Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

blir mobbad

2013-05-30 11:51 #0 av: annelia

Jag är så trött på att bli mobbad för att jag äter lchf. Mina arbetskamrater är riktigt urbota dumma. Ibland orkar jag bara inte med deras kommentarer och äter mackor för att jag ska flyta in i mängden för att få lugnt.

Jag jobbar på ett ställe där det bara är kvinnor, de flesta 50+, jag är 20+. När jag kommer in i personalrummet på förmiddagsfikat så är den stående kommentaren: "jaha nu kommer hon som bara äter ost och smör till kaffet" varpå 15 tanter börjar gapskratta. Igår tog jag en macka för att jag kände att jag orkar inte

"Ja det är bra att du tagit ditt förnuft till fånga och slutat med den där fettdieten"

Det är ju inte direkt första veckan det är 3e månaden jag håller på med detta. Men det spelar ingen roll hur konsekvent jag är dom ger sig aldrig med sina kommentarer.

Dessutom är vi ute och äter med jobbet ganska ofta, alltid är det nån som fyller år eller annat som ska firas. Även om jag beställer bra mat på min tallrik så förra veckan när vi var ute och åt så var det en av tanterna som la 2 potatisar på min tallrik för hon fick in en hel skål potatis till sin mat och dom kan sitta och erbjuda mig bröd till maten 20 gånger under en måltid bara för att dom vet att jag inte vill ha bröd. Jag åt bara upp den ena potatisen men ändå. Jag känner mig utfryst på jobbet sen jag började med lchf och ibland känner jag för att skita i allting. Jag mår så dåligt jämt när jag går till jobbet och alla lediga dagar går åt till att grubbla hur jag ska ta mig igenom fikaraster och luncher på smidigast möjliga sätt.

Jag är under 160cm och väger änsålänge 2-siffrigt men närmar mig 3siffrigt.

Tyvärr tröstäter jag godis när jag är ledig (som nu) Jag vet inte varför jag gör det men jag skyller på tanterna på jobbet och jag hör jämt deras ekande skratt i huvet. Jag tror jag hade klarat det om det inte varit för att dom är så elaka på jobbet. Alla mina vänner och föräldrarna förstår och respekterara att jag vill äta lchf. Jag måste ju bara ta mig bort från jobbet för att klara av min matsituation. Jag ska jobba kvällen imorgon och hela helgen sedan och jag gruvar mig. Vi är bara 2 på min avdelning på kvällen och hon jag jobbar med är värst. Som när vi var ute och gick med en boende (jag jobbar på ett äldreboende) vi stannade vid en kiosk och köpte glass, jag sa att det är bra för mig men hon köpte ändå varsin magnum och stack en i min hand. Och ja man slänger inte bort en glass som nån betalat åt en! så jag åt upp den och min lchf går inte bra alls, jag har ju gått upp dessa 3 månader

Anmäl
2013-05-30 11:58 #1 av: Fraggan

Jag tycker verkligen synd om dig. Vilka elaka arbetskamrater!

Förstår att det inte är lätt men har du provat på att stå på dig och komma med småvassa kommentarer med ett leende på läpparna. Skratta med när de säger här kommer hon som bara äter ost och säg ja och riktigt gott är det också. Jag tycker synd om er som måste äta bröd. Tänk att bara få äta godsakerna!

Det är din kropp det gäller och inte dina arbetskamrater. Jag tror om du visar att du inte tar åt dig av deras kommentarer utan står på dig så slutar de till sist. Låt dem inte se att du blir ledsen.

Kanske är lättare sagt än gjort men lycka till!

Anmäl
2013-05-30 12:09 #2 av: kaisakavat

Ja, de verkar vara kvalificerade jubelidioter.

Det är inte lätt att fräsa ifrån mot en hel mobb, som det ju är fråga om här. Men önskar du kunde. Bara ryta: "Håll käften pappskallar!" Eller nåt dylikt. De har inte gjort sig förtjänta av saklighet, eller tillmötesgående från din sida.

Blir så irriterad. Önskar jag kunde följa med dig dit och vi gemensamt kunde skälla upp dem - rejält. Men sitter här och kan typ inget göra förutom att försöka stötta dig från distans. 

De gör fel. Du har rätt att säga ifrån. Hoppas du verkligen känner det inom dig.

