Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4323 ggr
therese.b
2013-05-27 14:51

Är dessa kh "ok"?

Fick mig en liten chock när jag för en gångs skull läste innehållsförteckningen av en slump på det nyköpte köttet.

Det står att det innehåller 2g kh varav 2 g sockerarter.

http://www.nybergsdeli.se/arkiv/407

Är dessa kh "ok" eller är det ajjabaja så att säga?

Annons:
Ary
2013-05-27 15:02
#1

Jodå det kan man äta men jag tycker det är så onödigt med socker i kött. Finns det utan tar jag det istället. Om du registrerar någonstans kan du lägga in värden för just det köttet så att kolhydraterna kommer me i beräkningarna.

therese.b
2013-05-27 15:12
#2

Jo jag brukar lägga in lite för stunden på kostbevakningen bara för att se eller så lägger jag in i shape up men det jag undrade över var om just dessa är "ok" som en del är. Har inte lärt mig vilka som man ska räkna och inte om du förstår hur jag menar.

Håller klart med om att det är helt onödigt med socker i kött! Hade inte en tanke på det när jag köpte det utan det var billigt och det är gott så jag tog två paket lite snabbt :)

Ary
2013-05-27 15:18
#3

Man räknar alla som heter kolhydrater oavsett om de kommer från socker, mjöl frukt, grönt eller annat. Men bra kolhydratskällor som grönt är såklart bättre än socker och mjöl tex. 🙂

Jo men klart att man kan handla billigt kött, inget som hindrar att du fortsätter göra det, bara att kan jag välja med eller utan så blir det utan.

MimLan
2013-05-27 15:21
#4

Kött och kött. Poängen här är att det rär processat kött i form av "mörning", då är det snudd på självklart att det finns socker.

therese.b
2013-05-27 15:23
#5

Ja du ser, jag känner mig förvirrad. haha
I min värld borde kött vara kött men så är det tydligen tyvärr inte.

Zepp
2013-05-27 16:36
#6

Sen när behövdes en fläskytterfile möras.. det är redan mört innan mörningen!

Det är altså en fejkprodukt där man tillsatt vatten.. och för att det skall bindas så har man tillsatt socker, salt och medel som håller kvar vattnet!

Och hör och häpna.. det är så mycket som 88% kött i det köttet!😡

Du kunde i princip ha köpt en falukorv i stället!

Du har altså betalt för 12% vatten.. det är billigare att ta ett glas direkt ur kranen!

För övrigt så dunstar det mesta bort vid tillagningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
therese.b
2013-05-27 16:56
#7

Ja jag har ju iaf lärt mig att läsa på innehållsförteckningen även på kött I affären och inte när jag kommer hem.

Zepp
2013-05-27 17:07
#8

Det där misstaget har jag oxå gjort när jag haft bråttom.. och lär antagligen göra det fler gånger.. för ibland lämnar man hjärnan hemma.. så är det bara.

Grejen var att jag köpte mörad kyckling.. fast jag såg inte att den vara "mörad" i affären!

För det första var den som en gummiboll i konsistensen, fasten jag nästan kremerade den.. för det andra så smakade den tvål, så jag slängde den och gick på resturant!

Vem har överhuvdtaget hört talas om mörad kycklingfile? 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tina62
2013-05-28 10:23
#9

Finns det någon app man kan ladda ner för att hålla koll på sina kolhydrater osv. står still i vikt och behöver bevaka vad jag stoppar i mig

Mottager gärna tips


Tina

therese.b
2013-05-28 10:27
#10

Jag använder Shape Up. tycker den funkar bra.

patriknn1
2013-05-28 10:40
#11

Det brukar ju bara vara att knappa in ett sökord så kommer det förslag på appar. Det finns appar för Lchf- menyer, inhandlingsförslag, recept, näringsregistrering, "äkta vara-kontroll", "svenskt kött-kontroll", osv.

patriknn1
2013-05-28 10:47
#12

En sak att tänka på är oxå att i princip alla frysta filéer är mörade och injicerade med ca 15-20 procent vätska. Bra att veta när man jämför priser på tex kycklingfiléer och fläskytterfileer. När man köper "vanligt" kött, så bör man ta i beaktande skillnaden på hängmörat kött och vaccummörat ( heter det så..?). Ni vet själv skillnaden på hur mycket blod o vätska det är i den billigaste köttfärsen jämfört med den dyraste..

therese.b
2013-05-28 11:37
#13

Oj. Nu gick detta från "enkel handling" till mer avancerad för min del.

