Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Sockerberoende

2013-05-27 16:41 #0 av: dermot

Hej!

Jag hoppas att detta platsar här inne, jag chansar! 

Jag är ny här inne och är just nu riktigt trött på mig själv och mitt sockersug. Jag vill och behöver gå ner i vikt och jag vet att socker är en stor bov i det hela då det är så fruktansvärt beroendeframkallande och man vill bara ha mer och mer och det kan aldrig bli för mycket. Storgråter

Men! Nu har jag kommit till saken och ska sluta eller i alla fall drar ner drastiskt på sockerintaget. Slut på godis, choklad, läsk, saft, kakor, tårta, glass och allt annat sånt där "farligt". 
Jag har då en fråga.. Hur många dagar ska man gå runt och känna sig nipprig och nästan irriterad för att man inte ska råka få i sig något med socker, det är ju en stor omställning för huvudet och även kroppen, I guess. I fredags köpte jag mörk choklad som jag igårkväll slängde i ren frustration då vågen visade något jag inte ville se Ledsen men det blev ju faktiskt en bra sak av det - ett wakte up call. Även om jag har lite dåligt samvete för att jag slängde det.. kunde ju gett bort det, tycker inte om att slänga mat även om det var onyttigt, men gjort är gjort tyvärr. Nu blev det långt det här, men hoppas ni orkar läsa ändå. Lipar

Ni som blivit av med ert sockerberoende, hur många dagar/veckor/månader tog det innan ert sug försvann? Åt ni nåågot med socker i (frukt?) eller ni var helt "torra" på den fronten under tiden som ni renades. - Jag tänker mig alltså att detta är lite likt nikotinberoende (min mamma har tack och lov börjat med att sluta rökaHjärta) och att det kroppen kommer skrika efter socker ett tag innan man kan känna sig normal igen. Eller hur funkar det?

Vore guld värt om ni kunde svara! Ha en trevlig kväll. Blomma

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Anmäl
2013-05-27 16:47 #1 av: [Majbot]

Tog mig några dagar, typ en vecka c:

Anmäl
2013-05-27 17:20 #2 av: stepside88

Flera månader för mig men att se till att man blir redigt mätt på

fett o proteiner underlättar väldigt mycket.

Anmäl
2013-05-27 19:06 #3 av: Mooniq

jag äger ett enormt sockermonster på insidan. 

Vi behöver nog veta mer vad du äter under en dag. För det finns så mycket livsmedel som triggar sockersuget.

jag klippte tvärt av och körde äggröra och bacon i en vecka - överåt och var övermätt, sockersuget försvann och sen läste jag på om lchf och vilken mat som man bör äta mycket av och lite mindre av.. 

Nu 5 år senare så lär jag mig fortfarande nya saker men stortrivs med kosten. Jag är fri från sockermonstret, IBS'en och sömnproblemen.

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-05-27 19:31 #4 av: Atta-sthlm

Jag har varit utan socker i två månader nu och jag tycker fortfarande att det är svårt! Keso hjälper när det är som värst!! Kämpa på!!

Anmäl
2013-05-27 19:32 #5 av: dermot

#1 och #2 Okej! :)

#3 Utöver sockret är det väl "det vanliga" (frukost, lunch, middag och mellis under dagen), det är så olika vad som serveras. :) Men det är väl just det att jag har svårt att säga nej till en glass eller två.. och att dricka vatten istället för saft är väl nästan omöjligt känns det som. Sedan blir det helg och då kommer läsken och godiset fram. För nån vecka sen så åt jag godis/kakor varje dag, och det var så hemskt för jag kunde inte motstå, hur gärna jag än ville. :( Det kommer och går, fast det stannar gärna rätt länge och då är det så himla svårt att ens gå i en affär utan att ta med sig nåt gott hem. Vill bli av med det...

Problemet är att jag är vegetarian, så bacon skippar jag helst. 

