Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Upp o ner.

2013-05-28 23:32 #0 av: [Cavala84]

Jag ligger på 70kg, promenerar 1½timme om dagen,

äter när jag är hungrig tills jag är mätt..

Morgonen; psylliumfrön i ett glas vatten

Frukost/lunch: Omelett på 2ägg.

Middag; Tex. Kött/kyckling med blomkålsmos eller köttfärssås med broccolli..

Går ner till 68kg. Men sen sker något och det säger POFF så ligger

jag på 70kg igen!! Förstår inte vad som händer. För jag äter som jag ska och rör på mig. Borde ju inte säga POFF utan anledning. :/

Varit så flera gånger nu. 

Anmäl
2013-05-28 23:56 #1 av: stepside88

Halloj!

Är visst en MartaStorck som har liknande problem.

Men det som slår mig när jag läser ditt inlägg ang.

din mat är, vart är fettet? Är de där fröna nödvändiga?

bara min tanke.....

//Tommy

Anmäl
2013-05-29 06:56 #2 av: [Cavala84]

Fettet är i maten, dvs en rejäl klick smör att steka äggen i.

Grädde&Smör i köttfärssåsen, samt rejäl klick smör i blomkålsmoset när jag mixar till det. :)

Fröna är nödvändiga då det är totalstopp i tarmarna annars. 

Lite bättre sen jag började ta dom varje morron för en vecka sen. 

Anmäl
2013-05-29 07:19 #3 av: MimLan

Har du haft totalstopp länge eller är det något som kom när du gick över till LCHF?

Om det är det senare så kan det vara just för lite fett, i kombination med omställningen. Och att du dricker för lite vatten.

Och att det rör sig mellan 68 och 70 är mer fråga om normal variation skulle jag tro. Vi pendlar så mycket i vikten varje dag. Så jag skulle väl snarare säga att vikten ännu inte rört på sig.

Anmäl
2013-05-29 07:22 #4 av: perjoh

Psylliumfrön är ett bra fibertillskott för tarmarna och det lär kunna sänka LDL. Jag tar 2 msk 1-2 ggr per dag, blandar med lite varmt te så sväller de snabbt och får lite smak.

Anmäl
2013-05-29 08:26 #5 av: [Cavala84]

MimLan ; gått på lchf i 1år nu.. Och haft totalstopp senaste månaden så tror inte det är omställningsbesvär. :)

Vatten dricker jag så mycket jag kan. Typ 1-1,5liter om dagen. (ALDRIG varit bra på att dricka annars, så kämpar med att få i mig det).

Ja jo. kan ju vara att kroppen tycker 68-70kg är normalvikt.

Jag vet inte. Är 1,63m lång.. Och haft vikt på 60-65kg när jag varit som minst. Så målet är ju att komma ner till iaf 64kg (eller ja, att komma i de

kläder jag har liggande är mer viktigt än vikten).

Anmäl
2013-05-29 10:09 #6 av: [Majbot]

Hur mycket kcal äter du/dag? Vad du nämnde innan lät som knappt något alls.

Anmäl
2013-05-29 10:53 #7 av: Emmson

Vi är precis lika långa, 1,63 och jag har också legat kring 70 de senaste veckorna. Har ätit LCHF sedan slutet på januari. Kom ned till 69,9, sen upp över 70 igen någon vecka, ned till 69,2 och sen upp över 70 igen. Även om vikten pendlar lite naturligt så vill man ju fortsätta se en nedåtgående trend! (Började på 80 kg i januari).

Anmäl
2013-05-29 11:24 #8 av: Medlem

Det är så det hände mig när jag gick ner rejält i vikt. Jag tyckte min kropp betedde sig lustigt, ner 1 kg och upp 1,5 kg och sen ner 2 kg under en vecka. Jätte konstigt tyckte jag. Jag tror att våra kroppar fungerar lite annorlunda. Avvakta och se vad som händer men ge inte upp. Jag gick ner 31 kg med lchf mellan sep 2012 till april. Nu går jag sakta ner,kanske 1-2 hekto i veckan men jag äter mer kolhydrater än de flesta här tror jag. 

