Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Lchf och klimakteriet

2013-06-03 08:03 #0 av: julia61

Någon här som har klarat av lchf för viktminskning. Har hört att hormonomställningarna ställer till det för oss tanter Skämtar

Anmäl
2013-06-03 08:04 #1 av: julia61

Alltså lchf minskning med klimaketeriet i livet !

Anmäl
2013-06-03 08:13 #2 av: Septima

Menar du UNDER klimakteriet eller efter det? Nå vilket som. Jag har haft ett extremt sent klimakterium - hade fortfarande mens vid 58-59 års ålder. Nu är jag 60. Jag har gått ned ca 15 kilo - det mesta gick på ett år. Som för de flesta andra försvann det mesta de första månaderna, sen har kroppsmassan avtagit i en mycket långsam takt. Jag hade inte någon enastående stor övervikt från början och jag har jojobantat nästan hela livet. Och så åldern då. Och tränar inte. Men jag har ändå blivit både smalare och friskare. And still counting, som det verkar.

Så generella påståenden om svårigheter för "tanterna" i allmänhet ska inte överföras på den enskilda tanten. (Men så gör vi gärna - alltså överför statistiska beskrivningar till enskilda fall.)

Anmäl
2013-06-03 08:20 #3 av: julia61

Nja, jag är nog i början, till  o från känns det som. Åt lchf i 3 år, gick ned 26 kilo.Sen kom en period av mobbing på arbetet, artros som gjorde att jag inte kunde gå nått nära på. Nu efter nyår så kom jag igång igen med lchf en tid, hade gått upp bra mycket. Men nu vet jag inte vad kroppen håller på med, orkar inte stå emot kolhydrat suget!!! men ska kämpa vidare.

Jag behöver kanske mer tålamod Glad

Anmäl
2013-06-03 12:57 #4 av: Septima

Det BEHÖVER ju inte vara åldern och ev klimakteriet som gör att du reagerar annorlunda denna gång. Det låter som att du har haft det rätt jobbigt även psykiskt. Sådant lär ju också kunna påverka.... 

Om man själv är "undantaget som bekräftar regeln" eller inte kan man ju egentligen inte veta förrän man provat. Hur länge man ska prova innan man ger upp och provar något annat beror antagligen på om man upplever (i detta fall) LCHF som en inskränkning/uppoffring eller inte. Och om man får andra hälsovinster än viktminskning. Det tycks hursomhelst finnas exempel där viktminskningen inte kommit igång förrän efter flera månader, kanske ett år. Så det finns knappast anledning att ge upp än på ett tag även om du inte går ned i vikt just nu?

Kanske kan du aktivt söka tecknen på andra hälsovinster? (Viktigt förstås för motivationen att märka att det var värt priset att göra en förändring.) Om du mår bra av att äta lågkolhydratkost finns det väl ingen anledning öht att ge upp? (Väl medveten att det är lätt för mig att säga som började tappa i vikt i stort sett från dag 1.) 

Anmäl
2013-06-03 14:18 #5 av: julia61

Jag mår bäst på lchf, så vikten är väl inte prio ett. Det är nog så att jag skulle må bra av viktminskning med. Men ska nog inrikta mig, som du säger, på måbraandet istället. Ja förra gången då jag började så minskade jag nog från dag ett, nu tar det nog den stund det tar. Ska fokusera på hälsovinster i stället GladTack Septima!

Anmäl
2013-06-03 16:00 #6 av: Septima

En tanke som har slagit mig flera gånger är just "feltänket" när det gäller statistiska sanningar - det är ju bara om ett visst förhållande gäller ALLA som det finns anledning att ge upp på förhand. I detta fall om det är så att man inte KAN gå ned i vikt om man är i klimakteriet (eller passerat det). Men så är det så klart inte. 

I enskilda fall har man egentligen ingen nytta av statistik (gäller allting). Inte heller spelar det så stor roll vad orsaken är till att man inte går ned i vikt så länge det rör sig om faktorer som man själv inte kan påverka. Det kan på sin höjd vara intressant rent teoretiskt att veta att man tillhör en grupp som statistiskt sett har svårare att gå ned i vikt än andra. "Jag har svårt att gå ned i vikt" "ja det är för att du är kvinna och över 50 och har jojobantat, förstår du."  "Jahaaaaa".  

Jag gissar att du frågade från början just för att ta reda på om det är så att det inte bara rör sig om statistiska samband utan att vi tanter helt enkelt inte KAN att gå ned i vikt. I så fall är det ingen poäng för vilken tant som helst att hoppas på den effekten. Men så är det ju inte. 

Stress KAN man ju, åtminstone hypotetiskt, påverka så av den anledningen kan det däremot vara meningsfullt att undersöka ett sådant eventuellt samband. Men i praktiken är det tyvärr inte så lätt att påverka stressfaktorer heller, inte ens genom "stresshantering". Man kan ju bli ännu mer stressad av att bli orolig över hur stressad man är och få dåligt samvete för att man inte fixar att "hantera" sin stress.  Så detta att ägna sig åt att må bra av sitt kostval och notera de hälsovinster man gör kan aldrig vara fel! 

Hoppas du kommer att få det bättre på alla sätt, så småningom!

Anmäl
2013-06-03 19:34 #7 av: Kajak11

stress...för lite sömn och magproblem kan påverka det ena och annat. När jag har haft problem att få kroppen och det hormonella system att vara i balans är det LCHF strikt. kaffe i mindre mängder...mer sömn...avslappning och homöopatisk asistans. Det ser ut att funka. Om du inte svettas mycket på dagar eller nätter är det kanske inte så mycket galen men stress kan gi binjure trötthet. Magnesium hjälp men då brukar man ha krämpor om det fattas magnesium. Ja jag tycker homöopatisk hjälp har funkat för mig. Är själv kanske lite i början av övergångsålder. Dessutom kan en candida i obalans ge viktstöringer. Alltså för mycket svamp.Hoppas inte detta var för konstigt att höra:-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.