Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Mandelmjölk/mandeldryck

2013-06-03 11:53 #0 av: [Annamaja27]

Igår när jag var och handlade hittade jag en "ny" produkt som jag inte sett tidigare. Alpro mandeldryck utan tillsatt socker (eller för den delen annan sötning)

Eftersom jag inte tål komjölk var jag tvungen att prova och den var riktigt god.

0,1g kh/100g är ganska bra tycker jag.

(kanske har funnits länge - men jag har inte sett den tidigare)

Anmäl
2013-06-03 12:12 #1 av: [Petronella Pip]

Inte bara ganska bra! Hur det nu kan vara möjligt! Vad är det för fettmängd?

Anmäl
2013-06-03 13:30 #2 av: [Annamaja27]

Jag tror att det var 0,4g protein o 1,1g fett. Har förpackningen hemma så jag kan inte svära på det.

sedan är det förstås stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel också.

Anmäl
2013-06-03 13:36 #3 av: patriknn1

Det är 3 g kh/100 g.

Anmäl
2013-06-03 13:40 #4 av: patriknn1

Eller.. Vänta nu den jag tittar på innehåller socker, din var osöktas. Så kanske stämmer det i alla fall..
Tror att mandelmjölk bara är den vätska som blir över närmre man mixar mandel o vatten, låter det dra, och sedan silar bort allt som inte är ren vätska. Antagligen därför kh-halten kan vara så låg.

Anmäl
2013-06-03 14:19 #5 av: julia61

Kan man använda den i kaffe tro?

Anmäl
2013-06-03 14:30 #6 av: [Annamaja27]

japp det gick utmärkt

Anmäl
2013-06-03 14:35 #7 av: [Petronella Pip]

här är iaf ingredienserna!

Water,Almond (2%) ,Calcium (Tri-Calcium Phosphate) ,Sea Salt ,Stabilisers (Locust Bean Gum, Gellan Gum) ,Emulsifier (Sunflower Lecithin) ,Vitamins (E, D2) känner inte till de där gummorna Blinkar men ser ju inte så illa ut!

Anmäl
2013-06-03 14:39 #8 av: [Petronella Pip]

Locust bean är johannesbröd, det KAN ge allergiska reaktioner, man får se upp

Gellangummi likaså

källa Äkta vara

Anmäl
2013-06-03 19:49 #9 av: Essaka

Vart hittade du den????????

Anmäl
2013-06-03 22:45 #10 av: ScarletMajesty

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/510d07aad4ebea67ee025688-att-gora-snabb-mandelmjolk?discussions-1 finns en tråd om hur man gör sin egen mandelmjölk utan tillsatser :)

Anmäl
2013-06-03 22:47 #11 av: [Annamaja27]

På Ica Kvantum i Göteborg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.