Annons:
Wildrat
2013-05-28 12:10
#14

#13 Japp, det är mycket lurendrejeri inom livmedelsbranchen. Mitt råd är: läs alltid innehållsförteckningen. Finns det ingen på köttet då är det bara att köpa. Finns det en och den innehåller mer än kött, lägg tillbaka.

Innehållsförteckningen bör alltid vara så kort som möjligt, då är det ofta en bättre produkt.

När det gäller kyckling gäller samma sak. Läs innehållsförteckningen och välj den som innehåller mest kött om du köper frysta. Köper du färska så håll ögonen öppna där också, ibland är de "mörade", ibland inte.

therese.b
2013-05-28 12:36
#15

Kollade på tex rökt skinka för ett tag sen. Den som hade minst kh var en av de som hade lägst köttinnehåll. Är det i det läget bättre att köpa en med högre köttinnehåll och även mer kh eller hur är bäst i det fallet?

patriknn1
2013-05-28 12:44
#16

Kolla kolhydrathalten i förhållande till protein och fett. Resten är vätska och annan utfyllnad. Sen som sagt, kortare ingrediensförteckning tyder på bättre kvalité, oavsett kolhydratsmängden.

therese.b
2013-05-28 14:00
#17

Tack för förklaringen!

Lchfman
2013-05-28 20:15
#18

#9 Jag tycker fatsecrets.se är bra, ihopkopplad med appen kaloriräknaren. Bra skit!

Zepp
2013-05-28 20:48
#19

#15

Du är nu på en resa i häsosamt ätande och lär dig något varje dag.. för mig tog det tre månader innan jag kan säga att jag fick riktigt kläm på det hela.. men så slapp jag omställningsbesvären oxå.

Man går från ett planlöst ätande av lite vad som helst till att medvetet äta/laga mat för hälsa på lång sikt.

Det är i början lite jobbigt och det tar hur lång tid som helst i affären, i början.

Men.. numera så är det en fröjd att handla, direkt till färskvaruhyllorna, snabbt passera 90% av skräpet och direkt till kassan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

therese.b
2013-05-29 09:43
#20

#9 Ja jag brukar kolla den också, sen även lägga in i kostbevakningen.

#10 Ja jag hoppas jag ska få bättre kläm på det med tiden :)
Det enda jag fortfarande tycker är knepingt och lite jobbigt är att jag inte har någon längre mättnadskänsla. Har iof bara hållt på i 3 veckor så det är vad jag går och väntar på nu.

Annons:
Zepp
2013-05-29 12:30
#21

Din kropp suktar fortfarande efter socker.. det går över.. och det är en befrielse.. man går utan vidare på två måltider om dagen.. och det sparar en hel del tid och planering!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

therese.b
2013-05-29 13:42
#22

Hur lång tid tar det normalt tills att man kommer till att sluta vara så här hungrig? Finns det något snitt på hur länge man är i omställningsfasen som jag antar att etta kan kallas.

Zepp
2013-05-29 14:23
#23

Många gånger är det en mental omställning.. den är oftast längre tidsmässigt än den rent fysiska.

Efter en månad brukar det värsta suget försvinna, men det ligger kvar i minnet.

Värst är det för de som tröstätit. för det handlar rätt mycket om Dopamin.. och får man inte sin kick så blir man låg och vill äta något för att höja nivån.

Så får du hjärnkoll på vikten

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51a5118f8e0e74755e000368-sa-far-du-hjarnkoll-pa-vikten?discussions-2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: