Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Går bara ner till 63

2013-05-28 11:55 #0 av: MartaStorck

Hej, jag har ett problem som jag verkligen inte förstår skälet till!

Min målvikt är att gå ner till 57 kg, med LCHF och träning, men jag går alltid bara ner till 63 kg, sen går jag upp igen! Trots att jag fortsätter med dieten och tränar regelbundet. Jag förstår verkligen inte vad som kan orsaka detta. Är det någon som kan svara på detta? Vad ska jag göra?

Anmäl
2013-05-28 12:00 #1 av: [Petronella Pip]

Svårt att svara på när du inte talar om längd men värt att tänka på är ju att LCHF är viktnormaliserande ((överviktiga kan gå ner (fast inte alltid) och underviktiga upp)) så om du är normalviktig kanske du inte går ner mer.

Anmäl
2013-05-28 12:43 #2 av: MartaStorck

Jag är 164 cm.

Nej, det har du rätt i, men i sådana fall borde jag väl inte gå upp? I sådana fall borde jag väl stanna på samma vikt? Det hade inte gjort mig så mycket om jag bara stannade på 63 kg, det jobbiga är att gå upp igen. Då blir jag så omotiverad och håller på att ge upp stup i kvarten!

Anmäl
2013-05-28 13:29 #3 av: [Petronella Pip]

Hur mycket går du upp då?


Anmäl
2013-05-28 13:51 #4 av: MartaStorck

Då går jag upp till kanske 65 och sen börjar det gå neråt igen, men bara till 63! Det är enormt frustrerande.

Anmäl
2013-05-28 14:40 #5 av: [Petronella Pip]

Jo men då går du ju inte upp mer än vad kanske din kropp anser vara inom spannet för din normalvikt...63-65...

Anmäl
2013-05-28 15:21 #6 av: MartaStorck

Okej, tack. :)


Men vad gör jag då om jag vill gå ner mer? 

Anmäl
2013-05-28 15:26 #7 av: [Petronella Pip]

tja... du får väl svälta dig ner om du prompt ska ner. Och ge tusan i att träna eftersom muskler väger mer än fett.... Lipar

Anmäl
2013-05-28 15:37 #8 av: [Majbot]

Träna mer skulle jag tro är lösningen. Vad äter du på en dag och vad tränar du får nått samt hur mycket?

Anmäl
2013-05-28 15:38 #9 av: [Majbot]

#7 Lite fel tankesätt där ;p 1 kg fett tar mycket mer plats än 1 kg muskler, men muskler hjälper en samtidigt att hålla fettet borta. 

Anmäl
2013-05-28 15:41 #10 av: [Petronella Pip]

jag ville visa att man kanske inte ska stirra sig blind just på vikten, men om den är det enda viktiga (hehe) så kan man ju fixa till det på "mitt" sätt... sen hur bra det är kan man ju diskutera

Anmäl
2013-05-28 15:48 #11 av: [Majbot]

Men då är det väl lite fel vikt man blir av med, det är ju fettet man vill bli av med i regel väl? Visst man går ner i vikt av att svälta bort muskler men det innebär att man får fortsätta svälta sig för att inte gå upp sen igen = en fot på vägen till anorexia kanske? :L 

Anmäl
2013-05-28 16:20 #12 av: [Petronella Pip]

Äter du LCHF själv?

Anmäl
2013-05-28 16:26 #13 av: [Majbot]

#12 I princip. De enda kolhydraterna jag får i mig kommer från grönsaker, kött och fett. Äter inga 'rena kolhydrater' om du förstår. 

Anmäl
2013-05-28 16:33 #14 av: MartaStorck

Svälta mig tänker jag ju absolut inte göra! Om jag ska gå ner så ska det vara på ett hälsosamt sätt :)

Jag tränar inte sådär supermycket, jag är ute o springer ca 5 km varje dag.

Jag vet att man inte ska stirra sig blind på vågen, men det är bara så omotiverande när man ser att det som står på vågen går uppåt och inte neråt.

Anmäl
2013-05-28 16:46 #15 av: [Majbot]

Om du gör inget annat än att springa så har din kropp högst troligt vant sig vid det = uteblivna resultat. Börja styrketräna istället! :)

Anmäl
2013-05-28 16:49 #16 av: MartaStorck

Men om man ska styrketräna måste man vara medlem på ett gym och jag bor mitt ute i skogen! här finns inga gym :P

Anmäl
2013-05-28 16:51 #17 av: [Majbot]

Men whaat haha. Okej träna med Hiit, tabatha dagligen? Och kör aldrig samma circuit mer än någon gång? 

Anmäl
2013-05-28 16:52 #18 av: MartaStorck

Vad är det för något? Hiit och tabatha?

Anmäl
2013-05-28 17:03 #19 av: MimLan

Skogen är ett bra träningsredskap. Lyft en stock, t.ex.


Anmäl
2013-05-28 17:08 #20 av: [Petronella Pip]

MartaStorck googla vettja! Blinkar

Anmäl
2013-05-28 17:11 #21 av: MartaStorck

Jag gjorde det men det är ändå svårt o förstå riktigt vad man ska göra :)

Anmäl
2013-05-28 17:31 #22 av: MimLan

Du har inte nämnt något om din kropp. Är viktsiffran det som gäller för dig eller har du övervikt enligt kroppens utseende? 

Det är inget onormalt att variera några kilon, det är så det är. Det är inte ens något att räkna som viktuppgång.

Och dessutom, om du tränar varje dag så samlar ju musklerna vätska som knappt hinner gå ur förrän du sätter igång igen.

Anmäl
2013-05-28 17:31 #23 av: [Majbot]

www.dailyhiit.com

Zuzana på youtube ->http://www.youtube.com/user/ZuzkaLight?feature=watch

Googla hiit och tabatha så hittar du mycket...

Anmäl
2013-05-28 20:10 #24 av: MartaStorck

tack så mycket :)

Anmäl
2013-05-28 20:39 #25 av: Zepp

Sluta träna och dra ner på fettet, så tappar du både fett och muskler!Förskräckt

Men altså.. vi varierar något kilo från dag till dag, vatten, mat i tarmarna, svullna muskler efter träning.. osv.

Tränar man så går man upp i vikt, muskelvikt, eller bibehåller densamma, då kan vikten i övrigt variera lite upp o ner.

Sen så.. var sitter fettet.. är det mitt på magen, höfterna, bysten, subkutant??

Jag inbillar mig att du i själva verket inte vill nå en viss vikt utan ha/få en fit o smidig kropp..(beach 2013?) och sen så har du förväxlat det med någon siffra på vågen.. det är oftast inte samma sak!

Man kan alltid svälta sig ner i vikt, tappa en del fett på så vis.. men ofta så tappar man oxå muskler.. vilket gör det kontraproduktivt i längden.

Med LCHF.. eller annat hälsosamt kostupplägg och träning så går det långsamt men är oftast mer bestående.. så länge man håller den livsstilen.. som gjorde att man fick den kroppen.

Såå.. du kanske i själva verket skall nöja dig med 63-65, men koncentrera dig på att forma kroppen så som du vill ha den??


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-28 22:07 #26 av: [Majbot]

#25 Perfekt bild! Bevisar hur mycket man ska skita i vad som står på vågen egentligen, även om det kan vara psykiskt svårt att inte göra det ;p 

Du får försöka tänka att resultat kommer inte över en natt, men att inte träna kommer inte direkt hjälpa dig nå dina mål, så kör hårt!

Anmäl
2013-05-29 09:02 #27 av: [fass]

Hej MartaStorck:

Jag känner igen problemet eftersom jag själv är normalviktig och ofta på vintern går upp några kg så att kläderna inte längre passar. Givetvis vill man inte springa ut och köpa en ny garderob varje gång utan hellre gå ner till sin trivselvikt.

Så här gör jag och har hittills funkat: Kollar mitt energibehov. Kollar energimängd på min mat för en dag. Lägger mig på 400-500 kcal mindre. Äter ordentligt med fett och protein så att jag blir mätt och så att musklerna får sitt. Fortsätter att träna flitigt.  Tar det lugnt och låter det ta sin tid. Ca 1 kg i månaden brukar jag kunna gå ner så här.

Anmäl
2013-05-29 10:23 #28 av: MartaStorck

Så jag borde börja försöka forma kroppen också istället för att bara vara ute o springa?


Tack så mycket allihopa ni har varit så hjälpsamma :)

Anmäl
2013-05-29 10:25 #29 av: [Majbot]

Du bygger inte muskler på att springa. Muskler hjälper dig att bli av med fett enklare men också hålla det borta i längden.

Anmäl
2013-05-29 12:28 #30 av: Zepp

#28

Det beror till stora delar på hur nödig du är att komma i rätt form till beach 2013!

Annars så kanske du bara skall köra på om du trivs med hur du gör nu och du tycker det är hållbart i längden och mer hålla koll på måtten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.