Anmäl
2013-06-12 13:17 #9 av: [Cavala84]

Halv7-7: 

1mugg kaffe och 1msk linfrön 

Hungrig först runt 11-12tiden: 

2ägg stekta i 25g smör. 

Middag kl.16.30: Idag kycklingcurry.

Motion: 1½timmes promenad åtminstone 5dagar i veckan.

Bifogar bild från minmat.net

Jag ser att jag äter för lite. Rent kalorimässigt iaf.

Men äter när jag är hungrig, tills jag är nöjd/mätt. 

kanske dock borde lägga in ett mellanmål på eftermiddagen. Hm.

Anmäl
2013-06-12 14:12 #10 av: [Majbot]

Du äter väldigt lite :o du borde äta iaf 1700-1800?

Om du har problem med att äta dina kal så drick dem istället.

Anmäl
2013-06-12 14:21 #11 av: kaisakavat

Är du möjligen kvinna?? 

Kvinnor laddar in och ut vätska under månadens gång, efter menscykeln. 

Sen.. Alla, alltså även män, laddar in och ut vätska av olika skäl. Utifrån hur vi mår, vad vi gör och vad vi äter. På morgonen väger vi mindre, har avgett vätska under natten utan att ta in något. Fibrer i kosten binder vätska i magen. Muskler binder vätska i samband med träningspass, många skriver om ökad vikt efter hårdare 'arbete'. Och vi är lite olika - vissa laddar in och ut mer än andra.

Instämmer i tycket att du äter alldeles för lite.

Anmäl
2013-06-12 17:02 #12 av: Trule

#TS Min väninna har exakt samma problem. Hon äter sunt och tränar mycket - och har gjort så i flera år, och så plötsligt går hon upp i vikt utan att ha förändrat någonting i kost och träning.

Jag är nu ute på väldigt hal is, men av personliga erfarenheter så vet jag att psyket spelar en stor roll. När jag oroar mig och sover dåligt eller är påverkad av någon annan form av negativ stress så verkar kroppen känna sig alarmerad och lägger på extra hull...trots att jag i allmänhet äter mindre.

Anmäl
2013-06-12 18:59 #13 av: [Cavala84]

Majbot : jag vet.. Men samtidigt äta när man inte är hungrig blir ju oxå fel.  Dricka kalorierna, humm.. Då får det ju nästan bli nån sån här kaffe med kokosfett eller sånt läskigt. :S 

Annars vet jag inte hur eller vad du menar jag skulle dricka?

kaisakavat: Ja, jag är är kvinna. :) 

Har oxå funderat på det där...men tid o sådant i månaden stämmer sällan in.  :)

Anmäl
2013-06-12 20:25 #14 av: [Majbot]

Du kan tex köpa gainers, göra smoothies på mjölk, bär + banan. Finns massa varianter, det är bara till att googla. Du är antagligen van vid att äta i princip inget(din kropp har vant sig) och därför får du vänja dig vid att äta mer, även om det känns fel. Det är bättre så än att fortsätta äta så lite...

Anmäl
2013-06-13 09:04 #15 av: [Petronella Pip]

Är det inte meningen att man ska ge LCHF-råd!? En smoothie på mjölk bär och banan ger ju nästan bara kolhydrater!?  Inte LCHF hur man än vänder och vrider på saken! HCLF snarare.

Anmäl
2013-06-13 09:07 #16 av: [Petronella Pip]

studera gärna värdena på detta:

Kategorier  Favoriter  Mina  Livsmedelsverket (SLV v081007) 

.:Dagens Mat:.

Energi kcal: 226,90 Energi kJ: 949,30
Proteiner: 8,17 Fiber: 3,40
Kolhydrater: 31,16 Vatten: 288,00
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 6,82 Kolesterol: 20,40
E-mättade: 1,54 Mättade: 4,19
F-mättade: 0,55

Vitaminer:
A: 50,00 B1: 0,00
B2: 0,34 B3: 0,84
B6: 0,54 B9: 34,80
B12: 0,80 C: 16,80
D: 0,00 E: 1,13

Mineraler:
Fosfor: 212,40 Järn: 0,83
Kalcium: 251,80 Kalium: 710,80
Magnesium: 60,60 Natrium: 84,00
Selen: 4,00 Zink: 1,11

200Gram Mjölk 3% fett
80Gram Banan
30Gram Blåbär
30Gram Hallon

Anmäl
2013-06-13 11:46 #17 av: CasaRamon

Det finns inget bättre för magen än kokosfett. Min man hade en väldigt besvärlig mage tidigare. Svullen, gasig, bullrig och ofta trög. Numera , med kokosfett i kaffet 2-3 ggr/dag, så har han en perfekt fungerande mage. Vi har rek detta till flera av våra vänner med liknande problem, som alla har blivit hjälpta .Flera av dessa pers är inte LCHF-are men har ändå tagit till sej detta. Kokosfett "smörjer" tarmarna och har dessutom en läkande effekt. Men börja försiktigt med 1/2 tsk per gång och ta inte på kvällen. Man kan då bli illamående vid sänggåendet.

Anmäl
2013-06-13 12:25 #18 av: [Majbot]

Banan och frukt/bär i allmänhet innehåller de bra kolhydraterna, därför föreslog jag det. Eftersom kolhydrater innehåller mer kcal/gram än vad tex protein gör. (Tänkte så iom hon har svårt att äta tillräckligt med kalorier)

Annars kan du ju alltid äta kvarg/keso.

Anmäl
2013-06-13 13:05 #19 av: [Petronella Pip]

De bra kolhydraterna... det gäller nog mest för GI och inte för LCHF, att svepa i sig dubbla dagsmängden av kh för de allra flesta och fyra ggr så mycket för många, till frukost är inte någon hit om man äter LCHF.

Fett innehåller mest kalorier per gram och eftersom vi  håller ner kolhydraterna är det en bättre rekommendation att försöka öka på det!

Anmäl
2013-06-14 01:29 #20 av: [Majbot]

Därmed keso/kvarg... Att halsa kokosfett och olivolja är inte direkt någon hit för många

Anmäl
2013-06-14 15:21 #21 av: [Petronella Pip]

Keso/kvarg för att få i sig fett?! Hmmmmmmmmmmm

Anmäl
2013-06-14 23:49 #22 av: [Majbot]

Innehåller bra med fett och protein men om man kör 100% strikt LCHF så kanske det inte är det bästa nej. Ett förslag fortfarande. Tagga ner va

Anmäl
2013-06-15 08:07 #23 av: [Petronella Pip]

Så om man har en motsatt åsikt ska man tagga ner? Du kommer med underliga råd och då får du finna dig i att bli ifrågasatt, om du läser vad TS äter normalt ser du att hon är STRIKT, då kan du inte komma med råd som inte alls passar. Och vem har pratat om att halsa fett? För att få i sig lika mycket som i 100 gram av  den fetaste kvargen så behövs ca en msk smör eller två tredjedels msk  kokosfett eller annan olja. Ett ägg till så får man ännu mer fett och dessutom bra protein. Och då slipper man kolhydraterna och mjölkproteinet som många vill utesluta om de har svårt att gå ner.

Anmäl
2013-06-15 11:51 #24 av: [Majbot]

Hon nämnde inte att hon kör strikt, därför slog det inte mig. Hon skrev inte heller något om hennes macros eller basalomsättning. Bara att hon äter när hon är hungrig, tills hon blir mätt.

Anmäl
2013-06-15 12:39 #25 av: [Petronella Pip]

Hon har iaf gett flera exempel på det hon äter och det ser strikt ut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.