i luftvägarna ganska fort och hade ändå rökt i nästan 20 år. Inte använt pump i princip någon gång efter att jag slutade. 🙂

Red. Kan ju nämna kanske att under den period som man skulle kunna lättast vackla höll jag mig oftast borta från frestande situationer och gick jag på krogen förberedde jag mig mentalt redan innan, läste på lite kostaterade att inget skulle få mig att ta "bara en".

Lycka till. 👍

Upp till toppen
Annons: