Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Tips på enkla lchf-recept?

2013-05-26 11:36 #0 av: lukasfelix

Jag funderar på att ge mig på en lchf-diet, då jag blivit tjockare än jag är bekväm med. Problemet är dock att jag avskyr att laga mat, så min kost består i dagsläget av typ mackor. Minns inte ens när jag ställde mig och lagade mat sist, det blir bara dåligt när jag gör det och därför lagar jag det inte :)
Skulle vilja ha tips på enkla saker man kan göra, som inte kräver tusen olika ingredienser.

Anmäl
2013-05-26 11:38 #1 av: MimLan

Du kan fortsätta med mackor, men utan brödet.

Ost+skinka+smör+senap är gott. Vira in det i salladsblad om du vill ha något lätthållet.

Anmäl
2013-05-26 11:41 #2 av: lukasfelix

Okej! Men vill gärna ha tips på något mer "matigt" också.

Anmäl
2013-05-26 11:42 #3 av: Zureel

Kanske kan var en ide att skaffa en slow cooker kastar i alla ingredienser på morgonen färdig mat på kvällen.

Anmäl
2013-05-26 11:44 #4 av: lukasfelix

Det lät mer avancerat än enkelt, haha :P

Anmäl
2013-05-26 11:48 #5 av: MimLan

Stek färs och krydda den som t.ex. tacofärs. Ät som det är eller med gurka/tomat/lök/ost och creme fraiche blandad med vitlök. 

Köp bra färsk korv och stek lite, häll sedan en burk tomater över och låt puttra i kryddorna som sipprar ut från korven till en god tomatsås.

Gör färsbiffar (enklaste varianten är att köpa färs och dela upp den i lagom bitar och platta ut bitarna till en hamburgare/färsbiff och steka med enbart salt och peppar) och ät med majonnäs/kryddsmör/bearnaise/etc. Lägg till  grönsaker som du vill. 

Men jag skulle vilja understryka att slow cooker är en bra idé, det är verkligen rätt enkelt. Gryta är enkelt överlag, men slow cooker låter dig bestämma tiden i förväg så puttrar den för sig själv.

Anmäl
2013-05-26 11:50 #6 av: [Petronella Pip]

# 4 Avancerat? Så mycket enklare kan det väl inte bli? Då undrar jag exakt vad du är beredd att göra, all matlagning kräver ju ändå LITE insats! Det finns massor med recept i västerkanten både väldigt enkla och mer avancerade, leta där!

Anmäl
2013-05-26 11:56 #7 av: lukasfelix

Jag tycker att slow cooker låter avancerat för då måste man komma ihåg att lägga i det innan jobb osv, och det där med att komma ihåg är inte enkelt ;) Då är det lättare att när man blir hungrig ställa sig och göra någonting! Och så slipper man planera kvällen innan, det är också nåt jag ogillar utan jag vill kunna känna vad jag är sugen på just när jag ska äta och göra iordning det (baserat på vad som finns hemma då såklart). Men jag ska kika på det :)

Anmäl
2013-05-26 12:02 #8 av: Ary

Jag kör mycket med saker som kan lagas till i en stekpanna utan att ta till massa skålar. Man steker köttet, korven eller vad det nu är med eller utan lök, har i lite philadelphiaost och/eller cf (ibland mögelost också), sedan lägger jag i broccoli eller annan grönsak jag vill ha, smula i en tredjedels buljontärning runda av med vatten och voilá. Kan varieras med tomatpuré, vitlök och tabasco eller vad man vill. Ska nog testa cutty vid tillfälle. Tar 10 min typ

Lagar helst inte micro men en riktigt lat dag läde jag in broccoli i en skål i micron, kokade, rörde i philadelphia ost, och krydda, lade på några skivor ost, körde ett par minuter igen och klart, ingen disk. Det var ett gränsfall om man ens ska kalla dett matlagning men det blev förvånansvärt gott. Skrattar

Anmäl
2013-05-26 12:02 #9 av: MimLan

Om du inte vill tänka efter före blir det just vad jag skrev, gör mackorna utan bröd.

Se till att alltid handla så att du har bra saker du kan äta. Kött/färs/ägg/ost/pålägg/ägg/makrill och tonfisk på burk/etc.

Anmäl
2013-05-26 12:03 #10 av: Zepp

LCHF är nog det enklaste du kan tänkas laga till!

Frukost.. ägg i alla dess former, stekt, kokt, äggröra, omelett, äggobacon.. osv!

Alternativet är fet youghurt/fil/smetana/CF och liknande.. om inte så för variationens skull!

Middag.. ta en fet kött/fisk-bit, stek i smör/cocosfett, ta upp när den är färdig, slå en slatt grädde i panna, sjud till en sås, slå såsen på kött/fisk-biten, ät med valfria grönsaker!

Väljer man fettfattiga bitar, typ vitfisk eller kyckling, ta någon fet sås till typ remoulade/bearnes.. alternativ Coleslawe.

Ät samma eller liknande till midag!

Var inte rädd för råa grönsaker till maten, de fyller ut tallriken, ser aptitligt ut, ger en del vattenlösliga vitaminer, samt är fräscht till den något feta maten.

Såå.. vi kan konstatera att LCHF är något av det enklaste du kan laga till!

Sen så.. utan vad det handlar mer om är att man bestämt sig för att äta mer hälsosamt och att det skall vara något åt LCHF-hållet.. det är här skon klämmer.. för det kräver lite planering!

Dvs att få det att fungera betyder att du tänker till redan i affären.. det är där besluten tas.. har du bara bröd o pålägg hemma så lär det bli det du äter!

Har du däremot ägg, bacon, youghurt, fil, grädde smör kött fisk grönsaker så lär du äta det, när du väl blir hungrig!

Sen så handlar mycket om fungerande matrutiner.. att äta ohälsosamt kräver ingen planering alls!

Som regel så äter man tre.. eller två gånger om dagen.. vid ungefär samma tidpunkter, så då är det knappast något fel att se till att ha mat hemma för dessa måltider!

Och.. det är hur vanligt som helst att man bara äter två gånger om dagen, när man väl blivit omställld.. vilket underlättar planeringen rätt mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-26 15:21 #11 av: lukasfelix

Tack så mycket för era tips och tack Zepp för det utförliga inlägget!

En fråga till, vad är okej att dricka? Jag har aldrig tyckt om vatten och dricker det typ aldrig, brukar tvinga i mig ibland i perioder när jag tänker att jag säkert kan lära mig gilla det men nej det har jag aldrig gjort. Funkar heller inte med citronvatten osv. Finns det något annat som går bra istället, tänker typ fun light eller liknande?

Anmäl
2013-05-26 15:35 #12 av: Zepp

Köp kolsyrat vatten med smak.. Loka o sådant!

Tar ett litet tag att vänja sig vid när man är van att allt skall vara sött.. men det går!

Jag tycker bubblorna är en stor del av upplevelsen, de känns fräsha.

Citron/Lime vatten görs bäst med hela skivor, gurkskivor funkar oxå.

Fun Light lär ha med Stevia nu oxå, vilket borde kunna fungera.. och man behöver inte ha så mycket smak i heller.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-26 15:47 #13 av: lukasfelix

Jag kan tyvärr inte dricka kolsyrat vatten, det smakar hemskt illa :/ Har försökt lära mig att gilla det och druckit bara sånt under flera veckor men det har bara blivit äckligare för varje gång och blivit mer motvilligt att dricka...

Anmäl
2013-05-26 16:08 #14 av: Trippelmormor

@lucasfelix: vad är det som lockar dig att lära dig mer om LCHF ? Hur har du kommit i kontakt med det sättet att leva? Är det någon i din närhet så kan det var en bra idé att laga mat tillsammans ett par gånger för att komma in i tänket! Läs också mycket på vårt gemensamma forum samt Hos Kostdoktorn på www. kostdoktorn.se
Lycka till!!

Anmäl
2013-05-26 16:32 #15 av: lukasfelix

Minns väl inte riktigt när jag kom i kontakt med det, är väl svårt att undvika eftersom det är ganska poppis att äta lchf :P

Anmäl
2013-05-26 17:43 #16 av: MimLan

Okej, vad kan du tänka dig att göra för förändringar mer konkret?

Att göra mackor utan bröd är en förenkling jämfört med tidigare, och du vill kunna välja bland det du har i kylen, vilket också går bra eftersom du måste handla för att kunna ha något i kylen, oavsett.

Anmäl
2013-05-26 20:20 #17 av: lukasfelix

Nu ikväll gjorde jag en broccoligratäng, det är väl ungefär den nivå jag klarar av GapskrattarTänkte ha den nu i veckan, smakade lite på den och den var god! Har stekt några kotletter också, är det ok?

Anmäl
2013-05-26 20:44 #18 av: patriknn1

Det bästa du kan göra för att förenkla är helt enkelt att göra färdiga matlådor varje gång du lagar mat.
Runt 4 portioner, 3 ggr i veckan, så har du fixat i princip all lunch- o middagsmat för den veckan. Tex laga till lax en gång, kyckling 1 gång och köttfärs 1 gång. Tillbehören i form av olika såser, kryddor, grönsaker, ost, osv, står för variationen.
Tex;
2 port tacokryddad köttfärs med guacamole, majonäs och gurka/tomat.
2 port köttfärsbiffar med gräddsås, lingon, och kokta herrgårdsgrönsaker
Osv...

Anmäl
2013-05-26 20:57 #19 av: MimLan

Märkte du att du lagade något du tänker äta senare också? :)

Anmäl
2013-05-26 21:07 #20 av: lukasfelix

#19 Japp, men det brukar jag göra då och då.

Anmäl
2013-05-27 06:40 #21 av: willas

Jag avskyr att laga mat. Min vanliga middag är en bit kött, fisk eller kyckling stekt i stekpanna. Lite grönsaker till. På vintern kokar jag ofta blomkål eller broccoli, nu frossar jag i den nya vikålen som jag gillar.

När jag orkar gör jag en större sats i ugnen som jag fryser ner i portioner. En stek i ugnen eller fläskkotletter som jag också steker i ugnen.

Broccoligratäng? Gott, men sådant har jag inte orkat laga många gånger under mina snart fyra LCHF-år! Du är tydligen nog rätt hemma i köket!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.