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Anmäl
2013-05-27 19:40 #6 av: Mooniq

helt ok att skippa bacon när man är vegetarian. my bad Glad

Men VAD äter du till frukost, mellis, lunch och middag??

för mûsli, flingor, saft, spannmål, mejeriprodukter kan vara triggande.. och då är det ett helvete att få tyst på sockermonstret.. du måste leta mer fett och protein och skippa kolhydrater - då stängs sockersuget av i hjärnan.. Glad

Anmäl
2013-05-27 19:46 #7 av: dermot

#6 Jaha du menade så! Sorry :)

Till frukost äter jag oftast havregrynsgröt med rårivet äpple. Mellis blir oftast en frukt (eller ja, glass, godis vad jag nu är sugen på) och lunch och middag.. det är som sagt olika men det är allt från pyttipanna, veggiesallad eller det hederliga "kött och potatis" (fast vegetariskt då) det är väl lite svensson i mig, haha. ;) Och ibland blir det dagar med mackor och så.

Men okej! Då ska jag dra ner på kolhydrater (då räknas väl allt med potatis, ris, pasta, och spannmål in?) också, tack så mycket för hjälp och svar. :)

// Anka

Anmäl
2013-05-27 19:48 #8 av: Mooniq

ja .. ris, pasta, potatis, allt spannmål, frukt är stora triggers.. 

du måste hitta mer proteinkällor och äta mer fett.. nu äter du inte kött men äter du fisk? ägg? 

jag är inte så bevandrad i veg.mathållning så det enda jag kommer på är Qourn i olika former, biff och färs...

Anmäl
2013-05-27 19:51 #9 av: dermot

#8 Ja, fisk och ägg äter jag! Också det mesta från qourn och även kikärtor, bönor och liknande. :)

Åh, attans "får" man inte äta frukt? :( Jag ääälskar frukt", kanske är där det hela ligger då.. typiskt.

// Anka

Anmäl
2013-05-27 19:56 #10 av: Mooniq

får o får.. du får äta vad du vill men OM du äger ett sockermonster på insidan och vill tappa vikt så är det fett och protein som gäller. När du landar under 50 - 80 gram kolhydrater/dag så slocknar sockersuget.. DET är så mycket lättare sen..

fisk och ägg och bönor.. då har vi en start

Frukost - tex makrill i tomatsås /burk med 2 kokta ägg

blandad sallad med bönor/linser med rökt fisk, hemmagjord dressing.

Lunch

kokt/stekt/grillad fisk / skaldjur. blandad sallad eller bara fisk om du gillar det. Omelett på ägg, om du äter ost så är smulad fetaost jättegott att ha i.

Middag.. qourn i någon form. kokta/stekta/wokade grönsaker - kanske asiat-inspirerad tex Mrs Cheng's grytbaser som säljs som burkar på affären. jättelätta - bara att steka qourn eller fisk och tillsätta grönsaker och grytbas.. ät i djup tallrik - tänk soppa 

frukt är en supertrigger och innehåller massa socker. grönsaker innehåller mer nyttigheter än frukt men mycket mindre socker. Skrattar

Anmäl
2013-05-27 19:59 #11 av: dermot

#10 Åh tack så jättemycket! Då har jag en start, guld värt! Blomma

// Anka

Anmäl
2013-05-27 19:59 #12 av: Mooniq

kokta kalla ägg är superbra mat att ha som mellis, man blir mätt fort och håller sig mätt länge

Anmäl
2013-05-27 20:00 #13 av: odjuren

Jag har fortfarande (efter 7 veckor) sug efter socker så som godis o cola ibland, dock inte lika ofta som innan! äter både grönsaker och lite frukt ibland så jag underhåller väl sockermonstret lite, men ibland så känner jag att jag behöver, så länge jag inte går tillbaka till mina gamla mönster (minst 9 malaco småpåsar tex djungelvrål/vecka) så är jag nöjd!

Anmäl
2013-05-27 20:01 #14 av: dermot

#12 Sån tur att vi har runt 60 höns då! Färska varje dag =)

// Anka

Anmäl
2013-05-27 20:04 #15 av: Mooniq

kanske kan det vara en hjälp att bokföra det du äter under några dagar bara för att få en uppfattning om fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein. 

jag kör www.dumbbell.se som är gratis, där kan du även lägga in mått, vikt, och träningspass. 

Det finns även www.matdagboken.se eller www.minmat.nu 

sommartid så kan det vara gott med vanligt vatten med pressad citron/lime eller gurkskivor. Är man van med saft/juice eller läsk så är det lite jobbigt under några dagar att dricka vatten eller smaksatt vatten. Men det vänder och snart uppskattar man vattnet.. Har man sodastream så får man ju lite bubbelvatten oxå..

Glad

Anmäl
2013-05-27 20:05 #16 av: odjuren

Vilken lyx du har med färska ägg varje dag!!

Anmäl
2013-05-27 22:18 #17 av: majala

Äggstanning med stuvade champinjoner, lchf fiskgratäng är jättegott, lchf tacopaj på quornfärs, fyllda paprikor, ja nästan alla lchf recept med köttfärs eller grytbitar kan du ju göra och bara byta ut mot quorn. Lax i ugn med aioli och sallad, laxbiffar med skagenröra och ägghalvor... Äter man både fisk och ägg så är det hyfsat enkelt att äta lchf fast man är vego. :-)

Anmäl
2013-05-28 09:30 #18 av: [Petronella Pip]

quorn är ju tyvärr inte helt bra (mild underdrift) heller... sorry!

Följande skriver hemlige kocken om detta:

’’ det är svårt att tänka sig ett livsmedel som är mer konstlat än quorn, som för vegetarianer ska ersätta kött. Det framställs av mögelsvampen PTA-2684 som under produktionsprocessen växer i syresatt vatten i sterila jäsningstankar. Under denna fas tillsätts sockerarten glukos samt olika mineraler och vitaminer. Resultatet är så kallat mycoprotein som nu extraheras och värmebehandlas. Därefter torkas substasen, och äggviteämnet albumin tillsätts som bindemedel. Detta ämne kommer från ägg, vilket gör att quorn inte är något som lämpar sig för veganer. Sist av allt ges quornmassan sin slutgiltiga struktur och konsistens beroende på vilken slags kött den ska imitera, exempelvis köttfärs eller tärningar av kycklingfilé. Varumärket quorn kontrolleras av Marlow Foods, den brittiska tillverkare som uppfann livsmedlet. Deras frysta quornburgare som säljs på Willys innehåller förutom svampproteinet bland annat följande ingredienser: Texturerat veteprotein (veteprotein, vetestärkelse), hydrerat texturerat vegetabilisk protein( vetegluten, vatten, ärtprotein, potatisstärkelse, maltmjöl, palmolja, maltrodextrin, mjölkprotein), aromämne och tapiokastärkelse. ’’

Anmäl
2013-05-28 19:33 #19 av: Framåt

Går sockerberoende verkligen över? Jag har fått lära mig att det är kroniskt.

Anmäl
2013-05-28 22:09 #20 av: [Majbot]

#20 Klart det går över. Men hur pass svårt det är för en person varierar, vissa tappar suget efter en vecka, för en annan tar det kanske flera veckor :L

Anmäl
2013-05-29 06:40 #21 av: Mooniq

Mja, jag kan få mitt sockermonster att gå i dvala när jag drar ner på kolhydraterna men höjer jag kolhydratmängden över 80 -90 gram kolhydrater /dag så vaknar sockermonstret med ett vrål - så jag säger nog att det är kroniskt....

Anmäl
2013-05-29 07:21 #22 av: MimLan

Kroniskt så tillvida att du inte kan äta så som du gjort igen om du inte vill ha det tillbaka.

Men för många går det bra och det går att äta en hel del kolhydrater bara fettet finns närvarande.

Anmäl
2013-05-29 07:44 #23 av: [Petronella Pip]

# 20 Man anser väl generellt att (äkta) beroenden ALDRIG går över. Men många kallar lite slarvigt vanligt sötsug för sockerberoende och det kan säkert gå över.

Anmäl
2013-05-29 09:22 #24 av: Framåt

#23  Det håller jag med om.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.