Anmäl
2013-05-30 12:14 #3 av: annelia

Jag är väl dålig på att ryta till ja. Har väl taskigt självförtroende också och är ganska lågmäld av mig. Är väl lite men från när jag gick i skolan också där jag blev retad då jag var tjock då med. Så,, jag är väl ganska osäker på mig själv även om jag såklart vet att dom har fel och att dom beter sig illa...

Jag blir bara så irriterad på mig själv också för nu när jag är hemma och kan äta det jag vill så har jag ätit en snickers. Varför? Jag fattar inte

Anmäl
2013-05-30 12:16 #4 av: [Caroline92]

Usch va hemskt! Att vuxna människor kan bete sig så är obegripligt.

Om jag var i din situation skulle jag samlat alla och bett alla att lyssna på mig. Berätta att det inte är rätt att dom håller på som dom gör, att du inte mår bra av det och nog är dom vuxna nog att kunna respektera att människor är olika? (kanske får dom att reflektera lite över sitt beteende). Säg att du inte lägger sig i hur dom äter, bara för att du själv är övertygad om att just du äter rätt, på samma sätt borde inte dom lägga sig i vad du äter bara för att dom är övertygade om att dom äter rätt, för du har ju vett nog att respektera andra människors val. Om någon ger dig något, potatisar eller glass, ge något tillbaka! Ha med dig en burk kokosfett och lägg över en klump på deras tallrik t.ex :D

Nu vet jag ju inte om det är någon metod som passar dig, men jag hoppas att det löser sig, stå på dig! Styrkekramar :)

Anmäl
2013-05-30 12:18 #5 av: Fraggan

För att peppa sitt självförtroende behöver man vara glad för det man åstadkommer och inte vara ledsen när man gör fel. Det händer alla!

Inte alltid så lätt att ta nya tag men väldigt lätt att hamna på fel spår.

Hoppas du blir peppad här med alla inlägg.

Anmäl
2013-05-30 12:28 #6 av: arncih101

Bittra kärringar. Blir så provocerad av o läsa vad du skriver. De har uppenbarligen många egna demoner och obearbetade problem i huvudet. Ta inte åt dig, kära du. Fortsätt äta LCHF, och lägger någon en potatis på din tallrik så är det bara att lägga tillbaka den till personen som tagit sig friheten och "tvinga" på dig den från första början. 

Och det sämsta du kan göra är att "ge med dig" bland dem där gamarna. Det är då dem ser din osäkerhet och blir ännu kaxigare. Därför kommer dem med kommentarer som "bra att du tagit ditt förnuft till fånga". Det är just såna människor du bör vara som allra envisast med. Till sist lär dem lägga ner verksamheten för att dem märker att det inte kommer någonvart. 

Åh vad jag önskar att jag jobbade på din arbetsplats nu. 

Anmäl
2013-05-30 12:36 #7 av: vinteralvan

Stackare, vilka fruktansvärt elaka arbetskamrater. STÅ PÅ DIG.

Anmäl
2013-05-30 12:53 #8 av: Effie

Jag har funderat lite över sådana här frågor, fast ur en annan vinkel, och tycker jag känner igen problemet. Frågan är ju "är jag värd att må bra?" Och självklart är svaret ja, men man måste känna det in i djupet av hjärterötterna för att kunna leva efter det. För att kunna tänka "ja, ni uppför er som i-ter och kränker mig, men det är ert problem; jag gör som jag vill för jag är värd något bättre än era potatisar och glassar".

Så jag tror det är övning i att visa dig själv vad du är värd, som gäller. Träna på att behandla dig själv som viktig. Äta Snickers, eller är du värd något bättre? Är det "ja men inte ska väl jag..?" - eller vågar du ta plats?Jag tränar själv på detta, i flera sammanhang, och inte är det lätt, men det känns bra. T.ex:

• prioritera mig själv, inte bara andra
  • vara snäll mot mig själv, göra trevliga saker, för jag är värd det
  • stå upp för mig själv, inte låta andra köra över mig, våga säga emot
  • våga visa att jag kan, våga yttra mig
  • våga testa och våga misslyckas
  • berömma, förstärka det positiva med segergester "det där gjorde jag bra!" och liknande - ja, det är jag själv dålig på men jag försöker.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-05-30 12:53 #9 av: korseett

ett arbetsskyddsombud borde finnas på arbetsplatsen, eller en facklig kontakt. Ta hjälp mot mobbingen. Det är inte acceptabelt! 

Anmäl
2013-05-30 13:09 #10 av: SpurtAnne

Vilka taskiga tanter!!!

Var jobbar du så kan jag komma dit och tala dem till rätta! Lipar

De är bara avundsjuka för att du är ung och snygg och de tycker att de är gamla, fula. Då blir man bitter.

Skryt om din underbara pojkvän och ditt underbara liv istället så mår de ännu sämre.

Du förtjänar inte att bli behandlad så!

Anmäl
2013-05-30 13:09 #11 av: Rasken90

Ta kontakt med facket och arbetskyddsombudet(om det finns). Du äter vad du vill äta och skiter i resten, lägger de något på din tallrik så låt det ligga där. Du måste visa att du är starkare än dem. Kör på med lchf och låt vikten rasa, sen kan de ju se hur det går och att de har fel ;-)

Då lär de inte säga någonting, men du får sluta upp med att tröstäta godis. Det kommer hjälpa dig mycket på traven om du lyckas sluta med det :-)

Lycka till!

Anmäl
2013-05-30 13:18 #12 av: kaisakavat

annelia - Det där att du äter en snickers mot din egen vilja.. Det är ju en följd av att de underminerar dig.

ÄVEN om du EGENTLIGEN är motiverad för att äta LCHF, så sabbas detta när din arbetsplats är hotfull. Kroppen reagerar på hotet, stressas, och fokuserar på 'fel saker', blir kortsiktig istället för långsiktig och flyr från det farliga. Typ.

Så döm dig inte för att det blev en snickers. Det har klara orsaker. Men är man medveten om hur det hänger ihop, förstår varför det händer, så kan man hitta sätt att hantera det. Att överlista de kortsiktiga stressimpulserna. Inte lätt, men kan gå.

Att säga ifrån till arbetsplatsmobben kan vara en viktig del. Om de sätts på plats - av dig själv, eller som korseett ovan är inne på; med hjälp av fack och ledning - så kommer du få större frid i sinnet igen, mindre stress, du kan koncentrera dig på det du vill - att äta rätt.

Anmäl
2013-05-30 13:27 #13 av: Suzanne56

Håller med #9 och #11. Börja med att prata med din chef, som jag hoppas inte är bland mobbarna?! Får du inget gehör där så ta kontakt med skyddsombud/arbetsplatsombud. Du är väl med i facket? Om inte så gå med!! Om skyddsombudet inte kan hjälpa dig, eller vad är värre är med bland mobbarna, gå direkt till avdelningsnivå och få tag i en ombudsman de har utbildning vad gäller mobbning på arbetsplats. Om jag vore som du så skulle jag nog också försöka byta jobb, fast det är ju tyvärr inte alltid det enklaste. Men försök att stå på dig så gott det går, du är värd det och det är så mycket bättre att bli av med överskottskilona nu än att försöka när kärringarna har gått i pension. Be dem sköta sitt och respektera dina val!!

Anmäl
2013-05-30 13:39 #14 av: Ary

De andras förslag var vettiga, men eftersom den du jobbar med är värst så hade jag nog försökt ta ett snack med henne på en rast. Säga att det är jobbigt för dig att bli ifrågasatt om kosten och om hon skulle kunna tänka sig att sluta kommentera maten, eller för den delen ge dig kolhydrater - du är ju trots allt myndig. Skämtar Och förklara att det de kanske ser som vänskapligt raljerande känns jobbigt för dig.

Slutar hon kanske de andra följer efter.

Anmäl
2013-05-30 13:49 #15 av: frazze6

Undrar om de tex. skulle tvinga en vegetarian att äta kött, en glutenallergiker att äta kanelbullar eller tvinga en muslim att äta griskött också?

Anmäl
2013-05-30 15:24 #16 av: nyborjare08

Förutom att kollegorna är jubelidioter och du förtjänar SÅ mycket bättre så ÄR det ett allvarligt arbetsmiljöproblem! Håller helt med de som skriver att du bör kontakta skyddsombudet och/eller någon facklig representant. Det kan vara svårt att konfrontera en hel "mobb" själv så de där fasonerna ska arbetsgivaren ta tag i! Fy så arg jag blir på dem för din skull! Hoppas att du kan hitta stöd och hjälp här och hos någon i din närhet också. Så ska INGEN behöva ha det!!

Anmäl
2013-05-30 15:26 #17 av: korseett

och en sak ska du ha klart för dig- du ska inte låta dig flyttas på! Det är mobbarna som ska flyttas-punkt

Anmäl
2013-05-30 15:35 #18 av: nyborjare08

#17 Absolut! Punkt.

Anmäl
2013-05-30 16:01 #19 av: MimLan

Vilka pisskollegor.

Jag håller med ovan som sagts om att du behöver träna lite på att säga ifrån. I det lilla kan du just låta mackan, potatisen, glassen bara vara. Trugas det hårt, bara ta det och låt det ligga tills du slänger det när du ställer undan disken. Fråga varför det är så viktigt att du mår dåligt för deras skull, vare sig det gäller att äta något du inte mår bra av eller att bli ansatt för att du vill försöka må bra.

Och ta upp det med din chef. du skall inte behöva bli ansatt för att dina kollegor är drumliga och korkade.

I sista fall är det fack/skyddsombud som du får ta upp det med.

Anmäl
2013-05-30 16:15 #20 av: Mabrotnosh

Gamla tanter fattar inte det här. De är vana med viktväktarna och annat trams och på deras tid var potatis bra det fick man äta obegränsat. Skit i det där kärringarna och ät det du vill. Jag blir så trött på att man ska göra som alla andra gör. Säg till tanterna att du var till läkaren här om dagen för du mått dåligt senaste tiden och ligger på tröskeln till att få diabetes och att du blir så dålig i magen av att äta bröd och att läkaren rekommenderade dig att hålla dig borta från det. De kommer nämna lchf och det är väl bara att säga att du hade dina misstankar om diabetes och du ville testa.

Bara äta lchf är tydligen inte ok men det är ok att vara sjuk. Ljug så stor du är bara de blir tysta. Ska inte behövas med ibland måste man. För att få extra skjuts på uppgiften att få dem att vara tysta är att ljuga till din chef och nämna detta med diabetes och att du inte har lust att tala om det för alla bara och att du nu blir mobbad.

Anmäl
2013-05-30 18:48 #21 av: [Petronella Pip]

Skitkärringar!!! 

Anmäl
2013-05-30 19:23 #22 av: stepside88

Gamla fettskrämda xxxxxxxxxxxxxxxxx (redigerat)  haha!

o ännu bittrare lär dom bli om du hänger

i ordentligt. Men vem vet efter din förvandling

sitter nog hela gruppen o tuggar på var sitt

köttben och doppar i bea :-)

Så mitt råd är "Häng i" går lättare efter ett tag

inte bara bantning lixom mer en livsstil och med

minskad vikt kommer oxå ökad själkänsla

så det slutar väl med att du läxar upp tanterna :-)

Anmäl
2013-05-30 19:56 #23 av: Jojomaja

Annelia: Jag har inte läst igenom alla kommentarer här, så jag kanske upprepar något, men faktum är att du måste säga ifrån. Det som pågår just nu är inte acceptabelt och det tragiska är ju att du låter dig påverkas så pass mycket att du både bryter din LCHF-kost samt även tröstäter på grund av att du blir deppig. De här bittra klimakteriekärringarna (jag får säga så eftersom jag själv är 49 år ...) gör vad som helst för att dra ned dig till sin nivå och sänka dig så att din rumpa ska växa i takt med deras. De avundas din ungdom och din motivation och bearbetar dig med negativa tillmälen och mobbning så att du ska trilla dit och bli som de är. 

Jag upplevde viss mobbning i början av LCHF och jag prioriterade då min kost före den eventuella gemenskap jag förlorade på att undvika de kraxande kärringarnas tillmälen. Jag åt min lunch ensam, fikade ensam och valde bort att vara social med människor som inte förtjänade min vänskap. (Umgänge kunde jag ha på fritiden) Det gjorde att jag slapp lyssna på elakheterna och därmed kunde hålla fast vid min motivation och min kosthållning. Strax började det ramla kilon från min kropp och då tystnade kärringarna. Snart var det ett flertal som började närma sig mig med både frågor och intresse för min viktnedgång. Inom kort var det ingen som vågade säga något längre eftersom de såg att min "fettdiet" fungerade. Deras elaka skratt och hån förbyttes i avund och idag har jag tappat en bit över 30 kg. Flera av dem som skrattade åt mig för ett år sedan äter själva LCHF idag och frågar både ödmjukt och försynt om jag kan ge tips och råd.  

Problemet för dig är att du söker elaka och missunnsamma människors sällskap, uppskattning och bekräftelse istället för att säga ifrån på skarpen. Vad vinner du på att vara "diplomatisk" och stryka dem medhårs för att hålla dem vid gott humör? Ursäkta om jag är hård nu, men de är ändå inte dina vänner om de behandlar dig på detta sätt, så säg ifrån ordentligt. Tala om för dem att sköta sitt istället för att tjafsa med dig och hota med att anmäla dem om de inte skärper sig. Och viktigast av allt - undvik att ta emot både glassar, bröd och potatisar. Det är din kropp och du som drabbas. De är sockermissbrukare och vill hålla dig kvar i träsket. Jag tycker verkligen inte du ska äta glass bara för att någon köpt den åt dig. Var stark och säg: "Jag sa nej tack! Nu får du äta upp två glassar!" och stå på dig. I värsta fall får du demonstrativt kasta bort det som andra lassar på dig. Jag lovar att du kommer att växa både som person och få en helt ny respekt i deras ögon om du säger ifrån och står för vad du vill istället för att försöka vara de där missunnsamma kärringarna till lags. 

Det spelar ingen roll om de förstår eller inte förstår vad LCHF är. De har ingen som helst rätt att bete sig som de gör och om de fortsätter borde du verkligen överväga att gå till facket, någon chef eller arbetsledare och anmäla dem. Det är lika olagligt att mobba dig för att du äter LCHF som det är att mobba någon som äter halal, kosher eller är vegetarian. 

Anmäl
2013-05-30 21:04 #24 av: odjuren

Usch och fy vilka kollegor du har!!!
Hoppas verkligen att du hittar någon som kan hjälpa dig med surkärringarna!!! Hade jag bott i närheten (vet ej vart du bor så..) så hade jag kommit dit, skällt ut kärringarna och tryck upp många studier i ansiktena på dom som bevisar att bla potatis är FARLIGT!!

Blir så arg på sånt! Vuxna människor ska inte bete sig så!!

Anmäl
2013-05-31 04:44 #25 av: Trippelmormor

Arbetsledaren och facket OMEDELBART, vänta inte en enda dag! Detta behöver du hjälp med att hantera, en mobb är svår att stoppa på egen hand! Styrketankar till dig!

Anmäl
2013-05-31 09:31 #26 av: jessirene

Din chef borde agera. Detta är en dålig kultur och det avspeglar sej säkert på andra sätt i verksamheten.

Ge inte efter.

Anmäl
2013-05-31 11:46 #27 av: Wildrat

Har inget mer att tillföra men jag håller med ovanstående talare i allt. De är dina kollegor inte dina mammor och de har inget rätt att behandla dig illa (det har ju inte en mamma heller men i sitt oförstånd gör de ibland dåliga saker de tror är bra).  

Lycka till och kom ihåg att du är värd att må bra. Både när det gäller vad du äter och hur andra behandlar dig.

Anmäl
2013-05-31 12:54 #28 av: asahars

Hej!

Du är 20+ och de andra är 50+. Dessutom är ni kvinnor hela gänget? Det innebär att du egentligen har råkat ut för ett gäng fågelmammor som ser som sin stora livsuppgift att se till att du skall trycka i dig mat. Det är deras sätt att visa att de är oroliga för dig och jag tror inte att de är elaka. Men jag tycker att du skall tala med dem om saken på ett rakt och tydligt sätt så att de inte kan missförstå vad du menar. Och tala om för dem att du gör det för att du mår bra av det. Så har jag fått göra med min mamma. Hon är 80+ och jag är 40+(med lite marginal).

Lycka till!

Anmäl
2013-05-31 15:18 #29 av: dufva

Det dom gör är med största sannolikhet av välmening (hoppas jag)

Förhoppningsvis har du bara ett gäng 50-åriga hönsmammor runt dig som ser dig som sin lilla kyckling som behöver vägledning Skrattar

Därför ska du inte heller fräsa ifrån så du bränner några broar i första hand tycker jag Snopen

Däremot bör du lugnt och sakligt kan berätta för dom att hur du äter är ett mycket medvetet val och att du i fortsättningen inte vill höra några gliringar angående din kost.

Hjälper inte detta tyder det ju på att nåt allvarligt problem finns på er arbetsplats

Då är det faktiskt ett problem dina chefer inte kan ducka för

Dom flesta större arbetsplatser idag brukar ha nån form av policy för likabehandling och absolut förbud mot diskrimineringar av alla slag?

Förhoppningsvis är det så även på din

Anmäl
2013-05-31 15:26 #30 av: Lilltilda

Hackar de även på vegetarianer och lägger kött på deras tallrikar?
Lchf är ett lika aktivt kostval som valet vissa gjort att låta bli kött.

Anmäl
2013-06-13 11:30 #31 av: Ary

Undrar hur det gick sedan......

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.