Annons:
Etiketthälsa
Läst 1791 ggr
[Camia7]
2013-06-03 02:46

lchf?

Jag skulle bara gå ner nåt kg med lchf sagt och gjort och sen började jag äta normal mat men räknar kcal nu tänkte jag börja med lchf igen för att jag mådde bäst när jag åt det men kommer inte igång.. Har ingen anledning till att börja förutom hälsan.. Säkert därför det är svårt.. Eller lchf slulle nog inte ni kalla det eftersom jag åt mellan 25 och 150g kolhydrater per dag men åt jag lite mådde jag såå sjukt dåligt. Tänkte köra vissa måltider lchf och vissa inte men då kanske det blir fel? För mycket fett och kolhydrater går nog inte ihop? Men är det så även.om jag räknar kcal? Jag kan inte bara äta och se glad ut, jag har kontrollbehov oxh måste ha stenkoll på hur mycket jag äter sorry det blir fel och punkter lite överallt för att jag skriver på mobilen:)

Annons:
MimLan
2013-06-03 05:59
#1

Det som inte går är ditt förhållningssätt till kosten.

Man behöver antingen ha en väldigt skadad metabolism eller vara fel ute för att hålla på och räkna kalorier. Hunger och mättnad skall signalera vad kroppen behöver och inte. Det har inget att göra med ditt kontrollbehov.

Att du mådde dåligt på lite kolhydrater har nog mest att göra med att du inte tagit dig igenom omställningsbesvären.

patriknn1
2013-06-03 07:41
#2

Men att du mår bättre av att äta Lchf måste ju vara den bästa anledning som finns..? Om du inte vill gå ner i vikt men vill äta Lchf så är det mycket bättre att äta liberal, individsnpassad Lchf hela tiden, än att hoppa mellan "normalkost" och Lchf. Ät lite rotfrukter till dina grönsaker, en liten näve bär o nötter ett par ggr i veckan,,, hitta den nivå som är lagom för dig. Det vinner din hälsa på!

Dicobayo
2013-06-03 09:44
#3

Ni är så bra så jag behöver inte skriva just någonting alls. :)

Lilltilda
2013-06-03 09:59
#4

TS: Det finns ingen anledning för dig att bli fanatisk och fixerad vid en strikt lchf. Jag säger som #2 att du ska hitta en hållbar långsiktig kost som fungerar för dig och som får din kropp att må bra.
Att pendla mellan "vanlig" mat och lchf tror jag inte på. Det blir nog påfrestande för kroppen och kan leda till problem då kroppen i första hand väljer kolhydrater som energikälla om den får chansen och vad gör den då av fettet som du ändå äter, jo lägger det på hög för "sämre dagar"? 

Tänk tanken "lågkolhydratskost"/liberal lchf. Ungefär som du åt tidigare.
Vill du göra av avsteg och äta kolhydratsrik kost vid något tillfälle så välj de tillfällena med omsorg och fundera på om det är värt det.

Jag har i viktminskningssyfte ätit strikt lchf i nästan 1,5 år, men sedan jag nått målvikten och nu försöker stabilisera den (kroppen vill fortsätta nedåt) så har jag ökat kolhydraterna och äter både rotsaker, en å annan potatis, lite frukt, lite frikostigare med nötter och bär m.m.

Räknar inga kalorier (Annat än ibland för att se till att jag får i mig tillräckligt så att fortsatt viktminskning garanterat INTE beror på energibrist!) och tycker att det verkar lite konstigt att köra någon sorts blandkost med kaloriräkning inblandat. Blandkost ger ju som sagt kroppen problem då den ska välja energikälla och hålla igång förbränningen på ett hälsosamt sätt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: