Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 24306 ggr
emmastina
2013-05-26 22:14

Bra flytande måltider efter tanddragning

Jag ska dra ut en tand och tänkte äta flytande ett par dagar för att underlätta läkningen, blev inflammerad förra tanden jag drog för att det kom in massa mat i såret Äggmjölk funkar ju men jag tycker egentligen inte att det är så jätte gott att jag vill dricka bara det i ett par dagar. Soppa är ju en grej men tänkte höra om ni har några andra tips på vad man kan variera med. Dock försöker jag i möjligaste mån hålla mig ifrån mjölkprodukter och det gör ju att det blir lite svårare att göra typ smoothie eller liknande. Ge mig alla förslag ni har =)

Annons:
goliath
2013-05-27 04:12
#1

Jag 2 visdomständer och operade bort de andra två samtidigt.

Jag tog faktisk precis densamma mat jag vanligen åt och bara körde allt i en mixer på en gång.. sås och allt… Sen åt jag sörjan med sked.. Var inga problem alls, men jag är inte speciellt petig med mat..

[Petronella Pip]
2013-05-27 07:08
#2

haha nä det kan du inte vara, för JAG är inte så petig men bara att läsa det där fick mig närapå att spy 😃

patriknn1
2013-05-27 07:19
#3

Två-tre dagar är ju så kort tid så näringsmässigt spelar det nog inte så stor roll… Men förutom ett par koppar Lchf-mjölk dagligen så föreslår jag hemgjord buljong på tex kycklingskrov, valfri grönsak, morot ger lite sötma, liten skvätt äppelcidervinäger, ingefära, lite vitlök och svartpeppar , havssalt/mineralsalt.

odjuren
2013-05-27 07:57
#4

broccolisoppa

//Odjuren

www.odjuren.com

Septima
2013-05-27 08:09
#5

Buljong på räkskal + fiskfond , lök, morot, selleri. Sila, krydda m cayennepeppar . Rivet skal av en lime samt lite limejuice (max en halv till en liter soppa) och gurkmeja (för färgens skull) kanske lite vitlök, red med cf + grädde.

majala
2013-05-27 10:39
#6

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara flytande, du skulle ju kunna äta blomkålsmos, broccolimos, stuvad spenat, feta såser, äggröra, mosat ägg m smör lr majo, tonfiskröra, fiskbiffar, äggstanning… Det finns ju hur mycket mat som helst som inte har något direkt tuggmotstånd men som inte är soppa eller smoothie för det. Funkar när jag varit hos tandläkaren iaf. :-)

Annons:
majala
2013-05-27 10:41
#7

Ah, nu läste jag hela inlägget och såg att du vill äta flytande pga att det inte ska komma mat i såret. Då kan du bortse från mitt inlägg förutom typ ägstanning.

emmastina
2013-05-27 11:44
#8

Tack för alla svar. Kör lite allmänt svar till er alla här i ett inlägg. Jag är nog lite mer äckelmagad än dig goliath, för det där lät inte ett dugg lockande…. Men de e klart, det är en smart lösning på matproblemet. Behöver ju inte laga annan mat till mig än till min man i och för sig… Näringsmässigt är jag nog egentligen inte så orolig, de e ju som sagt bara ett par tre dagar. Men jag vill ju kunna hålla mig mätt i alla fall. Buljong är bra tips, men finns det någon som är okej att köpa? Kommer inte hinna koka egen nämligen. Ska gå och proviantera ikväll så får vi se vad jag kan lyckas knåpa ihop för måltider. Men jag tar gärna emot fler tips!!

chilisalsa
2013-05-27 13:28
#9

Stockpot.se

Medarbeterare på Kost

goliath
2013-05-27 16:57
#10

hahaha… Äckelmagad? Vad är det? Jag åt okokta havregryn med tonfisk, mjölk och russin minst ett par gånger i veckan under studietiden ;)

Eller okokta havregryn som jag försökte berika med proteinpulver chokladsmak.. mmm…

Ary
2013-05-27 17:07
#11

#10 Haha okokta havregryn med tonfisk låter ju lite udda (blivande dietist experiment?) men betydligt lägre äckelfaktor än shake gjord på lagad mat. 🤪

Emmastina: Har du fått dra en tand är det han som ska laga mat till dig och inte tvärtom. 😉

chilisalsa
2013-05-27 17:30
#12

Mat är dyyyrt i Norge ! 😃

Men din variant är avsevärt dyrare även i Sverige kontra traditionell Svensk studentsnålkost al'a snabbisar med ketchup….

Försök till nyttiga ne**r-bollar alltså ;-)

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: